K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2013, 00:26   #111
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
https://www.facebook.com/groups/631484706915540/

Siden er nu på under 12 timer oppe på mere end 300 medlemmer, og indlægget som Overlægen har skrevet, er blevet delt mere end 4400 gange.

Bravo!
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 08:15   #112
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
[B]
Sr-bistand vurderer( på baggrund af hvad, fristes man til at spørge ) at succesraten er 70%, så borgeren skønnes derfor ikke at kunne undslå sig operation.

Gad vide hvordan den "rådgivning" endte for borgeren.

De resterende 30% risiko for alvorlige komplikationer ved operation anses ikke for værende noget særligt chance at tage.
Jeg synes nu, at 30% er en stor procentdel, og de risici der er tale om er, efter min mening, ret seriøse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 14:35   #113
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sygedagpenge? Kun hvis du vil skæres i!

http://www.avisen.dk/sygedagpenge-ku...-i_245547.aspx

"Modtagere af sygedagpenge kan tvinges til en farlig operation, hvis de vil beholde pengene. Overlæge blæser til kamp mod Ankestyrelsen efter afgørelsen."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 08:59   #114
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvor er Lægeforeningen?

http://www.gigtforeningen.dk/nyheder?newsid=18686

Læserbrev af Lene Witte, direktør i Gigtforeningen

"I Gigtforeningen betragter vi denne afgørelse som skandaløs. Den legitimerer overgreb mod patienter og den er i strid med de lægefaglige og etiske retningslinjer på området."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 15:41   #115
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fysioterapien skriver..

http://fysio.dk/org/nyheder/Operatio...r-ingen-penge/

"Det er vel klart for alle, at der er tale om et alvorligt etisk dilemma, når kommuner tvinger folk til at blive opereret eller tage medicin ved at true med at tage deres livsgrundlag fra dem. Det stiller også sundhedspersoner i en meget ubehagelig rolle, som dem, der skal gennemføre en behandling, borgeren ikke ønsker,” siger Tina Lambrecht og fortsætter:

”Jeg forstår godt de læger, der har været ude at sige, at de håber kirurger vil sige nej til at operere under de omstændigheder. Men løsningen må være, at vi får politikerne på banen, der vil tage politisk ansvar for, hvad man kan tvinge borgere til.”

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 10:19   #116
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Stressede tvinges på lykkepiller

http://www.avisen.dk/stressede-tving...er_246148.aspx

"Presset på de sygemeldte for at tage lykkepiller er blevet værre de sidste syv-otte måneder. Op i mod 40 procent af mine klienter, der er sygemeldt med stress, står i det dilemma, at de skal vælge mellem lykkepiller eller økonomisk støtte, siger stresscoach på Frederiksberg, Lene Marie Jensen, til Newspaq.

Hun kalder det "dybt uetisk og katastrofalt at tvangsmedicinere mennesker."

"Også psykolog Anne Kirsten Hansen fra Psykologerne ved Kongens Nytorv i København har talrige klienter, der har været tvunget på apoteket efter antidepressiv medicin for at beholde sygedagpengene.

- Det er fuldstændig vanvittigt, at man tvinger folk til at købe piller, som de så må skylle ud i toilettet, siger hun til Newspaq."


"Regeringen forhandler i øjeblikket med oppositionen om en reform af sygedagpengereglerne. Regeringen lægger op til, at sygemeldte i en treårig forsøgsperiode får mulighed for at afvise behandling f.eks. med antidepressiv medicin uden, at de mister deres forsørgelsesgrundlag."

Her kunne man spørge, med hvilket formål man vil opnå med de 3 år? Enten finder man de det problematisk og uetisk eller også gør man ikke.

Mette Frederiksen den 6.marts 2012:

http://www.avisen.dk/mette-f-vil-sto...er_161749.aspx

"Kommunerne skal ikke have lov til at tvinge sygedagpengemodtagere eller førtidspensionister på lykkepiller, mener beskæftigelsesministeren."




Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 03-12-2013 kl. 10:34.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 12:05   #117
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mail til Ankestyrelsen

Kære Ankestyrelse.

I forbindelse med den omstridte udsendte Principafgørelse 108-13 om tvungen lumbal operation, her diskusprolaps, ellers fjernelse af sygedagpenge, hvis borgeren ikke ønsker en lumbal operation.

Det er jo en bindende afgørelse, som skal følges af kommunerne, fremadrettet.

Men, hvordan kan man øve indflydelse på at få denne Principafgørelse annulleret/kasseret?

Har jeg som borger en klagemulighed?

Hvis JA, hvor kan jeg klage?

Kan Folketingets Ombudsmand udtale sig om en Principafgørelse?

Eller skal der en lovændring til, før den bliver kasseret?

Kan jeg, som borger søge om aktindsigt i, hvilke læger der har været rådført i forbindelse med vedtagelse af 108-13?

Med venlig hilsen

Peter

Mundligt svar fra Ankestyrelsen:

Jeg har ingen klagemulighed.

Der findes kun den politiske måde at øve indflydelse på.

Ombudsmanden: Det var Ankestyrelsen i tvivl om og opfordrede mig til en henvendelse til Ombudsmanden, som jeg ikke tror på.

Aktindsigt skulle indgives specifikt og så ville der blive taget stilling til, hvilke akter, der ville blive tilsendt mig.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 03-12-2013 kl. 12:25.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-12-2013, 07:52   #118
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Se mit indlæg #96, Peter.

3) vurdere, om der eventuelt er andre relevante sundhedsfaglige aspekter, som vil kunne bidrage til at belyse sagen, fx en speciallægeattest, eller om der er en behandlingsmulighed, som borgeren skal henvises til at drøfte med den praktiserende læge, eller

4) vurdere eventuelt skånebehov i forhold til, at borgeren kan vende tilbage i arbejde.

Stk. 2. Den sundhedsfaglige rådgivning må ikke indeholde rådgivning om, hvilken ydelse en borger skal tilkendes.

§ 5. Den sundhedsperson, der yder sundhedsfaglig rådgivning, kan ikke selv indhente yderligere oplysninger i sagen til brug for den sundhedsfaglige rådgivning.

Stk. 2. Den sundhedsperson, der varetager opgaven med at yde sundhedsfaglig rådgivning, må ikke foretage undersøgelse eller behandling efter sundhedslovgivningen som led i rådgivningen. Sundhedspersonen kan således ikke ændre eller stille nye diagnoser som led i den sundhedsfaglige rådgivning.


Med henvisning til den lovgivning burde man, ved at bruge min fremhævning som argument, kunne afslå en operation og dermed udfordre Ankestyrelsens principafgørelse.

Frida

Sidst redigeret af frida; 04-12-2013 kl. 07:55.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2013, 15:02   #119
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommuner og læger: Vi tvangsmedicinerer ikke

http://www.avisen.dk/kommuner-og-lae...ke_246486.aspx

"Vi udskriver ikke lykkepiller til sygemeldte mod deres vilje, lyder det fra landets læger. Vi følger bare lægernes råd, siger jobcentre."

Slige artikler og udtalelser beviser for mig, at mange endnu IKKE har fanget hvad denne problematik drejer sig om.

Generelt er overskriften sikkert troværdig.

Men ganske uinteressant!

Grundproblemet er at vi, samfundet SKAL have den fulde viden om PRÆCIS hvilket læger, lægekonsulenter, hospitalslæger, læger med økonomisk interesser i medicinalfirmaer, neurokirurger, psykiater og andre speciallæger der har KOMPETENCEN og RETTEN til at udtale sig om hvad der er BEHANDLINGSMULIGHED i netop sociale sager, hvor en øverst myndighed har udsendt Principafgørelse på at HKèr, sagsbehandlere, sagsformidlere og socialrådgivere ude i de 98 kommuner, der har som hovedformål at spare, spare, spare.

Medicin, operation elektrochok er IKKE den primære tanke eller samtaleemne, men udelukkende at disse Principafgørelser er et PRIMÆRT værktøj til at få stoppet en overførelsesindkomst også kaldet SYGEdagpenge.

Bare een læge fremkommer med tanker om hvad der er behandlingstilbud har kommunen værktøjet i hånden.

Det værktøj SKAL fratages dem, nøjagtig som Mette Frederiksen har udtalt marts 2012

Hilsen Peter

Frida, tak for oplysningerne som jeg vender tilbage til. Har lidt travlt med 3 unge mennesker der med adskillige diskusprolapser både lumbalt og thorakalt har fået "fribilletter" til de lokale fitness centre for at træne lidt.

Efter både kommunalt holdtrænings-cirkus og lidt praksis-fysioterapisk holdtræning kun har gjort deres smertehelvede større. Men det hjælper nok på deres motivation for at komme i arbejde, når nu deres sygedagpenge bliver stoppet.

Sidst redigeret af phhmw; 05-12-2013 kl. 15:07.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-12-2013, 12:59   #120
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Slutspil i forhandlinger om sygedagpenge ...

... herunder tvungen lumbal operation iht Ankestyrelses Principafgørelse 108-13 som denne tråd handler om.

Bemærkelsesværdigt at tvungen lumbal operation ikke nævnes om slutspillet om sygedagpengereformen.

http://www.altinget.dk/artikel/sluts...m-sygedagpenge

"REFORM: De borgerlige partier udelukker ikke en kontanthjælpsydelse uden udløbsdato. Til gengæld kan retten til sygedagpenge blive kortet endnu længere ned end den halvering til 6 måneder, som regeringen foreslår."

Vi må se hvad fremtiden bringer.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Socialkrise i Danmark Webmaster Politik og Samfund 2 15-01-2013 12:09
Og det var Danmark Hexi Politik og Samfund 9 13-11-2010 05:32
danmark superkok Politik og Samfund 5 25-04-2010 11:12
Syg i Danmark fuerzzz Alt det andet 5 09-06-2008 13:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension