K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-02-2013, 12:55   #51
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Stefansson vi skriver desværre 2013, og det betyder at du ikke kan få førtidspension når du er under 40 år, og slet ikke uden at have været i et ressourceforløb først.

Før 2013 kunne man undgå en arbejdsprøvning hvis ens læge skrev det var kontraindiceret, det kan man angiveligt ikke længere.
De eneste lægeerklæringer kommunen godtager fremadrettet, er de lægeerklæringer Klinisk funktion skriver, så det har lange udsigter, da klinisk funktion slet ikke er oppe at køre endnu....

Har man som dig smerter og smerterne forværres under en fx, arbejdsprøvning. Så vil de sætte ind med fulde sejl på, at du bliver ordenligt smertedækket - her SKAL din egen læge eller speciallæge skrive, hvilke muligheder der er for smertedækning under en arbejdsprøvning, samt hvor længe smertedækningen forventes at virke - samtidig vil kommunen bruge de værktøjer der hedder, smertecenter hvor du lære at håndtere dine smerter.

Vi er nået til et stadie hvor kommunen siger HOP - og så spørger du dem, hvor højt!
hvad med at lægen skriver at min arbejdsevne er lig med 0 skal jeg stadig igennem en arbejdsprøvning? Det giver bare ikke mening.......
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 13:08   #52
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stefansson Se meddelelser
hvad med at lægen skriver at min arbejdsevne er lig med 0 skal jeg stadig igennem en arbejdsprøvning? Det giver bare ikke mening.......
Ja, for din læge må ikke udtale sig om din arb.evne, og dertil skal det "dokumenteres", at din arb.evne er lig med 0, og dette kan kun ske ved en arb.prøvning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 15:59   #53
Fib
Elsker at være her på K10
 
Fibs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2012
Indlæg: 87
Styrke: 12
Fib er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Ja, for din læge må ikke udtale sig om din arb.evne, og dertil skal det "dokumenteres", at din arb.evne er lig med 0, og dette kan kun ske ved en arb.prøvning.
Hvad hvis man er over 40 og får lægen til at skrive det?????


Gælder det kun overfor dem over 40 med denne sætning:

Personer over 40 år skal tilbydes ét ressourceforløb, inden der kan tages stilling til en eventuel førtidspension, med mindre det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle borgerens arbejdsevne.

kærligst herfra.
__________________
livet er for de modige.....

Sidst redigeret af Fib; 11-02-2013 kl. 16:00. Årsag: glemte noget...smiler
Fib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 23:17   #54
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fib Se meddelelser
Hvad hvis man er over 40 og får lægen til at skrive det?????
Jeg kan ikke forestille mig, at det gør nogen forskel.

Før 2013 var det sådan, at man kun kunne fritages for arb.prøvning hvis en læge skrev, at al afprøvning var kontraindiceret, altså ville medføre varig forværring af lidelsen.

Jeg ved ikke, om den stadig er gangbar.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 00:21   #55
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
det håber jeg for jeg har papir på at jeg vil blive ti gange mere syg hvis de gør det og jeg kan ikke smerte behandles da det er kemisk overfølsomhed som der ikke findes behandling for...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 13:03   #56
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Ja, for din læge må ikke udtale sig om din arb.evne, og dertil skal det "dokumenteres", at din arb.evne er lig med 0, og dette kan kun ske ved en arb.prøvning.
Hvorfor skal det kunne dokumenteres kun via arbejdsprøvning at ens funktionsnedsættelse er 100%? jeg har skrevet smertedagbog, der viser hvor invaliderende mine smerter er, kan denne smertedagbog ikke bruges som dokument her? Hvorfor forværre ens symptomer ved en arbejdsprøvning? Alle med min sygdom som jeg er stødt på er enten førtidspensionister eller er i gang med at søge om det nu her.
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 16:39   #57
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Stefansson, når man har en sag ved kommunen, så gælder sund fornuft og logisk tænkning ikke længere - systemet er stift og firkantet, og er man først blevet lukket ind, så har man en tendens til at banke hovedet mod deres 4 vægge konstant....de mangler med andre ord, rummelighed.

Har du talt med din sagsbehandler om smertedagbogen og om den er dokumentation nok - hvad siger sagsbehandleren til at du føler en arbejdsprøvning blot vil forværre din tilstand??

Sager er jo ikke ens, sygdomme og lidelser - og mennesker generelt, er ikke ens og der er derfor ikke to nøjagtige sagsforløb. Ligesom sagsbehandlere er yderst forskellige.

Har du ikke fået nogen handleplan, så du ved nogen lunde hvad der skal ske med dig i fremtiden?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 18:31   #58
martinja41
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2012
Indlæg: 34
Styrke: 13
martinja41 er ny på vejen
hej jeg ved ikke om nogen har skrevet det her før magtet ikke og læse alle sammen men der er ikke noget der hedder rp mere var til møde med kommunen i onsdags og der sage de at den ikke bruges mere da det hedder brug for alle nu og skal til møde om 2 måneder et trvær fagligt møde med min bostøtte og min sagsbehandler og typisk at jeg får en ny sagsbehandler igen og så skal jeg forhåbligt have min nerolog med da hun kan banke ind i hoved på kommunen hvad ptsd er protramatisk stress er for jeg kan ikke arbejde mere blandet andet min ryg da jeg har fået 2 brud det hele startet efter i maj 2010. jeg blev kørt ned af en kvinde der svinget ind forand mig på scooter og hun var i bil, så gik jeg ned med en krafig depression men så viser sig at jeg har fået ptsd stillet dignosen to år efter fordi de ikke kan finde ud af noget i det ****ing sygehusvæsen jeg har ikke det minske tiltro til dem efter den behandling så få en med der kan hjælpe dig for så kommer du længere end du selv skal kæmpe for din ret til en ftp som jeg gør mvh martin
martinja41 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 22:33   #59
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stefansson Se meddelelser
Hvorfor skal det kunne dokumenteres kun via arbejdsprøvning at ens funktionsnedsættelse er 100%? jeg har skrevet smertedagbog, der viser hvor invaliderende mine smerter er, kan denne smertedagbog ikke bruges som dokument her? Hvorfor forværre ens symptomer ved en arbejdsprøvning? Alle med min sygdom som jeg er stødt på er enten førtidspensionister eller er i gang med at søge om det nu her.
Så vidt jeg husker er der forskel på funktionsevne og arbejdsevne.

Og hvis jeg ikke husker forkert, så må din læge gerne udtale sig om din funktionsevne, men ikke om din arbejdsevne.

Men som helenekr også skriver, så er der ikke meget fornuft i dette system.

F.eks. afprøvede jeg mig selv på VUC, for egne penge, inden jeg overhovedet sygemeldte mig, og måtte ned på er ret lavt timetal pr. uge for at kunne eksistere, p.g.a. rygsmerter.

Da jeg, via kommunen, så havde været i en praktik med henblik på revalidering, så forlangte kommunen, at jeg tog nogle fag på VUC, svarende til 20 timer pr. uge.

Og selvfølgelige fungerede det ikke.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 22:41   #60
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stefansson Se meddelelser
Hvorfor skal det kunne dokumenteres kun via arbejdsprøvning at ens funktionsnedsættelse er 100%? jeg har skrevet smertedagbog, der viser hvor invaliderende mine smerter er, kan denne smertedagbog ikke bruges som dokument her? Hvorfor forværre ens symptomer ved en arbejdsprøvning? Alle med min sygdom som jeg er stødt på er enten førtidspensionister eller er i gang med at søge om det nu her.
Hej Stefansson,

Hvad siger din sagsbehandler til det fakta at du ikke KAN gå i arbejdsprøvning, da det jo åbenlyst vil forværre dit helbred!?

Det vil det desværre for de fleste af os, men det er vigtigt at holde fast i at du vitterligt ikke kan arbejdsprøves, når nu det er sådan.

Dog skal du stadig gå din sagsbehandler/kommunen på klingen omkring afklaring af dig i forhold til dit forsørgelsesgrundlag, de må ikke bare lade din sag stå til!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forløb med førtidspension Emil1974 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 17-08-2013 11:54
Søger førtidspension. Snøffe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 27-08-2012 19:25
Fleksjobbere skal fremover lønnes ud fra deres effektive arbejdstid gunvor Fremtiden for fleksjob og førtidspension 5 20-03-2012 21:34
Hvad er medicintilskud og hvor kommer de fra... link med hele forklaringen ! §ABC Et godt link! 0 18-02-2012 12:55
søger førtidspension maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 25-07-2010 01:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension