K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-05-2009, 01:24   #1
Dorah
Elsker at være her på K10
 
Dorahs avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 97
Styrke: 16
Dorah er ny på vejen
Tvangsflytning under arbejdsprøvning ?

Hej alle sammen

Jeg er i arbejdsprøvning på 3. år og har ikke fået min sag om Fleksjob taget op endnu. Man får jo nok aflsag første gang man søger ligegyldigt hvad.

Dette indlæg handler nok mest om den Rævesaks § 34 er...
men også om hvad de kan finde på at udsætte en for mens man skriver resourceprofil.

Få dage før jeg starter min første egentlige arbejdsprøvningpraktik...bliver jeg indkaldt på kommunens økonomikontor.

Og for oplyst, at da kommunen skal spare penge, fjerner de min paragraf 34 (særlig boligstøtte til ekstra høje boligudgifter) som de fleste kontanthjælpsmodtagere får i større eller mindre grad.

Jeg får en måned til at flytte i ...i første omgang.
Jeg bliver selvfølgelig helt paf og får oplyst at faktisk bortfalder § 34, - 3 måneder efter at man er blevet ledig første gang.
(dette er usandt)
Jeg kendte intet til denne side af § 34 og kommunen havde oplysningpligt med hensyn til betingelserne får at få en given ydelse også evt. konsekvenser.
Paragraffen er ikke en man skal søge. Kommune skal give den ud fra beregningsgrundlaget.
Som sådan kan jeg ikke sige hverken fra eller til, m.h.t. til en sådan hjælp.
Jeg kunne kun klare halvdags arbejde og har mange kroniske lidelser.
Det var svært nok at skulle klare praktikken.

De første uger sad jeg om aftenen og skrev en anke over afgørelsen og kunne næsten intet se. Har nedsat syn på det ene øje og øjnene var i forvejen helt svedne af at stirre på en skærm på arbejdet, da alt var nyt.


Senere blev flytningen udsat til 3 måneder efter.
1 Maj skulle jeg være ude af min lejlighed.
Praktikken sluttede 7 Maj.
Jeg måtte forklare arbejdsgiveren min situation og undskyldte hvis jeg var nedtrykt. Det var et hårdt psykisk pres at sidde og tænke på at jeg intet hjem havde mere når praktikken var slut.

Jeg udbad tid hos min meget søde og forstående socialrådgiver.
Spurgte om en handlingsplan. Da jeg ingen anden bolig havde i udsigt og når man fjernede godt 1900 kr af min ydelse, manglede jeg dette beløb til min husleje. Jeg forudså at jeg blev opsagt den 15 Maj og sat ud med Kongens Foged og Politi.

Hun anede ikke sine levende råd, men opfordrede mig til at anke omgående og skrive det som det var i håbet om at Ankevæsenet kikkede på sagen før de obligatoriske 13 uger var forløbet.
Jeg skrev og spurgte om de kunne fremrykke det.
De var desværre ikke i stand til det og en hel del helligdage kom på tværs.

1 Maj så jeg ingen anden løsning end at betale alle alt og leve af resterne selv...indtil de var brugt op.
Fra den dato jeg fik beskeden stod jeg skrevet op på min boligkontor til en anden lejlighed.
Det skal her nævnes. Jeg har boet i lejliheden i 15 år. Heraf 8 år på overførselsindkomst. (Der var ca. 2 års ventetid på en lejlighed)

I anden alternativ rådgivning får jeg så oplyst.
At kommunen skal (hvis de syntes at boligudgifterne er for høje) skriftligt give mig en tilbud på en indflytningsklar lejlighed (rimelig) og betale flytningen, de må ikke sætte mig i udgifter under en arbejdsprøvning og kan rimeligvis udsætte det hele i op til 12 måneder for ikke at ødelægge min praktik.
De skal tilbyde mig en sådan bolig FØR de beviliger § 34...ikke efter.Hvis den bolig de tilbyder afslåes af mig (der er ingen flyttetvang) kan de dog nøjes med at bevillige § 34 efter den tilbudte boligs sammenlagte boligudgifter.
(Der står intet om at de kan stoppe den.)

Midt i pratikken viser der sig en bolig hvor kommunen ville spare 2000 kr i samlede boligudgifter....dog var denne bolig fyldt med skimmelsvampe.
Efter råd fra egen læge (da jeg er multiallergiker) skulle jeg ikke flytte i den...da jeg så ville blive alvorligt syg og så skulle de flytte mig igen.

Jeg spørger så om hvis der tilbydes en sådan igen, bare uden skimmelsvampe (lejligheden var ellers udmærket) om de så ville hjælpe mig.
Først sagde de ja...da jeg ville have det skriftligt sagde at at en ny lejlighed KUN måtte koste 2450,-kr om måneden.Det enste jeg kunne finde i mit nærområde til den pris var en ungdomsbolig.
??? Jeg lige 58 år for gammel til een sådan.
Jeg bad om akut hjælp da jeg løb tør for penge.
Og fik denne besked.
At jeg kunne modtage spisebiletter til en kristen hjælpeorganisation der normalt bespiser hjemløse 2 gange dagligt...kun frokost og aftensmad kunne bevilliges.
Hvis jeg udnyttede spisebiletterne blev de trukket af næste udbetaling.
Hvis det skete, blev jeg sat under administration.
Hvis jeg ikke benyttede dem var det socialbedrag fordi så havde jeg unødigt søgt kommunen om hjælp og havde penge nok til mad.
Jeg havde selv skyld idet. Idet jeg førte uforsvarlig økonomi og levede overdådigt. (KAN man leve overdådigt på forrevalidering ???)
(Tak for sangen da )
Det ankede jeg også.
Der er sygdomsmæssige grunde til at jeg selv i sin tid valgte min lejlighed, detaljer som jeg ikke behøver at komme ind på og først NU mente man at det var nødvendigt med indsigt i min journal. Jeg har således fået § 34 i 9 år samlet.
Sagsbehandleren skrev at han var frustret og irriteret...
Nej...hvor synd dog.
Hvorfor jeg vedblev at nægte at flytte når jeg bare kunne tage og flytte ?

Jeg havde oplyst at jeg stod nr. 4...den skimmelbefængte lejlighed var blevet passeret af 4 før mig....(forstår jeg godt)

Kommunen var nok sur over at jeg betalte min husleje selvom jeg manglede ca 1900 kr til at betale den med.
Jeg ved ikke med Jer ?
Kan I undvære 1900 kr om måneden mens i går på forrevalidering og undersøges om I kan klare et Fleksjob ?
Jeg kan ikke. Jeg har ekstraudgifter til medicin og diæt som ikke dækkes.
Har nogen et godt råd ?
Har andre haft vrøvl med § 34.?????

Jeg krydser bare fingre for at Amtet snart svarer.
Søde venner og naboer har givet mig alt det de har i skabene af gulerødder, torskerogn, makrel, kaffe, løg, 2 æg, 2 pakker brød, en ost, pommefritter og appelsinmarmelade. Det er bare sødt af dem.
Har nogen en opskrift der matcher disse ingredienser ?

Jeg er ikke så kreativ for tiden.

Jeg er ikke i tvivl om at det er lovstridigt det kommunen har gjort. Jeg er bare bange for at mistede min elskede hjem. Min familie er afhængig af mig, der er en syg person i min familie som jeg ikke kan svigte. Er bange for at blive tvunget langt væk.
Ventetiden på en anke, kan være altafgørende...
Der blev ligefrem sagt til mig: "Du kan bare anke...du får givetvis medhold, men så er det forsent...du er ude af din lejlighed til den tid ...så længe tager det!"
Og smiiiile
Han sad ligefrem og godtede sig.
Havd syntes I ?
Sker det tit ?
Har nogen en ide ?
Forstår nogen meningen med dette tiltag ? Tak ...på forhånd !

en lidt vemodig
Dorah
Dorah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 01:54   #2
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Mit korte råd til dig må nok være at holde ud og bide dig fast. Det undre mig at du er på FORreva, da du med din alder burde være afklaret på det personlige plan, og ægte revalidering kan bruges i afklaringen til et fleksjob.

Ellers håber jeg at Hejdien Zuza et al kan give gode råd.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 08:27   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Ja, jeg har også problemer med §34. Er blevet kimet ned af kommunen pga. det, så jeg tilsidst måtte have hemmeligt telefonnummer for at kunne få fred for dem... De har også truet mig med at tage støtten, men jeg får den da endnu tiltrods for, at jeg har nægtet at flytte... Argumentet fra kommunen for at jeg ikke kan få støtten mere er, at jeg får et "forhøjet" beløb, som jeg kun måtte få i 3 måneder. Men så kontaktede jeg Beskæftigelsesministeriet for at spørge, om de ikke kunne forklare mig det, nu kommunen ikke kunne eller ville. De henviste til en bekendtgørelse om §34 (https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=29850) og ud fra deres meget grundige svar (de ville ikke kommentere direkte på min sag) kunne jeg se, at der IKKE var tale om et forhøjet beløb, men at bevillingen lå inden for de lovmæssige rammer. Og da en flytning ville kunne blive meget dyr for mig, og jeg pga sygdom ikke kan magte en flytning, ja, så holder jeg altså fortsat på min ret! Hvis de valgte at fjerne §34, ville jeg have underskud på kontoen HVER måned og altså ikke have noget som helst at leve for. Nu har jeg så valgt den taktik, at når min økonomiske rådgiver rykker mig for svar på, hvornår jeg da har tænkt mig at flytte, så henviser jeg hende til min arbejdsmarkedsrådgiver for svar på, hvornår denne da har tænkt sig at afklare mig og mit fremtidige forsørgelsesgrundlag...

Citat:
De skal tilbyde mig en sådan bolig FØR de beviliger § 34...ikke efter.
Meget interessant... ! Har du fået en henvisning til, hvor det stå?


Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 10:29   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Dorah og Risa jeg har lige tabt kæben

Jeg har aldrig hverken hørt eller læst om denne form for problematik , jeg er ikke så godt inde i § 34 så der må vi lige vente på Zuza som er ret godt inde i den § (også på det her område håber jeg )

Men jeg ville da med det samme hvis jeg var dig Dorah (og dig Risa men skriv lige din historie lidt mere detaljeret hvis det er ) foreslå jer at sende jeres historier til socialministeren (som jo lige har udtalt at man har lavet en nød plan for at folk ikke skal miste deres lejligheder ) og fortælle hende hvordan man handler ude i kommunerne .

Send også historien til alle andre socialordfører ...

Hvis det her passer (siger bestemt ikke at det ikke gør for intet kan forbavse mere ) så sidder jeres kommuner og kalkulere i at gøre folk boligløse for at spare penge på kontoen selv...

Dorah få også sendt din historie til borgmesteren i din kommune og endnu bedre send den evt til jeres lokale avis så andre borgere kan se hvordan man behandles ...

Dorah hvis du er frisk på at sende din historie til div socialordfører så skriv lige her så skal jeg finde adresserne til dig ...

Ikke meget hjælp i det her , men håber at Zuza har nogen indput må indrømme at jeg har svært ved at se hvad det skulle være da i selv har tjek på loven og har bevist at det er ulovligt det de gør og at kommunerne åbenbart også ved det men er græsk katolske ...

Den med spise billetterne Dorah .. hold da op ... hvordan fanden er det vi forfalder til at behandle folk i det her samfund i dag ....

Jeg er målløs hvis du ikke orker at sætte dig i kontakt med div socialordfører så håber jeg at du vil lade mig gøre det ...

Det her kan ikke være rigtigt ....
  Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 10:58   #5
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hejdien, jeg skriver et indlæg lidt senere om det med mine problemer med §34, for min sagsbehandler har mere oppe i ærmet, hvad det angår (så er du advaret og kan nå at tape kæben op igen...). Vil bare ikke "kidnappe" Dorahs tråd til mine problemer, og jeg skal også lige samle tankerne efter min sagsbehandler kom med hendes sidste påhit forleden...

Dorah, forstår jeg rigtigt, at du har været i arbejdsprøvning i snart 3 ÅR...??? Uafbrudt og det samme sted...???

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 11:18   #6
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Dohra.

Du skriver:
Citat:
Jeg har ekstraudgifter til medicin og diæt som ikke dækkes.
Du bør undersøge om du ikke er omfattet af §100. Du skal kunne sandsynliggøre en merudgift pga. handicap/sygdom for 500 kr om måneden. Så har du medicin udgifter, diæt udgifter, kørselsudgifter, mm. som tilsammen beløber sig til 500 kr om måneden, så er du faktisk berettet til at få udbetalt et beløb på 1500kr. Men som du også vil kunne læse i denne debat, så er der desværre mange der i følge politikkerne burde være omfattet af denne ordning som får den nægtet.

Men du kan jo altid gøre et forsøg.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 12:25   #7
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Du kan også prøve at søge om medicinbevilling efter "Aktiv socialpolitik" §82.

Medicinbevillingen afhænger dog af dit rådighedsbeløb, men der kommer afgørelsen i løbet af et par uger.

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 14:17   #8
Dorah
Elsker at være her på K10
 
Dorahs avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 97
Styrke: 16
Dorah er ny på vejen
Tak til alle

Hej allesammen
Tak for opbakning og hjælp.
Nu har siddet i 2 timer og skrevet et langt svar som så forsvandt..orker ikke lige at skrive det igen...
Prøver senere
knuzer Doarh
Dorah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 14:37   #9
Dorah
Elsker at være her på K10
 
Dorahs avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 97
Styrke: 16
Dorah er ny på vejen
Besvær med at få indlægget ud

Hej igen
Jeg falder af nettet når jeg skriver og bliver logget ud, derved forsvinder alt og jeg kan ikke logge på igen.
Men man skal måske skrive en kladde og "paste" det ind ??


Jeg er indforstået med at jeg kan kontakte byrådet for hjælp i sidste øjeblik, men alt andet skal være prøvet først.
Man kan til enhver tid give en byrådspolitiker sagsindsigt med fuldmagt.
Dog tager en undersøgelse af en sag...op til 1 1/2 år.
DET kan gavne andre...men når aldrig at gavne en selv.

Ud over dette kan jeg klage til ombudsmanden...o.s.v.

Vil stadig være for sent.
Jeg håber at økonomikontoret nu udnytter min fremsendte indsigt i lægejournal samtykke-skrivelse (sikke et ord)

Problemet er bare at jeg ikke juridisk er handikappet før jeg har fleksbevillingen.
Jeg er kun i undersøgelse så længe dere skrives resourceprofil
Knuser
Dorah som ikke længere kan stave..heller !!
Dorah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 16:04   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Dorah.
Når du har lavet din tekst på et svar, så markerer du hele teksten og højreklikker, finder "kopier" venstreklikker og så logger du ind påny med dit password.

Finder din tråd som du ønsker at svare på, går ned svarfeltet og højreklikker og trykker på "sæt ind" og så kommer den tekst ind som du har skrevet før.

Problemet opstår når tiden går så falder du ud. Det har vi alle prøvet. Men prøv nogle gange så skal du bare se. Ellers vender du bare tilbage. Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tvangsflytning og Dejskrabere nemesis Politik og Samfund 2 06-03-2013 12:39
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
Arbejdsprøvning lillemis Dit og Dat 4 11-05-2009 18:45
Arbejdsprøvning sabsi1969 Spørgsmål ang fleksjob 6 16-08-2008 13:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension