K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-07-2009, 03:43   #1
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
"Stjæl din mad legalt"

Hmm... der er vist ingen, der har forestillet sig at Straffeloven rummer mulighed for frifindelse, hvis f.eks. tyveri er begået som en direkte følge af dokumenteret nød.

"En kontanthjælpsmodtager, som afviser tvangsaktivering, kan fratages hele sin kontanthjælp og dermed i princippet blive tvunget ud i kriminalitet. Faklen undersøger her, hvorledes det moderne tvangsarbejde faktisk kan bringe kontanthjælpsmodtagere i en situation, der ikke blot gør det nødvendigt at stjæle mad for at opretholde basale behov - men også kan gøre det legalt!

Endnu dårligere stillet er imidlertid de kontanthjælpsmodtagere, som nægter at udføre kommunalt anvist tvangsarbejde i form af tvangsaktivering, eftersom de med hjemmel i daværende socialminister Karen Jespersens Lov om aktiv socialpolitik fra 1998 kan fratages al offentlig støtte og altså få udbetalt 0 kr. Tiggeri er forbudt i Danmark, hvorfor eneste alternativ til tvangsaktivering er direkte kriminalitet, hvis man ønsker at overleve og ikke har andre økonomiske muligheder."


----------

Med udgangspunkt i en sag fra Greve, hvor en kontanthjælpsmodtager med en rygsygdom nægtede at lade sig "aktivere" i et kommunalt rengøringsjob - svarede kommunen med at lukke kassen. Borgeren stod dermed i en situation hvor han ikke havde en krone til faste udgifter, endsige til noget som helst andet.

"Lektor i socialret ved Aalborg Universitet, Uffe Vesthy Madsen udtalte til samme avis om denne konkrete sag: "Et af de grundlæggende principper bag et forsørgelsessystem er at stille borgerne, så de ikke nødsages til at begå kriminalitet for at opretholde livet. Nu har John Hansen kun en vej, nemlig at begå ulovligheder, ellers dør han af sult. Og hvis han tilfredsstiller sine helt elementære behov ved for eksempel at stjæle en bayersk pølse eller tigge, så kan han ikke straffes (…) Man har anbragt ham i en situation, hvor det ud fra internationalt accepterede juridiske principper om moralsk skyld som grundlag for idømmelse af straf vil være urimeligt at forlange, at han udviser lovlydig adfærd. Han skal frifindes for forbrydelsen og ikke blot have strafbortfald. Hans 'forbrydelse' er lovlig. (...)

----------

Af straffeloven fremgår det, at ikke alle strafbare handlinger nødvendigvis skal straffes. F.eks.: "En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning." (§ 14).


Det er en seriøs og gennemarbejdet artikel om forhold, der er meget tæt knyttet til netop fratagelsen af forsørgelsesgrundlag, som følge af manglende evne til at opfylde myndighedernes forventninger.

Sidst i artiklen opfordrer forfatteren "mennesker, som måtte være havnet i ovenstående situation uden indtægter eller formue, til at føre sådanne sager igennem retssystemet, hvis man har benyttet sig af (legalt) butikstyveri, og dermed sætte aktiveringssystemets urimelige tvang under pres også ad denne vej."

Uanset den sidste opfordring flere vil finde umulig at efterkomme, sikkert ment som en slags provokation - er det altså en kendsgerning, at der findes i danske love indbygget et forbud mod tvangs- eller pligtarbejde. I det selvsamme øjeblik der foreligger en trussel om fratagelse af offenttlige ydelser - ændres aktiveringens status fra at være "beskæftigelses-terapi" eller hvad det nu falder sagsbehandlere at kalde det... og så er der tale om regulært, lønnet (med overførselsindkomsten) arbejde.

Idet eksistensgrundlaget fratages en social klient og denne efterlades uden midler til den basale overlevelse - rummer loven mulighed for frifindelse i tilfælde af kriminalitet begået af nød..... DET har jeg ikke vidst før, men så ved jeg det nu. Det ville være udmærket hvis nogen, på et eller andet tidspunkt ville undersøge nærmere om en tilskyndelse til kriminalitet gennem fratagelse af ellers lovligt tilkendt offentlig hjælp - i sig selv ikke tilfældigvis er en lovovertrædelse?

Hele denne oplysende artikel inkl. appendix og paragrafhenvisninger kan læses...

Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2009, 05:02   #2
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 59
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
tvang

hey

ja jeg ender måske ud i dette, i forvejen har jeg 3 §81 enkeltydelser i det sociale nævn eftersom gladsaxe kommune ikke vil vedkende sig min bil i mine udgifter, samtidig med jeg har ejerlejlighed og grundet ejendomsmarkedet og krise vil et salg give mig underskud på ca 200.000 kr, og leve med bil + lejlighed+mad for kr 8462 kr udbetalt ja det hænger jo ikke sammen.

takket være kommunens 2 x ulovlige sygedagpengestop og efterfølgende anke behandling med lang sagsbehandlingstid, så har jeg måttet sælge kunst og inventar, opsige alle mine pensionsopsparinger og -skat få dem udbetalt, ligeledes har jeg fået aconto men grads erstatning på ca 200.000 kr over de sidste 3 år, og de er jo blot indgået i den normale husholdning

og nu fik jeg brev fredag med indkaldelse til §19 møde, partshøring vedr jeg ikke har underskrevet jobplan og ikke er startet i arbejdsprøvning.....men kommunen ignorerer helt at jeg før arbejdsprøvning efter et latterligt visitationsmøde som ikke indeholdt 5 ører visitation og bruger inddragelse, det eneste der faktisk havde fokus var begge sagsbehandleres måde at holde møde på, egentlig en dialog, med: du skal, vi afgør, jeg har osv.....lyt endelig selv på XXXXXXXXXXXX i mappen MP3 og download filen moede_espelunden10072009.mp3

håber tilsynet tager min ulovlige sagsbehandling som en alvorlig sag, fordi jeg inden modtagelse af brevet fra jobcentret havde 1. mailet mødereferat, anmodet om indplacering, og anket umiddelbart til sociale nævn og 2. anmodet om aktindsigt....og begge mails er ikke blevet besvaret eller efterkommet og svarfristerne er ikke overholdt øhhh hvad f.... skal man så stille op mod en kommune der totalt ignorerer ens henvendelser og ulovligt kører sit eget 180 km/t løb der ud af med min sag...

nå her er mail til kommunen:

her 24 juli modtog jeg brev fra jobcentret om partshøring §19 inden for 3 arbejdsdage eftersom jeg er udeblevet fra arbejdsprøvning og iukke har ville underskrive jobplanen

øhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

1. jeg har mailet 10 juli til jobcentret med mødereferat fra mødet, anmodet om indplacerings afgørelse og umiddlbart anket afgørelse til nævnet, men har jo intet hørt fra dem!!!!!!!!!!

2. i mail a 12 juli til ebbe holm som er socialdirektør anmodet om aktindsigt, men ikke fået respons eller modtaget akter samt aktindsigt=pause i sagen!!!!!!!!!!!!!!!!

3. jobplan blev udleveret den 10 juli og forlang underskrevet med det samme!!!!!!!

4. hverken ressourceprofil eller arbejdsevnevurdering er lovlig og godkendt af mig!!!!!!!!!!

5. opdaget ved aktindsigt at arbejdsprøvning er bestilt som ordinært arbejdsmarked med start på 25 timer til 37 timer pr uge, og bestilt 16 dage før visitations mødet 10 juli!!!!!!!!!!!!

6. i jobplan henvises til LAB lov LBK 439 kapitel 9!!!!!!!! men jeg kan jo grundet handicap og men ikke returnere til ordinært arbejdsmarked!!!!!!

skal til ptu mandag og må snakke med social rådgiveren samt jeg har skriftligt 24 juli svaret jobcentret at det er et ulovligt brev udfra mine tidligere ubesvarede mails samt igen mailet til tilsynet om at de nu må haste behandle denne sag eftersom kommunen fortsætter med deres ulovlige sagsbehandling af min sag
__________________
__________________
Mvh
Jan

Sidst redigeret af Webmaster; 05-09-2009 kl. 13:08. Årsag: Link slettet på brugerens opfordring
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2009, 11:28   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Man skal nok lige....

....lige lægge mærke til at det skal være beviselig nød. Mon det går tilbage til Chr. V's Danske lov af 1683?

Jeg er ikke sikker. Men jeg husker dog at have læst om det da jeg i sin tid studerede.

Men der er et par sjove ting i Chr. V's af 1683 som er meget sjove og som stadig gælder. Og som for os måske ikke er uvæsentlige.

5-1-1
Én hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl, lovet og indgaaet haver. (en mundlig aftale er lige så bindende som en skriftlig)

5-14-4
Alle Gieldsbreve, som ere ældre end tyve Aar, skulle være døde og magtisløse, med mindre de inden fornævnte Tid med Skyldnerens Paaskrivelse, eller med nyt Brev, eller Creditorens Opsigelse, eller Beskikkelse, eller Tingsvidne ere fornyede.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2009, 11:55   #4
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
haha...

selvom det er tragisk er det også lidt komisk.

Forstil jer og gå ned i brugsen, fyld en indkøbskurv og smut ud igennem døren uden at ligge varene på båndet. forklar den søde kassedame at pga paragraf xx styk xx så må jeg gerne stjæle min mad fordi jeg ikke kan få penge nogen steder fra fordi systsmet bare ikke fungerer ordentligt.

Nøj der ville blive panik *hehe*

Danmark et rigt land med et godt socialt netværk.... hmmm tjaaa for de raske
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension