K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-09-2013, 21:27   #1
Virtuoso
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Virtuoso er ny på vejen
Pension og uddannelse

Jeg fik tildelt førtidspension i 2007 pga. en kronisk, psykisk stresslidelse. Nu, i 2013, er jeg kommet så meget ovenpå, at jeg, efter flere forgæves forsøg, har fundet en uddannelse, som jeg foreløbigt kan holde til. Det er en håndværksuddannelse og jeg er dygtig til det. Jeg får måske mulighed for at komme i skolepraktik, hvilket vil være en drøm, der går i opfyldelse.
Den uddannelse, jeg begyndte på for 14 dage siden, er for mig et beskyttet værksted, tilsvarende det en udviklingshæmmet kan få arbejde på. Der er absolut intet pres, der er tilpas lidt rum til egne beslutninger, og lærerne holder til de tusind spørgsmål, der skal til, før jeg kan det mindste selv. Det er ideelt.

Så mit spørgsmål er, om der er kendte erfaringer med førtidspensionister i skolepraktik.
Så vidt jeg kan forstå, er skolepraktikanters løn en overførselsindkomst, så jeg vil selvfølgelig ikke have den, men udelukkende ernære mig ved min regulære pension.
Virtuoso er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 23:04   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du bør helt sikkert kontakte en sagsbehandler på kommunens pensionsafdeling...

Der kan du få at vide hvordan du helt nøjagtigt skal gøre....og det er altid bedst at man gør ting med kommunens viden om det...

Selvfølgelig kan andre komme med deres viden om skolepraktik her i tråden....men husk lige at få kommunen med...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 08:25   #3
Virtuoso
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Virtuoso er ny på vejen
Hej Webmaster,

Jeg vil helst gå uden om kommunen i min videnssøgning, da jeg er lidt bange for at de ikke forstår at jeg kan holde til uddannelsen, fordi det er et "beskyttet værksted" for mig.
Virtuoso er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 11:33   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Virtuoso Se meddelelser
Den uddannelse, jeg begyndte på for 14 dage siden, er for mig et beskyttet værksted, tilsvarende det en udviklingshæmmet kan få arbejde på.
Vil det sige, at du allerede er begyndt på uddannelsen?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Virtuoso Se meddelelser
Jeg vil helst gå uden om kommunen i min videnssøgning, da jeg er lidt bange for at de ikke forstår at jeg kan holde til uddannelsen, fordi det er et "beskyttet værksted" for mig.
Forestiller du dig, at du kan tage en håndværkeruddannelse uden, at kommunen, på noget tidspunkt, får kendskab til det?

Jeg kan godt forstå, at du er tilbageholdende med, at informere kommunen om dine planer, som jeg forstår det du skriver, så vil der være en reel risiko for, at din kommune vurderer, at du ikke længere er berettiget til førtidspension.

Hvis du snakker med kommunen nu, inden du når længere ind i et uddannelsesforløb, så er der måske en mulighed for, at kommunen kan vurdere din arb.plads til, at kunne fungere som et beskyttet værksted. Men jeg aner ikke, om det er en reel mulighed.

Hvis du ikke vil risikere, at miste din fp, så synes jeg du skal tænke dig rigtig godt om, og passe på med hvad du foretager dig.

Pas på dig selv.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 16:21   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
troede i første omgang det var skrevet for sjov
man går ikke uden om kommunen, hvis der er sket en forbedring og man kan tage uddannelse. når kommunen finder ud af og det gør de på et tidspunkt

så ryger din pension og hvis du kan arbejde eller tage uddannelse, så skulle du sådan set heller ikke have pension længere
hvis vi snakker over nogle ganske få timer om ugen. Det kan jeg dårligt forskelle mig en uddannelse er

fint du har fået det bedre, men glem alt om at gå uden om kommunen, det skal vi ikke have noget af her på k10

Sidst redigeret af MTVRV1; 21-09-2013 kl. 16:23.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 18:21   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Svært at give sit besyv med, når du ikke vil involvere kommunen. Som førtidspensionist har man jo pligt til at fortælle på kommenen, hvis der sker ændringer, og vores råd, er afhængig af, at folk følger de regelsæt der er, for at modtage førtidspension....

Du skal i hvert fald træde varsomt, for det er ikke helt legalt det du er ude i og konsekvenserne kan blive katastrofale.

Som tommelfingerregel skal man altid rådføre sig med sin sagsbehandler, hvis man påtænker at begynde på uddannelse.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 19:49   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Virtuoso Se meddelelser
Hej Webmaster,

Jeg vil helst gå uden om kommunen i min videnssøgning, da jeg er lidt bange for at de ikke forstår at jeg kan holde til uddannelsen, fordi det er et "beskyttet værksted" for mig.
Jeg tror bestemt at det er en forkert måde at gribe det an på..

Chancen er stor for at kommunen...når de finder ud af det....vil se det som om at du har "lusket" med det fordi du ikke har sagt noget...

Hvis du derimod fortæller dem det med det samme og det er et "beskyttet værksted" som du skriver...ja så vil de ikke se det som en "normal" uddannelse eller arbejde...og så er der jo stor chance for at de er med på den...

Men det skal selvfølgelig være helt op til dig...bare du husker at have i tankerne at vi fraråder dig at gøre det på den måde..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaring med FP og uddannelse chokolade Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 07-10-2013 01:20
Uddannelse! Nulle-Nut Dit og Dat 17 28-11-2012 23:54
FRA Pension TIL Revalidering/betalt uddannelse - erfaringer? L.S. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 37 18-02-2011 02:53
Massage uddannelse? kkkk Alt det andet 12 21-03-2010 18:13
uddannelse fortvivletpige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 26-03-2008 17:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension