K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2014, 14:02   #1
sylvie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2014
Indlæg: 1
Styrke: 0
sylvie er ny på vejen
medlem af a-kasse for at få sygedagpenge?

Jeg er kronisk syg med fibromyalgi, svære smerter i skuldre, ryg nakke, daglige symptomer på Raynauds syndrom i hænder og fødder, så jeg ikke kan holde på noget. Kan ikke arbejde. Røg ud af systemet for tre år siden efter afslag på fleksjob, også fra ankenævn. Men jeg har bibeholdt mit a-kasse medlemsskab, trods at vi har måttet gå fra hus og hjem pga dårlig økonomi. Men hvis jeg en dag skulle være så heldig at få hjælp fra det offentlige igen, f.eks. i form af sygedagpenge, fleksjob, førtidspension, står man så bedre stillet hvis man er medlem af en a-kasse, eller kan jeg lige så godt melde mig ud og spare de penge. Jeg har jo ikke været dagpengeberettiget i flere år i a-kassen, da jeg har opbrugt dem og ville aldrig kunne komme op på så mange timer, så jeg kunne blive dagpengeberettiget igen. Den eneste grund til fortsat at være medlem er at jeg har været i tvivl om jeg står bedre stillet i forhold til offentlig hjælp.
Da vi igen ikke er i stand til at få økonomien til at løbe rundt, overvejer jeg at melde mig ud. Er der nogen som kender evt konsekvenser?
sylvie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 14:15   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
når du ikke er berettet til a kasse, ville jeg melde mig ud.

Det du kan bruge dem til er hvis du søger fleks job og de kan køre din sag, men da du har fået afslag, hjælper det jo heller ikke, havde du fagbevæelsen på ved den ansøning?
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 14:19   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du står ikke bedre stillet i forhold til økonomisk hjælp.
Det de kan hjælpe med er at se på evt ansættelseskontrakt osv.

Du vil først kunne få sygedagpenge eller dagpenge hvis du optjener retten via arbejde.

Det du skal tjekke inden du melder dig ud, er om du via medlemsskabet er omfattet af nogen forsikringer.. og om det betyder noget i forhold til noget.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 14:34   #4
Kimmie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Indlæg: 29
Styrke: 12
Kimmie er ny på vejen
Hej Sylvie

Du kan roligt melde dig ud af a-kassen, da du jo ikke længere er berretiget til dagpenge.

Derimod vil det være en god ide at beholde dit medlemskab i fagforeningen, da de muligvis vil kunne hjælpe dig på et senere tidspunkt i dit forløb med kommunen f.eks med juridisk hjælp. Ligesom det også er fagforeningen, og kke a-kassen, der kan hjælpe dig med ansættelseskontrakt i forbindelse med et evt. fleksjob.

Sidst redigeret af Kimmie; 06-02-2014 kl. 14:37.
Kimmie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 19:22   #5
MissF
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Tårnby (2770 Kastrup)
Indlæg: 12
Styrke: 11
MissF er ny på vejen
Hej Sylvie,

Jeg synes ligesom Pip at du skal undersøge om du har nogle forsikringer i din fagforening. Jeg er medlem af Ledernes, her har jeg en tillægsforsikring - lønsikring. I den ligger en dækning ved nedsat erhvervsevne.
MissF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 23:50   #6
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Spørgsmålet går på A kasse

Hvis du kun er med i a-kassen, så kan det ikke betale sig at være med når du ikke er dagpengeberettiget. En a-kasse har som regel ikke nogen forsikringer udover a kassemedlemskab.

De svar du har fået skyder både i øst og vest. Man skal lige holde tingene afskilt. Det er forskel på fagforening og a-kasse. Du har fået svar der retter sig mod begge dele.

A-kassen kan du ikke bruge noget når du ikke er dagpengeberettiget.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension