K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2009, 17:55   #1
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Kontanthjælp?

Hej hej...

Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg falder for sd forlængning 2x13 uger den 10 januar, og kan ikke nå at afklares inden da. Jeg er lidt i tvivl om det her med kontanthjælp...

Vi snakkede lidt om det i en anden tråd, men nu vil jeg lige prøve at få det hele lidt på plads, så jeg MÅSKE kan slappe lidt af igen...

Jeg ejer en lejlighed som jeg prøver at sælge. Er ikke sikker på banken vil gå med til det, da det er en underskudsforretning. Får en gæld på ca 150.000. Alternativet er at beholde den, men ikke kunne klare terminerne = tvangsauktion og flere problemer.. Fik en god besked om at jeg måske alligevel kan bevilges kontanthjælp, men vil lige høre om der er nogen der ved noget om dette?

Jeg er 33, bor alene og har ingen børn. Når jeg går ind og ser på satser findes der 400 forskellige satser (aii ok, det er måske lige lidt overdrevet, men alligevel....) så jeg kan ikke se hvor meget jeg evt vil kunne modtage..

Er kontanthjælp noget der skal betales tilbage, når afklaring er i hus, hvad enten det er ordinært arbejde, flex eller fp? Er der ydelser man kan søge sammen med kontanthjælp? Altså på nogen måde få mere hjælp? Udover boligstøtten... Jeg er jo stadig syg selvom jeg ikke får sd, hvad kan jeg forvente af "aktivering" og kurser og udredning osv?

På forhånd tak for jeres, som altid, guldkorn.....
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 22:34   #2
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Satserne for den månedlige udbetaling af kontanthjælp er (2009):

Under 25 år:

hjemmeboende: 2.956 kr.
udeboende: 6.124 kr.
gravid: 9.505 kr.
med forsørgelsespligt: 12.629 kr.
Over 25 år:

udeboende: 9.505 kr.
med forsørgelsespligt: 12.629 kr.
Hjemmegående:

særlig sats for ægtepar, hvor den ene har valgt at gå hjemme. Den hjemmegående kan ikke få udbetalt kontanthjælp. Ægtefællen kan oven i den sædvanlige ydelse få et tillæg på 2.956 kr.
Indtægter
Indtægter trækkes fra i kontanthjælpen. Per arbejdstime kan man dog tjene 13,80 kr. ud over kontanthjælpen.

Kontanthjælp efter 6 måneder
Har man været arbejdsløs og fået kontanthjælp i mere end seks måneder, er der et loft over, hvor meget man i alt kan få i hjælp fra det offentlige.
Loftet betyder, at kommunen ser på, hvor meget man får i både kontanthjælp, boligsikring og evt. særlig hjælp, og at beløbene bliver sat ned, hvis de er højere end det beløb, man må få i alt.

Højeste beløb per måned
Det højeste beløb, man sammenlagt kan få i kontanthjælp, boligsikring og særlig hjælp, er (2009):

12.629 kr. for gifte og samlevende, der er forsørgere
9.505 kr. for gifte og samlevende, der ikke er forsørgere
15.708 kr. for enlige forsørgere
12.629 kr. for enlige, der ikke er forsørgere.

http://www.aarhuskommune.dk/portal/b...thjaelp/satser
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 23:30   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er jeg ikke så meget indeni men måske Popiae kan hjælpe hun har været på kontanthjælp og boet i sit eget hus ...

jeg læste det her

Citat:
Kan jeg ikke bare få kontanthjælp fra kommunen, hvis jeg bliver fyret
Nej, det er kun, hvis du bor alene og ikke ejer noget af værdi, du kan få kontanthjælp fra kommunen. Hvis du er gift/samlevende med én i arbejde eller har hus/ejerlejlighed, kan du ikke få kontanthjælp.
men det var på en fagforenings hjemmeside skal se om jeg kan finde andet om det , men det hjælper jo ikke at du skal sælge din lejlighed hvis du ikke kan .. så noget hjælp må det være muligt at få .. vent til Popiae evt ser det her og ellers må vi lede videre ... kan ikke forestille mig at det hele er sort hvidt ...
  Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 23:35   #4
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Der er noget som jeg ikke forstår.

Da jeg fik kontanthjælp, før jeg blev visiteret til flexjob, fik jeg hjælp efter det som heder " ej forsørger" det pudsige er at jeg bor sammen med min kæreste gennem 10 år , som kommunen kender alt til, aligevel blev jeg ikke modregnet i kontanthjælpen.

Nogen der kan fortælle mig forskellen,
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 23:38   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
sushjer 1 hvis ikke man er gift bliver man ikke modregnet i kontanthjælpen det er kun for gifte mennesker , til gengæld modregner man indtægt for samlever når man er på førtidspension ....
  Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 23:41   #6
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg syndes bare jeg har hørt og læst det mange gange at man bliver betragtet som "Ægtepar" når man er samboende.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 23:54   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ikke på kontanthjælp (endnu) mon ikke det kommer når den næste spare runde går i gang
  Besvar med citat
Gammel 14-12-2009, 23:55   #8
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
der er noget med man bliver betragtet som giftet ja mener det er noget med hvis man har boet sammen i 5 år jeg var på kontanthjlkp da min kæreste fik fp gammel ordning og eneste hun mistede var loft over kontanthjælp menerj eg de kalde det var boligsikring ca halv delen den gang
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2009, 00:03   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej det er der ikke man er samlevende og så er man samlevende uanset hvor mange år , jeg kender et par der har været samlevende i 17 år hun er på kontanthjælp han arbejder .. der står intet i loven om at man er at betragte som gifte efter 5 år ..

og der står klart i loven hvad samlever får ...
  Besvar med citat
Gammel 15-12-2009, 01:11   #10
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
Man bliver betragtet som samlevende når man har boet sammen i to år.
Er selv på kontant over 25 ej forsørger og samboende, så det er 9505kr.
Som hovedregel må man ikke eje noget med værdi i, jeg ved ikke om der er særlige regler i dit tilfælde, når du ikke kan komme af med din lejelighed.
Jeg blev spurgt om jeg ejede noget af værdi da jeg søgte om kontanthjælp, for så skulle jeg have solgt det først og brugt de penge at leve for, jeg fortalte første gang, at vi havde en fælles bil og der skulle jeg så komme med et bud på hvad den var værd.
Fik at vide at hvis det havde været en dyr bil til eks. 150.000kr, kunne de forlange at man solgte den og købte en billigere, men da vi havde en gammel bil der ikke var mange tusinde kr værd, kunne vi godt beholde den.
For 1 1/2 år siden søgte jeg om hjælp til tandlæge og skulle dokumentere alle udgifter og oplyse om jeg havde noget i værdi og hun blev helt hvid i hovedet da jeg oplyste at vi havde bil, for den måtte jeg da absolut ikke eje, jeg fortalte at den nok ikke var meget mere værd end skrotprisen, men hun forlangte at jeg fik en forhandler til at vurdere prisen og var komplet ligeglad, da jeg fortalte at jeg ikke bare kunne sælge den, da det jo var en fælles bil. Min mekaniker fandt en hjemmeside, der kunne anslå værdien ud fra oplysninger om alder, stand og km, da den havde kørt over 300.000 km, blev prisen sat til 600kr, så jeg fik lov at beholde den, da jeg så kun ejede 300kr.
Her i foråret var vi nød til at skifte den ud med en anden gammel brugt bil som kæresten arvede, men vi turde ikke lade mig stå som ejer.

Har en veninde der fik stoppet sine sygedagpenge sidste år, men kunne ikke få en krone, da hun er gift og har hus og bil, hvis de skulle have solgt det, ville hun alligevel ikke ha fået noget da manden tjente for meget.
De købte huset i 07 da priserne var høje og lånte penge oveni, de fik vurderet huset, hvis de havde solgt det, var de kommet ud med en gæld på min. 300.000kr.

Men der er stor forskel på om man er enlig, samboende eller gift, havde vi været gift, havde jeg ikke kunnet få kontanthjælp det første 1 1/2 år, da kærestens løn lå 3000kr over grænsen om året, så havde vi nok været tvunget til flytte hver for sig, i hver vores etværelses lejelighed.
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension