K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-04-2015, 10:17   #1
Betina Hvejsel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2015
Lokation: Ringkøbing/Skjern
Indlæg: 4
Styrke: 0
Betina Hvejsel er ny på vejen
Speciel situation vedr. Fleks i egen virksom

Hej.

Jeg har fleksjob i egen virksomhed (under den gamle ordning). Jeg er ved at være for syg til at drive min virksomhed, og samtidigt står jeg af andre årsager til at miste 8500-11500kr/md efter skat, hvilket næsten helt sikkert fører til en konkurs. Jeg har en medhjælpende hustru, som også er i fleksjob (under de gamle regler). Grunden til at jeg har fleks i egen virksomhed er at jeg har kronisk middelsvær depression, PSTD, er transseksuel, har tinitus og meget dårlig ryg. Pga. de andre årsager jeg nævnte før, er jeg nu oppe på svær depression (80 på Goldbergskalaen), og streess niveauet ligger helt i top. (200 på en skala der går til 200). Så jeg har nogle spørgsmål.

Hvis jeg bliver sygemeldt nu, hvad kan jeg så regne med at få udbetalt om måneden? Hvilken indflydelse får det for min hustrus arbejde (Hun har samme score i depressionstest og stress test)?

Hvad sker der med mit fleksjob i egen virksomhed, hvis jeg går personlig konkurs? (Firmaet er I/S - altså enkeltmandsfirma). Både før og efter en evt. sygemelding?

Hvordan er mine muligheder for at få førtidspension?

På forhånd tak for alle seriøse svar.

Kh. Betina Hvejsel
Betina Hvejsel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2015, 10:39   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det lyder hårdt det du går gennem lige nu.

Et spørgsmål: Er din hustru ansat som fleksjobber i dit firma eller er hun ansat et andet sted?

mvh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2015, 11:45   #3
Betina Hvejsel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2015
Lokation: Ringkøbing/Skjern
Indlæg: 4
Styrke: 0
Betina Hvejsel er ny på vejen
Hun er ansat som fleksjobber i mit firma.
Betina Hvejsel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2015, 12:00   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Betina Hvejsel Se meddelelser
Hej.

Jeg har fleksjob i egen virksomhed (under den gamle ordning). Jeg er ved at være for syg til at drive min virksomhed, og samtidigt står jeg af andre årsager til at miste 8500-11500kr/md efter skat, hvilket næsten helt sikkert fører til en konkurs. Jeg har en medhjælpende hustru, som også er i fleksjob (under de gamle regler). Grunden til at jeg har fleks i egen virksomhed er at jeg har kronisk middelsvær depression, PSTD, er transseksuel, har tinitus og meget dårlig ryg. Pga. de andre årsager jeg nævnte før, er jeg nu oppe på svær depression (80 på Goldbergskalaen), og streess niveauet ligger helt i top. (200 på en skala der går til 200). Så jeg har nogle spørgsmål.

Hvis jeg bliver sygemeldt nu, hvad kan jeg så regne med at få udbetalt om måneden? Hvilken indflydelse får det for min hustrus arbejde (Hun har samme score i depressionstest og stress test)?

Hvad sker der med mit fleksjob i egen virksomhed, hvis jeg går personlig konkurs? (Firmaet er I/S - altså enkeltmandsfirma). Både før og efter en evt. sygemelding?

Hvordan er mine muligheder for at få førtidspension?

På forhånd tak for alle seriøse svar.

Kh. Betina Hvejsel
Den er "noget" speciel.. Hmm

Da du er ansat som fleksjobber i egen virksomhed UNDER GAMMEL ORDNING, så er du formentlig "ægte" fleksjobber.. Hvilket betyder at du ved ledighed har ret til ledighedsydelse.. Modsat ny ordning, hvor man ikke automatisk har ret til ledighedsydelse.. Da man nu ikke er fleksjobber i egen virksomhed, men "selvstændig med løntilskud p.g.a. nedsat arbejdsevne"

Så mit GÆT bliver at du/i begge set med lønmodtagerøjne, er stillet helt som alle andre ansat i fleksjob gl. ordning ????

SÅ ???

Hvis du sygemelder dig, så vil din ydelse i perioden afhænge af om der er aftalt løn under sygdom eller ej..

Hvis firmaet går konkurs inden i er fratrådt, så skal evt. manglende løn formentlig dækkes af LG ??? Medmindre at LG ikke er forpligtet, når det samtidigt er dit firma ??? (det bør tjekkes)
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2015, 12:08   #5
Betina Hvejsel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2015
Lokation: Ringkøbing/Skjern
Indlæg: 4
Styrke: 0
Betina Hvejsel er ny på vejen
Ja - det er en "speciel" situation. Det er derfor jeg spørger :-)
Men er der nogle der er EXPERTER på området man kan spørge?
Betina Hvejsel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2015, 14:37   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Vejledning om LG ́s dækning ved konkurs, ophør eller død side 7-8:
Citat:
Medejere og nærtstående til arbejdsgiveren

Arbejdsgiverens nærtstående, er personer, der har nære familiære, personlige eller økonomiske relationer til arbejdsgiveren. De falder i nogle tilfælde udenfor LG garantien. Det gælder både, når virksomheden er drevet af en enkeltperson, og når den er drevet af et selskab.

Personer, der ejer en væsentlig del af virksomheden, og arbejdsgiverens ægtefælle/samlever har som udgangspunkt ikke privilegium for deres krav, og kan derfor ikke få dækning fra LG. Andre nære slægtninge, som har et økonomisk interessefællesskab med arbejdsgiveren, kan efter et konkret skøn også nægtes dækning. LG lægger i den forbindelse vægt på ansættelsesvilkår, samt fx om det er aftalt at udsætte betaling af lønnen, om der er kautioneret for virksomhedens gæld eller eventuel anden økonomisk interesse i virksomhedens drift.
På side et af vejledningen er der et nummer. Måske der sidder en ekspert der som kan besvare dine spørgsmål.

Mht til førtidspension kan man ikke afklare om du vil være berettiget så længe du er i en akut krise pga problemerne med din virksomhed.

Sidst redigeret af Akvamarin; 14-04-2015 kl. 14:40.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2015, 17:16   #7
Betina Hvejsel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2015
Lokation: Ringkøbing/Skjern
Indlæg: 4
Styrke: 0
Betina Hvejsel er ny på vejen
Tak for svaret - det vil jeg kigge på.
Betina Hvejsel er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension