K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-10-2014, 13:56   #1
Andromeda
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Andromeda er ny på vejen
FTP og samlevers indtægt (selvstændig)?

Kære Alle

Når man som kommende førtidspensionist skal oplyse samlevers indtægt fra selvstændig virksomhed, hvad gør man så?
Jeg ringede til Udbetaling Danmark, og hun sagde først noget om, at de tog udgangspunkt i selvangivelsen fra 2012 - hvilket jeg ikke fatter noget af. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bruger tallene fra 2013.

Jeg troede, at man først anslog indtægten og så lavede en endelig beregning (og evt. modregning), når året er omme, men som jeg kunne forstå på hende, så er det ikke det, man gør.

Så hvis en pensionists samlever har haft en høj indkomst tilbage i 2012, så har det betydning for vedkommendes pension i 2014! Det giver overhovedet ingen mening for mig. Kan det virkelig passe?

Så snakkede hun også noget om nogle nye regler, og at de nok ville bruge forskudsopgørelsen for 2013 i stedet, og så gik jeg endegyldigt i sort!

Jeg har prøvet at ringe til kommunen for at spørge, men de stiller mig bare videre til Udbetaling Danmark, så det hjælper mig ikke så meget.

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan det hele hænger sammen?

Og er der et sted på kommunen, hvor jeg kan få hjælp og råd til regler og praksis i forbindelse med førtidspension (jeg har kigget på borger.dk, men jeg synes ikke, det besvarer alle mine spørgsmål)?

På forhånd tak!
Andromeda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2014, 14:06   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tror de bruger 2012 fordi de ikke kan være sikker på 2013 er færdig lavet men du kan vel bare få en udskrift af jeres revisor og bruge den, det kender jeg nogen der gør
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2014, 14:22   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Udbetaling Danmark bruger min mands nuværende løn for 2014 til at udregne min pension.

Jeg har bare skulle oplyse hvad han tjener om mdr i 2014 uden atp og pension og så skulle de ikke vide mere
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2014, 14:53   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Jeg er FTP og gift med en selvstændig og jeg er altid et par år bagud..altså nu går de efter 2012 indtægt - næste år 13 osv

Det er åbenbart sådan de gør - de har altid gjort det ved mig..

Skulle min mand så stoppe som selvstændig - eller få ændret sin indtægt gevaldig - ja så siger revisor man kan tage kontakt og få det ændret..

Nu her betyder det DESVÆRRE ikke det store - da jeg blir straffet alt det jeg kan pga ægtefælle- til loftet...

Og det er revisor der sørger for de får de rigtige oplysninger

Og ja det har betydning hvad partner tjente i 12..

Da jeg blev FTP regnede min revisor det hele ud for mig og hvad jeg mdr ville få og tjekker det hvert år ..kommuner laver også fejl

Stribe FTP

Sidst redigeret af stribe; 15-10-2014 kl. 14:57.
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2014, 15:56   #5
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Din pension bliver beregnet automatisk fra 2015

Du kan selv ændre beregningsgrundlag:
https://www.borger.dk/Sider/handling...0-6cf2635debba

Endvidere er der sket en lovændring som træder ikraft fra 2015:
Folketinget har vedtaget en lovændring, der betyder, at din folke- eller førtidspension fra den 1. januar 2015 automatisk bliver beregnet ud fra din forskudsopgørelse fra SKAT.
https://www.borger.dk/Sider/Pension2015.aspx

Denne ændring fra 2015 gør det meget nemmere for os som afleverer udvidet selvangivelse - gift med partner som driver selvstændig virksomhed
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2014, 13:16   #6
Andromeda
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
Andromeda er ny på vejen
Alletiders. Tusind tak for hjælpen :-)
Andromeda er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension