K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2011, 07:25   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Diagnoser der ikke kræver arbejdsprøvning.

Muskelsvindfonden oplyser.:

http://www.muskelsvindfonden.dk/Hand...ngscirkus.aspx

Mennesker med Amyotrofisk Lateral Sklerose fritages for det store aktiveringscirkus.

Lang tids kritik og masser af groteske eksempler har nu fået beskæftigelsesminister Inger Støjberg til at udarbejde en diagnoseliste med 11 alvorlige og livstruende sygdomme, som betyder, at man ikke skal i aktivering og heller ikke skal møde op til samtaler i jobcentret.

Man har dog ret til selv at vælge, at man alligevel vil tage del i det store aktiveringscirkus.

Ud over disse 11 diagnoser skal kommunen altid i hvert enkelt tilfælde vurdere, om man er så alvorligt syg, at man skal fritages.

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg, der ellers har forsvaret de hidtidige regler med liv og sjæl, glæder sig nu lige pludselig.

- Jeg glæder mig over, at alvorligt syge kan få den nødvendige ro, som de kan have behov for. I tæt samarbejde med Lægeforeningen og en række patientforeninger har vi fået udarbejdet en liste med diagnoser, så det nu bliver så enkelt som muligt for kommunerne at forvalte de nye regler, siger Inger Støjberg i en pressemeddelelse.

Listen med diagnoser på alvorlige og livstruende sygdomme er udarbejdet af Arbejdsmarkedsstyrelsen i samarbejde med Lægeforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Dansk Cardiologisk Selskab og ser således ud:

Kræft – eksklusiv hudkræft og forstadier til kræft
Blodprop i hjertet med efterfølgende nedsat hjertefunktion
Hjertestop med efterfølgende hjerneskade
Sværere hjertesvigt
Ventetid i forbindelse med invasiv behandling, fx hjerteindgreb
Hjerneblødning eller blodprop i hjernen
Amyotrofisk lateralsklerose
AIDS i udbrud
Større organtransplantationer
Svære psykoser
Komplicerede ulykkestilfælde med behov for genoptræning
Pressemeddelelsen i fuld ordlyd kan læses her.

http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pre...ktivering.aspx

Jørgen Lenger


Alle andre SKAL derfor sætte sig ind i ARBEJDSEVNEMETODEN

http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 07:46   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja det er da et skridt på vejen, men jeg mangler så meget at lægerne skal respekteres mere, også når de skriver/taler på alm dansk, og kommer til at gå ind og bruge de forkerte ord (går ind over SB´ernes arbejdsområde) At det er langt mere meningen der skal forstås.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 09:21   #3
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Det er rigtigt glædelig, at der nu er sat handling bag alle ordene tidligere vedr. kommunernes aktivering mv af dødssyge mennesker. Tillykke til hele Danmark, og tak til Inger Støjberg. Man må virkelig have røde ører i kommunerne, når det er nødvendigt at lave en sådan liste!
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 09:26   #4
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Det er rigtigt glædelig, at der nu er sat handling bag alle ordene tidligere vedr. kommunernes aktivering mv af dødssyge mennesker. Tillykke til hele Danmark, og tak til Inger Støjberg. Man må virkelig have røde ører i kommunerne, når det er nødvendigt at lave en sådan liste!
Tilslutter mig !

Men lur mig om det ikke nok skal lykkes for sagsbehandlere
og lægekonsulenter at få vredet diagnoserne,
så borgeren alligevel sendes i aktiveringscirkus
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 10:09   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tjaa, man sir jo at håbet er lysegrønt

MEN at man i det hele taget har lavet en liste over diagnoser er i min verden så diskriminerende overfor alle andre, der kan have invaliderende sygdomme uden at være på listen!

meeeen det er jo nok ikke noget jeg ska forstå, for vi har jo det rummelige arbejdsmarked og hva har vi her, øhhh...
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 10:10   #6
Lizzy
Afhængigheds tegn af K10
 
Lizzys avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Lokation: Fyn
Alder: 58
Indlæg: 337
Styrke: 16
Lizzy er ny på vejen
De vil da stadig gerne aktivere/arbejdsprøve mig, trods tre lægers entydige udtalelser om at min ryg ER færdig/ødelagt,mit ben er lammet så jeg går med krykke og at de ikke ser mig tilbage i arbejde eller aktiveringstilbud, og uagtet at jeg har haft en hjerneblødning.
Så jeg gir' NADA for den liste FØR kommunerne retter sig efter den!

Og så snakker vi ikke om de to relevante diagnoser som lægekonsulenten slettede med rap hånd (man sku jo nødig fremstå så dårlig som man ER)

Lizzy...retsløs, lovløs og på vej til livløs!
__________________
*Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du!*

Copyright © - mine indlæg må ikke kopieres eller gengives andre steder.
Lizzy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 10:35   #7
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Desværre så ser det altså ud til, at mange psykisk syge blive stadigvæk mishandlet af disse arbejdsprøvninger.

Her er liste over nogle af diagnoser som vil give kommunen ret til mishandling:

F00-09 - Organisk (incl. symptomatiske) psykiske lidelser.

F10-19 - Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser forårsaget af brug af alkohol eller andre psykoaktive stoffer

F20-29 - Skizofreni, skizotypisk sindslidelse, paranoide psykoser, akutte og forbigående psykoser samt skizoaffektive psykoser

F30-39 - Affektive sindslidelser

F40-49 - Nervøse og stress-relaterede tilstande samt tilstande med nervøst betingede legemlige symptomer

F50-59 - Adfærdsændringer forbundne med fysiologiske forstyrrelser og fysiske faktorer

F60-69 - Forstyrrelser og forandringer af personlighedsstrukturen og adfærd

F70-79 - Mental retardering (åndssvaghed)

F80-89 - Psykiske udviklingsforstyrrelser

F90-98 - Adfærds- og følelsesmæssige forstyrrelser opstået i barndommen eller adolescens
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 10:56   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
den liste er stort set alle psykiske sygdomme
de eneste som er beskrevet i en lov
er Skizofreni, skizotypisk sindslidelse og borderline
hvor man kan få forhøjet kontanthjælp
men kun for dem under 25 år
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 13:23   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jamen MT dem over 25 skulle jo nødigt bilde sig ind at de er syge, det kan vi da virkelig ikke have, den slags skal da bare arbejdes væk, og den type mennesker skal ikke have så meget som 2 cm snor, for så tror de jo bare de kan slippe, det går ikke, det går virkelig IKKE vel da.

(ironi)

Listen er et skridt i den rigtige retning især for de borgere som er berørt af den, men den glemmer bare lige alle de mange mange andre sygdomme og lidelser som måske har det lige så svært og måske er lige så truet på livet, dem er det bare ærgerligt for.
For SB´erne skal stadig ikke tænke fornuftigt og medmenneskeligt af dem selv, de skal stadig tænke i kroner og ører, prisen for borgeren er stadig lige lidt relevant.

Så listen hjælper KUN dem der er på den, den hjælper ikke alle andre, men det ændrer ikke ved at jeg godt kan glæde mig på vegne af dem der så ER på listen, for, for dem er et er kæmpe skridt i den helt rigtige retning, tillykke til dem.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2011, 13:26   #10
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Ja måske er listen et skridt i den rigtige retning - men problemet er, at så går man bare ud fra listen... Tænk hvis man tog udgangspunkt i borgerens funktionsniveau, sygdomsbillede og så brugte sin sunde fornuft...
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
for syg til arbejdsprøvning, men ikke syg nok til flex Isabella1 Spørgsmål ang fleksjob 0 25-05-2012 14:53
Kræver ny arbejdsprøvning trods lægers advarsler hraun Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 24-05-2012 21:20
Jeg må ikke melde mig syg (arbejdsprøvning). pige29 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 52 23-05-2012 21:26
Ikke egnet til arbejdsprøvning. Bertha65 Alt det andet 18 25-03-2011 09:33
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension