K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2014, 12:26   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
MR-scanning af ryggen. Funktionsoptagelser.

Jeg mangler viden.

Jeg har bemærket, at flere rygpatienter ( bla Vovse) omtaler en form for MR-scanning med forskellige udtryk, som "funktionsoptagelse".

Som jeg forstår det, en MR-scanning der viser billeder af ryggen i forskellige stillinger.

Jer der har prøvet dette, kan i ikke beskrive det nærmere evt med henvisninger.

Jeg spørger fordi det sidste nye er "Vippescanneren" som kun er på forsøgsstadie. http://www.youtube.com/watch?v=nqrJseq_Qp8 som jeg bedømmer har store muligheder for en hurtig diagnoser, især for unge rygpatienter. Den er kommet til efter at den anden måde at tage MR-scannings billeder på, er omtalt.

Så jeg har et hul i min opdragelse, som tydeligvis er smuttet.

Men håber at modtage viden MR-scanning med ryggen, i forskellige stillinger - Funktinonsoptagelser.

Beskriv det gerne, hvordan det foregår, ned til mindste detalje.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 15:03   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Åben plade MR-scanner

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...mr-af-columna/

"Åbne magneter

Der eksisterer også åbne magneter, hvor magneten er placeret i form af plader over og under patienten. I disse magneter er der frit udsyn det meste af vejen rundt

Fordelen ved disse magneter er mindre klaustrofobi og muligheder for at kunne tage MR- billeder ved forskellige ledbevægelser (f.eks. ved bøjning af knæleddet). Yderligere har man altid mulighed for at anbringe det område, der ønskes undersøgt, midt i skanneren, hvor man får de bedste billeder. Det er en fordel, når man skal undersøge f.eks. skulderen eller håndleddet

Den type skannere findes ikke med helt så høje feltstyrker, som de lukkede skannere. Det medfører, at ikke alle typer undersøgelser kan udføres i en åben skanner
."

http://www.ryghospitalet.dk/udrednin...en/priser.html

"Tillæg for funktionsoptagelser..........Kr. 300,-"

Meget interessant. Nu begynder jeg at forstå, hvorfor at jeg muligvis skulle gå i ca 11 år med mange indlæggelser og store smerter, før lægerne besluttede sig for en diagnose. Hvad var der mon sket i min situation, hvis jeg havde fået foretaget en MR-funktionsoptagelse tidligt i mit forløb?

Jeg søger stadigvæk erfaringer og beskrivelser af funktionsoptagelser.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-01-2014 kl. 16:43.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 16:14   #3
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Ang "funktionsoptagelse" har jeg kun hørt det udtryk i forbindelse med, at man får taget røntgen.

I både mit og vovse's tilfælde er der taget røntgen for spondylolistese, fremadglidning L5.

Som jeg husker "funktions-optagelse" får man først taget et røntgen forfra.

Bagefter hvor man står let foroverbøjet, i mit tilfælde støttet til et kosteskaft.

Derefter et billede hvor man står med siden til og laver et benløft.

Nu er det flere pr siden, jeg fik lavet mine sidste billeder, men mener at huske det var sådan.

Ang. Mr-scanning: Da jeg blev mr-scannet i liggende scanner, skulle jeg ligge musestille i ca en halv time, med benene eleveret.
Jeg kender ikke til "funktions-optagelse" i mr-regi.

Ang. Ct-scanning: Liggende, armene over hovedet og holde vejret mens scanneren kører indover kroppen.

Ct scanning var dog i forbindelse med en anden undersøgelse.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2014, 23:52   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Jeg mangler viden.

Jeg har bemærket, at flere rygpatienter ( bla Vovse) omtaler en form for MR-scanning med forskellige udtryk, som "funktionsoptagelse".

Som jeg forstår det, en MR-scanning der viser billeder af ryggen i forskellige stillinger.

Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Ang "funktionsoptagelse" har jeg kun hørt det udtryk i forbindelse med, at man får taget røntgen.

I både mit og vovse's tilfælde er der taget røntgen for spondylolistese, fremadglidning L5.

Som jeg husker "funktions-optagelse" får man først taget et røntgen forfra.

Bagefter hvor man står let foroverbøjet, i mit tilfælde støttet til et kosteskaft.

Derefter et billede hvor man står med siden til og laver et benløft.
Ja, de gange jeg har skrevet om funktionsoptagelse har der været tale om røntgen.

Det er længe siden jeg sidst er blevet røntgenfotograferet, så der kan være huller i min hukommelse.
Men jeg kan da huske, at der er lavet billeder af min ryg i forskellige stillinger.

På nogle billede har jeg stået ret op og ned, på andre har jeg bøjet henholdsvis for- og bagover.
Jeg er ganske sikker på, at jeg også har siddet på en slags skammel og fået taget billeder henholdsvis for- og bagoverbøjet.

Det handler jo om, at de skal se, om der er forskel på hvirvlernes "placering" (kan ikke lige komme i tanker om et bedre ord) alt efter om man står op, eller bøjer sig forover eller bagover.

Første gang der blev taget billeder af min ryg var det de helt almindelige (enten lå jeg ned eller stod op), og ud fra røntgenbeskrivelsen fortalte min læge mig, at der engang havde været et lille brud, men at det ikke havde nogen betydning.

Jeg formoder, at det er arcolysen, der har været beskrevet.
Ses som den røde streg på dette billede: http://www.netterimages.com/image/1746.htm
Og her, med fremadglidning: http://www.netterimages.com/image/5962.htm
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 08:58   #5
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
ja...."verdens bedste sundhedsvæsen" halter ca 15 år bagefter de lande vi sammenligner os med........

i andre lande scanner man i bevægelse, dvs du kan nærmest blive scannet på et løbebånd, så din naturlige kropsholdning og dine naturlige bevægelser kan ses

- er kun selv ct'et, hvor man oven i købet prøvede at brokle ryggen "på plads" før scan
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 14:59   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg har læst meget om MR, og aldrig stødt på ordet funktionsoptagelse, det er kun ved røntgen jeg hørt og læst om dette.

Til gengæld arbejder man med begrebet "fMRI" som er en funktionel MR-skanning, og den formulering kan måske godt give indtryk af at det er noget der kan sidestilles med funktionsoptagelser af kroppen, uden at det er tilfældet.

Det ville kræve ufattelig "data-power" og meget kraftige magnetfelter at "optage" i den "hastighed" det ville kræve at scanne noget der var i bevægelse.
Det ville en funktionsoptagelse på røntgen bedre kunne følge med, men der er så strålingen man til gengæld skal være tilbageholdende med.

Citat:
Oprindeligt indsendt af SÅrdnok! Se meddelelser
i andre lande scanner man i bevægelse, dvs du kan nærmest blive scannet på et løbebånd, så din naturlige kropsholdning og dine naturlige bevægelser kan ses
Hvis det er MR du taler om, så vil jeg gerne se dokumentation...!
Og 15 år, med MR scanninger af bevægelse... særdeles interessant.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 22:31   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Det ville kræve ufattelig "data-power" og meget kraftige magnetfelter at "optage" i den "hastighed" det ville kræve at scanne noget der var i bevægelse.
Jeg vil bare lige slå fast, at ved en røntgen-funktionsoptagelse er man ikke i bevægelse.

Der bliver taget billeder af det samme sted (f.eks. lændehvirvel 4 og 5), men i forskellige kropsstillinger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 23:07   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg vil bare lige slå fast, at ved en røntgen-funktionsoptagelse er man ikke i bevægelse.

Der bliver taget billeder af det samme sted (f.eks. lændehvirvel 4 og 5), men i forskellige kropsstillinger.
Nej, ikke nødvendigvis... det kan også foregå ved at man bliver fotograferet i forskellige stillinger, som du beskriver.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 23:45   #9
bamboo
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2013
Indlæg: 24
Styrke: 11
bamboo er ny på vejen
Jeg giver vovse ret. Funktionsoptagelser er almindelige røntgen billeder af ryggen i yderstillingerne. Det betyder at man kan se forskydninger i hvirvlerne og måle på vinklerne af selve rygsøjlen (hvor meget kan man bøje sig frem og hvor meget kan man bøje bagover i rygsøjlen).

Der laves IKKE funktionsoptagelser af ryggen i en mr scanner. Her skal man ligge muse-stille for at billederne bliver gode. Bevæger man sig bare det mindste, svarer det til at man med et almindeligt kamera har bevægelse af objektet (= sløring af billedet) og derved er det meget svært, at stille en diagnose.

Mvh Tina
bamboo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 07:54   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Nej, ikke nødvendigvis...
Mener du dermed, at man kan tage røntgenbilleder af en person i bevægelse?

Det har jeg s'gi aldrig hørt om før.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension