K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2012, 10:59   #1
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Paragfraf 17 og flytning til ny kommune.

Hej,

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg vil høre om nogle kan hjælpe mig med.

Jeg har tænkt mig at søge en paragraf 17 pga at jeg har opdaget at jeg bevidst bliver syltet af min kommune. Så håber jeg at de i det mindste at vil sende mig i arbejds-prøvning så jeg kan komme videre med enten et fleks-job eller FP.

Jeg har været på kontanthjælp i de sidste to år og sagsbehandlerne har sagt at jeg skulle sendes i arbejdsprøvning og de manglede så en speciel-læge-erklæring som jeg fik lavet for snart et år siden og den sagde at jeg ikke havde store chancer for at klare et arbejde i fremtiden og at jeg skulle arbejds-prøves med store skåne-hensyn.

Kommunen sagde fra starten at jeg skulle på Reva i arbejds-prøvning, Reva sagde at der manglede en speciel-læge-erklæring, den blev så lavet men intet skete.

For kort tid siden får jeg så at vide fra min sagsbehandler at der aldrig er blevet lavet en henvisning til Reva og at jeg er for syg til at komme i arbejds-prøvning og hun tror ikke at jeg vil kunne klare et fleks-job og at det eneste vi kan gøre er at vente på at jeg får det bedre uden yderligere tiltag.

Både min sagsbehandler og kontakt-person fastholder dog at jeg kun skal focusere på at få flyttet pga en noget stressende boligsituation. Problemet er bare at jeg har det så dårligt psykisk nu at jeg slet ikke kan overskue at flytte, hvilket jeg også fortalte til mødet.

Jeg bliver kun kaldt til opfølgnings-samtale hver halve år men min sagsbehandler lovede under sidste møde at hun alligevel ville lave en henvisning til Reva og kalde mig op om 3 md'er men nu er hun så langtids-sygemeldt og jeg skal vente på at en ny sagsbehandler kan overtage min sag så jeg tror det med Reva nu falder til jorden igen og så hænger jeg igen fast.

Jeg skal lige tilføje at jeg ikke har kunnet skaffe en bisidder til sidste møde hos min sagsbehandler og jeg stoler ikke på min kontakt-person fordi hun hele tiden dækker over min sagsbehandler og virker som hendes forlængede arm, så hende vil jeg ikke bruge som bisidder.

Jeg overvejer nu at søge en paragraf 17 for at få sat skub i tingene men for det første så ved jeg ikke om den også bliver syltet da min sagsbehandler er langtids-sygemeldt ?

Og hvad sker der hvis jeg er midt i en paragraf 17-ansøgning og så jeg pludselig flytter til en anden kommune. Bliver min ansøgning så gjort ugyldig eller smidt væk fordi jeg er flyttet ?

Hilsen Birkes-musen

Sidst redigeret af Birkes-musen; 21-08-2012 kl. 11:03.
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 11:27   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
§17 på foreliggende grundlag giver jo kommunen 3 måneder til at handle i. Ja du skal starte forfra ved flytning. Vurderingen af sagen er den nye kommunes.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 11:08   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Birkes-musen

Ang. flytning til anden kommunen gælder flg. paragraf i BEK om socialpension:

Citat:
§ 9. Ved flytning fra en kommune til en anden kommune her i landet, skal kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen sende sagens akter til kommunalbestyrelsen i den nye kommune.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20755

Denne opversendelse kan afstedkomme,at din sag ikke iflg. lovgivning bliver afgjort indenfor de 3 mdr., da det vil være den nye kommune, som skal afgøre din § 17 ansøgning.

I dine overvejelser om, du skal søge en § 17 (social pension på det foreliggende grundlag) bør du have i mente om din sag er ordentlig belyst, og ikke mindst at netop på det foreliggende grundlag indhentes der ikke yderligere oplysninger el. f.eks. igangsat en arbejdsprøvning.

Ang. opfølgningssamtaler foreskriver lovgivningen flg.:

Citat:
§ 12. Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter § 11 og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage en visitation i tilknytning til den første opfølgningssamtale til en af følgende kategorier:

1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umiddelbart forestående (kategori 1).

2) Sager med risiko for langvarigt sygdomsforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen (kategori 2).

3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb (kategori 3).

§ 13. Kommunen fastlægger ved visitationen efter § 12 proceduren for opfølgningsforløbet, herunder hyppighed af den løbende opfølgning. Ved opfølgningen skal der altid tages nødvendigt hensyn til den syges helbredstilstand.

Stk. 2. I sager, der er omfattet af § 12, nr. 1 og 3, skal der første gang senest følges op inden udgangen af den 8. uge regnet fra første fraværsdag. Der skal anden gang senest følges op inden 3 måneder regnet fra første fraværsdag. Herefter skal der følges op senest hver 3. måned.
Link: https://www.retsinformation.dk/forms...423&exp=1#Kap6

Mine fremhævninger!

Ang. SB langtidssyg:

De fleste kommuner har org. deres SB'ere i teams, hvor der er en teamleder. Du bør straks finde navn på denne teamleder (ring og få dette oplyst), og derpå skrive et brev, hvor du henfører til ovenstående § 'er, og gøre krav på en ny sagsbehandler. Hvis dette ikke giver pote, så skriv til chefen for jobcentret bilagt svar el. mangel på svar på først brev til teamleder.

Du kunne i dette brev samtidig gøre opmærksom på flg. paragraf i Retsikkerhedloven:

Citat:
§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=136389

Dette gælder såvel indhentning af lægefaglige oplysninger, opdateret RP, og arbejdsprøvning ect.

Du kan evt. pga. du føler sin sag bliver "syltet" og nuværende situation m. langstidsyg SB og tidl. manglende opfølgning iflg. regler, og evt. andre sagsbehandlingsmangler skrive at du giver dem en frist på f.eks. 14 dage til at svare dig, og derpå vil overveje en formalitetsklage (dvs. en klage over KOMMUNENS tilsidesættelse af regler for sagsbehandling, henfør til paragrafer ovenfor), og ikke mindst manglende henvisning til Revacenter for afklaring af din arbejdsevne.

Håber du kan skaffe en bisidder til dit næste møde.

Mangle hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 11:26   #4
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Hej Gunvor og tusind tak for dit svar

Et af mine store problemer er at jeg konstant mister overblikket over alt selv i mine daglige rutiner hvor jeg hele tiden må skrive sedler om de mest simple dagligdags-rutiner jeg skal huske at lave.

Jeg er fuldstændig handlings-lammet og det bliver hele tiden værre med tiden.

Så jeg har brug for en bisidder som kan hjælpe mig i gang og er på jagt efter en. Den eneste jeg fandt indtil nu bor i Jylland og så skal jeg betale hendes transport hver gang vi mødes og det kan jeg ikke for jeg har kun 700 kr. til mad når det hele er betalt pga af en stram økonomi.
Jeg flover mig endda over at skulle fortælle denne bisidder at jeg ikke kan betale hendes transport så jeg måtte lade det løbe ud i sandet.

Min kommune skal spare 250 mill. kr nu, så jeg tror ikke de har penge til at sende folk i arbejds-prøvning pt. da det koster adskillige tusind kr. Min sagsbehandler, min kontakt-person og min læges sagsbehandler bliver ved at minde mig om at jeg ikke skal forvente den helt store sagsbehandling her i kommunen fordi de er så hårdt presset nu. Faktisk så bliver de ved at opfordre mig til at forlade kommunen så jeg kan komme videre i min afklaring.

Knus fra Birkes-musen
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 11:50   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Birkes-mus

Du skriver flg.:

Citat:
Min sagsbehandler, min kontakt-person og min læges sagsbehandler bliver ved at minde mig om at jeg ikke skal forvente den helt store sagsbehandling her i kommunen fordi de er så hårdt presset nu. Faktisk så bliver de ved at opfordre mig til at forlade kommunen så jeg kan komme videre i min afklaring.
Jeg ville skrive til SB om ovenstående er korrekt forstået, og selvfølgelige bede om et skriftligt svar. Selvfølgelig en en pæn og afklarende tone, hvor du lige vil høre om ud har opffatet dette korrekt.

De vil næppe gentage dette på skrift, idet det ikke er lovligt hverken pga. sagsbehandlingspukler el. af øk. årsag. Ligesom det er helt uhørt at råde dig til at flytte kommune for at få en sagsbehandling, som du har krav på.

Selovm en arbejdsprøvningsforløb i f.eks. et revacenter koster omkr. 70.000 kr. for 3 mdr., så må kommunen ikke pga. øk. "sylte" en arbejdsprøvning pga. øk. sparehensyn.

Er rigtigt ked af du ikke har kunnet få en bisidder med, især i din situation! Jeg kan desværre ikke tilbyde min hjælp pga. egen situation. Har du forsøgt at efterlyse en frivillig herinde? El. hvad med gruppen, der møder frem på anstændighedens plads? Måske findes der nogen af disse, el. de kan henvise til en, som vil være bisidder fra Fyns land?

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 12:44   #6
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Bisidder har meldt sig til at hjælpe.

Nu har en venlig sjæl herinde fra tilbudt sig helt gratis som bisidder. Det er jeg bare super glad og taknemmelig for da jeg slet ikke har energi til at gøre noget ved min egen situation. Så det er bare alletiders

Knus fra Birkes-musen
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 13:57   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Birkes-mus

Hvor er det dejligt at læse.

Derr sendes masser af pøj pøj til jer begge herfra med din sag!

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flytning til anden kommune NKLJSN Spørgsmål ang fleksjob 9 10-06-2012 21:32
Flytning til anden kommune. MarianneNM Alt det andet 4 21-05-2012 08:08
Flytning til Thisted Kommune. lisapigen Alt det andet 2 23-03-2011 21:34
flytning til anden kommune på førtidspension hinkesten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 08-08-2010 13:02
Flytning til ny kommune Vim Spørgsmål ang fleksjob 0 12-08-2008 15:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension