K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-01-2009, 18:38   #1
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
De vil stoppe mine sygedagpenge... Hjælp!

Hejsa ;-)

Jeg har brug for lidt råd. Jeg søger fleksjob pga. en voldsom træthed pga. kronisk tarmbetændelse. Jeg fik afslag på fleksjob i november, ankede sagen, kommunen genvurderede sagen, men fastholdte afslaget. Min sag er nu i beskæftigelsesankenævnet.

Jeg har siden juni 2008 været deltids sygemeldt. Min arbejdsgiver modtager derfor sygedagpenge fra kommunen for de timer jeg er fraværende. Jeg modtager min normale løn fra arbejdsgiveren.

Nu får jeg brev fra kommunen, at de vil stoppe sygedagpengeudbetalingen. Dette begrunder sagsbehandleren med at min sygdom pt. er i ro (min træthed ændres ikke i rolige perioder - og det er pga. trætheden jeg er delvis sygemeldt). Måske er der ro i min sygdom fordi jeg netop har været delvist sygemeldt - det har i hvert fald givet mig en hel anden ro i kroppen og mindre stres, som er kendt for at sætte gang i sygdommen.

Desuden skriver hun, at hun ikke finder noget til hinder for, at jeg genoptager arbejde på fuldtid, da min arbejdsgiver er indforstået med mine skånehensyn, som er let adgang til toilet og ikke-stessende opgaver. Men kommunen glemmer trætheden - min speciallæge skriver til kommunen i en lægeerklæring, at han bekræfter, at der er skånebehov for nedsat arbejdstid i ethvert erhverv.

Sagsbehandleren skriver, at hun vurderer, at der ikke er behov for yderligere foranstaltninger for at jeg kan vende tilbage til arb.markedet og hun ikke finder det relevant, at inddrage andre yderligere samarbejdspartnere i min sag. Men i den lov, som hun refererer til (Retssikkerhedsloven Erhvervsrettede foranstaltninger, § 7 a), står der:

"Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arb.markedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige org., virksomheder m.fl. inddrages."

Skal hun så ikke inddrage nogen af ovenstående, for at kunne vurdere, at der ikke er behov for andre foranstaltninger??

Afgørelsen af sygedagpengestop er i partshøring. Jeg kan sende kommentarer til dette inden fredag i næste uge.

Hvad ville I gøre i mit tilfælde? Klage - men er de ikke ligeglade med det? Indtil nu har de ikke lyttet til mig og ser sort på meget af det, som min speciallæge skriver til dem.

Jeg håber ikke, at jeg skal tvinges til fuld tid - tør ikke tænke på hvordan det vil gå...

Hjælp modtages med kyshånd ;-)
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2009, 19:20   #2
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
hejsa.

Der er to grupper på facebook.

Flush-it.dk

Colitis Ulcerosa & Morbus Crohn


Der er flere der er på flex og lignende.

Jeg har lige fået tilkendt pension pga tarmbetændelse = kollagen colitis.

De der ikke har prøvet disse sygdomme, aner ikke hvad de snakker om - heller ikke din sagsbehandler.

mange hilsner
Anna
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2009, 19:39   #3
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
Hej Anna

Nej, det er så frygteligt, at de ikke fatter en sk... af disse sygdomme. Hvor gør det ondt med den mistillid.

Jeg er med i begge grupper ;-)
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2009, 20:47   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du må have egen læge og speciallæge med på banen.

Kommunen TRODSER jo din speciallæge, og kommunen har IKKE dokumenteret, at du kan arbejde på fuld tid.

Din ressourceprofil SKAL have en REALISTISK PLAN for din fremtidige arbejdssituation.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2009, 21:59   #5
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
Hej Zuza

Skal de kunne dokumentere, at jeg kan arbejde fuld tid? Så vidt jeg kan læse i reglerne for sygedagpenge, kan de vælge at stoppe dem, når de mener min sygdom er stationær?

Min egen læge siger, at de ikke kan gøre noget i disse sager, for kommunerne lytter ikke til dem.

Ved ikke om min speciallæge kan hjælpe mig. Han har en gang sagt til mig, at jeg hos ham er patient og ikke er en af kommunens "kunder"....!!
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2009, 22:01   #6
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
Der er INGEN plan i min RP. Sagsbehandleren har ikke skrevet meget i den, det er næsten udelukkende mig selv.
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2009, 22:31   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er ulovligt at standse sygedagpenge UDEN en plan, når din arbejdsevne er nedsat.

Du kan læse her vedr. stationær tilstand. Det er IKKE årsag nok i sig selv til at standse sygedagpengene, når du kun kan arbejde på deltid.

Citat:
§ 7. Retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes arbejdsevne.

Stk. 2. En lønmodtager er delvis uarbejdsdygtig på grund af sygdom, når det skønnes, at den pågældende kun kan udføre arbejdet delvis, eller når to eller flere behandlinger, der er foreskrevet af en læge eller tandlæge, medfører delvist fravær fra arbejdet. Det er en betingelse, at lønmodtagerens fravær er på mindst 4 timer pr. uge, hvori indgår befordring og ventetid ved ambulante behandlinger. En selvstændig erhvervsdrivende er delvis uarbejdsdygtig, når det skønnes, at den pågældende højst kan udføre halvdelen af sit normale arbejde.

Stk. 3. Vurderingen af en persons uarbejdsdygtighed skal som udgangspunkt foretages i forhold til beskæftigelsen før sygemeldingen. Efter 3 måneders sygefravær skal vurderingen ske på grundlag af den sygemeldtes uddannelses- og beskæftigelsesområde, medmindre der er særlige grunde, der taler for andet med hensyn til tidspunktet for vurderingen.

Stk. 4. Vurderingen af uarbejdsdygtigheden for ledige sker i forhold til det arbejdsområde, som den pågældende står til rådighed for.

Stk. 5. Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig. Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension. Dog vil udbetalingen af sygedagpenge senest ophøre ved varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 eller 25, medmindre betingelserne for en forlængelse af sygedagpengeperioden efter §§ 27 eller 29 er opfyldt.

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30746#K7

Som du kan se ovenfor, så SKAL ressourceprofilen OG en PLAN bruges, FØR de kan standse dine sygedagpenge, ellers må de forlænges.

Når din arbejdsevne er så nedsat, så SKAL der tages stilling til revalidering, fleksjob eller førtidspension... i dit tilfælde især fleksjob.

Du har været fuldtidsansat og skal fortsat være fuldtidsaflønnet, evt. i fleksjob. Deltidsjob er IKKE en mulighed i dit tilfælde.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2009, 04:31   #8
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
Hej Zuza

Tak for dit svar.

Sagsbehandleren mener, at min tilstand netop er stationær - og jeg har fået afslag på fleksjob 2 gange. Min sag er nu i beskæftigelsesankenævnet.

Jeg har på et tidspunkt skrevet til hende, at hvis de fastholdte det første afslag på fleks, ville jeg have, at de vurderede og redegjorde for hvilke andre muligheder, der var for mig. Svaret var blot, at der ikke kunne gøres andet...

Sagsbehandleren skriver til mig, at der ikke er noget til hinder for at jeg starter på fuld tid, når bare jeg har let adgang til toilet og ikke har stressende opgaver. Disse 2 skånebehov har jeg så nogenlunde allerede i mit job. Men kommunen glemmer gang på gang trætheden, som er grunden til at jeg er delvist sygemeldt og søger fleksjob. Som før skrevet mener min speciallæge også, at der er skånebehov for nedsat arb.tid.
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2009, 06:14   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er tilstrækkelig til at varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, så skal borgeren henvises til ordinær beskæftigelse og tilmeldes AF. Hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejds på det ordinære arbejdsmarked, men at arbejdsevnen kan forbedres, skal sagsbehandleren give borgeren tilbud om aktiviteter, der kan forbedre arbejdsevnen. Hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, og den ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen er tilstrækkelig til et fleksjob, skal sagsbehandleren give tilbud om et fleksjob.

Det er de vejledende ord til: § 9. Kommunen skal give tilbud om forbedring af arbejdsevnen, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejde på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen kan forbedres.
§ 10. Kommunen skal visitere en person til fleksjob, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er varigt begrænset, og at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=29554

Der med også sagt at KUN! hvis de mener at du kan tilmældes AF som 100% fuldt arbejdsdygtig, kan de uden stanse dine sygedagpenge, ellers SKAL! de sætte andet i værk så som reva, fleks, eller pension.

Det må du gøre dem opmærksom på, i sammenhold med at de selv siger at der ikke kan gøres andet, i forhold til hvad du har af arbejdsmæssige mulighedder.

Stil samtidig gerne spørgsmål omkring din trætheds sygdom, dokumenter evt at det netop betyder at du IKKE kan arbejde under normale vilkår (der må være en forening der har pjecer ol, du kan vedlægge) fordi du af gode grunde ikke kan klare fuldtids job. Og spørg så igen, hvad det er de mener du kan klare at arbejde fuldtid med på ordinære vilkår.

Og så ved jeg ikke om der kan inddrages noget omkring sygedagpenge forlængelse??? men det er noget jeg syntes du skal se på.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2009, 22:44   #10
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
Hej igen...

Tak for jeres hjælp herinde! Jeg har nu været ved at formulere et brev til kommunen. Håber I vil læse det og evt. komme med kommentarer:


Kommentarer til afgørelsesgrundlaget for ophør af sygedagpenge

Jeg har d. 8. januar 2009 modtaget afgørelsesgrundlaget for ophør af sygedagpenge.

Du vurderer, at jeg ikke længere er berettiget til sygedagpenge, fordi min colitis ulcerosa har været i ro i et år. Jeg må pointere, at for præcist et år siden var mit udbrud på sit højeste og udbrudet blev først slået ned efter en behandling med et Prednisolon-præparat og først i marts 2008 var udbruddet bragt til en rolig fase – dokumenteret af speciallæge A i speciallægeerklæring fra d. 14. august 2008.

Jobcenter Vejle har helt siden i sommers blevet ved med at skrive i min sag, at ”der nu har været ro i sygdommen i et år”, og det er til trods for, at jeg utallige gange, har gjort opmærksom på, at dette ikke er korrekt. Nu kan jeg forhåbentligt snart om to måneder (marts 2009) sige, at der har været ro i et år. Men har du tænkt på HVORFOR, der har været ro? Det er jeg selv slet ikke i tvivl om. Siden jeg blev delvist sygemeldt i starten af juni 2008, har jeg haft en tydelig ro i kroppen, som jeg ikke har haft i mere end over 8 år. Jeg har ikke haft den samme stress, som igen og igen gav mig sygdomsudbrud tidligere i forløbet. Hver dag har jeg haft den tid, som var nødvendig, for at jeg kunne hvile og sove i et for mig tilstrækkeligt omfang. Og jeg har kunnet hvile og sove uden at det samtidig har været en stressfaktor for mig, hvornår jeg skulle få tid og energi til andet end arbejde og søvn.

Du skriver, at Jobcenter Vejle har vurderet, at min arbejdsevne er for god og derfor har jeg fået afslag på min fleksjobansøgning. Jeg mener fortsat, at I har undervurderet min arbejdsevne, og at I ikke har taget højde for, hvordan jeg har det efter arbejde. Jeg har derfor i den senere tid valgt at føre dagbog over min hverdag med denne sygdom. Dagbogen må give jer en forståelse for, hvor invaliderende trætheden er for mig. Når Jobcenteret vurderer min arbejdsevne, skal der også tages højde for, hvordan mit helbred påvirker mine hjemlige funktioner og samvær med familie og venner. Bilag om arbejdsevnemetoden er vedlagt. Personlig dagbog er vedlagt.

Du mener nu, at jeg ikke længere er delvist uarbejdsdygtig. Jeg stiller mig uforstående overfor dette, da du for bare to måneder siden vurderer, at jeg er delvist uarbejdsdygtig inden for alle erhverv. I § 7 stk. 2 i Lov om sygedagpenge, står der, at en lønmodtager er delvist sygemeldt på grund af sygdom, når det skønnes, at den pågældende kun kan udføre arbejdet delvis. Det er en betingelse, at lønmodtagerens fravær er på mindst 4 timer pr. uge. Kopi af opfølgningsplan på sygedagpenge er vedlagt.
Hvis jeg bare har skånebehov i form af let adgang til toilet og ikke-stressende arbejdsfunktioner, vurderer du, at der ikke er noget til hinder for, at jeg kan starte op på fuld tid. Du trodser hermed min speciallæges udtalelser. Han har i lægeerklæringen fra d. 4. april 2008 skrevet følgende:

Citat: ”Jeg kan således bekræfte, at der er skånebehov for nedsat arbejdstid i ethvert erhverv.”

Og i speciallægeerklæringen fra d. 14. august 2008 skriver han igen følgende:

Citat: ”…Men da det er kendt at colitis ulcerosa giver træthed, også i remissionsfasen, og fordi Marias træthed nu har været et årelangt problem af konstante karakter, bør der efter min bedste vurdering, tages skånehensyn i denne forbindelse.”

Ifølge speciallæge A er mine skånehensyn altså både nedsat arbejdstid i ethvert erhverv, let adgang til toilet og ikke-stressende arbejdsfunktioner. Kopi af begge speciallægeudtalelser er vedlagt.

Hvis du mener, at jeg skal arbejde på fuld tid, vil jeg have, at du dokumenterer, hvordan jeg kan klare det med mine tre skånehensyn, som også er beskrevet af A i diverse lægeerklæringer. Derudover mener jeg ikke, at du kan stoppe udbetalingen af sygedagpenge, når der ikke ligger nogen realistisk plan for min fremtidige arbejdssituation (udover fleksjob) i min ressourceprofil. Det er på trods af, at jeg tidligere har bedt om en vurdering og redegørelse for andre muligheder efter afslaget på fleksjob. I et brev fra dig dateret d. 17. december 2008, skriver du, at der ikke er andre muligheder i forhold til ansøgninger.

Som jeg tidligere har efterlyst (mail sendt til sagsbehandler B d. 14. august 2008), må jeg igen påpege, at vurderingen af virksomhedskonsulent C mangler i min sag. Jeg havde et møde med C på 2 timer d. 8. maj 2008, men hendes vurdering og notater fra mødet har jeg aldrig set, trods aktindsigt.

Med venlig hilsen

"Pussi83"
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Må kommunen stoppe mine sygdagpenge? Jette91 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 23-11-2011 22:52
Kommunen vil stoppe sygedagpenge - hjælp Betty Alt det andet 25 09-10-2011 23:03
Stoppe sygedagpenge siffeline Alt det andet 31 24-01-2011 17:09
Hjælp min kommune vil stoppe mine penge lillesine Alt det andet 93 11-11-2010 10:20
Kan de stoppe mine sygedagpenge? Camille De Unge 7 25-06-2009 19:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension