K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2010, 13:58   #1
Blue2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2009
Lokation: Kerteminde
Indlæg: 5
Styrke: 0
Blue2 er ny på vejen
blue2

Jeg er tilkendt flex siden 2008, og kom i job ganske hurtigt. Et dejligt job som jeg desværre blev fyret fra med udgang i august pga. kommunens sparerunde.

Jeg blev så tilkendt ledighedsydelse. og har været på jobcenteret til de obligatoriske opfølgningssamtaler, hvor de blot gentog hvad de havde sagt gangen før, og hvor de intet nyt var under solen.

Da der intet skete og jeg selv forsøgte at finde et flexjob, bad jeg om at få et møde med et jobkonnsulent mhp. at hjælpe mig med at finde et arbejde. først et par måneder efter fik jeg meddelse om, at nu havvde de ansat en konsulent til at hjælpe, og jeg blev indkaldt til et møde.

I dette brev stod der intet om hvad dette møde skulle indeholde, blot et gruppemøde... ingen dagsorden eller andet der kunne give mig muligheder for at forberede mig. Mann havde så lavet en jobklub under AOF som skulle hjælpe og det er jo i og for sig også fint nok..

Så kom Morgenchokket!!!!

Jeg blev i morges ringet op at den nye jobkonsulent.

Han sagde:
" Jeg har lige kikket i dine papier og vil spørge dig om du er klar over, at fordi du er fyldt 60 år og ikke er med i efterlønsordningen, kun kan få ledighedsydelse i 6 måneder hvorefter du overgår til kontanthjælp. Er der ingen der har fortalt dig det??,".... Og nej....! Det der der ingen har nogensinde gjort mig opmærksom på, og han gav mig ret i, at det havde jeg selvfølgelig krav på at få at vide.

Alså har jeg nu kun 2 måneder tilbage inden jeg overgår til kontanthjælp.

Jeg har virkelig lyst til at klage over at:

1) Jeg ikke er blevet oplyst om reglen

2) At man på jobcenteret har lade tiden gå uden at hjælpe mig igang, til trods for, at jeg gjorde sagsbehandleren opmærksom på, at jeg prøvede at finde job, men sammenlagt med arbejdsløsheden, var det svært for mig at stå alene, og at jeg havde brug for hjælp.

Har andre været i samme situation, og hvad har I gjort?

Hilsen Blue2
Blue2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 21:19   #2
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Blue2.

Ærgerligt, at du ikke har været opmærksom på reglen om, at man kun er berettiget til ledighedsydelse i ½ år, når man er fyldt 60 år og ledig flexjobber.

Hvis man har været tilmeldt efterlønsordningen og betalt efterlønsbidrag før visitering til flexjob, og har fortsat med at betale flexbidrag til kommunen efter visitering til flexjob, er man berettiget til flexydelse, som er flexjobberes "efterløn". Ydelsen udbetales, indtil man går på folkepension. Hvis man ikke har indbetalt til efterlønnen, er det desværre kontanthjælp.

Måske har du fravalgt efterlønsordningen, da du sin tid kunne det?

Jeg kan ikke svare dig på, hvem der skulle have oplyst dig om reglen, måske din fagforening, måske kommunen, men under alle omstændigheder er det efterlønsordningen, der giver ret til flexydelse.

Håber for dig, du bliver ansat i et nyt flexjob, hvor du kan blive i mange år endnu.

Jørgine.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 22:13   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ellers er der kun muligheden at søge førtidspension, FØR tiden er gået.

Husk, at få opdateret din ressourceprofil, hvis du har nye helbredsoplysninger eller andet, der er relevant for din arbejdsevne.

Førtidspension handler om, at hvis man IKKE kan blive selvforsørgende - heller ikke i fleksjob, så kan der tilkendes pension.

Så det er måske en mulighed, du bør overveje.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2010, 23:32   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kan godt forstå at du er harm over at du ikke har fået det at vide , og hvis jeg var dig så ville jeg skrive en klage til borgmester og hele kommunalbestyrelse samt leder af social afdelingen og jobcenter hvori du gør opmærksom på at de har problemer med at overholde deres vejledningspligt og at det nu kommer til at koste dig samt at det er rigtig ringe at de intet har gjort for at hjælpe dig i job, og at du for fremtiden skal minde dem om vejledningspligt som de har ...

SÅDAN AT INGEN ANDRE KOMMER I SAMME SITUATION SOM DU
  Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 00:37   #5
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Blue2 Se meddelelser

Alså har jeg nu kun 2 måneder tilbage inden jeg overgår til kontanthjælp.

Jeg har virkelig lyst til at klage over at:

1) Jeg ikke er blevet oplyst om reglen

2) At man på jobcenteret har lade tiden gå uden at hjælpe mig igang, til trods for, at jeg gjorde sagsbehandleren opmærksom på, at jeg prøvede at finde job, men sammenlagt med arbejdsløsheden, var det svært for mig at stå alene, og at jeg havde brug for hjælp.

Har andre været i samme situation, og hvad har I gjort?

Hilsen Blue2
Jeg kan fortælle at jeg er der - i selv samme situation.

Reglerne om 60.5 år og stop af ledighedsydelse fremgår af Fleksjobreglerne . ( fleksjob 19.udgave) kan hentes her på siden under nyttige link. Reglen har været beskrevet i pjecen om fleksjob de sidste mange udgaver.

Du kan også læse støjbergs besvarelse og en forklaring på hvorfor reglerne er indført - under et af mine indlæg ( tråden hedder: svar fra Støjberg- ledighedsydelse og det fyldte 60.5 år) )

Inden det fyldte 60 år var jeg i fleksjob i 2 år men blev fyret grundet dårlig økonomi på arbejdspladsen. Jeg var arbejdsledig fleksjobber i ialt et år, og nåede de sidste 2 mdr. af min ledighedsperiode at få frataget min ledighedsydelse og blive sat på kontanthjælp grundet ovenstående regel. Fik i sommer tilbud om nyt fleksjob gennem anden aktør.

Er siden august fastansat i nyt job som jeg trives i - og som jeg selvfølgelig håber, holder til jeg kan gå på folkepension om 3.5 år - eller jeg grundet forværret helbred må søge om fp.

Jeg ryger ved ny ledighed direkte tilbage på kontanthjælp på grund af alder.

Så Brok dig med store ord - råb og skrig - bombarder dem med skrivelser, så du i det mindste blir hørt , og der kommer til at ske noget aktivt omkring din jobsituation.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2010, 14:00   #6
Blue2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2009
Lokation: Kerteminde
Indlæg: 5
Styrke: 0
Blue2 er ny på vejen
Kære alle jer der har svaret mig.

Tak for jeres feed back, det er jeg taknemmelig for.

Kære Jørgine:... Ja, det er ærgeligt, men for at være opmærksom på noget, må man vide hvad man skal være opmærksom på, og det fik jeg ikke. Da jeg første gang kom til møde og fik stukket flexreglerne i hånden, var jeg stadig ikke på mærkerne, og inden jeg fik det godt, havde jeg et flexjob som jeg havde regnet med at skulle have til jeg gik på folkepension.

Da jeg så var godt igang, måtte jeg bruge al styrke på at arbejde og havde ikke overskud/ tanke på at se pjesen, og som sagt da jeg startede på jobcenteres igen efter fyringen mener jeg, at det var her de skulle havde grebet fat i mig og fortalt, at jeg kun havde 6 måneder inden kontanthjælpen gik i gang. De kender reglerne og jeg var ny, det kræver ikke mange resurser, at åbne munden.

Da jeg dengang ville betale til efterlønsordningen, kunne det ikke betale sig, jeg var blevet for gammel og der var ikke andre muligheder for mig, jeg havde været selvstændig og havde ikke råd til at være med i ordninger dengang, Derefter var jeg døgnplejemor og havde heller ikke råd til at betale, da jeg aldrig viste hvad min indtægt var.
Så ja, jeg fravalgte det, men fordi jeg ikke havde råd, og senere heller ikke råd da kommunen ikke havde en pensionsordning for os der passede deres børn.

Kære Zuza..... Jeg kender ikke til at skulle søge førtid i forhold til flexjob, men et eller andet sted så byder det mig imod at komme på førtidspension, jeg kan jo godt arbejde i 22 timer og vil det også rigtig gerne, og min helbredsmæssige tilstand er den samme som da jeg blev tilkendt.
Det jeg er vred over er, følelsen af at blive behandlet som mindreværdig, følelsen af, at de ikke gider mig eller- er ligeglade.

Kære Hejdien:..... Jeg har talt med chefen på jobcenteret, der giver mig ret i, at det er en fejl at jeg ikke er blevet oplyst, men han kan desværre ikke gøre andet end at beklage, og sørge for at det ikke sker igen, og det kan jeg jo så prøve at tro på at han vil efterkomme. Det er virkelig gået op for mig hvor meget de bør feje for egen dør før de bevæger sig hen og fejer for vores. Jeg tror faktisk ikke de kan overskue og forstå egne regler.

Kære Maruus:... Rart at vide at man ikke står alene, selvom jeg jo slet ikke ønsker at andre mennesker skal stå i sådanne situationer... det efterlader dybe fustrationer og følelser af uretfærdighed. Vil selvfølgelig prøve at gå videre med dette, selvom jeg næsten på forhånd ikke har tiltro at jeg får noget ud af det. De vil sikkert have glemt det til næste gang de står i lignende situation.

Det handler om resurser og vilje til at se på det enkelte menneske og deres behov, men undskyldningerne er, at de gå efter reglerne, men i min arbejdsverden er regler til for at bøjes, især hvis det kan give et positivt udfald, til glæde for os og samfundet.

Kærlig hilsen Blue2

Sidst redigeret af Blue2; 29-01-2010 kl. 14:34.
Blue2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 17:40   #7
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Ja det er trist med den aldersbetingede kontanthjælpsregel ved fleksledighed , og syntes som dig at det er nedværdigende . Specielt nu hvor jeg atter er i fleksjob - tanken om at jeg ryger direkte på kontanthjælp ved ny ledighed er kvalmende, og jeg tænker - det år jeg fylder 65 har jeg arbejdet i 50 år det danske system , og så skal man ende ud med at blive eet af samfundets fattigste medlemmer.Men straffes skal vi uanset baggrund for ikke at have indbetalt til fleksydelse/efterløn og på trods af, at det aldrig bliver vores fejl at kommunen/aktører ikke kan skaffe job.
Og pisket bliver man i kommunens system - med aktivering og atter aktivering på kontanthjælp hos andre aktører der skal hjælpe een tilbage i job.

Samtidig skal man huske på, at stort set alle folketingets partier har stemt for at lovgivningen i den ny førtidspensions reform fra 2003 ser sådan ud.- som de skriver i svaret fra Støjberg ( bare med andre ord) er det s.. ikke er meningen at vi fra det fyldte 60,5 år trods de skavanker der har ledt os til fleksjob bevilling, skal kunne hvile på laurbærerne indtil folkepensionen.

Jeg ønsker dig held og lykke med din fremtidige aktivering /jobsøgning og håber for dig at du får gode aktører der vil gøre noget for netop dig , så dit engagement og din tilbageblevne arbejdsevne vil gi bonus i form af nyt fleksjob inden længe.

Vær opmærksom på , at du har retten til selv at kunne vælge anden aktør hvis AOF viser sig at være helt utilstrækkelige( står også i fleksjobfolderen) . Disse AOF;aktører er ikke nye på banen men har været til stede siden den sidste meget store arbejdsløshed i 80/90erne hvor de skulle hjælpe folk ud af ledighed. - Jeg var tilknyttet AOF i Ballerup da jeg blev bevilliget fleksjob i 2006 men nåede selv at finde jobbet inden det kom for " godt" igang. Personligt /erfaringsmæssigt betragter jeg AOF som de rene opbevaringsanstalter.

Sidst redigeret af maruus; 06-02-2010 kl. 17:51.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 18:42   #8
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Nu får jeg sq næsten myrekryb!!

Vidste godt der var den regel, men men... tænker så lige videre : er Man så fuldstændig underlagt kontanthjælpsloven?? Når man fylder 60- 61+- halvt år??

Altså : du må ikke have formue over 10.000-kr. etc.???

Forhåbentlig bare en dum tanke.... Helle.

Jeg kommer ikke til at blive berørt, da jeg ejer nada, og i forvejen er kontanthjælpsflekser,

men en masse mennesker har jo hus o.s.v., håber ved gud, det bare var en af mine almindelige myrekrybs/ regeringsfobier???
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 19:16   #9
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
[QUOTE=helle4;90885]Nu får jeg sq næsten myrekryb!!

Vidste godt der var den regel, men men... tænker så lige videre : er Man så fuldstændig underlagt kontanthjælpsloven?? Når man fylder 60- 61+- halvt år??

Altså : du må ikke have formue over 10.000-kr. etc.???

Forhåbentlig bare en dum tanke.... Helle. " citat slut

Ikke blot en dum tanke Helle - sådan ser virkeligheden faktisk ud -
Vi der er fyldt 60.5 og måske ledige fleksjobbere er totalt underlagt kontanthjælpsreglerne - kom så ikke og sig - at det ikke går godt i Danmark. -

Sidst redigeret af maruus; 06-02-2010 kl. 19:26.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 19:34   #10
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
For fan... da, nu stopper det da snart???

Altså fra evt. ledighedsydelse..med ret til at EJE..og så Pludselig:

Kontanthjælpsregler: sælg dit hus..ect.??

Håber stadig det er LØGN..?

Ønsker nogen havde Mod/ talegaver, til at oprette et Parti, for alle os på bunden..Vi er mange!!!

Snakkede med en kær ven idag, og han sagde nogle sande ord bl.a. : du har et valg, saml mennesker nok og I udgør et parti, med mange stemmer.....men jeg er sq kun god til at: snakke med venner jeg kender, give min mening til kende.. f.eks. herinde..

Nå... røg lige af sporet der

fra Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension