K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-04-2015, 11:08   #1
mika
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2010
Indlæg: 53
Styrke: 14
mika er ny på vejen
arbejde på nedsat tid og muligheden for at få tilkendt fleksjob

Hej må jeg spørge forsigtigt ind på denne tråd?

Hvordan er reglerne når man af egen kraft, har været i arbejde på nedsat tid og muligheden for at få tilkendt fleksjob?

Jeg mindes for noget tid siden, at have læst at hvis man har haft nedsat arbejdstid, fordi man har taget hensyn til egen lidelse/et handicap, tages der højde for det. Modsat hvis man har haft nedsat tid af andre årsager.

Gunell eller anden kan du/I bekræfte - eller henvise til noget lovmateriale / principafgørelser om det at få bevilliget fleksjob, ikke nødvendigvis handler om at have været i systemet i lang tid med diverse arbejdsprøvninger og/eller omplaceringer. Men at der alene udfra ens handicap og arbejdshistorik kan bevilliges fleksjob?
mika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 11:30   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mika Se meddelelser
Hej må jeg spørge forsigtigt ind på denne tråd?

Hvordan er reglerne når man af egen kraft, har været i arbejde på nedsat tid og muligheden for at få tilkendt fleksjob?

Jeg mindes for noget tid siden, at have læst at hvis man har haft nedsat arbejdstid, fordi man har taget hensyn til egen lidelse/et handicap, tages der højde for det. Modsat hvis man har haft nedsat tid af andre årsager.

Gunell eller anden kan du/I bekræfte - eller henvise til noget lovmateriale / principafgørelser om det at få bevilliget fleksjob, ikke nødvendigvis handler om at have været i systemet i lang tid med diverse arbejdsprøvninger og/eller omplaceringer. Men at der alene udfra ens handicap og arbejdshistorik kan bevilliges fleksjob?
Hej Mika

Velkommen. Jeg vil lige sige det er bedre om du opretter din egen tråd så din og Gunell's sag ikke bliver blandet sammen.

Vh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 12:35   #3
mika
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2010
Indlæg: 53
Styrke: 14
mika er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Hej Mika

Velkommen. Jeg vil lige sige det er bedre om du opretter din egen tråd så din og Gunell's sag ikke bliver blandet sammen.

Vh Akvamarin
Jeg er bevilliget fleksjob. Er blot interesseret i at kende til det, at have nedsat tid på eget intiativ pga en lidelse / et handicap og det at kunne få bevilliget fleksjob på den baggrund.

Jeg formoder at Gunell har en lidelse/et handicap som indebærer en nedsat arbejdsevne, siden arbejdstiden er 14 timer om ugen - samt det at sagen skal eller har været forelagt rehabiliteringsteamet, som tråden indleder med.

Tænker mit spørgsmål holder sig inden for denne tråd.

Hvis Gunell ikke svarer iht. at jeg har misforstået Gunells situation, vil jeg stille spørgsmålet i anden tråd
mika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 12:53   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mika Se meddelelser
Hej må jeg spørge forsigtigt ind på denne tråd?

Hvordan er reglerne når man af egen kraft, har været i arbejde på nedsat tid og muligheden for at få tilkendt fleksjob?

Jeg mindes for noget tid siden, at have læst at hvis man har haft nedsat arbejdstid, fordi man har taget hensyn til egen lidelse/et handicap, tages der højde for det. Modsat hvis man har haft nedsat tid af andre årsager.


Gunell eller anden kan du/I bekræfte - eller henvise til noget lovmateriale / principafgørelser om det at få bevilliget fleksjob, ikke nødvendigvis handler om at have været i systemet i lang tid med diverse arbejdsprøvninger og/eller omplaceringer. Men at der alene udfra ens handicap og arbejdshistorik kan bevilliges fleksjob?
Den regel er forsvundet med reformen pr. 1 jan. 13.

Før den tid så blev en efterfølgende ledighedsydelse og efterfølgende fleksjob kun et deltidsfleksjob.. Medmindre at timerne i sidste ordinære job var nedsat af den årsag man blev tilkendt fleks for..

Den regel er bortfaldet med reformen. Dog gælder den stadig for dem som stadig er i fleksjob gammel ordning.. Dog ikke når de efterfølgende evt. bliver ledige..

ALTSÅ er både ledighedsydelse og fleksjob (ny ordning) helt uafhængig af om tidligere job var på deltid eller ej..

Den gamle regel kan stadig findes på nettet.. Men her skal man klart skelne mellem ny ordning § 70, og den gamle som er § 71 og 72.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 13:23   #5
mika
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2010
Indlæg: 53
Styrke: 14
mika er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Den regel er forsvundet med reformen pr. 1 jan. 13.

Før den tid så blev en efterfølgende ledighedsydelse og efterfølgende fleksjob kun et deltidsfleksjob.. Medmindre at timerne i sidste ordinære job var nedsat af den årsag man blev tilkendt fleks for..
Den regel er bortfaldet med reformen. Dog gælder den stadig for dem som stadig er i fleksjob gammel ordning.. Dog ikke når de efterfølgende evt. bliver ledige..

ALTSÅ er både ledighedsydelse og fleksjob (ny ordning) helt uafhængig af om tidligere job var på deltid eller ej..

Den gamle regel kan stadig findes på nettet.. Men her skal man klart skelne mellem ny ordning § 70, og den gamle som er § 71 og 72.
Mik - skal det forstås sådan, at hvis man pga en lidelse, arbejdede på nedsat tid på eget intiativ, så ville man godt efterfølgende kunne få tilkendt fleksjob af kommunen på vilkår med en fuldtidsløn?
mika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2015, 13:42   #6
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mika Se meddelelser
Mik - skal det forstås sådan, at hvis man pga en lidelse, arbejdede på nedsat tid på eget intiativ, så ville man godt efterfølgende kunne få tilkendt fleksjob af kommunen på vilkår med en fuldtidsløn?
Ja korrekt.. UANSET tidligere timer i sidste ordinære job inden en fleksbevilling, giver det samme regler, ydelse m.m.

En efterfølgende ledighedsydelse før fleksjobbet, afhænger kun af hvad man kom fra af ydelse.. Sygedagpenge eller fx. kontanthjælp.. Der findes kun 3 ledighedsydelser. Og de er totalt uafhængigt af tidligere jobs timer.

Når man så senere får et fleksjob, så er ALLE stillet ens som udgangspunkt.. Uanset hvilken sats man fik af ledighedsydelse og tidligere timer i det sidste ordinære job..

I perioden op til bevillingen af en fleksvisitation, så bør timer i det sidste/nuværende ordinære job, ikke være afgørende.. Det der er afgørende er om sygdommen betyder at arbejdsevnen er væsentlig nedsat i forhold til et fuldtidsjob. Og i ethvert job..

Der har været en masse ballade omkring hvad væsenlig nedsat arbejdsevne er.. Der rumstere mange rygter om, at den skal være nedsat med mindst 50 %.. Det stemmer ikke, og ankestyrelsen har i foråret 14 måtte trække i land.. Det ER og bliver en helt konkret vurdering fra sag til sag.. Typisk er det kun arbejdsprøvninger der vil vise om arbejdsevnen er nedsat nok til at være væsenlig nedsat.

Jeg har et link på min hjemmeside til den radioudsendelse der startede debatten, og til ankestyrelsens tidligere holdning/ ændring i fortolkningen.

(( Tip Hvis man vil høre udsendelsen på linket, så giv den lige lidt tid. Så BURDE den starte på rigtige sted. ))

http://www.fleksjoblolland.dk/side.asp?Id=171179

Sidst redigeret af mik16; 23-04-2015 kl. 14:09.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension