K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2017, 14:37   #1
Dms
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Dms er ny på vejen
Nybagt mor og myldretanker om fremtiden

Er lidt i tvivl om mit "opslag" høre hjemme her inde, men da det også omhandler mit ressourceforløb så er det nok bedst jeg skriver her Jeg er lige blevet mor for første gang for lidt over 3 måneder siden desværre en lidt traumatisk fødsel muligvis derfor jeg er mere følsom hvad angår min datter. Samtidig har diagnosen ADD og generaliseret angst. Jeg fik lavet en paragraf 50 i graviditeten, men det gjorde de kun så der var mulighed for støtte hvis der var behov for det, men det har der ikke været og jeg klare rollen som mor godt og min datter er en snakkesalig og glad baby. Vi går endda i mødregruppe hver uge på tros af at jeg har social angst, men puha det er mentalt hårdt at være i mødregruppe.
Og alle de tanker der kommer efter sådan en tur i mødregruppe bla. vuggestue
Jeg har det rigtig skidt med at min datter skal i vuggestue eller dagpleje når min barsel slutter til maj næste år, græder hver gang jeg tænker på det, jeg kan ikke få mig selv til at skrive hende op. Men det er jo med at få det gjort det ved jeg godt. Men græder hver gang jeg er logget ind på borger.dk. Ja græder selv nu, elsker hende bare så højt og tænker tilbage til fødsel hvor hun bliver fjernet fra mig 5 min efter fødslen fordi jeg blødte for meget og skulle på OP. Puha det gør ondt. Men ja jeg skal nok lige ha' snakket med min kæreste om han ikke kan skrive hende op for hun skal jo starte på et eller andet tidspunkt.
Jeg håber lidt kommunen tager lidt hensyn til os og jeg ville så gerne hvis jeg kunne forlænge min barselen til august eller september næste år for så er hun lidt ældre og mere klar er jeg ret sikker på. Men kan en barsel overhovedet forlænges når man er i ressourceforløb ? Og gider de overhovedet tag hensyn hvis nu hverken mor eller barn er klar til at blive adskilt så tidligt ( 9 måneder!! ) og jeg gik 14 dage over tid, så jeg burde da få 14 dage mere plus de 6 dage vi var på sygehuset?
Desværre slutter min ressourceforløb juli 2018 så ved heller ikke hvordan min fremtid ser ud og det gør mig samtidig nervøs. Planen var at jeg efter en medicinering af ADD (som mislykkedes) og et angst forløb skulle i virksomhedens praktik som jeg ikke nåde før barselen og efter 5 år på kh. og snart 4 år på ressourceforløb er jeg stadig ikke klar til arbejdesmarket, føler ikke at jeg passer ind nogen steder i vores perfekte samfund. Er så usikker på mig selv og angst for hvad andre tænker om mig. Valgte også kun mødregruppe for min datters skyld så hun kunne mødre andre mennesker og babyer.
Jeg håber virkelig ikke at jeg ryger over på kontanthjælp når mit ressourceforløb slutter for jeg er slet ikke klar til at tag et normalt job. Men må de overhovedet pladser en fra ressourceforløb på kontanthjælp?

Håber lidt der nogen der kan hjælpe mig lidt med nogen af mine tanker .

Sidst redigeret af Dms; 11-10-2017 kl. 14:45.
Dms er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 15:42   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tror det er hårdt for alle at skulle aflevere sine børn i vuggestue/dagpleje

Men som tidligere pædagog i børnehave og sprogvejleder i bl.a. Vuggestue, ved jeg også hvor meget godt det gør for barnet. Det er her det lærer at være en del af en større sammenhæng, at være sammen med andre børn som barnet leger og lærer sammen med.

Jeg har passet børn af mødre som har været venner sammen siden de selv gik i børnehave og min egen datter på næsten 18 års bedste veninden har hun været sammen med siden børnehave.

Og ja, barnet kan sagtens ikke gå i daginstution, men hold da op det så bliver svært at starte i skole

Der er jo ingen der siger at dit barn skal være afsted fra 6.30 til 16.30 fem dage om ugen, men bare lidt tid giver rigtig meget sprogligt, læringsmæssigt, oplevelsesmæssigt, venskabsmæssigt og socialt.

Vi valgte at arbejde mindre da vore børn var små for vi ville ikke have dem afsted fuldtid, men helt at undvære det skulle de heller ikke.

Jeg håber du får arbejdet med tanken så den flytter sig til det gode det vil gøre barnet.
Jeg har ivhertfald selv som mor måtte arbejde med at flytte tankerne fra hvad jeg måske bedst kan lide til hvad er bedst for mine børn og det har ikke været bedst for dem at have en overbeskyttende mor som helst vil have dem hjemme

Vi har idag to selvstændige inteligente unge mennesker som vores "børn" så noget må vi have gjort rigtigt
Og du finder også den rette vej for jeres familie, når bare du styrer efter hvad der er det bedste for dit barn og arbejder med din egen "angst" for at give slip - en angst alle mødre har
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 17:06   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke svare for mor-delen, men noget af det andet kan jeg måske svare på

Når et ressourceforløb er ved at være slut, skal kommunen tage stilling til, hvad der så skal ske. Dvs de skal tage stilling til, om du er i målgruppe for f.eks. et nyt ressourceforløb.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men prøv at undersøge om der er ADHD kursus i nærheden af hvor du bor. Det havde jeg meget gavn af!
Det at få bekræftet at man ikke er alene. At der er andre der har det som man selv har det. Det hjalp i hvert fald mig meget

Jeg har selv ADD og ængstelig/evasiv personlighedsstruktur.
Jeg er visiteret til fleksjob på 6 timer om ugen. Jeg fandt ud af at praktikker/arbejdsprøvninger på f.eks. 6 mdr var super godt for mig, for så nåede jeg at falde til, og få en rutine (rutiner er super godt for folk med ADD/ADHD). Samtidig fik jeg også bekræftet for mig selv, at jeg godt kunne.

Bare fordi vi har ADD, er det ikke ensbetydende med, at vi ikke kan passe ind i samfundet
Jeg har f.eks. fundet ud af, at jeg er super glad for opgaver, hvor ting skal sorteres, og rutine-prægede opgaver. Til de andres undren, hyggede jeg mig f.eks. med, at printe sider ud til 140 bilag i et aktindsigt. Jeg hyggede mig med at give dem numre på oversigten, sætte post-its for hver 10. bilag ("bilag 21 til 30") og den slags.
Mange andre ville nok kede sig ihjel over den slags, men følelsen af at krydse ting af på en liste og til sidst kunne se at jeg er færdig med den opgave, er rigtig rar for mig.
Og så vidt jeg har forstået, er det en ADD/ADHD relateret ting, at den slags "belønninger" er vigtige.

Undskyld hvis det blev lidt langt, men ville bare give et eksempel på, at på trods af diagnose, kan man sagtens have noget at bidrage med på en arbejdsplads

-----

Ang barsel i ressourceforløb, mener det er 1 års barsel du har. De eneste forlængelsesmuligheder jeg lige kan se, er hvis barnet var dødfødt, eller hvis barnet har været indlagt på sygehuset (pga barnets eget helbred). Og det opfylder du ikke. (Heldigvis kan man sige )

Sidst redigeret af MistyMiss; 11-10-2017 kl. 17:10.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 17:18   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er som Gisne skriver helt klart at holde fokus på din datter.

Som mor har man bare lyst til at være sammen med sit barn 24/7, men det bliver ikke ved med at være barnets behov. De skal snuse til verden, lære andre børn at kende, lære alle de sociale spilleregler osv. Dit barn er klar efter 9 måneder.. du bliver aldrig klar, det er noget man må bide i sig for sit barns skyld.

Ja, den første dag man afleverer har man bare lyst til at sætte sig ned og græde.. men det er helt normalt. Det der er vigtigt er at være positiv når man afleverer poden, det er med til at gøre overgangen let for dem, og det er jo det vigtigste. Har man svært ved det, så får man en anden til at aflevere - far kan måske gøre det.
Er det supersvært, er det også et af de steder kommunen kan gå ind og støtte.

Bare vent til den første hyttetur kommer, hvor de også skal overnatte.. og når de begynder at gå i byen.. og gys.. den dag de begynder at tale om at flytte hjemmefra..

Men det er en del af deres udvikling og vores job, lige så stille at forme dem som selvstændige små individer, der en dag bliver flyvefærdige.

Tror jeg fik gjort hovedrent mindst tre gange i løbet af den første uge han skulle afleveres, bare for at tænke på noget andet.. *S*
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 19:56   #5
Dms
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Dms er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Tror det er hårdt for alle at skulle aflevere sine børn i vuggestue/dagpleje

Men som tidligere pædagog i børnehave og sprogvejleder i bl.a. Vuggestue, ved jeg også hvor meget godt det gør for barnet. Det er her det lærer at være en del af en større sammenhæng, at være sammen med andre børn som barnet leger og lærer sammen med.

Jeg har passet børn af mødre som har været venner sammen siden de selv gik i børnehave og min egen datter på næsten 18 års bedste veninden har hun været sammen med siden børnehave.

Og ja, barnet kan sagtens ikke gå i daginstution, men hold da op det så bliver svært at starte i skole

Der er jo ingen der siger at dit barn skal være afsted fra 6.30 til 16.30 fem dage om ugen, men bare lidt tid giver rigtig meget sprogligt, læringsmæssigt, oplevelsesmæssigt, venskabsmæssigt og socialt.

Vi valgte at arbejde mindre da vore børn var små for vi ville ikke have dem afsted fuldtid, men helt at undvære det skulle de heller ikke.

Jeg håber du får arbejdet med tanken så den flytter sig til det gode det vil gøre barnet.
Jeg har ivhertfald selv som mor måtte arbejde med at flytte tankerne fra hvad jeg måske bedst kan lide til hvad er bedst for mine børn og det har ikke været bedst for dem at have en overbeskyttende mor som helst vil have dem hjemme

Vi har idag to selvstændige inteligente unge mennesker som vores "børn" så noget må vi have gjort rigtigt
Og du finder også den rette vej for jeres familie, når bare du styrer efter hvad der er det bedste for dit barn og arbejder med din egen "angst" for at give slip - en angst alle mødre har
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Det er som Gisne skriver helt klart at holde fokus på din datter.

Som mor har man bare lyst til at være sammen med sit barn 24/7, men det bliver ikke ved med at være barnets behov. De skal snuse til verden, lære andre børn at kende, lære alle de sociale spilleregler osv. Dit barn er klar efter 9 måneder.. du bliver aldrig klar, det er noget man må bide i sig for sit barns skyld.

Ja, den første dag man afleverer har man bare lyst til at sætte sig ned og græde.. men det er helt normalt. Det der er vigtigt er at være positiv når man afleverer poden, det er med til at gøre overgangen let for dem, og det er jo det vigtigste. Har man svært ved det, så får man en anden til at aflevere - far kan måske gøre det.
Er det supersvært, er det også et af de steder kommunen kan gå ind og støtte.

Bare vent til den første hyttetur kommer, hvor de også skal overnatte.. og når de begynder at gå i byen.. og gys.. den dag de begynder at tale om at flytte hjemmefra..

Men det er en del af deres udvikling og vores job, lige så stille at forme dem som selvstændige små individer, der en dag bliver flyvefærdige.

Tror jeg fik gjort hovedrent mindst tre gange i løbet af den første uge han skulle afleveres, bare for at tænke på noget andet.. *S*


Jeg ved godt det er godt for børn at være sammen med andre børn og det var også derfor jeg valgte mødregruppe. Men 9 måneder er stadig efter min for tidligt at blive adskilt fra mor, det er der faktisk også forsket lidt i. https://www.dr.dk/tv/se/sadan-er-det...r-det-bare-5-9 så tilfældigvis klippet en dag og det gør mig bare sikker i min holdning om at 9 måneder er for tidligt for et barn at blive adskilt fra sine forældre. Barnet har selvfølgelig godt af at være sammen med andre mennesker men mor eller far skal stadig være der så barnet kan søge tryghed.
Tror slet ikke det er barnes natur at blive adskilt så tidligt.
Jeg ved godt det sikker kun er et par timer i starten. Men ville nu alligevel ha' mest ro i sindet hvis hun bare var 13 måneder i stedet for 9. Men det er de nok ligeglad med dem på kommunen.
Dms er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 20:00   #6
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Jeg giver de andre ovenfor ret.

Men det kan også efter 9 mdr. barsel være rart for dig at kunne komme lidt ud, f.eks. til behandling, træning el.lign.

Du kan ikke forestille dig det nu, hvor I er så tætte, men barnet kommer også i pilfinger-alderen og trods-alderen og teenage-alderen - og andre aldre, hvor man er klar til at sætte dem til salg i Den Blå Avis. Ajjj jeg elsker selvfølgelig mine børn, men du udvikler dig og barnet udvikler sig, så den symbiose I har nu, ændrer sig også.
Subo66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 20:01   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dms Se meddelelser
Jeg ved godt det er godt for børn at være sammen med andre børn og det var også derfor jeg valgte mødregruppe. Men 9 måneder er stadig efter min for tidligt at blive adskilt fra mor, det er der faktisk også forsket lidt i. https://www.dr.dk/tv/se/sadan-er-det...r-det-bare-5-9 så tilfældigvis klippet en dag og det gør mig bare sikker i min holdning om at 9 måneder er for tidligt for et barn at blive adskilt fra sine forældre. Barnet har selvfølgelig godt af at være sammen med andre mennesker men mor eller far skal stadig være der så barnet kan søge tryghed.
Tror slet ikke det er barnes natur at blive adskilt så tidligt.
Jeg ved godt det sikker kun er et par timer i starten. Men ville nu alligevel ha' mest ro i sindet hvis hun bare var 13 måneder i stedet for 9. Men det er de nok ligeglad med dem på kommunen.
Kommunen forholder sig til loven.
Ift loven har du ret til de 12 mdr barsel, mener jeg det er.
Udover det, så har man ret til fravær, hvis man er nødt til at passe sit barn, og der ikke er andre pasningsmuligheder.
MEN det er der jo i dit tilfælde, da der jo er pasningsmuligheder i form af daginstitution.
Det er til situationer hvor barnet f.eks. er syg

Hvis du venter med indkøring (hedder det vidst?) på daginstitution den dag din barsel slutter, risikerer du at skulle gøre det langt hurtigere, end du selv har lyst til.
Ved at begynde på det før din barsel er slut, har du mulighed for, at gøre det i et langsomt tempo
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 20:45   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Da jeg fik barn var barselsperioden kun 6 mdr. Jeg har også arbejdet i vuggestuer, og der kom de dengang fra 6 mdr. når forældrene var nødt til at gå på job igen.

Langt de fleste babyer finder hurtigt en voksen de er tryg ved, det ligger til deres natur for at overleve. Men det er godt at sætte en 2-4 uger af til indkøring, hvor tiden gradvis gøres længere..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 20:53   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså på ressourceforløbsydelse er der ret til fravær ved barsel, efter disse paragraffer i barselsloven:
"§ 6. En kvinde har ret til fravær fra arbejdet på grund af graviditet, når der skønnes at være 4 uger til fødslen.

Stk. 2. En gravid kvinde er berettiget til fravær inden 4-ugers-perioden før fødslen, hvis

1) det efter en lægelig bedømmelse skønnes, at graviditeten har et sygeligt forløb, der ved fortsat beskæftigelse vil medføre risiko for kvindens helbred eller fosteret, eller

2) arbejdets særlige karakter medfører risiko for fosteret eller graviditeten på grund af offentligt fastsatte bestemmelser forhindrer hende i at varetage sit arbejde og arbejdsgiveren ikke kan tilbyde hende anden passende beskæftigelse. "

"§ 7. En moder har ret og pligt til fravær i de første 2 uger efter en fødsel. Herefter har hun ret til fravær i yderligere 12 uger.

Stk. 2. Faderen eller medmoderen indtræder i moderens ret til fravær efter stk. 1, hvis moderen dør eller på grund af sygdom bliver ude af stand til at passe barnet.

Stk. 3. En fader eller medmor har ret til fravær i 2 sammenhængende uger efter fødslen eller efter modtagelse af barnet i hjemmet eller efter aftale med arbejdsgiveren inden for de første 14 uger efter fødslen. "

"§8 (handler om hvis man har adopteret)"

"§ 9. Efter den 14. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af forældrene ret til forældreorlov i 32 uger. Faderen eller medmoderen har dog ret til at påbegynde forældreorloven inden for de første 14 uger efter fødslen."

"§ 13. Hvis barnet er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, har moderen ret til fravær i 14 uger efter barnets død eller bortadoption. I tilfælde, hvor moderen lider af en graviditetsbetinget sygdom, forlænges fraværsretten, dog højst indtil 46 uger efter fødslen. Er barnet dødfødt, eller dør det inden den 32. uge efter fødslen, bevarer faderen eller medmoderen retten til fravær efter § 7, stk. 3.

Stk. 2. Hvis et adopteret barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet, har en af de adoptionssøgende forældre ret til fravær i 14 uger efter barnets død.

§ 14. Hvis barnet er indlagt på sygehus, forlænges eller udsættes den periode, hvor der er ret til fravær.

Stk. 2. Såfremt arbejdet ikke genoptages ved indlæggelsen, forlænges den periode, hvor der er ret til fravær, med indlæggelsesperioden, hvis indlæggelsen finder sted under de første 46 uger efter fødslen eller modtagelsen. Fraværsretten kan dog højst forlænges i 3 måneder. Retten til at forlænge fraværsperioden gælder ikke forældrenes ret til fravær efter § 7, stk. 3, eller adoptanters ret til samtidigt fravær efter § 8, stk. 6. "


Så altså 4 uger før fødsel (§6), så 2 uger, så 12 uger (§7) og 32 uger (§9)
Det giver i alt 50 ugers barsel. Så nææææsten et år i alt
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2017, 22:33   #10
Dms
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Dms er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg kan ikke svare for mor-delen, men noget af det andet kan jeg måske svare på

Når et ressourceforløb er ved at være slut, skal kommunen tage stilling til, hvad der så skal ske. Dvs de skal tage stilling til, om du er i målgruppe for f.eks. et nyt ressourceforløb.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men prøv at undersøge om der er ADHD kursus i nærheden af hvor du bor. Det havde jeg meget gavn af!
Det at få bekræftet at man ikke er alene. At der er andre der har det som man selv har det. Det hjalp i hvert fald mig meget

Jeg har selv ADD og ængstelig/evasiv personlighedsstruktur.
Jeg er visiteret til fleksjob på 6 timer om ugen. Jeg fandt ud af at praktikker/arbejdsprøvninger på f.eks. 6 mdr var super godt for mig, for så nåede jeg at falde til, og få en rutine (rutiner er super godt for folk med ADD/ADHD). Samtidig fik jeg også bekræftet for mig selv, at jeg godt kunne.

Bare fordi vi har ADD, er det ikke ensbetydende med, at vi ikke kan passe ind i samfundet
Jeg har f.eks. fundet ud af, at jeg er super glad for opgaver, hvor ting skal sorteres, og rutine-prægede opgaver. Til de andres undren, hyggede jeg mig f.eks. med, at printe sider ud til 140 bilag i et aktindsigt. Jeg hyggede mig med at give dem numre på oversigten, sætte post-its for hver 10. bilag ("bilag 21 til 30") og den slags.
Mange andre ville nok kede sig ihjel over den slags, men følelsen af at krydse ting af på en liste og til sidst kunne se at jeg er færdig med den opgave, er rigtig rar for mig.
Og så vidt jeg har forstået, er det en ADD/ADHD relateret ting, at den slags "belønninger" er vigtige.

Undskyld hvis det blev lidt langt, men ville bare give et eksempel på, at på trods af diagnose, kan man sagtens have noget at bidrage med på en arbejdsplads

-----

Ang barsel i ressourceforløb, mener det er 1 års barsel du har. De eneste forlængelsesmuligheder jeg lige kan se, er hvis barnet var dødfødt, eller hvis barnet har været indlagt på sygehuset (pga barnets eget helbred). Og det opfylder du ikke. (Heldigvis kan man sige )
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Altså på ressourceforløbsydelse er der ret til fravær ved barsel, efter disse paragraffer i barselsloven:
"§ 6. En kvinde har ret til fravær fra arbejdet på grund af graviditet, når der skønnes at være 4 uger til fødslen.

Stk. 2. En gravid kvinde er berettiget til fravær inden 4-ugers-perioden før fødslen, hvis

1) det efter en lægelig bedømmelse skønnes, at graviditeten har et sygeligt forløb, der ved fortsat beskæftigelse vil medføre risiko for kvindens helbred eller fosteret, eller

2) arbejdets særlige karakter medfører risiko for fosteret eller graviditeten på grund af offentligt fastsatte bestemmelser forhindrer hende i at varetage sit arbejde og arbejdsgiveren ikke kan tilbyde hende anden passende beskæftigelse. "

"§ 7. En moder har ret og pligt til fravær i de første 2 uger efter en fødsel. Herefter har hun ret til fravær i yderligere 12 uger.

Stk. 2. Faderen eller medmoderen indtræder i moderens ret til fravær efter stk. 1, hvis moderen dør eller på grund af sygdom bliver ude af stand til at passe barnet.

Stk. 3. En fader eller medmor har ret til fravær i 2 sammenhængende uger efter fødslen eller efter modtagelse af barnet i hjemmet eller efter aftale med arbejdsgiveren inden for de første 14 uger efter fødslen. "

"§8 (handler om hvis man har adopteret)"

"§ 9. Efter den 14. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af forældrene ret til forældreorlov i 32 uger. Faderen eller medmoderen har dog ret til at påbegynde forældreorloven inden for de første 14 uger efter fødslen."

"§ 13. Hvis barnet er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, har moderen ret til fravær i 14 uger efter barnets død eller bortadoption. I tilfælde, hvor moderen lider af en graviditetsbetinget sygdom, forlænges fraværsretten, dog højst indtil 46 uger efter fødslen. Er barnet dødfødt, eller dør det inden den 32. uge efter fødslen, bevarer faderen eller medmoderen retten til fravær efter § 7, stk. 3.

Stk. 2. Hvis et adopteret barn dør inden den 32. uge efter modtagelsen af barnet, har en af de adoptionssøgende forældre ret til fravær i 14 uger efter barnets død.

§ 14. Hvis barnet er indlagt på sygehus, forlænges eller udsættes den periode, hvor der er ret til fravær.

Stk. 2. Såfremt arbejdet ikke genoptages ved indlæggelsen, forlænges den periode, hvor der er ret til fravær, med indlæggelsesperioden, hvis indlæggelsen finder sted under de første 46 uger efter fødslen eller modtagelsen. Fraværsretten kan dog højst forlænges i 3 måneder. Retten til at forlænge fraværsperioden gælder ikke forældrenes ret til fravær efter § 7, stk. 3, eller adoptanters ret til samtidigt fravær efter § 8, stk. 6. "


Så altså 4 uger før fødsel (§6), så 2 uger, så 12 uger (§7) og 32 uger (§9)
Det giver i alt 50 ugers barsel. Så nææææsten et år i alt
Når nu et ressourceforløb slutter skal man så ikke ha' gennemført sin rehabiliterings planen tror jeg det hedder? Hvis det ikke er gennemført har man så ikke lov til at få ressourceforløbet forlænget?

Jeg har faktisk været på et adhd kursus, men føler mig nu stadig lidt anderledes da jeg ikke er så hyperaktivitet og frembrusende så adhd er.
Men hvor er det da rart at høre at du har fundet noget du er glad for. Håber også jeg en dag finder noget hvor jeg passer ind.
Hvordan får man egentlig fleks job og er det overhovedet muligt at finde nogen der ville ansætte en i dag? Min min mor har fortalt at da de ansat folk i køkkenet for nogen år tilbage var det billigt for dem med folk i fleksjob, men i dag kan det næsten ikke betale sig for virksomhederne . Er det virkelig rigtig?

Ang. Forlængelse af barsel. Synes bare jeg havde læst er sted at barselen kunne forlænges.
Men jeg har da i hvert fald ikke 50 uge i det brev fra kommunen. Fik barsel den 22 maj og havde termin 19 juni fødte den 2 juli og barsel slutter 8 maj.


De skrev således - Du ret til barselsorlov. Det fremgår af din vandrejournalen, at du har terminsdato den
19.06.2017.
Da du har ret til barselsorlov fire uger før forventet termin, vil denne kunne begynde den
22.05.2017.
Efter, at du har født, så har du ret til sammenlagt 46 ugers barselsorlov. Hvis du vælger at af-
holde hele orloven, så vil den sidste dag være den 08.05.2018.
Tre måneder før barselsperioden udløber, vil du få et tilbud om samtale med din beskæftigel-
sesrådgiver, hvor dine ønsker og muligheder for fremtidig uddannelse drøftes.
Lovgrundlag:
Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselsloven), lovbekendtgørelse nr. 571 af 29.
april 2015:
§ 6 stk. 1, § 7 stk. 1 og § 9.
Lov om aktiv socialpolitik, lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017:
§ 13 stk. 7 nr. 4.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016:
§ 20b stk. 2 og stk. 3.

Sidst redigeret af Dms; 11-10-2017 kl. 22:38.
Dms er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension