K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-02-2011, 13:11   #21
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
En kan jeg godt klare, ellers så jeg brøder mig ikke om konflikter. Dem har jeg fået nok af i DK. Du ved....
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 13:15   #22
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
En kan jeg godt klare, ellers så jeg brøder mig ikke om konflikter. Dem har jeg fået nok af i DK. Du ved....
Ja jeg ved alt om konflikter...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 14:22   #23
Nasath
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2011
Indlæg: 10
Styrke: 13
Nasath er ny på vejen
Jeg er frisk på at flytte til Bulgarien

Det jeg har overvejet er dog at leje et hotelværelse. Har kigget lidt på det og synes det ser ud til at ku lade sig gøre fra 3-4.000kr om måneden. Så får jeg også adgang til pool og gym samt døgnvagt. Det med vagten har noget betydning da jeg lider af angst, så det er nok derfor jeg mest hælder til at bo på hotel.

Inden jeg tager springet kunne jeg dog godt tænke mig at vide hvilke ting jeg skal ha styr på:

-Hvem skal have besked (myndigheder)?
-Må jeg opholde mig i BG ubegrænset?
-Kan jeg bare sådan opsige lejlighed i DK og forvente at få min Ftp.?
-Kan jeg have folkeregister på et hotel -skal og har jeg brug for det?
-Ellers bare nogle generelle ting som du sikkert har styr på Hexi

Jeg modtager Ftp. efter 2003 reglerne
Nasath er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 15:17   #24
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej Nasath

Skal prøve at svare på dine spørgsmål ellers så bare spørg videre

Jeg går ud fra du mener et hotelværelse ved kysten (sortehavet)
Er en udmærket måde at starte på med hotelværelse... men man kan faktisk for de penge 3-4000 kr eller en del billigere leje en luksuslejlighed i et gated komplex (kun lejerne har adgang)... også nogen steder med swimmingpool...

Du behøver ikke indformere nogen myndigheder før du evt flytter din adresse permanent...

Hvis du flytter permanent skal du melde flytning på folkeregistret i danmark... og du skal i Bulgarien have udstedt et long stay card ... det kræver en fast adresse og en bankkonto og bevis for at du er pensionist... her kan du komme ud for at en hoteladresse ikke er nok... der kan være forskellige regler i forskellige dele af Bulgarien...eller afhængig af hvem der behandler din ansøgning...

Din pension får du efter flytning fra pensionsstyrelsen og den kan indsættes på din normale nemkonto i Danmark eller en udenlandsk bank... og der er ingen problemer i det så længe du er inden for EU... sker helt automatisk...
Jeg tror ikke det er et problem kun at have hoteladresse for udbetaling af pensionen... men har ingen erfaring der... du kan kontakte pensionsstyrelsen for det gældende svar...

Men husk lige der er ingen skattefordele for selve pensionen hvor de stadig betaler dansk skat...
Hvis du bor på hotel eller lejlighed så vælg et i forbindelse med en by (Varna eller Burgas) da feriestederne er lukkede og slukkede og helt døde udenfor sæsonen...

Håber det var svar på spørgsmålene du kunne bruge ...


...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 17:21   #25
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Hej Nasath

Skal prøve at svare på dine spørgsmål ellers så bare spørg videre

Jeg går ud fra du mener et hotelværelse ved kysten (sortehavet)
Er en udmærket måde at starte på med hotelværelse... men man kan faktisk for de penge 3-4000 kr eller en del billigere leje en luksuslejlighed i et gated komplex (kun lejerne har adgang)... også nogen steder med swimmingpool...

Du behøver ikke indformere nogen myndigheder før du evt flytter din adresse permanent...

Hvis du flytter permanent skal du melde flytning på folkeregistret i danmark... og du skal i Bulgarien have udstedt et long stay card ... det kræver en fast adresse og en bankkonto og bevis for at du er pensionist... her kan du komme ud for at en hoteladresse ikke er nok... der kan være forskellige regler i forskellige dele af Bulgarien...eller afhængig af hvem der behandler din ansøgning...

Din pension får du efter flytning fra pensionsstyrelsen og den kan indsættes på din normale nemkonto i Danmark eller en udenlandsk bank... og der er ingen problemer i det så længe du er inden for EU... sker helt automatisk...
Jeg tror ikke det er et problem kun at have hoteladresse for udbetaling af pensionen... men har ingen erfaring der... du kan kontakte pensionsstyrelsen for det gældende svar...

Men husk lige der er ingen skattefordele for selve pensionen hvor de stadig betaler dansk skat...
Hvis du bor på hotel eller lejlighed så vælg et i forbindelse med en by (Varna eller Burgas) da feriestederne er lukkede og slukkede og helt døde udenfor sæsonen...

Håber det var svar på spørgsmålene du kunne bruge ...
...

1. Hvordan beviser man i Bulgarien at man er førtidspensionist ?
2. Er det ikke dyrt med den der valuta ? Pensionen blive jo udbetalt i danske kr.
3. Hvad men lejekontrakter osv.
4. Hvad med en læge osv. man skal nok tegne en forsikring vil jeg mene, som førtidspensionist er man jo ikke rask.

Jeg synes at man skal tænke sig godt om før man tage en beslutning om at rejse i det store verden - som syg.....
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 19:49   #26
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser

1. Hvordan beviser man i Bulgarien at man er førtidspensionist ?
2. Er det ikke dyrt med den der valuta ? Pensionen blive jo udbetalt i danske kr.
3. Hvad men lejekontrakter osv.
4. Hvad med en læge osv. man skal nok tegne en forsikring vil jeg mene, som førtidspensionist er man jo ikke rask.

Jeg synes at man skal tænke sig godt om før man tage en beslutning om at rejse i det store verden - som syg.....
Selvfølgelig skal man tænke sig godt om Karo... men det er jo også derfor nogen stiller spørgsmål og jeg besvarer ang Bulgarien... så man netop har noget viden at beslutte sig på og selvom man er syg behøver man jo ikke grave sig ned før tid som død...og man kan bare flytte tilbage til Danmark hvis man fortryder

her svar på dine spørgsmål...
Du skal ikke bevise du er førtidspensionist men er pensionist og for at slå det sammen med dit spørgsmål 4. så får du en eu formular fra pensionsstyrelsen så du kan blive sygesikret på linie med resten af befolkningen i pågældende land... det er så den danske pensionsstyrelse der betaler (husk du betaler dansk skat) endvidere udstedes det blå sygesikringsbevis også af den danske pensionsstyrelse...

Lad være med at tro at de danske læger er bedre end resten af verden... for det er de ikke... læger i resten ef eu er fuldt på højde med de danske...
Endvidere er det muligt at betale sig til privat behandling til en pris som ikke ruinerer en dansk førtidspensionist... der er faktisk mange der tager til Bulgarien og får lavet deres tænder... fordi arbejdet er topklasse og prisen er en brøkdel af danske tandlægeregninger ...
Men man skal selvfølgelig passe på ligesom alle andre steder incl Danmark for der findes også brådne kar i branchen her...

Lejekontrakter eller kontrakter i det hele taget skal oversættes til et forståeligt sprog så den der skriver under ved hvad der skrives under på... i Bulgarien skal en kontrakt for at være gyldig i mange steder underskrives hos en notar som sikrer sig at alt er i orden... alle byer har en notar og det koster ikke ret meget...
Så det er en stor fordel at kan engelsk... men der er vel heller ikke mange der rejser ud i verden og forventer at folk forstår dansk...

Ang valuta er det nemmeste at (den løsning jeg bruger) at få udbetalt sin pension i en dansk bank og så oprette en konto i Euro her i Bulgarien som man kan overføre penge til via netbank... når man så får dem udbetalt ber man om at få udbetalt i Leva som er Bulgarsk valuta...
Eurotransfer standard 3 dage koster under 100 kr.så er der lidt prisforskel på køb og salg af valuta oveni... men ikke noget der har så stor betydning...
Leva er ligesom den danske valuta bundet til euroen i værdi...
Ingen tvivl om at man som dansk førtidspensionist pga de vildt opskruede priser i danmark er betydeligt bedre stillet økonomisk i Bulgarien... husleje og energi... biludgifter... de fleste dagligvarer (hvis ikke lige mærkevarer) er betydeligt billigere ....


....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 04:00   #27
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Hvorfor ikke Tyrkiet der vil du få hele pensionen ubetalt...
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 06:05   #28
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Det er ok hvis du vil flytte til Tyrkiet handy for at få hele pensionen udbetalt... men der gælder helt andre regler da det er uden for eu...

Da det her emne specifikt hedder Bulgarien så start lige et nyt emne hvis du vil debattere Tyrkiet og uden for eu... så det hele ikke bliver blandet sammen...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 08:07   #29
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
God tråd Hexi tak for hjælpen tror du har fået hjulpet mange af os med nogen af vores spørgsmål , ved at jeg selv har besluttet at flytte ud af det her land lige så snart min datter kan klare sig selv og ved at mange ftp jeg kender leger med den samme tanke ...

Mange af os har jo også fundet ud af at varmen kan have en endog gavnlig effekt på vores helbred hvis du kender noget til ikke eu lande og ingen andre starter en tråd så gør jeg .. har nogen spørgsmål senere omkring det at bo i et ikke eu land ....

havde du slet ikke noget netværk da du rejste til Bulgarien ? og hvad med familie osv ser du dem ved at mine de store børn *dem er der to af * med det samme protesterede over at jeg tænkte på at flytte til udlandet, men efter en tænke pause er de kommet frem til at det kunne da være allertiders at besøge mig en uge af gangen gratis ferie jaaa ha ha

Lige nu er jeg ved at undersøge hvordan det er med familieydelse og børnepenge fra faderen hvis man flytter udenlands et års tid, min datter har et år tilbage i skolen og så overvejer vi et sabbat år inden gymnasiet i udlandet hvis det kan lade sig gøre, men er da lige ved at tro at det kan lade sig gøre i feks Bulgarien med de boligpriser selv om man ikke kan få familieydelse og børnepenge med
  Besvar med citat
Gammel 27-05-2011, 12:07   #30
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Det er ok hvis du vil flytte til Tyrkiet handy for at få hele pensionen udbetalt... men der gælder helt andre regler da det er uden for eu...

Da det her emne specifikt hedder Bulgarien så start lige et nyt emne hvis du vil debattere Tyrkiet og uden for eu... så det hele ikke bliver blandet sammen...
ja ok sorry...
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Dansk bil i Bulgarien alvinoganna Alt det andet 3 18-09-2011 16:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension