K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2013, 12:48   #81
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
smertecenter 21. marts

så kan du ikke søge en §17 nu, hvis du skal have deres vurdering med
samt det er en behandlingsmuligheder, som kommunen kan give et afslag udfra
hvis du ikke har fået deres vurdering og så er alle behandlingsmuligheder ikke udtømte

alså det vil sige du har lægepapir på at en arbejdsprøvning er kontraindiceret
da du vil få varig skade
tænker bare lidt på, kan du overhovedet klare dig selv.
en arbejdsprøving har intet med et rigtig arbejde at gøre og hvis du kan sidde i stol der hjemme
så kan du vel også i en arbejdsprøving
mere hvis din sag bliver vurderet under de nye regler, hvor ordet kontraindiceret faktisk er slettet

kommunen kan faktisk ikke vurdere din sag under de gamle regler efter den 1 jan 2013

loven er meget tydelig at sagen skal være overgået til reglerne om førtidspension inden den 1 januar. så kommunen vil få et problem med beskæftigelsesankenævnet
hvis din sag ryger der over.
men det er så ikke dit problem udover hvis pensionsnævnet i din kommune har en helt anden mening omkring det, end din sagsbehandler

min §18 sag tog 4 måneder, men har så også været i arbejdsprøving
kun i nogle få uger

Sidst redigeret af MTVRV1; 08-03-2013 kl. 12:58.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2013, 12:52   #82
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis de allerede nu siger at sagen er for tyndbenet pga manglende arbejdsprøvning, så vil de jo hænge sig i det under §17 og gøre det til anledning for afslag...

Hvis det er lægefagligt dokumenteret at det er kontraindiceret med en arbejdsprøvning, så hverken MÅ eller KAN du deltage i en arbejdsprøvning og er totalt fredet.

Så hvad sagsbehandleren så mener med at du muligvis skal ud i praktik, er mig en gåde - det må sagsbehandleren SLET IKKE foreslå med den slags lægepapir i sagen - det er mod lovgivningen!!!

Hvilket føre tilbage til, at så er det bedøvende lige meget HVOR tyndbenet dine arbejdsprøvninger er, for så skal de nemlig SLET IKKE vurdere din arbejdsevne.....men kun koncentrere sig om at tilkende dig pensionen.

Jeg havde også lægepapir fra både egen læge og speciallægen om, at en arbejdsprøvning var kontraindiceret, og det lukkede pr omgående for diskussionen om arbejdsprøvning/praktik. Og førtidspension gik lige igennem selvom sidste arbejdsprøvning den gang, lå mere end 9 år tilbage.....

Så der er noget din sagsbehandler misforstår fuldsændigt. Det gælder også mht reglerne om gamel og ny ordning - sagsbehandleren kan ikke på nogen måder sige, at der er fejlet, og at de nu kan søge førtidspension tilbage i tiden. Den holder slet ikke vand!!

Tror de kører om hjørner med dig. Alt er indtil videre ulovligt.

Sidst redigeret af Ninja; 08-03-2013 kl. 12:55.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2013, 10:11   #83
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Tak for det Helene, ja det er kontraindiceret med arbejdsprøvning idet al aktivitet forværrer mine smerter inklusiv stress. Hende jeg har mødt i København der har samme sygdom og smerter som mig, fik ftp uden at skulle ud i arbejdsprøvning først. Så jeg må se og skaffe mig mere dokumentation på at jeg ikke skal ud i arbejdsprøvning. Tusind tak for dit svar det gav mig klarheden igen!
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2013, 15:55   #84
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stefansson Se meddelelser
arbejdsprøvning er kontraindiceret idet det vil forværre min smertetilstand permanent. ...
Men er det dig selv, der siger dét eller har du en lægelig udtalelse, hvor nøjagtigt de ord står der?
Man bliver nemlig kun fritaget for arbejdsprøvning, såfremt en læge udtaler ovenstående (skriftligt til kommunen selvfølgelig).
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2013, 23:54   #85
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Priks Se meddelelser
Men er det dig selv, der siger dét eller har du en lægelig udtalelse, hvor nøjagtigt de ord står der?
Man bliver nemlig kun fritaget for arbejdsprøvning, såfremt en læge udtaler ovenstående (skriftligt til kommunen selvfølgelig).
Det er både mig selv der siger det og min læge. Ud fra sådan som jeg har det, og efter at have levet med denne sygdom over to år, ved jeg hvad der vil gøre det værre og hvad der kan forværre min tilstand både her og nu og permanent. Jeg har ikke noget på skrift fra lægen, andet end over email konsultation, kan dette bruges som dokumentation eller hvordan kan jeg dokumentere overfor kommunen at min tilstand er kontraindiceret? Jeg kan printe min læges udsagn om at jeg ikke skal kastes ud i en arbejdsprøvning ud og give til kommunen (altså det han har skrevet til mig via email konsultation), eller er det kommunens ansvar at skaffe disse dokumenter? (kan ikke forestille mig at kommunen selv indhenter sådanne dokumenter, hvis det ikke er til gavn for dem selv)

Håber at nogen kan fortælle mig hvordan jeg bærer mig ad med at få dette dokumenteret på den rigtige måde. Det er meget svært for mig at finde ud af hvorhenne ansvaret ligger lige angående dette, og som regel har det i sidste ende været mig selv der har været nødt til at skaffe de nødvendige dokumenter til min sag (fra læger m.m.) men hvis ansvar er det egentlig her? Min læge siger at jeg skal ikke igennem en arbejdsprøvning pga. min tilstand men er det også hans ansvar at kontakte kommunen og give dem dokumentation på dette?
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2013, 00:05   #86
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stefansson Se meddelelser
Det er både mig selv der siger det og min læge. Ud fra sådan som jeg har det, og efter at have levet med denne sygdom over to år, ved jeg hvad der vil gøre det værre og hvad der kan forværre min tilstand både her og nu og permanent. Jeg har ikke noget på skrift fra lægen, andet end over email konsultation, kan dette bruges som dokumentation eller hvordan kan jeg dokumentere overfor kommunen at min tilstand er kontraindiceret? Jeg kan printe min læges udsagn om at jeg ikke skal kastes ud i en arbejdsprøvning ud og give til kommunen (altså det han har skrevet til mig via email konsultation), eller er det kommunens ansvar at skaffe disse dokumenter? (kan ikke forestille mig at kommunen selv indhenter sådanne dokumenter, hvis det ikke er til gavn for dem selv)

Håber at nogen kan fortælle mig hvordan jeg bærer mig ad med at få dette dokumenteret på den rigtige måde. Det er meget svært for mig at finde ud af hvorhenne ansvaret ligger lige angående dette, og som regel har det i sidste ende været mig selv der har været nødt til at skaffe de nødvendige dokumenter til min sag (fra læger m.m.) men hvis ansvar er det egentlig her? Min læge siger at jeg skal ikke igennem en arbejdsprøvning pga. min tilstand men er det også hans ansvar at kontakte kommunen og give dem dokumentation på dette?
Jeg kan sagtens følge dig i, at man selv er fuldstændig klar over, at en arbejdsprøvning vil forværre ens tilstand. Alligevel er det desværre noget man skal have på skrift helt klart og tydeligt fra en læge.


Jeg kan se, at du lidt tidligere i denne tråd skrev dette:

"Det kommunen har liggende i min sag:
En meget tynd og forkert rp.
Arbejdsevnen er vurderet til 32 timer pr uge (siddende)
Ingen udtalelse fra special læge om at min smertetilstand er stationær og at alle behandlingstilbud er udtømte."

Vil det sige, at kommunen aldrig har sendt dig til speciallæge og dermed modtaget en statusattest eller funktionsevnevurdering?

Det er kommunens ansvar at sørge for at sagen er tilstrækkeligt oplyst før en afgørelse. (jf. retssikkerhedsloven § 10). Og her skal der da indgå én eller anden form for lægelig udtalelse.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2013, 07:59   #87
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Andre herinde har skrevet om en formular, som lægen kan udfylde og sende til kommunen, uden at kommunen har bedt om det.

Det er også den mulighed, at din læge henviser dig til en speciallæge, som så laver en speciallægeerklæring, som du, mod kvittering, kan aflevere til kommunen.
Her er det jo så bare vigtigt, at din læge gør speciallægen obs på det med det kontraindicerede, så det kommer til, at fremgå tydeligt af erklæringen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2013, 10:27   #88
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- vil bare indskyde, at kommunen ikke godtager en lægeerklæring omkring det kontraindicerede, alene. Min læge skrev det, men min sagsbehandler sagde at det SKULLE komme fra speciallægens pen, da en almen praktiserende læge IKKE har faglige kompetencer til at vurderer og dokumenterer den slags. Hvilket psykiateren også gav kommunen medhold i. Derfor skrev han det også selv, så jeg havde det fra både egen læge og speciallæge.

I lige mit tilfælde var det så ikke noget jeg skulle diskuterer med hverken min læge eller psykiater, de skrev det helt af sig selv.

Så hvis din egen læge skriver det, så vil sagsbehandleren sende dig til en speciallæge for at få bekræftet det....det vil ske pr automatik, så du skal ikke gøre noget selv - andet end at møde op til undersøgelsen.

Men før end du når dertil, skal læge og speciallæge jo først vurdere og dokumenterer, at behandlingsmulighederne er udtømte og din tilstand er varig. Det skal først og fremmest ligge i sagen, for du kommer ingen vegne før en de udtalelser ligger sort på hvidt i sagen!

Der efter er det at det kontraindicerede kommer ind og understreger sagens alvor. Og fortæller, at arbejdsprøvningen er åbenbart formålsløs (grundet ovenstående). Og ikke er realistisk hverken nu, eller i fremtiden.

Det er ret vigtigt at du tager de rigtige skridt i den korrekte rækkefølge, ellers ender det med afslag fordi det ikke er dokumenteret efter bogen.

De ting Priks ridser op - og jeg citerer lige...

"Det kommunen har liggende i min sag:
En meget tynd og forkert rp.
Arbejdsevnen er vurderet til 32 timer pr uge (siddende)
Ingen udtalelse fra special læge om at min smertetilstand er stationær og at alle behandlingstilbud er udtømte."

Er jo ikke forenligt med førtidspension før end:

Ressourceprofilen er 100% beskrivende og korrekt
Arbejdsevnen er vurderet til 0 inden for alle erhverv.
Læge og speciallæge udtalelserne dokumenterer at din tilstand er varig og at alle behandlingsmuligheder er fuldstændig udtømte.

Det med ''smertetilstanden'' er stationær er de ret lige glade med, og godtager først smertetilstande når man har været gennem et længere forløb hvor man lære at håndtere sine smerter (evt på smertecenter) og alle former for behandling er afprøvet OG dokumenteret uden effekt.
Så der skal der også ske et ordenligt ryk.

Sidst redigeret af Ninja; 12-03-2013 kl. 10:34.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2013, 13:27   #89
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Nemlig, Helenekr! Godt skrevet og formuleret.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2013, 15:54   #90
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
- vil bare indskyde, at kommunen ikke godtager en lægeerklæring omkring det kontraindicerede, alene. Min læge skrev det, men min sagsbehandler sagde at det SKULLE komme fra speciallægens pen, da en almen praktiserende læge IKKE har faglige kompetencer til at vurderer og dokumenterer den slags. Hvilket psykiateren også gav kommunen medhold i. Derfor skrev han det også selv, så jeg havde det fra både egen læge og speciallæge.

I lige mit tilfælde var det så ikke noget jeg skulle diskuterer med hverken min læge eller psykiater, de skrev det helt af sig selv.

Så hvis din egen læge skriver det, så vil sagsbehandleren sende dig til en speciallæge for at få bekræftet det....det vil ske pr automatik, så du skal ikke gøre noget selv - andet end at møde op til undersøgelsen.

Men før end du når dertil, skal læge og speciallæge jo først vurdere og dokumenterer, at behandlingsmulighederne er udtømte og din tilstand er varig. Det skal først og fremmest ligge i sagen, for du kommer ingen vegne før en de udtalelser ligger sort på hvidt i sagen!

Der efter er det at det kontraindicerede kommer ind og understreger sagens alvor. Og fortæller, at arbejdsprøvningen er åbenbart formålsløs (grundet ovenstående). Og ikke er realistisk hverken nu, eller i fremtiden.

Det er ret vigtigt at du tager de rigtige skridt i den korrekte rækkefølge, ellers ender det med afslag fordi det ikke er dokumenteret efter bogen.

De ting Priks ridser op - og jeg citerer lige...

"Det kommunen har liggende i min sag:
En meget tynd og forkert rp.
Arbejdsevnen er vurderet til 32 timer pr uge (siddende)
Ingen udtalelse fra special læge om at min smertetilstand er stationær og at alle behandlingstilbud er udtømte."

Er jo ikke forenligt med førtidspension før end:

Ressourceprofilen er 100% beskrivende og korrekt
Arbejdsevnen er vurderet til 0 inden for alle erhverv.
Læge og speciallæge udtalelserne dokumenterer at din tilstand er varig og at alle behandlingsmuligheder er fuldstændig udtømte.

Det med ''smertetilstanden'' er stationær er de ret lige glade med, og godtager først smertetilstande når man har været gennem et længere forløb hvor man lære at håndtere sine smerter (evt på smertecenter) og alle former for behandling er afprøvet OG dokumenteret uden effekt.
Så der skal der også ske et ordenligt ryk.
Tak for dit svar Helene, det sætter det hele i perspektiv. Jeg har udtalelse fra special læge om at min tilstand er stationær, er kronisk og alle behandlingsmuligheder er udtømte. Min egen læge siger så at en arbejdsprøvning er kontraincideret. Jeg kunne evt kontakte special læge og få dem til at skære det ud i pap til kommunen at jeg ikke skal ud i arbejdsprøvning. Jeg skal til smerteklinik d. 21. marts nu her, jeg håber at jeg kan benytte deres psykolog og socialrådgiver også, da jeg virkelig har brug for at få flere inddraget i min sag, så kommunen ikke kan kaste rundt med mig mere. Jeg venter stadig på svar fra kommune vedrørende om der er nok i min sag til at sende mig direkte til førtidspension eller ej. Der er lidt mere benarbejde fra min side sikkert nok, det er bare så hårdt at skulle stå for alt dette når man er syg (med ekstreme smerter), samtidig som man prøver at bevare hovedet koldt. Men tusind tak Helene, det du skrev vil hjælpe mig videre.
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forløb med førtidspension Emil1974 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 17-08-2013 11:54
Søger førtidspension. Snøffe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 27-08-2012 19:25
Fleksjobbere skal fremover lønnes ud fra deres effektive arbejdstid gunvor Fremtiden for fleksjob og førtidspension 5 20-03-2012 21:34
Hvad er medicintilskud og hvor kommer de fra... link med hele forklaringen ! §ABC Et godt link! 0 18-02-2012 12:55
søger førtidspension maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 25-07-2010 01:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension