K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2009, 11:05   #11
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Her er lidt mere bemærk brevet til Inger Støjberg om førtidspension på siden.






http://www.handicap.dk/nyheder/dh-og...od-forslag-fra

Og mere her...

http://www.information.dk/190235

[/B]

bortset fra at han kalder det fleksydelse og ikke ledighedsydelse...

Hvad menes der med det ?...altså man får et fast beløb ...mindre end nu ca 9.500 før skat og hvis man arbejder trækkes det i ledighedydelsen altså man kan ikke tjene mere end ledighedsydelsen...så det betyder forringelser ...


Hvad forstår du ved reformen..?

Udviklingsydelse...noget nyt som svarer til kontanthjælp...



Mere her..

http://www.fagligtansvar.dk/artikel/...e_virkemidler/



Sidder og søger alt om den reform og får sved på panden...det ser ikke godt ud for fleksere !!!
Nej det ser ikke godt ud for fleksere... ej heller for de lavtlønnede... det er det der blev spået for længe siden med, at regeringen ønsker at løntrykke så lønningerne bliver lavere, og de rige firmaejere dermed kan fortsætte deres festrus igennem krisen... der er intet nyt i den bolgade.

Og hvad angår fleksjob ordningen... tjaa... hvad kan jeg sige... det samme som jeg har skrevet flere gange her inde: Fleksjob ordningen virker IKKE, og kommer aldrig til det før virksomhederne TVINGES til at skabe arbejdspladser... det kræver Hjort's berømte "incitamenter" på den anden side også, før det kommer til at virke.... ind til da er fleksjobordningen "sminke" på regeringens sociale ansigt udad til, og et tal i en statistik indad til, der kan placeres hvor facit bliver mindst mulig...

Pesimist? ... tjaa, er det ikke sådan det er, og hele tiden har været?
  Besvar med citat
Gammel 18-08-2009, 13:57   #12
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
I dit første link, nævnes, at folk som arbejder 10 timer, vil arbejde i
20 timer, hvis de får mere for det, det er noget vås, har man nedsat
erhvervsevne, kan selv penge ikke ændre omstændighederne, det ses
tydeligt, at det er folk uden sygdom, som mener de ved det hele.

Man hører ofte at folk skal arbejde noget mere, men hallo, der er stor
arbejdsløshed?

Igår læste jeg på tekst-tv, at man vil beholde folk længere på arbejdsmarkedet, og undgå de kommer på førtidspension, gad vide
om man så skal fastholdes, hvis man kan klare 5 timer ugentligt, jeg
synes reglerne for førtidspension er skrappe i forvejen, og jeg synes
heller ikke det gavner nogen at blive på arbejdsmarkedet, hvis arbejdsgiverne
skal påtvinges svage fleksjobbere med en minimal arbejdsevne?

Nogle gange undrer jeg mig over om hvordan nogle politikkere, kan have
levet i flere år, uden at kende til omverdenen, mon de har boet i en
papkasse og aldrig set tv eller talt med andre mennesker?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 10:34   #13
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
'Forpremiere fra Arbejdskommissionen´

Velfærdsfælde i fare for at bryde sammen/ Danskere kan miste velfærdsydelser

Den danske velfærdsmodel er for dyr: en dansker modtager hen over et liv op mod 60.000 kr. mere fra de offentlige kasser, end hun betaler i skat, og gabet vil forøges de kommende år, fordi der kommer færre erhvervsaktive og flere ældre. Det er i det lys, at Arbejdsmarkedskommissionens forslag, som kommer i morgen, skal ses. Kommissionens opgave er at løfte beskæftigelsen med mindst 50.000 personer over de kommende 15 år, så at disse personer begynder at betale skat i stedet for at hæve offentlige ydelser. Hvis svage grupper, som kun kan arbejde på nedsat tid, skal trækkes ind, er det op mod 100.000 personer, som skal i gang på arbejdsmarkedet. Samlet set skal der hentes 14 mia.kr. årligt, hvis underskud på de offentlige finanser skal undgås. Det svarer til 1% af BNP (bruttonationalproduktet), og lyder måske ikke umiddelbart af så meget, men hvis beløbet skal finansieres via skatterne, vil det svare til, at indkomstskatterne skal stige med ca. 2%, forklarer kommissionens formand, Jørgen Søndergaard, der er dir. f. Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI). De 14 mia.kr. er 2007-tal, og siden er problemet snarere blevet større end mindre. Jørgen Søndergaard understreger, at beskæftigelsen vil rasle ned, hvis ikke politikerne foretager sig noget. Henrik Bach Mortensen, dir. DA, kalder kommissionens forslag for uhyre vigtige og bakker op om vurderingen af, at vi vil stå med en stor mangel på arbejdskraft om få år, når krisen slutter, og at det derfor er vigtigt at bremse den store tilgang til førtidspension og fleksjob. Chefkonsulent Martin Madsen, AF, mener til gengæld, at Arbejdsmarkedskommissionen har alt for meget fokus på manglen på hænder og peger på behovet for uddannelse, fordi der er risiko for et overskud af ufaglærte.
Men timingen for kommissionens forslag kunne næppe værre meget værre, skriver Jyllands-Posten, for ledighedskurven har vendt snuden mod himlen, og begrebet 'arbejdsfordeling' har fået en genopblomstring, hvor mange nyuddannede har endog meget svært ved overhovedet at få det første job. Derfor er det blevet meget farligere for politikernes forbliven på taburetterne at stramme voldsomt op på velfærdsordninger som efterløn og dagpenge, og fagforeninger og lønmodtagere kan med rette have svært ved at se rationalet i et akut behov for at få danskerne til at arbejde mere og længere.
Berl Business side 8-9, JP Erhverv forsiden+side 8


Førtidspensionister skal på arbejde

Tal fra Ankestyrelsen viser, at psykisk syge testes langt mindre end folk med fysiske handicap, og det er stik mod intentionerne, påpeger beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V), der peger på et fortsat forbedringspotentiale.
I øjeblikket er knap en kvart million danskere på førtidspension, og personer der får pension på baggrund af en psykisk lidelse, er støt stigende. I 2008 fik 48% af de nye førtidspensionister tilkendt pension på baggrund af psykiske lidelser, mens andelen i 2001 var 32%. Af de nye unge førtidspensionister har 27% ikke været i fleksjob, aktivering eller arbejdsprøvning forinden, mens det tilsvarende tal for førtidspensionister med problemer med bevægeapparatet er 11%.
I morgen komme Arbejdsmarkedskommissionens forslag til at få flere i arbejde, og kommissionen anbefaler bl.a., at der sendes færre personer på førtidspension. I stedet bør kommunerne tilbyde et udviklingsforløb.
Men ingen parkeres bare på førtidspension, siger Bettina Post, fmd. i Dansk Socialrådgiverforening: - Jeg ved godt, at der hos ministeren er nogle forestillinger om store muligheder for at få arbejde ud af førtidspensionister med psykiske lidelser, siger hun og påpeger, at opnåelse af førtidspension kræver betydelig og varig nedsat arbejdsevne, som ikke må kunne forbedres gennem behandling. - Der er en helt fast metode for testning af arbejdsevne. Metoden lægger op til arbejdsprøvning, og når der kan tilkendes pension uden arbejdsprøvning, så er det udelukkende, fordi arbejdsprøvning er åbenbart unødvendig. De er simpelthen for syge. Ingen får førtidspension, uden at en læge har vurderet, at behandlingsmulighederne er udtømt, fastslår Bettina Post.
Pol side 11
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2009, 16:09   #14
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
1
Der skal skabes et alternativ til førtidspension – et såkaldt udviklingsforløb – til personer, der aktuelt har en ubetydelig arbejdsevne, men hvor arbejdsevnen potentielt kan blive bedre

ved den Komissionen overhovedet hvad en førtidspension indebære. Alle behandligsmulighed skal være væk før man kan få den.
det som de foreslå er da et flexjob som vi har idag.
jeg har også en lang uddannelse, men derfor ved man ikke alt. de skulle vist have snakket med nogen omkring det område.

2
Løntilskuddet til fleksjobordningen skal omlægges, så ordningen i højere grad bliver rettet mod mennesker med en lille arbejdsevne

er det ikke det vi har i dag.

Undskyld men deres arbejdesevne er da vist også nedsat.

Sidst redigeret af MTVRV1; 20-08-2009 kl. 16:17.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2009, 16:48   #15
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg synes det eneste positve i forslaget idag var, at give mere i løntilskud
til dem i fleksjob med en mindre arbejdsevne, for det er da ikke let når
arbejdsgiveren i nogle tilfælde skal betale det samme for en som arbejder
15 timer eller f.eks 25 timer, men nu bliver det hele jo ikke til noget.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2009, 16:53   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja... det lyder jo fint, hvis man ikke ser, hvordan det er i praksis.

Dog uddybedes eet punkt, og det var, at det var nemmere for fleksere med den "store arbejdsevne" end for dem med den lille arbejdsevne.

Så det lyder jo fint, hvis fleksere med 2/3 får nemmere ved at få arbejde.

Og så vil man åbenbart tage fra "de rige" fleksere og give til "de fattige".

Noget andet, der blev nævnt, var, at man som minimum skulle have kontanthjælp og IKKE risikere at stå UDEN forsørgelse under afklaringen. Så der er kontanthjælp selvfølgelig bedre end ingenting... men stadig en forskelsbehandling sammenlignet med RASKE arbejdsløse.

Raske arbejdsløse har jo ingen ekstra udgifter til medicin, fysioterapi, transportproblemer osv. i samme grad som syge/handicappede.

Meen... det bliver åbenbart ikke foreløbig, at der pilles ved ordningerne... bortset fra mere kontrol, kontrol, kontrol.

Noget andet positivt er, hvis det kan blive virkelighed, er, hvis der er sammenhæng mellem sundhedssystemet og arbejdsmarkedet. Det er jo totalt ude i hegnet, at man ryger ud af arbejdsmarkedet pga. bureaukrati og besparelser andre steder i systemet - sundhedsvæsnet, eller fordi regioner og kommuner slås om, hvem der skal stå for genoptræning mv.

Men det har VKO jo selv indført, så må de jo også rede trådene ud, så bureaukratiet IKKE står i vejen for udnyttelse af arbejdsevnen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 10:44   #17
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Arbejd til blodet sprøjter
Det rammer samfundets svage, hvis Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger bliver til virkelighed. Tvang og mistillid får ikke flere i arbejde
De syge skal ud og redde samfundet
Suk..

Citat:
Arbejdsmarkedskommissionen foreslår, at sygemeldte skal arbejde, samtidig med at de modtager behandling. Men hvordan skal det kunne lade sig gøre, at sygemeldte arbejder samtidig med en behandling på f.eks. 25 timer om ugen? Vil politiet i sidste instans komme og tvinge syge på arbejde med knipler og tåregas, som vi så forleden ved Brorson kirken?
http://www.information.dk/200760
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 14:24   #18
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Citat:
Skrevet af Zuza

Tja... det lyder jo fint, hvis man ikke ser, hvordan det er i praksis.

Dog uddybedes eet punkt, og det var, at det var nemmere for fleksere med den "store arbejdsevne" end for dem med den lille arbejdsevne.

Så det lyder jo fint, hvis fleksere med 2/3 får nemmere ved at få arbejde.

Og så vil man åbenbart tage fra "de rige" fleksere og give til "de fattige".
Som jeg forstod det, skulle arbejdsgiverne betale mere for fleksjobbere
med stor arbejdsevne, så at tage noget fra de "de rige" fleksjobbere
kan jeg ikke se der er tale om, blot en anden finansering af lønnen.

Sidst redigeret af Tanja; 21-08-2009 kl. 14:29.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 17:38   #19
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det kildne ved disse forslag er nok, at de ligger op til REFORMER, men ikke helt forklarer HVORDAN man vil reformere i forhold til dem der er underlagt systemet... at der er brug for reformer på både førtidspensions og flexjob området tror jeg vi er mange der godt ved, men vores erfaring siger os, at vi udmærket godt ved hvad DET betyder, når det kommer fra en borgerlig regering som VKO...

Man kunne sagtens gøre det attraktivt for førtidspensionister f.eks. at arbejde lidt, men hvordan vil man "tilskynde" som Thulesen Dahl fra DF skvadrer om!? ... med den sædvanlige mistro og pisk og tvang? ... eller vil man reelt gøre det "betaleligt at arbejde" som førtidspensionist og fleksjobber via gullerødder i stedet for?

Jeg er desvære bange for, at det handler om pisk og tvang og forringelser igen, hvis de fik indført noget som helst af det.
  Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 20:02   #20
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg ved ikke om det er upassende at skrive her, men for den generelle
befolkning synes jeg forslagene var voldsomme, at afskaffe efterlønnen,
nok også fleksydelsen for fleksjobberne, og en afkortning af dagpenge-
perioden,

Tænker på, hvad der sker folk som er gift, og som ikke kan få kontanthjælp
hvis de ryger ud af dagpengesystemet.

Mere aktivering inden folk bevilliges førtidspension, at psykisk syge
skal igennem det, hvis psykiateren skriver det vil forværre deres situa-
tion, så vil det være diskrimination overfor speciallæger, hvis man ikke
lytter til dem, og ja, nærmest tortur overfor mennesker.

Hvis vi hver især skylder 2% i skat, hvilket jeg har læst, så tror jeg, man
bør hæve skatten, og så lade dem der har mindst betale mindst og
dem der tlener mere betale mere, at røre ved efterlønnen/fleksydelsen
tror jeg vil få store menneskelige konsekvenser.

At ændre dagpengesystemet, selv om det var i en tid med lidt
arbejdsløshed, ja,så vil nogle også få problemer.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 5 august 2012 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 27-08-2012 16:10
Læg en blomst foran mit hus 11. August! Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 31 14-08-2011 11:26
foreslag til Web Forsyg Dit og Dat 2 02-05-2009 21:16
Kom med foreslag til Helle Thorning-Schmidt Ninja Alt det andet 0 01-01-2009 18:24
Nyt om retssikkerhed fra 1. august 2007 zuza Nyt om loven 0 31-07-2007 00:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension