K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2018, 22:08   #1
JohnDoe
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
JohnDoe er ny på vejen
Question Ferie ressourceforløb

Hej, jeg er i den situation at jeg gik fra sygemeldt i længere tid til ressourceforløb.

Man må ikke holde ferie når man er sygemeldt, så da jeg endelig kom på ressourceforløb blev jeg jo glad for at endelig kunne holde ferie, men så fik jeg at vide at jeg først skulle have været på det i 12 mdr..

Nå så langt så godt, så måtte jeg holde ferien uden at få ydelse - altså på egen regning.
Det var så fint nok for jeg havde ikke holdt ferie i et par år!

Nu har jeg så bedt om 3 ugers sammenhængende ferie til sommer, for der vil jeg have været på ressourceforløb i 12 mdr. det skulle de undersøge og vende tilbage om, for de sagde at man ikke måtte holde mere end 2 uger i træk og at jeg kun havde ret til 4 uger i alt.

Desuden sagde de at hvis man i løbet af de 12 mdr. udebliver eller har fravær fra de ting man nu skal deltage i så ryger ens ret til ferie osv...

Har de været lidt for kreative med deres fortolkning af regler og rettigheder, eller kan det være rigtigt?


Mvh
JohnDoe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2018, 11:35   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven §69
"Stk. 4. En person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens ferien holdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13, stk. 12, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er omfattet af 1. pkt. "

§13 stk 12 der henvises til:
"Stk. 12. Det er en betingelse for afholdelse af ferie, at personen har indgået aftale med kommunen om feriens placering. Ved placering af ferien skal der tages hensyn til personens øvrige forhold, herunder familiens afholdelse af ferie, medmindre det i væsentlig grad modvirker den beskæftigelsesindsats, der er iværksat eller planlagt for personen. Kan den pågældende og kommunen ikke blive enige om, hvornår ferien skal afholdes, træffer kommunen afgørelse herom. "

Og opgørelse af de 12 mdr:
http://www.socialjura.dk/content-sto...5-af-275-2015/
" Ressourceforløbsydelse

§ 2. Ved en hel måned forstås en kalendermåned.

Stk. 2. En periode på 12 sammenhængende måneder med ressourceforløbsydelse beregnes fra første måned, hvor personen modtager ressourceforløbsydelse.

Stk. 3. En måned, hvor personen helt eller delvist har modtaget ressourceforløbsydelse, indgår i opgørelsen af 12 sammenhængende måneder med ressourceforløbsydelse som en hel måned.

Stk. 4. En periode på 12 måneder er ikke sammenhængende, hvis perioden afbrydes af en hel måned uden ressourceforløbsydelse. "

Så hvis den selvbetalte ferie gjorde, at du en hel måned ikke modtog ydelse, så starter de 12 mdr fra måneden efter hvor du fik ydelse igen.
Men fravær og udeblivelse, den har jeg godt nok aldrig hørt om, skulle påvirke ens ret til ferie.
Det synes jeg du skal bede dem fortælle dig, hvor står i loven.

Som du også kan se, så er der 5 ugers ferie hvis man er på ressourceforløbsydelse.
De 4 uger maks 2 uger i træk, er folk på uddannelseshjælp og kontanthjælp:
§13
"Stk. 11. En person, der har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 4 ugers ferie, hvor personen kan modtage uddannelses- eller kontanthjælp. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af reglerne i stk. 1-6, mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 4 uger. En ferieperiode må højst vare 2 uger. "
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2018, 15:25   #3
JohnDoe
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
JohnDoe er ny på vejen
Hej MistyMiss, mange tak for svaret!

Jeg holdt kun 3 ugers selvbetalt ferie, så jeg undgår det problem heldigvis

Jeg fandt kun ud af at der måske var 5 ugers ferie ved at læse herinde, jeg har ikke kunnet finde noget andet der sagde at man har 5 uger på ressourceforløb, men det er bare fedt at det er 5
JohnDoe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2018, 15:28   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg har nørdet aktivloven en del, og det med at du skulle miste retten til ferie, ved at have haft fravær, den er jeg godt nok aldrig stødt på.
Så det kunne især være interessant, hvis du bad kommunen henvise til den paragraf, der siger det. De ville nok få et problem med at finde det :P

Det med de 4 uger, tja, kan være at de har misforstået det, for ændringen skete for kh modtagere, samtidig med 225-timers reglen og kh loftet. Så der har været en masse ting de skulle sætte sig ind i. Det ville kunne være en reel smutter.

Så lad os håbe at de siger "hov, ja det var da en fejl", når nu du kan henvise til en paragraf der siger 5 uger
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2018, 16:32   #5
Fiselback
Synes godt om👍🏻
 
Fiselbacks avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-06 2007
Lokation: Danmark
Alder: 63
Indlæg: 127
Styrke: 17
Fiselback er ny på vejen
Ferie jo! Forstås.

Men! Hvad med feriepenge!? JohnDoe, her formentlig nogle feriepenge tilgode, et eller andet sted? Modregnes de krone for krone?
Altså vist man f-eks har 20 kilo til gode i feriegodtgørelse fra en arbejdsgiver.
Tja! Så bliver det til små 2 md, uden Resurseforløbsydelse?
Fiselback er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2018, 16:35   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven §68a
"Stk. 4. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service, medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen på samme måde som lønindtægt, jf. stk. 2, når ferien holdes. Fradraget sker i ressourceforløbsydelsen for den periode, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 69, stk. 4. En person kan holde ferie med feriegodtgørelse eller ferietillæg samt ressourceforløbsydelse efter 1. og 2. pkt., selv om personen ikke har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder. "

Og de henviser til stk 2 der lyder:
"Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 14.398 kr, og med 55 pct. af lønindtægten derudover. "
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2018, 18:05   #7
JohnDoe
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
JohnDoe er ny på vejen
Aktie depot

Har lige et opfølgende spørgsmål, ved ikke om jeg skal oprette et helt nyt indlæg eller om det er ok at stille det her.

Jeg fik for 5 år siden aktier af min tidligere arbejdsgiver som har været låst, dvs. jeg har ikke kunne sælge dem eller gøre noget med dem.

De er så blevet fritstillet, så de nu kan sælges og andet.

Hvordan er reglerne når man er på ressourceforløbydelse?

Skal de sælges så man 'lever af dem' istedet for ydelse, eller kan de beholdes til man en dag måske kommer i arbejde og så sælge dem uden at skulle blive trukket?
JohnDoe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2018, 18:07   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JohnDoe Se meddelelser
Har lige et opfølgende spørgsmål, ved ikke om jeg skal oprette et helt nyt indlæg eller om det er ok at stille det her.

Jeg fik for 5 år siden aktier af min tidligere arbejdsgiver som har været låst, dvs. jeg har ikke kunne sælge dem eller gøre noget med dem.

De er så blevet fritstillet, så de nu kan sælges og andet.

Hvordan er reglerne når man er på ressourceforløbydelse?

Skal de sælges så man 'lever af dem' istedet for ydelse, eller kan de beholdes til man en dag måske kommer i arbejde og så sælge dem uden at skulle blive trukket?
"73. Formue er fx

penge, herunder overskydende skat, og værdier, som hurtigt kan omsættes til penge, fx aktier, obligationer, andre værdipapirer samt guld, sølv o.l.,
kapitalpensioner,
kostbart indbo, fx malerier og tæpper samt indbo udover det normale,
lotterigevinster, fx pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v.,
biler,
sommerhuse."

Og når det kommer til formue på ressourceforløbsydelse:
"§ 68. Personer, der er visiteret til et ressourceforløb efter kapitel 12 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 2-5. Personen har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold. "
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2018, 18:12   #9
JohnDoe
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2015
Indlæg: 24
Styrke: 9
JohnDoe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
"73. Formue er fx

penge, herunder overskydende skat, og værdier, som hurtigt kan omsættes til penge, fx aktier, obligationer, andre værdipapirer samt guld, sølv o.l.,
kapitalpensioner,
kostbart indbo, fx malerier og tæpper samt indbo udover det normale,
lotterigevinster, fx pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v.,
biler,
sommerhuse."

Og når det kommer til formue på ressourceforløbsydelse:
"§ 68. Personer, der er visiteret til et ressourceforløb efter kapitel 12 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 2-5. Personen har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold. "
Vil det sige at jeg GODT MÅ sælge dem uden at blive modregnet eller indberette salget til jobcenter osv.?

Bare så jeg ikke misforstår
JohnDoe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2018, 18:14   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg er faktisk i tvivl om hvorvidt aktier kun er formue, så længe de er aktier. Altså om de tæller som indtægt hvis de sælges.
Men jeg tænker at en bil jo f.eks. er formue. Det er pengene man får for salg af bilen også.
Det er kun hvis man køber og sælger biler i et omfang at skat ser det som indtægt, at det er indtægt.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153958
"Salg af et formuegode i form af bil kunne ikke betragtes som en indtægt i aktivlovens forstand, men skulle anses for at være formue med mindre kontanthjælpsmodtagerens fortjeneste ved salget af skattevæsenet blev betragtet som en indtægt ved selvstændig virksomhed."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension