K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-11-2010, 14:35   #21
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
TMS - hjernestimulation

Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Der findes og arbejdes videre på en magnetisk hjerne stimulation TMS, som man kan forsøge sig med i stedet for den kirurgiske. Den behandlings form er mere interessant, vil jeg mene.

http://www.youtube.com/watch?v=hMJJ3...eature=related
Spændende Karo - ikke mindst kommentarerne under videoklippet, som kan give nye Goggle-info.

Jeg tænke alligevel på en lidt opdateret udgave af elektrochock - bare en hurtig tanke, da jeg aldrig har prøvet dette.

Sidst redigeret af L.S.; 10-11-2010 kl. 14:43.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 15:50   #22
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser

Synes det er fint med links til indlæg der kommer med andre oplysninger, end den artikel der ligger til grund for trådstart, at debattere for/imod med gennemtænkte argumenter og i den dur, men hold jer venligst til emnet, og start venligst egen tråd med endeløse over diverse politikere og andet der trykker jeres liv i bund.
Søde L.S. du har jo selv stillet dit spørgsmål i forum under ”Politik og samfund”.
Pt: er du førtidspensionist?
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 16:18   #23
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
L.S, når du stiller sådan et sprøgsmål og set i forhold til den samfundsudvikling, vi har set over de sidste 10-15 år. Så kan du ikke forvente at vi alle sammen siger: neeeej hvor er det dog godt. Folk herinde går ikke i selvsving over sprøgsmålet du stiller, men i hvilken tid det spørgsmål bliver stillede.

Så L.S du må forholde dig til den tid du lever i.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 17:18   #24
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Har du lyst til at stille op til eksperimentet?



http://politiken.dk/videnskab/ECE110...ede-i-hjernen/
Jeg vil til hver en tid stille op, hvis jeg nogensinde igen bliver ramt af en ægte depression. Heldigvis gik min depression over af sig selv, efter et langt ondt år. Det er ikke sikkert at jeg er så heldig igen, skulle jeg atter blive ramt.

For mig at se, er hjernestimulation som til hver en tid kan afbrydes promte, langt bedre end tvivlsom psykofarmaka, som i dèn grad kan have slemme bivirkninger, hvis det overhovedet hjælper. Artiklen omtaler de 20% der netop IKKE kan hjælpes, med de metoder der bruges i dag.

Rammes man af en rigtig depression, hvad er livet så værd? Et helt langt ondt år, blev brugt til at sidde total passiv, ude af stand til at sørge for at spise ordentligt, uden energi til at blive vasket, uden at kunne føle hverken sorg eller glæde. At være ramt af en ægte depression, uden muligheder for hjælp - er ikke noget jeg ønsker for selv min værste fjende.

At være lidt deprimeret, som man siger når man har en gråvejrsdag - er slet ikke at sammenligne med en ægte depression.

Hvorfor ikke bruge de metoder der opfindes? Lige såvel som man konstant finder nyt og bedre medicin.

Så ja, bliver jeg ramt igen - så stiller jeg gerne op som den første. Hellere en ledning i hjernen som kan slukkes igen, fremfor nytteløs giftig psykofarmaka eller gå i årevis som en levende zombi.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 21:28   #25
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Der findes og arbejdes videre på en magnetisk hjerne stimulation TMS, som man kan forsøge sig med i stedet for den kirurgiske. Den behandlings form er mere interessant, vil jeg mene.

http://www.youtube.com/watch?v=hMJJ3...eature=related
Hvorfor bliver du ved med at fremhæve det hvide snit?
Der står jo i artiklen (og jeg sakser gerne)..

'Den nye metode adskiller sig blandt andet fra det hvide snit ved, at lægerne ikke skærer noget over i hjernen, og at elektroderne kan fjernes igen'
Citat slut.

Der er jo ikke noget farligt i metoden, og er den samme metode du henviser til mht magneterne - i Danmark er man bare ikke så god til kildehåndtering og informationspålidlighed. Men jeg har læst en del om det i The medical journal og i ugeskrift for læger, og indgrebet er HARMLØST og rigtig mange mennesker har fået det SÅ godt efterfølgende.
Så jeg forstår ikke hvor du får det der med de kirurgiske indgreb fra??

Lobotomi er jo ikke noget man bruger mere og indgrebet blev indstillet i midten af 50'erne da de opfandt Klorpormazin som kunne give en form for kemisk lobotomi, dog blev det hvide snit udført til engang i 70'erne i Danmark, hvorfor Danmark muligvis har fået lobotomeret flere end i resten af skandinavien.

Idag bruger man jo antipsykotisk virkende lægemidler, fx risperidon, olanzapin, quetiapin og ziprasidon som kom frem i 90'erne og erstattede det ældre og mere tunge Klorpomazin som blev brugt til den kemiske lobotomi.


Så i dag findes der jo massere af muligheder HVIS kommunen var ude på at lobotmerer folk på overførselsindkomst, men det er jo ikke kommunens hensigt og der er da heller aldrig været fortilfælde med klienter der er blevet kemsisk lobotomeret af hveken kommune eller lægekonsulenter, selvom behandlingen har været godt kendt de sidste 20 år!
Så den der angst der - hos nogen - kan udspringe af en behandlingmulighed er mig helt ubegribelig. Og at tillægge kommunen motiver af dén kaliber er jo dirkte latterlig, særlig set i lyset af, at de allerede HAR muligheden og har haft den i 20 år. Hvis det var DET de ville (men selvfølgelig vil de ikke det!).
Hvorfor skulle de så begynde at bruge millioner af kroner på en tvivlsom elektrode i hjernen som måske slet ikke virker, når de 'bare' kan få en lægekonsulent til at anbefale anipsykotika der virker 110 % lige så godt som lobotomi?????

Engang i mellem overrasker i mig altså med jeres svar, for det ser ud som om at faktum er ligegyldig, men at selve dét at piske en forvrænget stemning op og være fælles om mudderkastning mod noget ikke-eksisterende er dét der får den største værdi i en ellers interessant debat, som dog hurtigt drukner pga selvsving og manglende informationer

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 21:35   #26
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
gode Helenekr
det kan godt være du har en sand julepakke af diagnoser, men du er supergod til IKKE at gå i selvsving, holde tungen lige i munden, og ikke mindst, at læse indenad.
Dine indlæg er SÅ velkomne, og dækker i min optik ikke over et naivt og "Systemmanipuleret/undertrykt" skvat, men tværtimod om en person, der trods et virkeligt svært udgangspunkt i livet, på alle måder gør sit yderste for at skille snot og skæg, og holde et godt moralsk niveau, trods egen dårligdom.

Du gør mig simpelthen ofte glad!

for hold da K*** hvor er det ved at være trættende, med allehånde irrelevante kommentarer, og bemærkninger der intet/meget lidt har at gøre med det stillede spørgsmål.

Synes det er fint med links til indlæg der kommer med andre oplysninger, end den artikel der ligger til grund for trådstart, at debattere for/imod med gennemtænkte argumenter og i den dur, men hold jer venligst til emnet, og start venligst egen tråd med endeløse over diverse politikere og andet der trykker jeres liv i bund.

Og for lige at skære det ud i pap: det handler IKKE om, at kun positive indlæg er velkomne, men at tonen, og budskabet i nogle svar, simpelthen er fejlfokuserede og trækker energi ud af andre læsere/med-debbattører.
1000 tak for de venlige ord, de luner!!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 22:32   #27
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Der står faktisk lidt mere om i artiklen

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvorfor bliver du ved med at fremhæve det hvide snit?
Der står jo i artiklen (og jeg sakser gerne)..

'Den nye metode adskiller sig blandt andet fra det hvide snit ved, at lægerne ikke skærer noget over i hjernen, og at elektroderne kan fjernes igen'
Citat slut.

Der er jo ikke noget farligt i metoden, og er den samme metode du henviser til mht magneterne - i Danmark er man bare ikke så god til kildehåndtering og informationspålidlighed. Men jeg har læst en del om det i The medical journal og i ugeskrift for læger, og indgrebet er HARMLØST og rigtig mange mennesker har fået det SÅ godt efterfølgende.
Så jeg forstår ikke hvor du får det der med de kirurgiske indgreb fra??
Der står i artiklen, at:
Dyb hjernestimulation er afprøvet på under 100 patienter på verdensplan, men mange danske psykiatere og neurokirurger skeler interesseret til metoden, uanset at psyko-kirurgi rent historisk har et belastet ry som behandlingform.

Der står også i artiklen, at:
Der er en række etiske overvejelser, vi må gøre, når vi står med en kirurgisk behandling, der kan ændre komplekse kredsløb i hjernen, der er afgørende for vores psyke. Det er ikke urealistisk at forestille sig, at vi med elektroder kan ændre og forbedre mange funktioner i den raske hjerne, for eksempel hukommelse og indlæringsevne, og så er vi for alvor havnet på en glidebane med uoverskuelige og skræmmende konsekvenser.

Det er netop på den måde som jeg læser den artikel.

Sidst redigeret af Karo; 10-11-2010 kl. 22:50.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 23:44   #28
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen når der står det (jeg har læst og forstået den ved første læsning), kan du så få flettet politik og kommune, og var det Mein Kamf, ind i den gengivelse?

Som du selv citerer: Det er ikke urealistisk at forestille sig, at vi med elektroder kan ændre og forbedre mange funktioner i den raske hjerne, for eksempel hukommelse og indlæringsevne, og så er vi for alvor havnet på en glidebane med uoverskuelige og skræmmende konsekvenser'

Alt det der er jo tankespin og lommefilosofi! Behandlingen er til SYGE mennesker, og straks går journalisten i selvsving, og beskriver skrækscenariet omkring RASKE hjerner???

SELVFØLGELIG skal raske hjerner ikke have elektroder for at fx forbedre indlæring og hukommelsesevnen. Journalisten beskriver blot et fiktivt skrækscenarie, og altså ikke et gældende manifest omkring behandlingen. Det bliver bare sat lidt på spidsen for at fremme forståelsen, og det skal selvfølgelig læses med et glimt i øjet og en lille tanke der skal poppe op og sige,, ja tænk, HVIS man kunne dét.....hvordan ville verden så se ud'.

Det har jo intet på sig i virkeligheden og skal blot læses som hvad det er, forvrængelse af det der egentlig er pointen.

Det samme skrev de i 80'erne om lykkepiller, at man inden længe ville leve i en lykkelig verden fordi alle bare kunne tage en pille og blive lykkelige. Og havde store overskrifter som Lykke i pilleform, og nedladenheden og uvidenheden kendte ingen grænser og involverede både børn og dyr som aldrig behøvede opdragelse og kunne blive omsorgssvigtet med et lykkeligt smil på læben.

I dag ved vi jo godt hvad der er op og ned.

Så journalister gør dét de er bedst til, at skabe overskrifter der forskrækker. Og i næste uge er det en farlig influenza der skal piskes op, og her kan vi så diskuterer om de med vilje vil smitte os på kommunen......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2010, 00:12   #29
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
jeg menes at de har forsøgt noget ligende for en del år siden jeg kan tage/huske forkert
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2010, 00:28   #30
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
En af de bedste metoder for at komme ud af sin depression er selvterapi, som går ud på at arbejde med sin underbevidsthed og der findes faktisk også en ”tæt på døden øvelse” ikke kendt i DK, som i sin tid har hjulpet mig med min depression.
Jeg kender udmærket en indpakket ind i en hylstre( osteklokke ) fornemmelse og stank af sin egen uvasket krop og håret som skulle klippes helt kort, fordi man havde ikke en kam i hånden i flere måneder.
Men det som har reddet mig ud af den elendighed var, at jeg har lært med tiden at kikke på horisonten i stedet for min egen næsetip og samtidig forstod jeg at begår mig i livet og se på det som det er og ikke som jeg ønsker at det skal være.

Jeg ved udmærket at det er ikke nemt og at ikke alle er i stand til at finde ud af at den bedste medicin, som er en forståelse og accept af sig selv.

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Så journalister gør dét de er bedst til, at skabe overskrifter der forskrækker. Og i næste uge er det en farlig influenza der skal piskes op, og her kan vi så diskuterer om de med vilje vil smitte os på kommunen......
Faktisk, så står der meget tydeligt i artiklen, at det er Niels Sunde som er en overlege på neurokirurgisk afdeling på Århus Universitetshospital. som advarer mod den glidebane og ikke en journalist, som du påstår.

Overlæge advarer mod glidebane
En lignende teknik har siden 1996 været anvendt på patienter med Parkinsons sygdom af blandt andre Niels Sunde, overlæge på neurokirurgisk afdeling på Århus Universitetshospital. Han mener dog ikke, at man uden videre kan overføre metoden til psykiatrien:
»Der er en række etiske overvejelser, vi må gøre, når vi står med en kirurgisk behandling, der kan ændre komplekse kredsløb i hjernen, der er afgørende for vores psyke. Det er ikke urealistisk at forestille sig, at vi med elektroder kan ændre og forbedre mange funktioner i den raske hjerne, for eksempel hukommelse og indlæringsevne, og så er vi for alvor havnet på en glidebane med uoverskuelige og skræmmende konsekvenser«
.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er blodprop i hjernen at betragte som "kritisk sygdom"? FrkM Alt det andet 11 21-03-2013 17:43
Et stød i hjernen kisser72 Politik og Samfund 11 11-04-2012 12:01
K10 på hjernen, jeg kan ikke finde tråden. Enteneller Alt det andet 2 09-01-2012 18:17
8 danske krigsveteraner bor i de danske skove! Ninja Politik og Samfund 15 26-06-2010 16:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension