K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Hvordan forløb det da du søgte fleks?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hvordan forløb det da du søgte fleks? Her kan du beskrive hvordan det er at blive visitert til fleks, hvad enten du er en af dem der har et godt og korrekt forløb, eller en af dem der har et håbløst og umenneskeligt forløb.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-08-2010, 10:52   #1
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Vil i hjælpe mig med at være forberedt til imorgen?

Jeg har en tid ved min sagsbehandler imorgen - og jeg har brug for råd, så jeg kan være klædt bedst muligt på til samtalen .. håber i vil hjælpe.

Laver en hurtig opsumering over mit forløb

Først er min helbredsmæssige problematik, psykisk
Jeg har været i behandling on/off siden jeg var 22-23 år - jeg er 29 nu.

(der ligger også noget forud) Jeg var i aktivering i en børnehave, 37 timer i ca. ½ år for en del år siden - derefter tog jeg nogle enkeltfag (HF) for at kvalificere til mig til pæd sem for en del år siden - jeg endte med meget fravær pga belastningen af timer/det sociale osv. - da jeg var færdig blev jeg sendt i aktivering af kommunen 37 timer ugentlig - det knækkede jeg nakken på efter 2-3 mdr og søgte så hjælp/behandling.
Jeg endte med at gå hjemme i lang tid - mit bud vil være ca 1½ år. Efterfølgende blev jeg aktiveret i en SFO da jeg manglede erhvervserfaring for at kunne komme på pæd. sem. - der var jeg på nedsat tid (startede vist på 28 timer og sluttede på 23, hvis jeg ikke husker helt forkert) - der var selvfølgelig sygedage/dage hvor jeg ikke kunne overskue det, men generelt gik det rigtig godt.
Jeg søgte ind på pæd. sem imens jeg var i den SFO - jeg kom ind.
Startede på pæd. sem, og trives relativt fint med timer/arb. pres osv - så kom den første praktik, som var på 30 timer + opgave/læsning - praktikken var 3 mdr, jeg blev sygemeldt efter ca 2... men jeg bestod pratikken, og forsatte på sem. men knækkede nakken en mdrs tid efter pga jeg ikke var ovenpå efter den praktik.

til min start på sem. søgte jeg revalidering, men blev nægtet af kommunen, at det kunne lade sig gøre - jeg søgte så alligevel, fik afslag, ankede og fik medhold, og kommunen fik en næse, da min sag åbenbart var en princip sag. Jeg flyttede så til en ny kommune ved opstart på skolen.

I alt gik jeg på seminariet ca 9-10 mdr. Da jeg stoppede blev jeg så smidt på kontanthjælp igen. Der skete vitterligt ikke ret meget i min sag derefter, jeg luftede at jeg gik i fleksjob tanker, men blev hele tiden afvist med at jeg er ung, har flere ressourcer end jeg vil være ved (fordi jeg troppede op til samtaler velklædt og med makeup ), og jeg skulle da bare ud og have en ny udd... og det var sådan set det der skete i løbet af 1 år til 1½ år. De indhentede en vurdering af mig ved en uvildig psykiater, men det var så også det eneste nye de tilfølgede min sag.

Jeg bliver gravid og vi flytter - ny kommune. Pga min graviditet rører den nye kommune ikke rigtig ved mig, og jeg går hjemme indtil jeg føder - og jeg har så min barsel, imens jeg er på barsel flytter vi igen, og denne gang til "udgangspunkts kommunen". Min barsel er så slut nu, og jeg er kaldt til samtale

Var vist ikke så kort en opsumering trods alt
Og sikkert meget forvirrende, men håber det kan være med til at i kan råde mig lidt

Jeg har fået et brev med "indkaldelse til jobsamtale" .. "Formålet med samtalen er at drøfte dine ønsker og forudsætninger for at komme i ordinær beskræftigelse hurtigst muligt" .. godt så!
Standard brev? for hvis det ikke er, så forudser jeg godt nok en kamp op af bakke .. en lodret bakke

Jeg skriver en mail til min sagsbehandler fordi jeg skal spørge til muligheden for at "tage fri" når min søns dagplejer er syg eller har fri, da han er sensitiv og ikke magter at komme i gæste dagpleje - jeg får svaret:

Jeg har undersøgt spørgsmålet og kan allerede give svaret nu: Som situationen ser ud lige nu, er det i orden, blot du de andre dage deltager i fuld, ordinær aktivering - du vil således samlet set have aktivering på nedsat tid, og din søn vil ikke have pligt til at tage i gæstedagpleje.

Jeg hæfter mig selvfølgelig meget ved ordene ordinær aktivering/jobsamtale/ordinær beskræftigelse .. og jeg har sgu lyst til at hyle bare ved tanken om den samtale imorgen, fordi jeg frygter en kamp, som jeg ved det kan blive at blive hørt og set.
Jeg ved jo at de har interesse i at presse mig osv.

Jeg har én vigtig faktor i forhold til sidst jeg kæmpede med systemet - min søn - så jeg kan ikke tillade dem at presse mig, så meget, men jeg frygter jeg bliver det alligevel.

Men har i nogle råd med på vejen?
Jeg går ud fra at de skal lave en ny ressource profil på mig - den gamle jeg har, er omkring 4 år gammel! .. kan jeg forlange at den skal være færdig, før de sender mig i aktivering og lign.?

.. kort og godt, kom med jeres tanker!
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 11:17   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Whattodo

Først : Ro på !

Dernæst : Tag en bisidder med.

Alternativt kan du optage samtalen.

Men det første du skal gøre lige nu er at læse bogen :

Arbejdsevnemetoden. Du kan finde den her :

http://www.bm.dk/Sitetools/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Beskaeftigelsesomraadet/Det%20rummelige%20arbejdsmarked/Fleksjob/arbejdsevnemetode_pjece.ashx

Når du har læst den, er du rigtig godt inde i, hvad der skal ske.

Sandsynligvis bedre end din sagsbehandler, og det er ikke så ringe endda.

Du skal også sørge for at bede om LØBENDE AKTINDSIGT.

Har du selv alle de papirer, der indtil nu ligger i din sag ?
Citat:
Men har i nogle råd med på vejen?
Jeg går ud fra at de skal lave en ny ressource profil på mig - den gamle jeg har, er omkring 4 år gammel! .. kan jeg forlange at den skal være færdig, før de sender mig i aktivering og lign.?

.. kort og godt, kom med jeres tanker!
Når du har læst Arbejdsevnebogen, vil en del af dine bekymringer sikkert være væk.

Og ja, du skal arbejdsevnevurderes, så din ressourceprofil skal opdateres.

Loven skal følges, så der skal laves et arbejde af din sagsbehandler, med din hjælp.

Når du er hevet gennem alle faser, er der kun 4 muligheder,

som jeg vælger at sætte et link til, da det fylder ret meget, men se det her : http://www.k10.dk/showthread.php?t=14021&page=4
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 12:13   #3
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære Whattodo

Først : Ro på !

Dernæst : Tag en bisidder med.

Alternativt kan du optage samtalen.

Men det første du skal gøre lige nu er at læse bogen :

Arbejdsevnemetoden. Du kan finde den her :

http://www.bm.dk/Sitetools/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Beskaeftigelsesomraadet/Det%20rummelige%20arbejdsmarked/Fleksjob/arbejdsevnemetode_pjece.ashx

Når du har læst den, er du rigtig godt inde i, hvad der skal ske.

Sandsynligvis bedre end din sagsbehandler, og det er ikke så ringe endda.

Du skal også sørge for at bede om LØBENDE AKTINDSIGT.

Har du selv alle de papirer, der indtil nu ligger i din sag ?
Når du har læst Arbejdsevnebogen, vil en del af dine bekymringer sikkert være væk.

Og ja, du skal arbejdsevnevurderes, så din ressourceprofil skal opdateres.

Loven skal følges, så der skal laves et arbejde af din sagsbehandler, med din hjælp.

Når du er hevet gennem alle faser, er der kun 4 muligheder,

som jeg vælger at sætte et link til, da det fylder ret meget, men se det her : http://www.k10.dk/showthread.php?t=14021&page=4
Nej jeg har desværre ikke de papire der ligger på mig - kan jeg passende bede om imorgen, måske

Må lige starte med at tilstå at jeg ikke har læst arbejdesevnemetoden .. men min tanke er; jeg kan vel ikke forvente at min sagsbehandler spiller ud med at jeg skal arbejdsevnevurderes, ud fra det han har skrevet om det ordinære arbejdsmarkede? - Kan jeg overhovedet forlange det, hvis han nægter mig det?
Sidst jeg sad overfor en sagsbehandler havde personen mere travlt med at presse mig til at tage en ny udd, end at tage udgangspunkt i min sag - og jeg skal da ærligt indrømme at jeg frygter det samme imorgen, at jeg ikke bliver set/hørt
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 12:14   #4
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
iøvrigt sidst kendte match gruppe jeg var i - var gruppe 4 .. ikke om jeg kan få det til at hænge sammen med det brev og den mail jeg har fået
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 12:59   #5
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Må lige starte med at tilstå at jeg ikke har læst arbejdesevnemetoden .. men min tanke er; jeg kan vel ikke forvente at min sagsbehandler spiller ud med at jeg skal arbejdsevnevurderes, ud fra det han har skrevet om det ordinære arbejdsmarkede? - Kan jeg overhovedet forlange det, hvis han nægter mig det?
Kan kun sige at du er nødt til at læse den, hvis du vil være ordentlig forberedt.

Og så finder du alle svarene på dine spørgsmål

Du SKAL arbejdsevnevurderes !!!

Det er lovbestemt.

Og det er Arbejdsevnemetoden der anvendes, herunder ressourceprofil.

Konklusionen på det arbejde din sagsbehandler og du skal i gang med,

resulterer i en af de 4 muligheder :


Job på almindelige vilkår (=37 timer)

Revalidering eller anden tilsvarende aktivering.

Fleksjob

Førtidspension
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 13:40   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Vil lige sige at arbejdsevnemetoden (ressourceprofil) også ligger her på K10 http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet her har vi prøvet at gøre den lidt mere enkel og overskulig samt lagt link ved til div afgørelser

Du kan godt forvente og forlange at få lavet en rp forstår ikke at du ikke har fået det allerede når du har været i revalidering

Og ja du kan passende forlange at få aktindsigt når du alligevel er til samtale ..

Hvis ikke de vil starte en sag på dig kan muligheden være at du søger pension efter en §17 ikke at du vil få den ,men på den måde kan der komme gang i din sag hvis ikke kommunen kan forstå at de må igang ..
  Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 13:40   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Whattodo Se meddelelser
Nej jeg har desværre ikke de papire der ligger på mig - kan jeg passende bede om imorgen, måske
Øverst på denne side er det et punkt der hedder "Nyttige links", hvis du går ind i det finder du bl.a. en formular, som du kan printe ud til brug ved aktindsigt.
Print den ud, udfyld den og tag den med i morgen, men husk at få en kvittering på at du har afleveret den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 14:18   #8
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Den skal også læses, men når mini-whattodo er kommet i seng, så meget jeg kan nå ihvertfald

Jeg har fået lavet en RP før - men den er ca 4 år gammel, hvilket jo ikke helt er holdbart, og mange ændringer i mellemtiden på godt og ondt

Tak for henvisning til link, jeg får det printet ud

iøvrigt, hvis man skal håbe på at kommunen tager min sag alvorligt, er det så en arbejdsprøvning, for at finde ud af hvad min arbejdsevne er, der ligger næst for, efter papirarbejdet?
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2010, 11:12   #9
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
I skal alle have tak for hjælpen i gav mig

har ikke haft overskudet til at sætte mig ned og lave en opdatering til jer, før nu.
det korte af det lange er at jeg er ude i arbejdsprøvning. Eller rettere, jeg har en opstart på 4-6 uger til at "komme i gang" og derefter arbejdsprøvningen på de 13 uger.

Jeg har i dag min første sygedag (pga det psykiske - manglende overskud) efter ca 3 uger.. og så er det at jeg går og tænker på, hvornår, hvordan osv jeg skal sige fra .. altså hvordan gør man det bedst muligt, og skal man sige fra ved det mindste? hvad er jeres erfaringer med arbejdsprøvningerne. Min reelle arbejdsprøvning er jo ikke engang i gang endnu - er stabilt på 20 timer i opstarten

Kom endelig med gode råd, alt kan bruges
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2010, 14:26   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg vil nu mene at din opstart du er igang med ikke er tidsfordriv og vel også peger lidt på din arbejdsevne.

Jeg vil advare dig mod at bruge dit barn som,ja hvad kalder man det,undskyldnng for frem møde og manglende overskud.

Og ellers gøre det beste som du kan iforhold til det du bliver sat til,i en arbejds prøvning,og er du ung så overvej da om muligheden for uddannelse,som jo vil give dig bedre muligheder i framtiden.

For at få flex skal du have en varig nedsættelse af arbejdsevnen på 50% og det er ikke et frem møde på 50 % der giver flex.det er muligt at jeg har forstået dine indlæg forkert,men held og lykke med mødet.

og prøv om du kan få læst lidt på lenket en havde sat ind.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jubi, anden aktør imorgen Hva´nu Alt det andet 6 30-04-2013 22:40
HJÆLP-Sygedagpenge stop-samtale imorgen Risc Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 17-01-2012 21:14
Kommunen har planer om at raskmelde mig imorgen Marjen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 06-01-2011 11:54
Neuropsykologisk Test imorgen!!!!! Sonia Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 07-06-2010 20:33
ADHD vil i være sød at hjælpe(førtidspention) pjeus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 30-04-2009 09:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension