K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2014, 10:03   #1
lenovo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
lenovo er ny på vejen
sygedagpenge/kontanthjælp og forsikringsudbetaling

Jeg har fået bevilget midlertidig invalidepension fra Lærernes Pension, og vil nu gerne vide, om det får konsekvenser for de sygedagpenge jeg modtager og den kontanthjælp jeg kommer på fra 1.11.14.

I forbindelse med de nye kontanthjælpsregler pr .7.14, synes jeg der stod, at formue og evt samlever/ægtefælles indtægt ikke længere havde betydning for den kontanthjælp man har ret til. Passer det? Jeg vil rigtigt gerne være lidt forberedt før, jeg taler med dem på kommunen. Jeg har fået at vide, at jeg som enlig forsørger kan tilkomme 14.203 kr pr måned, og det er jo dejligt, men ikke til at leve for. Kan de trække i sygedagpenge/kontanthjæpen når jeg får forsikringsydelse hver måned på 9700 brutto?

Har forsikringsudbetalingen konsekvenser for boligsikring og friplads i institution?
lenovo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 10:56   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det plejer at være sådan at ved sygedagpenge sker ingen modregning og ved kontanthjælp modregnes krone for krone.

Undtaget er kun erhvervsevneerstatning efter arbejdsskadeloven (arbejdsskader anerkendt af ASK) - privattegnede forsikringer og udbetalinger fra pensionsselskaber nedsætter kontanthjælpen.

Hertil konner at hvis ens samlever/ægtefælle tjener mere end kontanthjælpssatsen, medsættes ens kontanthjælp også lige som formue over 10.000 kr for enlige og 20.000 kr for par også nedsætter kontanthjælpen.

Se satser og modregninger her: http://bm.dk/da/Tal%20og%20tendenser...anthjaelp.aspx

Og her: https://www.borger.dk/Sider/Kontanth...4-f3fcd11132bc


Ja, udbetalingen har betydning for friplads og boligstøtte, da det er en skattepligtig indtægt.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 11:14   #3
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lenovo Se meddelelser
Jeg har fået bevilget midlertidig invalidepension fra Lærernes Pension, og vil nu gerne vide, om det får konsekvenser for de sygedagpenge jeg modtager og den kontanthjælp jeg kommer på fra 1.11.14.

I forbindelse med de nye kontanthjælpsregler pr .7.14, synes jeg der stod, at formue og evt samlever/ægtefælles indtægt ikke længere havde betydning for den kontanthjælp man har ret til. Passer det? Jeg vil rigtigt gerne være lidt forberedt før, jeg taler med dem på kommunen. Jeg har fået at vide, at jeg som enlig forsørger kan tilkomme 14.203 kr pr måned, og det er jo dejligt, men ikke til at leve for. Kan de trække i sygedagpenge/kontanthjæpen når jeg får forsikringsydelse hver måned på 9700 brutto?

Har forsikringsudbetalingen konsekvenser for boligsikring og friplads i institution?
Mener du kontanthjælp eller jobafklaringsydelse pr. 1.11.14?

Den nye jobafklaringsydelse som svarer til 80% eller 60% af sygedagpengesatsen alt efter om man er forsørger eller ej, er uafhængig af formue og evt. samlevers indtægt. Dog vil der også her ske modregning af udbetalinger fra privattegnede forsikringer mv.

Evt. forsikringeudbetaling har ved kontanthjælp/jobafklaringsydelse ikke den store betydning for boligstøtte, da der jo sker en 'krone til krone' modregning. En forsikringeydelse på 9.700 kr. betyder derfor ikke en højere skattepligtig indkomst, da kontanthjælpen/jobafklaringsydelsen jf. 'krone til krone' modregningen bliver nedsat med samme 9.700 kr. Gælder selvfølgelig kun hvis forsikringsydelsen er mindre end ydelsen fra det offentlige.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 14:40   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Læs venligst seneste indlæg her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27719&page=13
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2014, 17:04   #5
lenovo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
lenovo er ny på vejen
Tak for indlæggene... jeg er ikke helt sikker på om det bliver kontanthjælp pr 1.11, men det er det hun har snakket om, synes jeg. Jeg skal dog i gang med noget praktik få timer om ugen primo oktober og derefter i ressource afklaringsforløb eller noget derhenad. Som jeg forstår det bliver pengene modregnet uanset hvad, kun er det ikke et problem at have over 10.000 kr hvis det er jobafklaringsydelse. Har jeg forstået det ret?
Vi vil forsøge at få forlænget sygedagpengene, da jeg er i behandlingsforløb til primo april 2015 i distrikts psykiatrien og jeg til den tid er startet et praktikforløb op, med henblik på at blive beskrevet. Det ender nu nk ikke med medhold, det har jeg fået at vide, men så anker vi og så er det sikkert et nej gen.. men, jeg må prøve.. nogen gode råd på vejen? Hvor frygteligt, at det skal være så svært at være syg.. at man skal være mere skarp end hvis man er rask.. parakdoksalt!
lenovo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension