K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2018, 09:26   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Kommunen kan ikke henvise. Det er kun egen læge der kan det.

Kommunen kan tilgengæld betale det det koster, når det nu er dem der ønsker dokumentationen
Der tror jeg du tager fejl.

Jeg har flere speciallæge-erklæringer, og nogle af dem er fra læger, som kommunen har henvist til, hvor egen læge slet ikke har været involveret.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2018, 09:32   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Der tror jeg du tager fejl.

Jeg har flere speciallæge-erklæringer, og nogle af dem er fra læger, som kommunen har henvist til, hvor egen læge slet ikke har været involveret.
Når man bliver henvist til psykolog af en læge, er det på det offentlige/regionens regning.

Når kommunen vil have speciallægeerklæringer, betaler de det det koster.
Mener jeg hørte om en hvor kommunen havde givet 2000 kr for det (tror faktisk det var mere, måske det dobbelte). Jeg tænker at der i det beløb også er noget løn til psykiateren
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2018, 09:41   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Når man bliver henvist til psykolog af en læge, er det på det offentlige/regionens regning.

Når kommunen vil have speciallægeerklæringer, betaler de det det koster.
Mener jeg hørte om en hvor kommunen havde givet 2000 kr for det (tror faktisk det var mere, måske det dobbelte). Jeg tænker at der i det beløb også er noget løn til psykiateren
Yep.
Jeg har også engang, for mange år siden, set prisen på sådan en speciallægeerklæring, jeg husker ikke beløbet, men det var svimlende.

Men dette afholder åbenbart ikke kommunerne fra at henvise.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2018, 10:26   #14
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Yep.
Jeg har også engang, for mange år siden, set prisen på sådan en speciallægeerklæring, jeg husker ikke beløbet, men det var svimlende.

Men dette afholder åbenbart ikke kommunerne fra at henvise.
Men kommunen kan jo ikke vurdere om der er behov for behandling.
Derfor er det ikke som sådan en "henvisning".
Du kan jo også smutte til en psykiater uden henvisning. Så skal du bare selv betale for det.
Det er det samme kommunen gør, som jeg forstår det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2018, 10:05   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg tror der er nogle forviklinger/misforståelser i den her.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pepsi1 Se meddelelser
Okey hvorfor kan de ikke henvise til psykiatrisk udredning på en paragraf 66 de har de gjort i 2017 de er dem som ønsker dette tiltag?
Pepsi skriver om henvisning til psykiater, som er en speciallæge.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
§66 i hvilken lov?

Skal ikke kunne sige om det er den paragraf de bruger til den slags.
Men normalt er det kun lægen der kan henvise
Jeg er flere gange blevet henvist til undersøgelse hos speciallæge, af kommunen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Men kommunen kan jo ikke vurdere om der er behov for behandling.
Derfor er det ikke som sådan en "henvisning".
Du kan jo også smutte til en psykiater uden henvisning. Så skal du bare selv betale for det.
Det er det samme kommunen gør, som jeg forstår det
Nej, kommunen kan ikke vurdere, om der er behov for behandling, og netop derfor kan de henvise til en speciallæge, som bl.a. kan vurdere, om der er behov for behandling.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pepsi1 Se meddelelser
Hej og så meget tak for de info jeg har bedt dem henvise mig til en psykiater med speciale i de diagnoser jeg har og fået en specifik psykiater anbefalet så måske vil kommunen henvise da de er dem som ønsker min sag yderligere belyst på rehabteam mødet
Tak��������
Og det er jo præcis det en speciallægeerklæring kan bruges til.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Kommunen kan ikke henvise. Det er kun egen læge der kan det.

Kommunen kan tilgengæld betale det det koster, når det nu er dem der ønsker dokumentationen
Hmmm, jeg synes du modsiger dig selv her.
Du skriver, at kommunen ikke kan henvise, men skriver samtidig, at komunen kan betale når det er dem der ønsker dokumentation.


Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Når man bliver henvist til psykolog af en læge, er det på det offentlige/regionens regning.

Når kommunen vil have speciallægeerklæringer, betaler de det det koster.
Mener jeg hørte om en hvor kommunen havde givet 2000 kr for det (tror faktisk det var mere, måske det dobbelte). Jeg tænker at der i det beløb også er noget løn til psykiateren
Så vidt jeg ved er der noget egenbetaling hos en psykolog, som jo ikke er læge.

Lige præcis.
Når lægen henviser er det det offentlige der betaler, og når kommunen henviser er det kommunen der betaler.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2018, 13:16   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Vovse:
Jeg tror det er mig der har formået at rode mig ud i noget ordkløveri, det beklager jeg

Jeg tror det er begrebet "henvisning", som jeg måske har en anden opfattelse af. En læge henviser hvis lægen vurderer at der er et behov for f.eks. behandling. Den slags kan en kommune ikke vurdere.
Så kommunen kan på den måde ikke henvise til f.eks. psykiater, med henblik på et helbredsmæssigt behov.

Kommunen kan godt sige "vi skal bruge dokumentation/vurdering fra en speciallæge, til borgers sag".
Og hvis det også kaldes en henvisning, ja, så kan de godt henvise. Men ikke på samme grundlag/baggrund som en læge

----

Psykolog er der som udgangspunkt egenbetaling på, trods henvisning.
Psykiater er der med henvisning, ikke egenbetaling på for borger
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2018, 16:16   #17
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Psykolog er der som udgangspunkt egenbetaling på, trods henvisning.
Psykiater er der med henvisning, ikke egenbetaling på for borger
Det er desværre en generel misforståelse at en psykialters arbejde kan sidestilles med en psykologs. (og omvendt)

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Kommunen kan ikke henvise. Det er kun egen læge der kan det.
Kommunen kan til enhver til henvise til psykiater for at få lavet atester og udredning, det kræver ikke læge ind over, så længe kommunen selv betaler.

En status fra psykiater, koster typisk kommunen 2000-3000kr, hvor en speciallægeerklæring koster 5000-8000kr
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2018, 18:38   #18
Pepsi1
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2018
Indlæg: 49
Styrke: 6
Pepsi1 er ny på vejen
Problemet er nu bare at det er kommunen rehabteamet som ønsker at få en psykiatrisk udredning men de vil ikke selv betale for den derfor vil de have min egen læge til dette og så tager det længer tid min sag er belsyst rigeligt mener de hos både sagsbehandleren og klinisk funktion men det har de ikke kunnet træffe afgørelse i teamet pga det som ligger i sagen de tog ikke al dokumentation og vurderet udfra kun 2 men går i kognitiv terapi hos psykolog og er medikament allergiker fremgår også af den dokumentation og tydligt fra lægen og når de beder om en psykiatrisk udredning er det efter min mening at overbelyse min sag kommunen er ikke interesseret i diagnoser kun arbevne og funktions evne så er lidt splittet da min sag kun blev tilbagevist til sb uden en afgørelse. Kh��

okey tak dette var fin info,rehamteaamet vurderet at de ønsker en udredning via psykiater og diagnose på det jeg fået diagnostiseret i udredning fra psykolog og egen læge ,men sjovt nok er min sb forberedende del vel belyst også fra klinisk funktion vel belyst så det undrer mig meget at min sag ligepudsig ikke er det? det er min sagsbehandlers pligt efter loven at belyse min sag tilstrækkeligt for at rehabteamet skal vare i stand at træffe en afgørelse mht fortidspension og det blev den ikke kun tilbagvist til sb og når der ikke foreligger en afgørelse så mister jeg retten for at klage....

men når så det er sagt så må min sag så heller ikke overbelyses...da det foreligger dokumentation om både min arbejdsevne og funktionsevne samt at der fremgår at mit helbred forværres i sådan grad at jeg ikke kan klare af en alm hverdag dette fremgår også meget klart fra både læge og psykolog at der ikke er flere beh muligheder,så det kommunen gør i min sag er udelukkende at trække min sag i langdrag og de udviser en form for magtmisbrug da både psykolog og læge attester konkluderer at det er systemet og behandlingen som gør mig syg
Pepsi1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2018, 19:48   #19
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Regionerne er forpligtiget til at have pakkeforløb til udredning af psykiatriske lidelser, så det er regionen, og ikke en privatpraktiserende speciallæge der skal på banen.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2018, 08:43   #20
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Vovse:
Jeg tror det er mig der har formået at rode mig ud i noget ordkløveri, det beklager jeg
Det er bare i orden.

Det er nok lidt lige som med begreberne "praktik" og arbejdsprøvning". En arbejdsprøvning ved vi hvad er, men en praktik kan have flere formål, lige som en henvisning.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Pepsi1 Se meddelelser
Problemet er nu bare at det er kommunen rehabteamet som ønsker at få en psykiatrisk udredning men de vil ikke selv betale for den derfor vil de have min egen læge til dette og så tager det længer tid
Du kan risikere, at din læge ikke ser nogen grund til, at indhente en psykiatrisk udredning, men måske vil han henvise dig alligevel, for at hjælpe dig på vej med din sag.

At blive henvist af din egen læge kan også have den fordel, at du måske bedre kan snakke med ham om hvilken psykiater det skal være.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension