K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2018, 10:12   #1
MP84
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2013
Indlæg: 39
Styrke: 12
MP84 er ny på vejen
Rapport angående reform af fleksjob

Hvis nogen skulle være interesseret i en del læsning så er der kommet en rapport fra Deloitte angående reformen og en masse testgrupper der har været med til at fortælle og ulemper og fordele. Det er rapporter som er bestilt af regeringen og som de tit lægger sig op af, når der skal vedtages nye ting.

Kort kan nævnes at de stærkt anbefaler, at man ændre:

- midlertidige fleksjob til fastfleksjob. Det skaber stor urolighed med et midlertidig fleksjob, både fra fleksjobberne og de firmaer som skal ansætte dem.

- nuværende aflønning af flekstilskud er for uoverskueligt at arbejde med fra dem som laver løn ved kommunen og det giver ingen økonomisk fordele ved at hæve time antallet. Hverken fra folk med lav løn eller folk med høj løn som togrenede 55% af lønnen. Derfor anbefales en afvænnings motode ala 1/37 del for hver time man har arbejdet. Det betyder at de folk på over 14/15 timer OM ugen. Igen vil risikere at miste et mindre beløb af deres tilskud fra kommunen. (Som ved overgang fra gammel til ny ordning)

- meget få folk på ny ordning har haft nævneværdig forøgelse af arbejdstimer. Folk der får fleksjob 1-4 timer om ugen. Har nærmest ikke gavn af timerne. Da de Har meget svært ved at skabe god kollega kontakt på arbejdspladsen og når knap i gang med deres arbejde inden de skal hjem igen Firmaerne har for store udgifter til folk i minifleksjob. (Forsikring, arbejdstøj osv i forhold til det meget lave timetal de arbejder pr uge.)

- minifleksjob har “ødelagt” det for folk i fleksjob på +14 timer om ugen. Dog er folketinget ret vilde med minifleksjob fordi det på papiret, får ddt til at se ud som om flere er kommet i hjem. Men de er blot tilkendt minifleksjob eller ude i 1-2 timers arbejde.

- den nuværende aflønningsmetode gør det slet ikke attraktiv for fleksfolk der arbejder over 14 timer på måned. De får intet ud af at hæve timetalllet hvis de skulle få mulighed. Modregnigen på 55% modsat den gamle aflønningsmetode. Gør de vil tjene mindre en en ungarbejder for deres timer over ca 60 om måneden. Uheldigvis er det bRe nemmest for firmaerne kun at betale for det antal timer de har en medarbejder. Modsat den gamle med tilskud for 1/3 eller 2/3 af lønnen retur. Da det vil blive alt for stor udgift for starten og slette ikke kunne betale sig for er firma at få 2/3 retur for en medarbejder som kun er der 1-3 timer pr uge

Alt i alt. Ingen forbedringer for folk med fleksjob på over 13-14 timer om igen. Nærmest kun udsigt til en forringelse(mindre flekstilskud ved siden af arbejdstimerne, snart vil det være en ‘fordel max at arbejde 10 timer om ugen på fleks). Minifleksjob skal have en justering. Så det vil være en fordel at arbejde flere timer end 1-3 om ugen. Det er dig en udfordring. Da mange i minifleksjob. Måske slet ikke skulle ha været tiltalende fleksjob. Men måske førtidspension)


Hvis i ønsker at læse mere om mange forbedringer så er linket her. Der forslået også åben journaler “ala” eboks. Så borgeren løbende kan følge med i deres ressource forløb osv.

https://star.dk/media/5706/discus-ep...g-fleksjob.pdf
MP84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2018, 10:33   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg syntes at det er helt hul i hovedet, at fordi jeg er under 40 år og ikke er bevilget permanent fleksjob, ikke kan få en endelig afgørelse på min arbejdsskadesag.

Det betyder, at jeg må vente 11 år endnu, på at få sat et punktum i min sag.

Jeg har i forvejen ventet siden 2011 på at blive afklaret, når jeg så er endelig afklaret og bevilget fleksjob, så er det ikke nok, til at kunne få erstatning.

Ja jeg havde lige behov for at brække mig, men jeg syntes godt nok at det er lang tid at vente 7 år. og nu skal jeg vente yderligere 11 år.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2018, 14:32   #3
MP84
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2013
Indlæg: 39
Styrke: 12
MP84 er ny på vejen
præcis. og tror desværre det vil forsætte sådan, efter reformen også.

for laver de det til den "gamle" løsning igen. så ender de også med at komme i klemme mellem nogle regler, for alle dem der er gået fra ny til gammel ordning. da man på langt sigt ifølge nogle regler, kan tolke det som om vi burde tilgive fleksjob udbetaling på 1/2 eller 2/3 igen. da de så kun har brugt den nye lov til at gøre os til en mindre udgift fra staten.

men enig. de punkt er et af de helt store problemer i reformen. Samt af finde en passende lønnings form for dem som arbejder mange timer om ugen. så snart de rammer modregningen på de 55%, (ca 60 timer, alt efter ens timeløn) kan det faktisk ikke "betale" sig at arbejde flere timer. og forsøge at gøre sin arbejdevne bedre
MP84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2018, 22:21   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Enig, øv øv og atter øv!
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension