K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-09-2014, 19:21   #1
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Akvamarins vej til Fleksjob

Hej

Jeg er for tiden i aktivering hos anden aktør, hvor det er meningen jeg skal ud i en virksomhedspraktik/arbejdsprøvning for at afklare min arbejdsevne.

Mit eget mål for aktiveringen er at blive bevilliget fleksjob
(jeg har ansøgt om førtidspension og afventer svar fra Socialforvaltningen. Men da rehab teamet sagde at det ville jeg ikke få, idet jeg ikke har været i ressourceforløb, har min sagsbehandler tilbud mig et forløb til afklaring af min arbejdsevne. Det er det jeg er i gang med hos denne anden aktør).

Ud fra hvad jeg kan læse her på K10 kan jeg risikere at skulle gennem mange arbejdsprøvninger, før jeg bliver bevilliget et fleksjob. Jeg er bange for at jeg når at blive pensioneret, før jeg bliver bevilliget et fleksjob (er nu 58½ år og vil kunne gå på efterløn om 4 år, når jeg er 62½ - hvis altså jeg til den tid har et job eller er ledig som fleksjobber). Jeg har derfor foreslået min sagsbehandler, at jeg bliver afprøvet på et sted, hvor de er uddannet til at afprøve arbejdsevne. Altså sådan et værksted / reva center.

Jeg tænker at det er smartere og hurtigere at blive afklaret i forhold til det simpleste arbejde (som er hvad jeg formoder der kræves udført på et reva værksted). For kan man ikke klare det må de vel indstille til pension, og hvis man kan noget i den gade må de vel kunne indstille mig til et fleksjob ud fra det, jeg magter på sådan et værksted.

Det virker omsonst for mig at man bliver sendt ud i en virksomhed, hvor ens arbejdsevne bliver bedømt af ens leder og kollegaer. Det har jeg prøvet og havde en vældig flink leder, der ikke ville sige noget ondt om min arbejdsevne og roste mig til skyerne og konsulenten ikke troede på min fremstilling af forløbet. Og jobcenteret ikke mente de kunne beslutte noget ud fra den arbejdsprøvning. Så det forløb var rent spild af vores skattepenge!

Jeg tænker at jobcenteret igen og igen kan sende mig ud i en ny arbejdsprøvning, hvor der bliver lagt endnu et skånehensyn til listen. For så til sidst at ende på niveau med det, der skal udføres på sådan et reva værksted.

Hvorfor starter de ikke fra bunden med at tro man ingenting kan? Så kan det kun blive positivt at man kan mere end det.

Mit spørgsmål er:
Ved I om man kan få lov at blive arbejdsprøvet i et revacenter/værksted istedet for ude i en almindelig virksomhed? Eller har jeg ingenting at skulle have sagt om hvor og hvordan arbejdsprøvningen foregår?

mvh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2014, 19:28   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
PS Er du i flekssystemet kan du ikke gå på efterløn men fleksydelse, hvis du har betalt til efterløn/fleksydelse. De to ydelser ligner hinanden, men er ikke identiske.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2014, 19:34   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Ja det er rigtig det hedder fleksydelse når man er fleksjobber. Man skal stadig være medlem af en a-kasse for at være fleksydelse berettiget, ikke?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2014, 19:38   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det er kun folk der er meget syge eller har mange skånebehov der kommer på et reva center, min mand var der for et år siden, bageftefter ville kommunen have ham i en arbejdes prøvning i en virksomhed, selv om reva sagde under en time ugeligt.

siden da, er der intet sket i hans sag, han er 50 og har ingen indtægt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2014, 00:33   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Et reva-center er efter min mening eneste rigtige sted, når ens restarbejdsevne ligger forvendtligt under 50%.

Har du en fagforening, vil det være en god ide at få hjælp af disse, bl.a. til at gå med til div møder, samt skriv og fastholdelse af afklaringen.

Stil krav og fasthold, at det SKAL være en fyldelst gørende og bred afklaring der SKAL kunne bruges som grundlag for indstilling!
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2014, 08:32   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Tak for jeres svar. Jeg afventer svar fra sagsbehandleren om muligheden for at komme på Reva værksted.

mvh Akva
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2014, 20:24   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
hej igen

Jeg læser og læser om fleksjob og forstår ikke rigtigt om man skal have været i et ressourceforløb for at blive tilbudt fleksjob.

I Vejledning om Fleksjob m.v. står der:

1.2. Krav om afklaring af borgerens arbejdsevne

Jobcenteret kan først give tilbud om fleksjob, når alle relevante tilbud samt andre foranstaltninger, herunder forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde personen i ordinær beskæftigelse.

Jobcenteret skal således se på alle lovgivningens muligheder for at hjælpe borgeren med at blive i stand til at arbejde gennem tilbud som behandling, aktive tilbud, omplacering, revalidering, ressourceforløb og andre foranstaltninger, inden der kan tages stilling til, om betingelserne for fleksjob er opfyldt.


Jeg skal i virksomhedspraktik 13 uger som del af jobafklaringsforløbet.

Tror I ikke det er nok? Skal jeg virkelig også gennem et ressourceforløb, før de bevilliger mig fleksjob? Hvis jobafklaringsforløb tager 2 år og ressourceforløb 5 år, så er jeg jo tæt på folkepensionen før de bevilliger fleksjob!

Så kan jeg måske ligeså godt kaste håndklædet i ringen nu og leve af min svagelighedspension. For jeg kommer ikke til at modtage ressourceforløbsydelse pga modregning i svagelighedspensionen.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2014, 21:10   #8
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
god aften.

Man SKAL ikke i ressourceforløb for at blive visiteret til fleks.

jeg blev i 2013 visiteret til fleks i 1 time 3 x om ugen, med massive skånebehov. og uden ressourceforøb inden.

så du kan sagtens blive visiteret til fleks uden res. forløb. det hele afhænger af hvad din arbejdsevne bliver vurderet til efter praktikken.

min arb.prøvning var i første omgang 8 uger og blev forlænget med 4, så 1 arb.prøvning var nok.

held og lykke
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2014, 08:46   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
god aften.

Man SKAL ikke i ressourceforløb for at blive visiteret til fleks.

jeg blev i 2013 visiteret til fleks i 1 time 3 x om ugen, med massive skånebehov. og uden ressourceforøb inden.

så du kan sagtens blive visiteret til fleks uden res. forløb. det hele afhænger af hvad din arbejdsevne bliver vurderet til efter praktikken.

min arb.prøvning var i første omgang 8 uger og blev forlænget med 4, så 1 arb.prøvning var nok.

held og lykke
vh sortepigen
Tak sortepigen. Så er jeg lidt roligere. Starter i praktikken om 2 uger. På et mindre kontor med simple kontorassistent opgaver.

Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2014, 14:55   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Virksomhedspraktik og motion

Mens man er i virksomhedspraktik mhp vurdering af ens arbejdsevne er det så uhensigsmæssigt at fortsætte med at motionere?

Baggrunden er at jeg er kommet i gang med fitness 1-2 gange om ugen, gennem den anden aktør som jeg er i forløb hos. Og kan mærke det gør mig godt, men jeg er bange for om de lægger den tid jeg motionerer til min arbejdsevne.

Der er afsat 2 x 3 "anden aktørs timer" af til fitness her mens jeg venter på at komme i virksomhedspraktik.

For hvis det er sådan de gør, vil jeg stoppe med at gå til fitness.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension