K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-02-2009, 21:36   #11
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
lum, ja det kan du tro vi kan måske omdøber vi det blot til:
ta daaa....skilsmisseparty
Altså hvis vi kan holde hinanden ud så længe- endnu.

I vores tilfælde vil det have -og har allerede nu -økonomiske konsekvenser og uanset hvordan man vender og drejer det, ja så synes jeg rent princippielt at lige præcis denne lov er dybt forældet, blot min mening

Det vil få endnu større konsekvenser for os når vi når de 60 så derfor min lille kommentar. Meeen man har jo altid lov at håbe på andre tilstande til den tid.

Men jo, fest kan man altid holde om det så skal være i grøftekanten ikk´
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2009, 18:31   #12
Steen 53
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2009
Indlæg: 7
Styrke: 0
Steen 53 er ny på vejen
Hej jeg er vist i samme situation som jer, Er blevet tvunget på ftp fra 1/2 09 får 3800 udbetalt om md, pga af min samlevers indtægt og vores hus, men skal da kun betale børnepenge til et barn :-)
Ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre, men det holder ikke i længden
hilsen steen
Steen 53 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 17:13   #13
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Steen 53 Se meddelelser
Hej jeg er vist i samme situation som jer, Er blevet tvunget på ftp fra 1/2 09 får 3800 udbetalt om md, pga af min samlevers indtægt og vores hus, men skal da kun betale børnepenge til et barn :-)
Ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre, men det holder ikke i længden
hilsen steen
Lige en oplysning m.h.t. betaling af gæld (børnepenge).
Min X, som er far til mine 2 børn (8 og 12 år), blev sidste år bevilget fp.
Og da han skylder i børnepenge skulle han så til møde hos skat, for at finde ud af, om han nu kunne begynde at betale lidt mere af på gælden.
Hos skat blev han gjort opmærksom på, at hvis han skylder børnepenge når børnene er blevet 18 år (og der ikke løber flere på), så bliver gælden slettet.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 21:58   #14
Peja
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2008
Lokation: Assens
Indlæg: 10
Styrke: 16
Peja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bumblebee Se meddelelser
Hej Hammershus

Jeg forstår ikke at du kan blive modregnet i at din mand får lønforhøjelse, da der er loft på hvor meget af ægtefællens indkomst der må medregnes (kan ikke huske talle i hovedet). Min mand er gået fra en årsindtægt på 550.000 og til 720.000 og fordi der er loft på, har det INGEN betydning for min førtidspension.
Hej Camilla
Det lyder dog utroligt, at du ikke blir trukket i din pension Jeg er selv lige kommet på pension, og min pension bliver beregnet udfra min samboende kærestes indkomst, og alt hvad han tjener over 258.000 blir jeg trukket 30 %.
Så du er da heldig, der hvor du bor

Vi har da undret os, at det er kun er ved førtidspension at ens samboende indtægt bliver medregnet, for det gør den ikke på kontanthjælp eller sygedagpenge.
Så rent økonomiske, er det ingen dans på roser, at være på førtidspension, og vi snakker da også meget om hvad vi skal, så det er ikke så nemt.

Underligt, at det skal være så svært, at få tilkendt førtidspension, for det er bestemt ikke nogen guldgruppe


Venlig hilsen
Peja
Peja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2009, 23:31   #15
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Jeg fandt det her på Scleroseforeningens hjemmeside http://www.scleroseforeningen.dk/For...beregning.aspx

Citat:
Beregning - førtidspensionist gift/samlevende

Indkomst ved siden af pensionen (pensionistens + ægtefælle/samlevers indkomst)

op til kr. 101.700 kr. har ikke betydning for pensionsberegningen.

Overstiger indkomsten (pensionistens + ægtefælle/samlevers indkomst) 101.700 kr. nedsættes førtidspensionen med 30 % af de indtægter der overstiger 101.700 kr. – dog kun 15 %, hvis ægtefælle/samlever også er pensionist.

Hvis ægtefælle/samlever ikke er pensionist ses bort fra 160.176 kr. af ægtefælle/samlevers indkomst.

Ægtefælle/samlevers offentlige pension har ikke betydning for beregningen.

Uanset hvor stor ægtefælle/samlevers indkomst herefter er, medregnes højest.

- 208.700 kr. når han/hun ikke er pensionist.

- 315.400 kr. når han/hun er pensionist.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2009, 09:58   #16
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Baglæns beregning

Ved at regne baglæns, med hjælp af Morgause´s ovenstående indlæg, kan vi så se, hvad stor samleverens løn skal være, for at vi undgår modregning af yderligere indtægt.
Udregningen er baseret på, at førtidspensionisten ikke har anden indtægt udover førtidspensionen:

Max medregning af samlevers indtægt 208.700
Ingen betydning for førtidspensionen 101.700
Der ses bort fra yderligere 160.176

Ved at lægge de tal sammen ser det ud til at samleverens løn skal helt op på 470.576kr., (efter arbejdsmarkedsbidrag), før vi når grænsen på de førnævnte 208.700, som der max må ske modregning af.
Correct me if I am wrong.

Der er dog noget positivt ved det. Efter max modregning af 208.700, (30% af 208.700 = 5217,50/måned), vil den gifte/samlevende førtidspensionist få 8123,50kr brutto om måneden, så nedgangen, når vi overgår til folkepension, vil ikke blive så stor, som hvis vi var kommet direkte fra arbejdsmarkedet. Og til den tid har vi forhåbentlig lært at sætte tæring efter næring.

Bumblebee skriver i denne, samt i en tidligere tråd der også omhandler modregning i førtidspension, at hendes mands løn er steget fra 550.000 til 720.000 og at det ingen indflydelse har på hendes førtidspension, fordi der er loft over, hvor meget der må modregnes.
Jeg ved ikke, om det er tilladt at kopiere og indsætte et af hendes indlæg, men prøver alligevel:

”Jo jeg har et beløb der hedder 10700 BRUTTO...uanset om min mand så tjener 7 millioner, er der et loft på 340000 de må medregne af hans løn. (brutto)
Jeg har et fradrag på ca 5000 pr. måned og får altså 8450 udbetalt...som de sagde på pensionskontoret får jeg absolut minimunudbetaling.”
__________________
mange hilsner
Camilla...som nyder livet som FTPér


Hvis min beregning er rigtig, kan det tyde på, at hun senere vil få en gevaldig efterregning. Hun vil i så fald have fået 2576,50kr, (10.700 – 8123,50=2576,50), for meget brutto hver måned. Så jeg synes ikke, som Peja tidligere i denne tråd, at Bumblebee er heldig at bo, hvor hun bor. Men skulle det vise sig, at det er Bumblebee, der har ret, tager jeg gerne mine ord i mig igen, og flytter fluks til hendes kommune. Jeg har som skrevet tidligere regnet det ud flere gange sammen med min sagsbehandler, og vi er hver gang kommet til det samme resultat, at da vi udover min pension har en samlet indtægt på 410.600kr, skal jeg have 9613kr BRUTTO om måneden. Og det selvom der er taget højde for negativ kapitalindkomst, (flere renteudgifter end renteindtægter).
Nå, hvorom alting er, kan vi vel alle blive enige om, at det er et sygt system, som vi alle håber en dag bliver lavet om, så vi ikke ophører med at være selvstændige individer og skal forsørges af vores ægtefælle/samlever, når vi bliver førtidspensionister. Jeg skrev engang en mail til Ligestillingsministeren, fordi jeg ikke syntes, det var rimeligt, at jeg blev umyndiggjort, da jeg blev førtidspensionist. De oprettede en journal på min samlever, trods det, at han aldrig havde haft noget med det kommunale system at gøre. Og det bare fordi de skulle have et sted at arkivere mig som samlevende førtidspensionist. Som I kan gætte, hørte jeg aldrig noget fra Karen Jespersen ang deres forældede system, hvor man bliver arkiveret under mandens cpr-nummer.

Sidst redigeret af Hammershus; 02-03-2009 kl. 10:03.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2009, 21:07   #17
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Hej! Synes det er overskueligt den måde de regner på.. Kan ikke rigtig tjekke om min er rigtig. får ca 8000 udbetalt pr mdr. Min mand tjener 318000 pr mdr. Jeg har ingen job. Han har to børn og jeg har et (hvis dett har nogen betydning) Kan det være rigtigt jeg kun skal have ca 8000 ( kan ikke huske om det er lige under eller lige over)

Nogen der kan hjælpe?

MVH Supercarla
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2009, 21:32   #18
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Hej Peja citerer dig lige:

"Vi har da undret os, at det er kun er ved førtidspension at ens samboende indtægt bliver medregnet, for det gør den ikke på kontanthjælp eller sygedagpenge.
Så rent økonomiske, er det ingen dans på roser, at være på førtidspension, og vi snakker da også meget om hvad vi skal, så det er ikke så nemt."
citat slut.

Som kontanthjælpsmodtager, bliver du også modregnet såfremt du har en ægtefælle/ samlever, så det er ikke korrekt,

men stadig ikke retfærdigt at: blive betragtet som forsørget, bare fordi man lever sammen, det er jo ikke 1900 tallet vi lever i, og har sq ikke brug for at stå med hatten i hånden som samboende og be`om penge fra ens husbond( kvinde

Dette er et overgreb/ tilbageslag, af rettighedder, men bliver nok ikke ændret med denne regering ( kan kun håbe at den nye.. engang laver loven om.

fra Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2009, 21:55   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvis nogen har lyst til at grave lidt mere i problematikken, så ændrede man for nogle år siden SU-loven, så ægtefæller ikke skulle være afhængige af den andens indtægt.

Så nu får eks. konen FULD su, selvom hun er gift med en multimillionær, men børnene er fortsat afhængig af forældreindtægt (hvis jeg husker rigtigt).

Men måske man kan søge lige i begrundelsen for, HVORFOR man ændrede det, for det må da være samme begrundelse... om afhængighed af ægtefællens indtægt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gør de grin med mig.... Star Alt det andet 34 05-11-2013 21:23
Partshøring til grin mynthe Alt det andet 8 27-11-2012 17:43
Retssikkerhed i Denmark er helt til grin Karo Politik og Samfund 0 29-11-2011 17:51
Til grin for systemet. jpi101210 Din historie 3 22-05-2011 10:38
For dem der trænger til en grin :) sane Alt det andet 6 07-11-2009 09:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension