K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2011, 21:40   #1
Tigul
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 45
Styrke: 15
Tigul er ny på vejen
Regler for arbejde-ferie kontanthjælp?

Jeg spørger på vegne af min storebror.

Han er uddannet mekaniker og 28 år.Han har været på kontanthjælp i 3 måneder af flere forskellige årsager. Han er i aktivering 37 timer om ugen på et værksted.Først søgte han job der som almindelig ansat, men fik at vide at de ikke havde nok arbejde. Senere kom han i aktivering der og så er det jo pludselig gratis for arbejdsgiveren og så skal jeg da love for at der var nok arbejde. Men jeg synes det lyder underligt alt det han bliver sat til at lave. Feks skulle han en dag blive der og sotere værktøj og male klædeskabe efter arbejde fra kl 16 til kl 23. Det får han jo ikke en krone for. Han får jo kun sin kontanthjælp og er kun ansat til at være der 37 timer om ugen. Han arbejder næsten en time over hver dag.

Han skal på juleferie den 23 december, men har så pludselig fået at vide at han skal komme alle dage mellem jul og nytår og male gulve og lofter
Min bror er ikke klar over om de egentlig har åbnet mellem jul og nytår eller om det kun er fordi han skal male.

Min bror tør ikke sige fra og kender ikke reglerne, men eftersom at jeg selv har været på kontanthjælp i 5 år, er jeg ret overbevist om at det han bliver sat til ikke er lovligt.

Men min bror ville ikke ringe til sin sagsbehandler, han er bange for at de enten stopper hans kontanthjælp eller at han ikke kan blive på værkstedet.

Så nu spørger jeg herinde, hvilket han har sagt god for.

Hvornår har man i øvrigt ret til ferie når man er på kontanthjælp ?
Tigul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 21:58   #2
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Det lugter langt væk af misbrug, din bror skal ikke arbejde 1 min mere end de 37 timer, og han skal altså fortælle sagsbehandleren om hvad der foregår, så det kan stoppes. Den sag er lige til pressen...

Ferien er nok lidt sværrer, for officielt hedder det vist, at det først er efter 1 års aktivering at der er krav på ferie.

Men ferie kan godt alligevel aftales med sagsbehandler, om ikke andet så kunne han da passende afspadsere de timer han har arbejdet ekstra. hvis han har børn i pasning der ikke er pasning til i mellem jul og nytår kan han også få fri. Men tag da lige fat i sagsbehandleren....

Fra 1/1 får alle kontanthjælpsmodtagere ret til 5 ugers aktiveringsfri.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 22:00   #3
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
lyder så grotesk det der, han skal da kontakte sin sagsbehandler asap, man har ikke decideret ret til ferie når man er på kontanthjælp, men holder stedet lukket og har de andre ferie burde han kunne forvente det samme, sådan var det sted jeg var i aktivering tidligere... selvfølgelig mødte jeg ikke ind når der var lukket og de andre holdte fri... det der minder om ren udnyttelse
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 22:03   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Han skal ud af det forhold nu!!!

Det er ren udbytning!

Man må IKKE, gentager IKKE, deltage i overarbejde, og han må IKKE deltage i noget som helst arbejde udenfor almindelig arbejdstid!

Det er der flere grunde til, men den vigtigste er, at hvis han kommer til skade, er der INGEN hjælp OVERHOVEDET at hente, i forhold til arbejdsskadestyrelsen, forsikringer og lign...

Når en arbejdsgiver bare tager for sig af retterne som der hvor din storebror er, så er vi inde i en ond cirkel... Ret beset er der masser af arbejde, men når han kan få det gratis, (undskyld mit sprog nu) og når fjolser som din storebror bare siger ja, så bliver der intet arbejde på almindelige vilkår til nogen som helst. (Og jeg vil æde min hat på, at din storebror inderst inde godt ved at det er forkert).

Han kan IKKE miste kontanthjælpen (går udfra at han kan dokumentere at han er der meget mere end normalt), men han skal på ingen måde blive i det forhold, og skal kontakte sagsbehandleren imorgen.

Han kunne inden han ringer til sagsbehandler jo foreslå arbejdsgiveren at han skriver under på at din storebror kan få et løntilskuds job? (Det er måske moralsk lidt flosset, at presse arbejdsgiveren, men det arbejdsgiveren gør, overtræder så mange regler at jeg ikke kan tælle så langt) Hvis fagforeningen finder ud af det, så går de lige igennem taget af arrigskab...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 22:13   #5
Tigul
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 45
Styrke: 15
Tigul er ny på vejen
Ricky

Bliver lidt ked af du kalder min storebror et fjols. Han er bare ALT for pligtopfyldene og alt for god af sig og kan ikke sige fra.


Jeg håber han kan blive overtalt til at ringe til sin sagsbehandler når han ser jeres svar.
Tigul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 22:22   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tigul Se meddelelser
Bliver lidt ked af du kalder min storebror et fjols. Han er bare ALT for pligtopfyldene og alt for god af sig og kan ikke sige fra.


Jeg håber han kan blive overtalt til at ringe til sin sagsbehandler når han ser jeres svar.
Jeg beklager hvis du blev fornærmet, men så må du hjælpe ham med at sige fra... Jeg skrev det ikke for at nogen skulle blive fornærmet, men nogen gange skal der en hård tone til for at folk vågner op.

Den gang jeg sad som ansat i kommunen, ville en sådan arbejdsgiver været blevet blacklistet MEGET hurtigt, og jeg havde selv underrettet fagforeningen, hvis jeg havde hørt om sådan et tilfælde... (det har jeg faktisk gjort, bare ikke i samme branche)

På samme måde som jeg meldte dem der med fuldt overlæg snød systemet...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 22:06   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Retten til ferie på kontanthjælp starter først fra 2012. Hvor man som kontanthjælpsmodtager får ret til 5 ugers ferie. Dog kan man have ret til lidt ferie, såfremt man har været aktiveret i 9 ud af 12 måneder.......

Er ellers enig med dig, det lyder som om de misbruger hans arbejdskraft ved at lade ham arbejde over og tilmed få ham til at udføre opgaver som egentlig ikke lyder til at være en del af planen.

Det er svært at råde ham, når han ikke vil tale med sagsbehandler og/eller jobkonsulent. Og det er jo - kedeligt nok - personer som din flittige broder, der gør, at aktiveringssteder hellere vil have folk gående gratis i aktivering, end at ansætte en medarbejder. For så længe personer som din bror ikke siger fra, så længe vil det fortsætte. Men jeg forstår ham godt. Synes bare han burde sige fra og få nogle helt klare aftaler på skrift.
37 timer er 37 timer. Og ikke 42 timer....eller mere. Det er synd for ham!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 22:53   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Han bliver udnyttet groft.

Med hensyn til ferie, så kan han afholde ferie, hvis han har optjent ferie hvor han arbejdede før.. og har feriepenge til gode. Han får ikke kontanthjælp når han holder ferie, men kan bruge feriepengene.

Efter nytår er det som sagt noget andet.

Han skal have noget papir på sin aktivering, hvor der står hvor mange timer den er på.. og den må ikke være over 37 timer.

I aktivering må han sikkert heller ikke opholde sig alene på værkstedet.. og han skal være forsikret.

En aktivering skal godkendes.. så han skal tale med sagsbehandleren om hvordan aktiveringen foregår.. at den er mere end 37 timer, og at han skal være der alene og arbejde efter arbejdstid.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob 20 timer/uge - regler ved ferie/sygdom Pussi83 Spørgsmål ang fleksjob 14 18-09-2013 22:18
Ferie penge som fleksjobber i arbejde. mumle_mund Spørgsmål ang fleksjob 8 19-03-2013 23:32
regler om ferie qv78 Alt det andet 5 14-03-2012 20:27
Er der nye regler ved sygdom og ferie ? c.l.e.o. Politik og Samfund 0 26-07-2011 16:18
Svært at forstå ferie regler i fleksjob Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 6 20-11-2008 22:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension