K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2009, 13:22   #11
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det at man kan forlange at få taget stilling til pension på forliggende grundlag...er en undtagelse i §17...

Normalt skal alle muligheder i den sociale lovgivning undersøges...

Hvis du kigger efter...så står det i §17...



Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3
Korrekt... men så er alfa omega jo altså, om Maj-Britt har anmodet om at der tages øjeblikkeligt stilling til spørgsmålet... har hun ikke, vil der ikke ske nogen afgørelse før sagen rejses i pensionsnævnet.

men jeg begynder så bare ikke hetl at kunne se forskellen på §17 og §18, andet end at §17 giver tilladelse til at få stoppet yderligere indhenten af oplysninger og at nævnet tager stilling indenfor 3 måneder...

så i Maj-Britt's tilfælde kan jeg ikke helt se forskellen på en §17 og §18 ... men der er jo nok en lille forskel jeg ik kan få øje på hehe
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 13:31   #12
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mon det helt banalt skal forstås sådan her:

§17 - når DU ønsker førtidspension.

§18 - når KOMMUNEN ønsker du skal have førtidspension.


Sagsgangen er så ens i begge tilfælde... der indhentes de nødvendige oplysninger, og tiden det tager afhænger af kommunens snøvlen og alt det vi alle er vandt til.

Bliver man træt af at der stadig indhentes unødvendige oplysninger (efter egen overbevisning), eller føler sagen trækkes i langdrag, har man så altid mulighed for at bede om at der tages stilling indenfor 3 måneder, hvilket så pr. automatik sætter sagen som en §17 (ellers kan det jo ikke lade sig gøre).

Man kan vel i realiteten sige, at der først tages stilling til om det skal være §17 eller §18 når sagen når visitationsteamet så... muligt man kan have snakket om §'en der skal benyttes inden, men hvis sagens gang aligevel er ens for de to §'er kan det jo være ligegyldigt at vælge før det materiale der skal bruges ligger i sagen, og den skal videre i systemet.

Sidst redigeret af Razmo; 27-04-2009 kl. 13:34.
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 15:08   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det skal forståes sådan her

§17. Du søger pension og/eller kommunen indstiller til en pension...

§18. Denne bruger de til at lader sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...

§17 kan så deles op i 2 dele...

Du kan søge en alm §17 hvor de skal bruge alle muligheder i den sociale lovgivning...evt revalidering, fleksjob arbejdsprøvning osv osv

Du kan søge en §17 på forliggende grundlag....hvor der alene tages stilling til pension...
De skal her ikke arbejdsprøve personen eller undersøge revalidering, fleksjob osv osv...
Alt stopper og sagen overgår med det samme til behandling efter reglerne om førtidspension...
Det eneste de må....det er at færdigøre din ressourceprofil....

Håber det hjælper på forståelsen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 15:13   #14
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det at man kan forlange at få taget stilling til pension på forliggende grundlag...er en undtagelse i §17...

Normalt skal alle muligheder i den sociale lovgivning undersøges...

Hvis du kigger efter...så står det i §17...



Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3
jo den har jeg fattet hehe, men hvor i består så forskellen på §17 og §18 , andet end §17's undtagelsesmulighed? ... er forskellen lovmæssig ud over denne undtagelse, eller ligger det i det "uskrevne" at §17 er for ansøgere der ik gider arb. og §18 er når kommunen siger god for det og ansøger er "tilgivet"?
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 15:19   #15
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jeg har søgt på det foreliggende grundlag, og kan læse at min sagsbehandler giver mig og alle læger ret, formålsløst at forsøge bringe mig retur til arbejdsmarkedet.

Jeg har vedlagt mine rettelser på et stykke papir og jo, de kommer til at tage dem ihukommende.

Jeg kommer efter dem, hvis de bare så meget som tænker på at omgå loven.

Hun har jo sagt til mig at der bare uden videre kommer en afgørelse fra pensionsnævnet og det er vist ikke lovligt, så vi skal krydse klinger.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 15:29   #16
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
jo den har jeg fattet hehe, men hvor i består så forskellen på §17 og §18 , andet end §17's undtagelsesmulighed? ... er forskellen lovmæssig ud over denne undtagelse, eller ligger det i det "uskrevne" at §17 er for ansøgere der ik gider arb. og §18 er når kommunen siger god for det og ansøger er "tilgivet"?
Man kan ikke sammenligne de 2 §....da de bruges til noget forskelligt..

Det eneste man kan bruge §17 til er når enten du eller kommunen søger en pension...

Det eneste man kan bruge §18 til er...at når en sag skal overgå til behandling om førtidspension...ud fra §17 og så er det lige meget om det er dig der har søgt eller om det er kommunen der har indstillet...

Sætter dem lige ind her:

Citat:

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Jeg ved ikke om det bare er mig der ikke lige forstår dit spørgsmål...

Man bruger jo ikke kun §17 til dem der ikke gider arb(forudsat at det drejer sig om sådanne).....man bruger jo også denne § når det er kommunen der indstiller...

Så der er ikke nogen forskel på hvem der bruger §17...og da §18 bruges til noget helt andet...ja så er jeg lidt lost med hensyn til dig spørgsmål...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 15:38   #17
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maj-Britt Se meddelelser
Jeg har søgt på det foreliggende grundlag, og kan læse at min sagsbehandler giver mig og alle læger ret, formålsløst at forsøge bringe mig retur til arbejdsmarkedet.

Jeg har vedlagt mine rettelser på et stykke papir og jo, de kommer til at tage dem ihukommende.

Jeg kommer efter dem, hvis de bare så meget som tænker på at omgå loven.

Hun har jo sagt til mig at der bare uden videre kommer en afgørelse fra pensionsnævnet og det er vist ikke lovligt, så vi skal krydse klinger.
Jamen hvis den er søgt på det forliggende...ja så skal sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension....med det samme...og der har de så 3 måneder til at afgøre det...og det eneste de kan fortage sig er at lave din ressourceprofil færdig...

Men selve sagen skal overgå med det samme til behandling efter reglerne om førtidspension....dette skal ikke vente til din ressourceprofil er færdig...

Hvilket du kan se af følgende afgørelse...

Citat:
Kommunen burde have truffet afgørelse om påbegyndelse af sag om førtidspension på et tidligere tidspunkt end 3 uger efter ansøgers anmodning herom.
Kilde: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...rundlag&page=3

Så de følger ikke loven i dit tilfælde Maj-Britt

Dette bør du gøre dem opmærksom på....helst skriftligt...og helst til borgmesteren og kommunalbestyrelsen...

Der ligger adskillige anke afgørelser på dette...og her er en af dem...

Citat:
Borgeren kan når som helst i sin sags forløb bede kommunalbestyrelsen om alene at tage stilling til, om der er ret til førtidspension. Kommunalbestyrelsen skal da straks træffe beslutning om at sagen overgår til behandling med henblik på stillingtagen til om borgeren opfylder betingelserne for tilkendelse af pension.
Kilde: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...gende+grundlag
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 16:01   #18
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Man kan ikke sammenligne de 2 §....da de bruges til noget forskelligt..

Det eneste man kan bruge §17 til er når enten du eller kommunen søger en pension...

Det eneste man kan bruge §18 til er...at når en sag skal overgå til behandling om førtidspension...ud fra §17 og så er det lige meget om det er dig der har søgt eller om det er kommunen der har indstillet...

Sætter dem lige ind her:



Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Jeg ved ikke om det bare er mig der ikke lige forstår dit spørgsmål...

Man bruger jo ikke kun §17 til dem der ikke gider arb(forudsat at det drejer sig om sådanne).....man bruger jo også denne § når det er kommunen der indstiller...

Så der er ikke nogen forskel på hvem der bruger §17...og da §18 bruges til noget helt andet...ja så er jeg lidt lost med hensyn til dig spørgsmål...
Ja så er jeg sgi' forvirret hehe..

Det vil altså sige, at §18 er en "forlængelse" af §17?

Altså jeg forstår den sådan, at så snart der startes op på at gøre klar til at søge om FP, så er det §17, hvad end det er kommunen (ifølge stk. 2) der vil have det, eller borgeren selv. Så vil alle sociale tiltag prøves af, og når sagsbehandler og konsulent mener at nu er alt belyst, så gives sagen videre som en §17, til visitationsteamet.

Her efter tager visitationsteamet så stilling til at der skal BEGYNDES sag efter §18, som så er at sende den til pensionsnævnet hvor afgørelsen træffes.

Borgerens undtagelse under §17 består altså så udelukkende af muligheden for at springe hele sagsgangen og visitationsteam'et over, og få sagen for nævnet uanset hvad.

Mon det er sådan det er?

Sidst redigeret af Razmo; 27-04-2009 kl. 16:05.
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 16:08   #19
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
hvordan kunne min kommune så indstille mig til FP på en §18 på anmodning om afslag?
det gjorde de også med min pension sag... nu har jeg forstået at det må de ikke og man skal klage over det som Razmo gjorde...jeg vidste det ikke...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 16:10   #20
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
he he ja det er nok bare mig der ikke kan forklare det pædagogisk korrekt....

Hvis man får at vide at man er indstillet efter § 18 evt med anmodning om et afslag...så betyder det bare at sagen er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension....og at de anbefaler at der bliver givet et afslag på pensionen..

Citat:
Altså forstået sådan, at man altid ansøger på en §17 til visitationsteamet, som så hvis de godkender den, indstiller til en §18 til pensionsnævnet?
Ja man bruger altid § 17 til at søge med og hvis de mener at sagen skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension...så gør de det efter § 18...

Hmmm jeg tror ikke jeg kan forklare det bedre...måske nogle andre vil give det et forsøg...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad kan vi stille op ? Birkes-musen Politik og Samfund 8 02-01-2012 11:14
Hvad skal jeg stille op? Bertha65 Alt det andet 34 13-04-2011 20:27
Stille protest fra Svendborgensere buster Politik og Samfund 4 21-03-2011 10:49
Min Sag står Stille Kimmo89 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 10-03-2009 22:34
Faldt af hesten i 2000 - venter stadig på pension zuza Politik og Samfund 1 20-02-2008 13:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension