K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2013, 11:06   #1
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Vil søge om fleksjob..

Hej.
I har sikkert fået spøgsmål der ligner dette en million gange. Men jeg håber at I alligevel vil besvare mit også.

Lidt baggrunden om hvorfor at jeg vil ansøge om fleksjob:

Jeg er midt i 40'erne. Jeg er veluddannet, og har hele mit voksenliv haft fuldtidsbeskæftigelse.

Jeg har dog i perioder kæmpet med depression og angst, men ikke i en grad så det har påvirket mit professionelle liv, ud over nogle få sygemedlinger.

Efter en meget stressende periode, både privat og arbejdsmæssigt, gik jeg fuldstændig ned mentalt i foråret 2012.
Det førte til 2 korte indlæggelser. Et skift i den antidepressive medicin jeg har fået siden 1997, samt tilføjelse af to angstdæmpemde præparater.
Der ud over blev jeg tilbudt et gruppeforløb i psykoterapeutisk regi.
Jeg takkede selvfølgelig ja, og går i dag i behandling en gang om ugen. Det er meningen at jeg skal fortsætte ca et årstid endnu.

Jeg blev selvfølgelig sygemeldt fra mit job da jeg blev syg. Men vendte ret hurtigt tilbage. Dog på nedsat tid (delvisraskmelding), og i en anden, mindre stressende funktion.
Da det efter et stykke tid stod klart at jeg ikke ville kunne vende tilbage til mine oprindelige opgaver, blev jeg opsagt og fritstillet i slutningen af året.

Da det er meget vigtigt for mig at være "i gang", henvendte jeg mig til kommunen. Jeg blev tildelt en jobkonsulent, og fik at vide at jeg kunne søge om at komme i virksomhedspraktik, selv om jeg reelt set ikke var ledig, men blot fritstillet.

I februar 2013 fandt jeg selv et praktik sted inden for mit fag. Jeg begyndte med 12 timer ugentligt, og er nu på 25 timer (effektiv tid ca 20 timer).
Praktikforløbet blev forlænget ud over de oprindelige 13 uger. Men det er ikke lykkedes for mig at komme yderligt op i tid.
Dette skyldes at jeg bliver udmattet mentalt meget hurtigere end før. Jeg møder ligesom en mur hvor jeg ikke længere kan koncenterer mig, og jeg føler mig udmattet.
Privat er jeg også nød til at vise mig selv et større hensyn, og kan ikke overskue for mange aftaler eller projekter.
Bliver jeg presset/stresset blusser angsten op. Der er også dage hvor angsten kommer uprovokeret. På disse dage kan jeg ikke rigtig foretage mig noget, hverken på arbejdet eller privat, da angsten dræner mig fuldstændigt (jeg møder dog op på arbejde).

Det har krævet lange og svære overvejelser at nå til den erkendelse at jeg ikke er i stand til at bidrage til arbejdsmarkedet i sammegrad som før. Mit arbejdsliv har altid været en vigtig del af min identitet. Jeg har haft en god løn, og har været den primære bidragsyder til familiens økonomi. Så min sygdom har haft konsekvenser på flere områder.

Mit spørgsmål går på:

Kan de snart 17 ugers virksomhedspraktik tælle som arbejdsprøvning, eller skal jeg igang med et nyt forløb?

Det at jeg stadig går til behandling i gruppe terapien, og forventer at skulle fortsætte det næste år, tale imod at jeg godkendes til fleksjob?

Mine sygedagpenge udløber SNART, hvilke konsekvenser får det for min forsøgelse hvis jeg søger fleksjob? Og hvad sker der økonomisk hvis jeg får afslag på fleksjob?

Hvor længe (eller hvor hurtigt) kan en ansøgning og fleksjob tage? Jeg vil så gerne videre i mit liv, og ligge al den her usikkerhed og svære overvejelser bag mig.

Ud fra de oplysninger jeg har givet om min situation, tror I så at jeg ville kunne godkendes til fleksjob?

Tak fordi du fik læst det hele
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:24   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
en ansøgning om fleks kan tage 10 år eller mere men når du kan arbejde efetivt 20 timer er chancen næsten lig nul.

du får flere kloge ord senere
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:35   #3
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
men når du kan arbejde efetivt 20 timer er chancen næsten lig nul.
Okay...de vil så i stedet sige jeg skal søge et ordinært job på 20 timer tror du?
Hvad er den officielle øvre timegrænse for at komme i betragtning? Eller der er måske kun "den uofficielle"?

Tak for dit svar...
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:44   #4
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Først skal du være færdigbehandlet og stationær - dine lægepapirer skal være i orden.

Dernæst skal din arbejdsevne være nedsat med mindst 50 % og der har du nok et problem med de 20 timer.

Der er ikke andet for end at du snakker med din sagsbehandler og hører hvordan i griber der an.

Jeg er lige blevet godkendt til fleksjob i dag og det er nået indenfor 1 år - så ingen forlængelser eller andet

Sidst redigeret af Dancer; 19-06-2013 kl. 11:58. Årsag: Stavefejl :/
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:50   #5
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Tillykke Dancer - og tak for dit svar.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:50   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja der er nok meget stor chance for for, at de vil sige du må søge et job på de 20 timer, der er ingen grænse som så, nogen fleks jobber arbejder 37 timer bare med skåne hensyn.

Det der betyder noget er ens arbejds evne er nedsat med 50 %.

Og som du står nu uden af have en stationær helbred, vil de sikkert ikke forlænge dine sygepenge og så ryger du på kh.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 13:05   #7
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
ja der er nok meget stor chance for for, at de vil sige du må søge et job på de 20 timer, der er ingen grænse som så, nogen fleks jobber arbejder 37 timer bare med skåne hensyn.

Det der betyder noget er ens arbejds evne er nedsat med 50 %.

Og som du står nu uden af have en stationær helbred, vil de sikkert ikke forlænge dine sygepenge og så ryger du på kh.

Kontanthjælp? Det er lig 0 kr for mig da jeg er gift og vi har eget hus.
Den totale sociale og økonomiske nedtur for mig og min familie, fordi jeg er syg.

Jeg magter bare ikke det her. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved min situation...

Jeg har kun én mulighed tilbage så. Det er at forsøge at raskmelde mig (hvis jeg så må det). Få dagpenge så længe som muligt. Så tage et almindelig job. Holde så længe jeg kan. Gå ned med flaget én gang til. SÅ kan det være jeg kommer under deres 50%


men tak for dit indlæg...
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 13:52   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Håber du har overskud til at tænke på dig selv og din familie og ikke kun kassetænkning. God vind
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 14:05   #9
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Håber du har overskud til at tænke på dig selv og din familie og ikke kun kassetænkning. God vind
"Kassetænkningen" fylder en hel del når man ikke ved hvordan fremtiden ser ud økonomisk. Og for mig fylder det måske mere end normalt da jeg kæmper med en stor skyldfølelse over at være blevet "mindre værd", og med dårlig samvittighed over for familien over at "have bragt" os i den usikre situation.
At jeg lider af generaliseret angst gør blot sagen yderliger angstprovokerende for mig.

Håber du/I kan se igennem linjerne at jeg blot er bange - og ikke er ude på at tømme nogens kasser.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 16:15   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men selv der er der en masse fælder, hvis du siger til kommunen, at du er syg og vil søge fleks er du ikke beretiget til a kasse for så er du jo stadig syg og ikke ledig til job.

Din a kasse kan kræve, at din læge siger du er 100 % rask ellers skal de ikke udbetale til dig.

Er bange for du sidder rigtigt dårligt.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søge fleksjob KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 3 27-09-2012 19:09
at søge fleksjob?? Tanjuda Spørgsmål ang fleksjob 7 05-09-2012 12:53
At søge fleksjob Stinnalicious Spørgsmål ang fleksjob 4 08-11-2011 09:37
At søge fleksjob Zweetz Spørgsmål ang fleksjob 5 19-10-2011 10:21
At søge om fleksjob... mumle_mund Spørgsmål ang fleksjob 2 29-09-2011 23:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension