K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-10-2011, 16:35   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Slagelse Jobcenter nægtede revalidering til lam!

"Find et job hvor du ikke skal bruge dine ben" :

http://www.e-pages.dk/3f/862/ side 4 -5

Sejt gået, af Brian Madsen og respekt for at tage kampen op

-og det er jo utroligt som tingene kan ændre sig, når først medierne fatter interesse!

-dog blir jeg uendelig ked af det, ved tanken om alle de mennesker som IKKE får denne mulighed suk...
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2011, 17:09   #2
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
sad og læste det her til morgen jojo du kan da bare finde en arbejde hvor du ikke skal bruge dine ben jojo hvorfor ik de skulle skamme sig
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 08:12   #3
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Men kan alligevel ikke lade være med at tænke, at det jo skal være realistisk at leve af det man revalideres til. Og måske kender jobcenteret ingen i kørestol der lever som bygningskonstruktører.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 09:01   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ozelot Se meddelelser
Men kan alligevel ikke lade være med at tænke, at det jo skal være realistisk at leve af det man revalideres til. Og måske kender jobcenteret ingen i kørestol der lever som bygningskonstruktører.
er helt enig, det er ikke nok med en revalidering
det skal også være realistisk og gennemfører
samt hvor stor en chance man har for at kunne leve af det

ikke nok med det, så skal man også finde den hurtigste vej til selvforøgelse foreksempel et kontorjob eller andet

det vil komme meget bag på mig, hvis han havde fået medhold i en anke
hvis de foresat havde nægtet det

Sidst redigeret af MTVRV1; 18-10-2011 kl. 09:20.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 11:56   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tjaa, at manden ikke kan bruge sine ben, betyder jo ikke at han ikke kan bruge knolden...(at "straffe" manden på forhånd for at have en vilje syns jeg da ikke er ok!)

At det så måske kan blive svært for ham at finde et job(ligesom mange andre) ja, det er jo næste del af "historien".

Pst, iøvrigt burde han have en chance for at blive kontordims på en byggeplads, de har også brug for en koordinator, akkordudregner og pladsmand, som de også kalder det.....
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 12:13   #6
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Hmm... Den er svær

Umiddelbart ligner det en oplagt revalideringssag, men der er for få oplysninger i artiklen til at kunne afgøre det helt sikkert.

Men han skal ikke revalideres til bygningskonstruktør efter min mening. Se nedenstående principafgørelse.

Han kan ikke stå bredt til rådighed indenfor faget, det er f.eks. ret svært at komme rundt på en byggeplads i kørestol eller rundt med en landmåler på en mark.

Og jeg mener ikke, at funktionsnedsættelsen er så betydelig, at der kan være tale om særlige forhold - der er ikke noget i artiklen, der lader antyde, at han ikke kan arbejde fuld tid med 100% effektivitet - altså bare ikke lige som bygningskonstruktør.

N-MEDD.012-05 revalidering - arbejdsmarkedets
behov - krav til en jobplan - realistisk jobplan – egne ønsker

Lovgrundlag
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats - lovbekendtgørelse nr. 685 af 29. juni 2005, § 27, stk.2

Resumé
En ansøger med leddegigt havde ikke ret til at få udbetalt revalideringsydelse i forbindelse med uddannelsen til pædagog, da arbejdet som pædagog ikke kunne undgå at udsætte ansøger for belastning af knæ og ryg i forbindelse med løft, træk og vrid. Uddannelsen kunne derfor ikke anses for forenelig med de nødvendige skånehensyn. Udgangspunktet ved tilbud om revalidering var, at revalidenden skulle kunne komme til at klare sig på arbejdsmarkedet på normale vilkår og på fuld tid. Heri lå, at revalidenden også skulle kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet i bredest muligt omfang inden for sit uddannelsesområde, idet han derved fik nemmere ved at finde beskæftigelse. Kun hvis der var tale om en meget betydelig nedsættelse af arbejdsevnen, kunne det være relevant at udarbejde en jobplan med henblik på beskæftigelse inden for en begrænset del af uddannelsesområdet eller med henblik på deltidsbeskæftigelse i form af f.eks. fleksjob. Da ansøger ikke havde meget betydelige begrænsninger i sin arbejdsevne, ville det ikke være i overensstemmelsen med arbejdsmarkedets behov at sigte imod, at han kun kom til at stå begrænset til rådighed inden for et uddannelsesområde. Dette gjaldt uanset hans eget ønske om at komme til at arbejde som pædagog.

Sagsfremstilling
Ansøger søgte i august 2004 kommunen om revalideringsstøtte til uddannelsen som pædagog, og i september 2004 begyndte han på uddannelsen. Ansøger havde fået konstateret kronisk leddegigt i 1993 som 21-årig, hvor der var affektion af knæled, håndled, fingrenes grundled, hofteled, albueled og tåled. Ved røntgenundersøgelse i 2003 fik han påvist massive erosioner og nærmest sammencentrering af håndrodsknoglerne. En speciallæge vurderede, at der erhvervsmæssigt skulle vises skånehensyn til leddene, men at der indenfor pædagoguddannelsen skulle være nicher, som ansøger godt kunne klare.
På ansøgningstidspunktet havde sygdommen været i en rolig fase gennem flere år, men der var symptomer fra venstre håndled i form af belastningsrelaterede smerter. Ansøger havde måttet opgive flere uddannelser, da han fysisk ikke havde kunnet klare arbejdet.
I ressourceprofilen var oplyst, at ansøger modtog SU, og at han havde ca. 10 timers erhvervsarbejde om ugen som kok. Han havde imidlertid problemer med at klare erhvervsarbejdet på grund af træthed og hævede led på dage, hvor han både havde været i skole og på arbejde.
Ifølge udtalelse fra pædagogseminariet forløb uddannelsen planmæssigt og intet tydede på, at han ikke skulle kunne gennemføre den på normeret tid. Der forelå endvidere en udtalelse fra en børnehave, der konkluderede, at det havde været en meget positiv oplevelse for børn, forældre og personale at have ansøger i praktik. Kommunen vurderede, at ansøger var omfattet af målgruppen for revalidering, men at uddannelsen som pædagog ikke var forenelig med de nødvendige skånehensyn. Kommunen henviste til, at der ville være varige skånehensyn overfor tungere fysisk belastende arbejde. Ved påvirkning af leddene kunne der være problemer med gående og stående arbejdsfunktioner. Arbejdet som pædagog ville derfor kræve selektiv placering. Kommunen tilbød samtidig at være behjælpelig med at udarbejde en anden revalideringsplan, hvor skånehensynene ville kunne tilgodeses.
Det sociale nævn fandt ansøger berettiget til uddannelsen som pædagog. Nævnet henviste til de lægelige udtalelser om, at de nødvendige skånehensyn kunne tilgodeses under uddannelsen og det efterfølgende arbejde som pædagog.
Kommunen klagede over nævnets afgørelse og mente, at nævnets afgørelse var i strid med gældende praksis på området, jf. SM O-16-99. Kommunen mente også, at nævnet kun havde lagt vægt på den lægelige vurdering og tilsidesat, at arbejdsevnen skulle kunne omsættes til konkrete jobfunktioner, der skulle findes i et rimeligt omfang på arbejdsmarkedet. Sagen blev behandlet i principielt møde som supplement til SM O-16-99 og SM A-13-02 med henblik på afklaring af, om der i henhold til de nugældende regler kunne ydes revalideringsmæssig støtte til en uddannelse, hvis revalidendens skånehensyn - bredere set -bedre ville kunne tilgodeses inden for andre erhverv.

Afgørelse
Ansøger havde ikke ret til at få udbetalt revalideringsydelse i forbindelse med uddannelsen til pædagog.
Ankestyrelsen henviste til, at udgangspunktet ved tilbud om revalidering var, at revalidenden skulle kunne komme til at klare sig på arbejdsmarkedet på normale vilkår og på fuld tid. Heri lå, at revalidenden også skulle kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet i bredest muligt omfang inden for sit uddannelsesområde, idet han derved fik nemmere ved at finde beskæftigelse. Kun hvis der var tale om en meget betydelig nedsættelse af arbejdsevnen, kunne det være relevant at udarbejde en jobplan med henblik på beskæftigelse inden for en begrænset del af uddannelsesområdet eller med henblik på deltidsbeskæftigelse i form af f.eks. fleksjob. Efter § 27, stk. 2, i beskæftigelsesloven skulle personens beskæftigelsesmål beskrives i en jobplan. Med udgangspunkt i personens ønsker og forudsætninger og under hensyn til arbejdsmarkedets behov skulle planen tillige angive, hvilke tilbud der kunne bidrage til opfyldelse af målet.
Ankestyrelsen havde tidligere truffet principiel afgørelse om, at den ønskede uddannelse skulle kunne anses for forenelig med de nødvendige skånehensyn, jf. Sociale Meddelelser, SM A-13-02, og at pædagoguddannelsen ikke kunne undgå at udsætte ansøger for belastning af knæ og ryg i forbindelse med løft, træk og vrid. På baggrund af oplysningerne i ressourceprofilen vurderede Ankestyrelsen, at ansøger ikke havde meget betydelige begrænsninger i sin arbejdsevne, men at der var skånehensyn i form af ikke-ledbelastende arbejde. Det ville derfor ikke være i overensstemmelsen med arbejdsmarkedets behov at sigte imod, at han kun kom til at stå begrænset til rådighed inden for et uddannelsesområde. Dette gjaldt uanset hans eget ønske om at komme til at arbejde som pædagog.
Ankestyrelsen henviste til, at de nødvendige skånehensyn ikke ville kunne tilgodeses inden for hverken småbørnsområdet eller områderne med fysisk eller psykisk handicappede børn, unge og voksne, da disse persongrupper krævede en del praktisk hjælp. Hertil kom, at også arbejdet med større børn og unge kunne indebære gående og stående arbejde i betydeligt omfang.
Da udbetaling af revalideringsydelse forudsatte, at der var udarbejdet en jobplan, jf. § 51, stk. 1, i aktivloven, skulle udbetalingen af revalideringsydelse ophøre, med mindre kommunen kunne udarbejde en ny jobplan i løbet af meget kort tid.
Ankestyrelsen ændrede således nævnets afgørelse.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 16:21   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
At det så måske kan blive svært for ham at finde et job(ligesom mange andre) ja, det er jo næste del af "historien".
Niks det er netop ikke næste del af historien, for kommunen må ikke revalidere til arbejdsløshed, der SKAL være en reel chance for job efterfølgende, ellers skal de sige nej, det er indarbejdet i lovgivningen.

Så det er bestemt en del af den nuværende del af historien.

Men en bygningskonstruktør sidder nu også mest bag et skrivebord, det er stort set kun i selve udd´en det er nødvendigt at have ben så man kan komme rundt og prøve tingene i praksis, men den færdig udd´ede kommer altså sjældent ud på byggepladsen, hvilket jeg skal hilse fra min gemal og sige faktisk er lidt af et problem for der er mange praktiske ting der ikke tages hensyn til, for de de simpelthen ikke har praktisk erfaring.

På gemalens job, er kontor fimserne ofte kun med ude når der er rejsegilde, og den ene dag kan der altså sagtens tages hensyn til en kørestol, så på det led er en revalidering til bygningskonstruktør altså realistisk nok fysisk kan han sagtens magte jobbet, det er nærmere selve udd´en der kan give problemer.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 18:05   #8
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Hvis man kigger på undervisningsministeriets beskrivelse af bygningskonstruktør, fremgår det, at uddannelsen kan bruges i mange arbejdsområder, også nogle hvor det er meget ud af huset.

http://www.ug.dk/job/byggeoganlaeg/a...oer.aspx#fold2
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 23:47   #9
denuheldige85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Indlæg: 71
Styrke: 14
denuheldige85 er ny på vejen
Åhh ja det jo desværre typisk Slagelse jobcenter...

Jeg synes de sindsyge!! Bare fordi de selv har et fast job og ikke
skal bekymre sig om sygdom bør de altså være mere menneskelige!!

Min veninde Jeanette Nielsen som kæmper med FOA og rigtig mange
andre medlemmere- som også kunne ses i TV øst til aften- er også
blevet svigtet af dem og stået uden penge i over 1½ år!! Det kan
bare ødelægge en familie med mand, hus og børn!!!

Jeg frygter selv for min næste samtale med partshøring på jobcentret
i næste måned for til sidste møde kom sagsbehandleren jo med de
gyldne ord at når mine sygedagpenge udløb her 30 november kunne
jeg søge kontanthjælp eller raskmelde mig!!! Jeg raskmelder mig ikke
når jeg er syg ...!! hvilket jeg også sagde... men suk altså...

Boede jeg ikke i hus var jeg flyttet til en anden kommune bare for at
have en chance for at få hjælp altså...

Trist man ikke kan være syg i Slagelse kommune uden at skulle være
så stærk psykisk at man kan klare kampen med Jobcentret...
denuheldige85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Handleplan for Slagelse jobcenter archibald Politik og Samfund 0 24-03-2012 16:54
Slagelse Jobcenter Klage. archibald Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 27-06-2011 22:54
Åbent hus i Jobcenter Slagelse buster Alt det andet 5 02-09-2009 19:41
Cirkus Jobcenter Slagelse/slagelse kommune -igen buster Politik og Samfund 2 21-09-2008 13:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension