K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2010, 18:45   #41
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af -Henrik- Se meddelelser
Hm, Helene m.fl., jeg kan godt se problemet nu.
Men som jeg læser det, hænger sætningen "Førtidspensionister under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb..." sammen med de foregående sætninger.
Altså så der er tale om noget, der er frivilligt for de nuv. førtidspensionister.

Se hvad Henriette Kjær starter med at skrive:
At der ikke bliver tale om, at tage førtidspensionen fra nogen.
Men hvis der ikke bliver tale om, at tage førtidspensionen fra nogen, så må det med udviklingssamtaler da også alt andet lige være noget, der er frivilligt, tænker jeg.
Eftersom staten ingen sanktionsmuligheder har overfor den enkelte; man kan ikke miste sin FP.

Ja, hvad ved jeg, men det er sådan, jeg læser det i hvert fald.
Der er mange åbne spørgsmål omkring denne her førtidspensionsreform.
Det skal blive rart at få lidt mere klarhed over situationen i de kommende dage/uger.
Ja, jeg HÅBER inderligt du har ret i dén konklussion. Men jeg synes den er lidt tvetydig. Det kan godt læses som du gør, men den kan desværre også læses som jeg/andre gør.

Men jeg er enig i, at førtidspensionen fortsætter selvom man som 'ung' under 40 år skal ud i et forløb...

Kodeordet her er FØRTIDSPENSIONISTER, og sætningen til diskussion er 'FØRTIDSPENSIONISTER under 40 år skal have tilrettelagt et udviklingsforløb'....

Var det frivilligt, ville man så ikke formulere det anderledes?? Og netop ikke skrive førtidspensionister SKAL, men istedet skrive førtidspensionister under 40år vil få mulighed FOR, bla bla bla...

Det bliver i hvertfald ét af DE spørgsmål jeg personligt finder yderst interessant, og som jeg glæder mig aller mest til at få sat på plads så der ikke længere hersker forvirring.

Jeg fylder selv 41 her til Januar, så jeg får vist lige reddet r ø v e n i land, men mine tanker går jo til mine medmennesker.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 18:56   #42
-Henrik-
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2009
Indlæg: 50
Styrke: 15
-Henrik- er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Det er sådan set ligemeget hvad Henriette Kjær skriver, faktum er, at der i bekendtgørelsen af reformforslaget på beskæftigelsesministeriets hjemmeside står, at det er frivilligt.
logikeren, godt set, du har fuldstændig ret.

På Beskæftigelsesministeriets hjemmeside står der i en "folder"-pdf om reformoplægget:

Citat:
Regeringen foreslår:

Initiativ 13
Mulighed for tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats til førtidspensionister
Førtidspensionister, der selv ønsker det, skal kunne modtage
tilbud om vejledning, opkvalificering og virksomhedspraktik
fra kommunen. De får desuden ret til tre
afklaringssamtaler og hjælp til at søge job af en jobkonsulent
i jobcenteret. Det er kommunen, der vurderer,
om tilbuddene er relevante for den enkelte.

Initiativ 14
Mulighed for udviklingsforløb
til førtidspensionister under 40 år
Førtidspensionister under 40 år skal have mulighed for
at deltage i et udviklingsforløb, hvis de selv ønsker det,
og hvis kommunen vurderer, at det kan bringe dem
tættere
på arbejdsmarkedet.
Der er altså tale om frivillighed i begge initiativer.

Godt set, logikeren.



EDIT:
Links:
http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pre..._Flex_web.ashx
http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pre...dspension.aspx
-Henrik- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 20:57   #43
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, så må vi endnu engang konkluderer at Henriette Kjær ér og bliver sprogspasser
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2010, 01:28   #44
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Her et link til det officielle udspil, som ikke er noget der bliver skrevet på blok el. sagt, hvilket jo aldrig kan betragtes, som en misforståelse af dette, hvis man som minister ikke lige er hjemme i detajlerne, hvilket jeg synes, det efterhånden lugter af:

http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pre...itiativer.ashx

Her små udpluk på baggrund af jeres diskussion:

"Personer under 40 år skal have et udviklingsforløb, hvis alle andre mulig-heder er udnyttet eller vurderes at være formålsløse. Det betyder i praksis, at det fremover ikke bliver muligt at tilkende førtidspension til personer under 40 år, medmindre det er helt åbenbart, at de aldrig kan få det bedre. (min understregning, dvs. ingen frivillighed her)

Et udviklingsforløb kan gives i op til fem år. (min understregning, dvs. det er op til jobcentret om de vil lave et udviklingsforløb der forløber over 5 år, el. af flere af hinanden flg., som tilsammen tager 5 år)

Personer under 40 år kan modtage flere udviklingsforløb. Selvom unge gennemfører et udviklingsforløb, uden at de har fået forbedret arbejdsev-nen og er kommet tættere på arbejdsmarkedet, er de af den grund ikke be-rettiget til førtidspension." (min understregning, som underbygger afsnit 2)(min kursiv, som betyder kort: loop)
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2010, 09:48   #45
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vi har forstået den med 'personer'.....vores diskussion gik mere på 'førtidspensionister under 40 år' altså dem der allerede ér pensionister.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2010, 09:59   #46
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Vi har forstået den med 'personer'.....vores diskussion gik mere på 'førtidspensionister under 40 år' altså dem der allerede ér pensionister.
det bliver et tilbud og det er jeg 99.9999 sikker på

tænk hvis alle dem som har pension under 40 år skulle ud i et 5 årige forløb
de fleste kan ikke og hvor skulle pengene til forløbet komme fra

kommunerne mister i forvejen 1 mia hvis denne reform som den ligger bliver vedtaget
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan ASK ændre sin afgørelse pga. den nye førtidspensionsreform PeaJay Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 10-04-2013 20:38
Bettina post i stærkt fejlagtigt forsvar for mette frederiksens førtidspensionsreform Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 8 29-03-2012 13:36
Enhedslisten ude af førtidspensionsreform Webmaster K10 Nyheder 0 14-03-2012 11:40
Førtidspensionsreform boowam Politik og Samfund 6 28-02-2012 00:20
Ellen Ryg Olsen bl.a. om evaluering af førtidspensionsreform zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 1 28-07-2007 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension