K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-06-2010, 10:05   #11
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Hej

Og tak

__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2010, 11:34   #12
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Question Flere spørgsmål...

Hej Alle.

Hvis nogen har læst min blog, så kan de læse at dette med denne praktik gik helt op i hat og briller.

Kort resume:

Jeg kontaktede konsulenten, da jeg ikke magtede mere pga. smerter. Han sagde jeg kunne blive hjemme de næste 3 uger for da havde han ferie.
Jeg blev så lettet, for jeg var/er helt mast.

Men ak, min jobkonsulent oplyste mig at det var en fejl at jeg var sendt på Refleks - som jeg troede var anden aktør - og derfor skulle stoppe på stedet under alle omstændigheder og sendes videre til en "rigtig" anden aktør.
Og desuden havde denne konsulent der havde givet mig fri, ikke overhovedet kompetance til dette.

Den lettelse, jeg psykisk fik, forsvandt som dug for solen.
Se denne kopi fra min blog:

Efter en snak, hvor hun selvfølgelig fik mig til at græde, ville hun lige vende sagen med en jobcenter leder.

Denne leder ringede tilbage til mig. For at forklare mig at jeg skulle tage anden aktør eller søge en §17, hvilket hun jo som jeg ved, de vil afvise.

Ingen pause ingenting.

Så ævlede hun om at jeg skulle have min læge på banen, for hvis der er så meget forværring som jeg siger, så må han jo kunne gøre noget.

NEJ... det kan han ikke og det er jo netop årsagen til at jeg ikke render hos ham i tide og i utide - men som jeg ved nu at jeg skal - jeg lære jo nyt hver dag!

Hun forsatte med at ævle om læge... Jeg spurgte: hved du egentlig hvad jeg fejler?
JA..! svarede damen.
Godt så hvad fejler jeg?
Fik ikke noget direkte svar.
Spurgte så igen ( denne gang lettere hysterisk)
Hvad fejler jeg så?
Svar: jo, det er jo en sammensurium af alt muligt...
Ok... var mit svar. Hvad er min diagnose så?
Damen svarede: Fibromyalgi!
NEJ NEJ jeg har piskesmæld samt følger af hjernerystelse!!

Så kan jeg ikke huske mere af den samtale og min mand, min dejlige dejlige mand, tog telefonen og talte videre med damen.
(kopi slut)

Resultatet blev at jeg med frivillig tvang, accepterede at blive sendt til anden aktør. Denne ringede og aftalte møde og dette møde blev så aflyst af ham og han vender så tilbage til mig efter sin ferie. Jeg spurgte ham om det var ok med jobcenteret og han svarede mig; de ved godt jeg skal på ferie!

Mine spørgsmål er så:

Hvis jeg ikke havde bedt om en pause fra praktikken, hvor længe mon så den fejl, havde forsat?
Og jeg forstår ikke det kan være en fejl, for sagsbehandleren nævnte allerede Refleks, da jeg blev sendt til hende efter at jobkonsulenten havde bedt hende vurdere mig, da hun stillede tvivl om min rådighed...!

Denne anden aktør, er sat til at finde et fleksjob til mig. Han spurgte mig rent faktisk pr. telefon om jeg selv havde nogle ideer. Mit svar lød nogenlunde således: Næ, jeg har ingen ideer, jeg har hele tiden sagt at jeg var villig til hvad som helst. Det jeg har prøvet indtil nu, har jeg ikke kunne holde til. Jeg har nu strakt armene i vejret, og lader det være helt op til dig/jer.

Jeg orker ikke mere. Min læge har ferie, min advokat har ferie, min jobkonsulent har ferie, anden aktør har ferie. Men mit hoved er ved at sprænges af spekulationer over min fremtidige situation. jeg kan ikke bare koble fra og have "ferie" også. Jeg stresser psykisk op og det forbedre ikke mine smerter og mine gener.

Jeg blev tidligere i det første indlæg spurgt om min rp var opdateret og jeg svarede ja. Nu efter nærmere eftertanke, så er jeg faktisk i tvivl.
For min jobkonsulent og sagsbehandler har da foretaget notater, men jeg har ikke skrevet under på den siden... jeg fik fleksbevis i dec. 08. Burde jeg ikke skulle godkende det igen?

Mine lægepapirer fra neurologer mv. er også tilbage fra dengang 2008. Nu er det kun egen læge, der har opdateringer. Hvem kan indhente nye? Skal der indhentes nye for en revurdering?

Jeg skal til den såkaldte "jobsamtale" hos jobkonsulenten d. 20/7. Her må jeg så bede om en handleplan.

Mon jeg kan bede Refleks om aktindsigt på det de har på mig i det forløb jeg trods alt har brugt omkring 8 uger på? selv om det var en fejl?

Jeg går ud fra at jeg blev revurderet da jeg blev sendt i praktik på plejehjemmet og så derfra sendt til sagsbehandleren.
Kan jeg bede om en ny revurdering? Hvordan ser jeg om jeg er revurderet?

Mon disse sidste 8 uger tæller nogen steder i deres behandling af min sag, når nu det var en fejl?

Jeg kan slet ikke overskue alle de § § og love der inden for området.
Jeg kan ikke huske hvad de betyder og når jeg læser det så forstår jeg ikke hvad der står. Det eneste jeg har nogenlunde styr på er forskellen på § 17 og § 18

Håber nogen kan hjælpe lidt, så jeg kan få lidt ro i mit hoved med alle mine tanker og spørgsmål.

Og ja, jeg skal have en bisidder med d. 20/7. Og gerne en som har lidt styr på div. §§- jeg har lige printet nogle sider med nogle §§ som bl.s §74 §74a + b+c+d+e osv. i lov om aktiv socialpolitik. Jeg vil forsøge at gennemlæse indtil jeg forhåbentlig forstår. Håber det er relevant...

til jer alle fra mig
__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2010, 13:38   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg kan nok ikke besvare dine spørgsmål, men jeg vil gerne give dig et generelt godt råd.

Hver gang kommunen sender dig et nyt sted hen, så bed det "nye sted" om lov til at se hvad de har modtaget om dig.
På den måde kan man opdage evt. "fejl" tidligt i forløbet.

Prøv at undgå telefonisk kontakt, og ellers bed om at få div. ting på skrift, f.eks. aftaler om fri o.s.v.


"Resultatet blev at jeg med frivillig tvang, accepterede at blive sendt til anden aktør. Denne ringede og aftalte møde og dette møde blev så aflyst af ham og han vender så tilbage til mig efter sin ferie. Jeg spurgte ham om det var ok med jobcenteret og han svarede mig; de ved godt jeg skal på ferie!
"

Dette synes jeg du skal oplyse til kommunen/sagsbehandleren i en mail, så har du gjort hvad du kan.

Nogle kommuner gør først rp'en færdig (partshøring, underskrift o.s.v.) når der skal laves en afgørelse.

Det er en god idé at have en god kontakt til sin læge, og hvis du oplever nogen form for forværring i dine lidelser skal du kontakte ham, for din egen skyld.
Det kan komme dig til gavn, hvis kommunen indhenter en status-attest.

Jeg kan ikke se at der skulle være noget i vejen for at bede om akt-indsigt hos Refleks.

__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2010, 16:50   #14
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Og lige et godt råd fra mig, bland aaaalllldrig din sagsbehandler ind i hvad du fejler og hvordan du har det. Han/hun er ikke specielt "uddannet" til at sætte sig her ind i. Du skal tænke på, at de er "raske" mennesker, forhåbentlig med noget empati, men diagnoser sætter de sig som sådan ikke ind i følelses mæssigt. De tænker i dokumentationer, dokumentationer og dokumentationer omkring den helbredsmæssige og arbejdsevne mæssige afklaring af dig.

Ved dog ikke lige hvordan du kommer ud af det fleks der, men tror, at hvis du får Hejdien på banen, så er hun måske en af dem der ved en del herom.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2010, 20:01   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg synes det må være svært, at skille sagsbehandler og diagnoser helt fra hinanden.

Eks. er det sagsbehandleren der visiterer en videre til f.eks. anden aktør, og i den forbindelse er det vist helt almindeligt, at de oplyser om borgerens diagnose, og så er det da rart nok, at det er den korrekte diagnose der bliver oplyst.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2010, 20:30   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg synes det må være svært, at skille sagsbehandler og diagnoser helt fra hinanden.

Eks. er det sagsbehandleren der visiterer en videre til f.eks. anden aktør, og i den forbindelse er det vist helt almindeligt, at de oplyser om borgerens diagnose, og så er det da rart nok, at det er den korrekte diagnose der bliver oplyst.
det kan og skal man heller ikke.
men man skal holde sig fra og diskutere ens sygdom, med en sagsbehandler

en lægekonsulent er netop ansat til at oversætte ens sygdom og erhvervsevne udfra ens lægepapir til ens sagsbehandler.
holdt op i mod en arbejdsprøvning (i nogle tilfælde ikke nødvendig)
konklusion på disse vil danne grundlag for hvliken kasse man kommer i

Men at sidde og sige ja jeg har ondt her og der og alle vejene.
Nej det skal man holde sig fra. En sagsbehandler kan hverken hjælp eller har forstand på sygedomme.
selvom nogen desværre tror det og kommer med gode forslag til den sygemeldte.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2010, 20:57   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Min sagsbehandler sagde mere eller mindre til mig at jeg kunne være nok så syg, det er papirerne der tæller. Derfor skal man ikke tage det så hårdt, hvis man ikke føler at ens sagsbehandler "føler med éen."

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 08:28   #18
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Men hvordan forholder jeg mig når anden aktør kommer tilbage og leder og måske finder et job til mig på de 12-15 timer pr. uge mit fleksbevis siger og jeg måske igen ikke magter det?

Ja jeg skal have lægen med ind over osv. så han kan bakke mig op ,,, men hvis jeg nu ikke magter de mange timer, kan / må jeg så sige fra? Hvad sker der økonomisk?

Kan lægen give mig en lægeerklæring, som gør at det er ok at jeg har en periode hjemme som sygemeldt?

Jeg har nu været hjemme i over 14 dage, siden jeg valgte arbejdsprøvningen fra og jeg har stadig meget øgede smerter og flere gener end før arbejdsprøvningen.
Hvis jeg blev sendt ud lige nu, ville jeg knække og det synes jeg ikke er acceptabelt.?

Havde lige skrevet en hel masse ekstra spørgsmål, men det hele forsvandt da jeg lige skulle se side 1 arhgklk!

Hvis min plan lyder som følgende, er det så helt tosset? har jeg glemt noget? er der noget af det jeg skal undlade?

Min egen læge kommer fra ferie på mandag, oplyste den flinke sekretær. Jeg vil derfor køre ned og aflevere en brev til ham, om hvad der er sket og hvordan jeg har det.
I brevet vil jeg også ytre ønske om at blive sendt til en ny neurolog undersøgelse. Må det være en der har kigget på mig før? - jeg mener ellers kan man jo ikke skrive forværring på for så er der jo ikke noget sammelignings grundlag? eller er det bedst med en ny?
jeg kunne også godt tænke mig at få taget et par røngten billeder af nakken og øvre ryg. Da jeg synes mine smerter er blevet betydeligt værre i disse områder. Og der er kun, den dag ulykken skete, taget 2 billeder af nedre ryg, uden at der blev fundet noget.

Så vil jeg ringe til ham tirsdag morgen, så har han forhåbentlig haft tid til at læse mit brev- høre ham om hvad han kan hjælpe med, og så skal jeg jo til møde hos jobkonsulenten samme formiddag. Eller skal jeg vente med at ringe til ham til efter dette møde?
Jeg kan først få tid til samtale hos ham sent i august. Så jeg må indtil da nøjes med en akut-tid på 10 min. indtil da, hvis jeg / han har brug for at undersøge mig nærmere.

Jeg har svært ved at forstå at kommunen er til for mig/os. Jeg føler absolut ikke at det handler om andet end refusion fra staten - ud og afsted med mig. Jeg har ikke noget imod at arbejde, men det skal ikke være uden mål og med og det skal slet ikke være på bekostning af mit helbred. Så langt er jeg da kommet, men hvordan holder man det i hævd, når de gang på gang "truer" med at "så står du jo ikke til rådighed" og det ved vi jo alle hvad betyder. Og når man konfrontere dem med sætningen, så siger de; jamen det er jo min pligt at oplyse dig om dette!

Det kværner rundt inden i mit totalt forvirrede hoved og jeg kunne blive ved med at skrive. Men jeg stopper nu og håber på at nogen af jeg igen igen gider bruge jeres tid, på at besvare mine spørgsmål. TAK til jer og en masse
__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥

Sidst redigeret af mawebbro; 15-07-2010 kl. 10:50.
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 08:37   #19
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
for at undgå ydeligere en arbejdsprøvning skal du have en læge til skrive det er uansvarligt eller andet ord for det. Men nu er du på flex og derved har du ikke lægepapir på en ubetydelige erhvervsevne.
så Ja tage god snak med dine læge omkring dine oplevelser omkring den arbejdsprøvning
har haft min egen på sidelinen hele vejen i gennem mit forløb og det er en rigtig god ting.
samt du skulle måske have nogle ydeligere undersøgelser omkring dit helbred
for selvom du på papiret kan arbejde 12-15 pr uge, er det langt fra sikkert det afspejler virkeligheden.
Så det bedste råd, tage kontankt til din læge med det samme

husk anden aktør og din sagsbehandler hører ikke på hvad du siger omkring dit heldbred
kun nogle få skånebehov i arbejdsprøvning
ellers kigger de udelukkede på dit flexbevis og hvad læger har skrevet.

Sidst redigeret af MTVRV1; 15-07-2010 kl. 08:41.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 11:03   #20
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
jo og så lige een ting til...

jeg er massivt smertestillende dækket og mit behov ekstra smertestillende stiger når jeg er i arbejdsprøvning.
Der kan også være dage, udenfor en arb.pr., hvor jeg har behov for ekstra.

Men jobkonsulenten sagde engang til mig: det er ikke godt at spise smertestillende piller. På sigt risikere du at det ødelægger din krop.

Men sagsbh. sagde: hvis du får øgede smerter, må du jo spise nogle flere smertestillende piller.

Så tænker jeg og det er ren teori !!, for jeg ved at jeg slet ikke kan undvære mine smertestillende, hvis jeg skal kunne eksistere, men hvis jeg nu fik den "fikse ide" at jeg ikke længere ville spise smertestillende fordi jeg pludselig er blevet bange for hvad det gør ved min lever mv. , hvad så?

Må jeg egentlig nægte at spise smertestillende? - det er det eneste lægen kan tilbyde mig, i forsøg på at "styre" mine smerter...

Blot endnu en ekstra tanke...
__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob - hvordan er man stillet ? Garbo Spørgsmål ang fleksjob 1 27-11-2012 15:09
Hvordan er jeg stillet ? l-kold Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 19-10-2012 14:24
nedsat tid, hvordan er man stillet mht. erstatning energizer Alt det andet 1 16-02-2012 12:15
Hvordan er jeg stillet???? krebs25 Spørgsmål ang fleksjob 8 08-07-2007 18:05
Hvordan er jeg stillet? mortiltre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 12-12-2006 15:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension