K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-03-2016, 20:26   #1
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Nej til kontanthjælp

Jeg bekymrer mig om en ven, som er i kræftudredning. Han er EU-borger men bor i DK med dansk famile. Hans arbejdsliv er indrettet således, at han arbejder 5-6 måneder i udlandet som selvstændig og resten i DK som lønmodtager i vikariater etc.

Han har for år tilbage, da han ikke kunne finde arbejde i DK, fået afslag på kontanthjælp, da kommunen ikke mente, der var tale om en social begivenhed, fordi "familien havde indrettet sig således". Som loven er nu, ville han vel heller ikke kunne få noget pga samlevers indtægt. Han er ikke længere medlem af A-kasse på grund af nogle problemer med selvstændig virksomhed.

Han arbejder p.t men hvis han nu ikke længere kan arbejde pga sygdom, er der så overhovedet nogle muligheder for støtte? Eller er han også her henvist til samlever-forsørgelse? Kan han fx komme i ressourceforløb eller lignende?
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2016, 22:02   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Gensidig forsørgerpligt for samlevende på kontanthjælp, blev afskaffet 1/1 2016
Så det er kun hvis han er gift, at partners indtægt/formue har betydning.

Jeg kan ikke se hvorfor han ikke skulle kunne få kontanthjælp.
Selv folk med f.eks. deltidsjobs kan få suppleret op til kontanthjælpssats, hvis bare de så står til rådighed de resterende timer.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2016, 22:42   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Han skal jo nok være registreret som bosiddende i Danmark. Med sygesikringsbevis.

Hvis han er det og sygemelder sig, kommer han i Jobcentere regi og så kører hans sag der, som andre sygemeldtes.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2016, 22:59   #4
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Hvis han stadig er selvstændig, er jeg ikke sikker på at han er berettiget til kontanthjælp.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2016, 23:04   #5
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Han er registreret i Danmark. Er i udredning på Rigshospitalet men har tidligere fået afslag på ansøgning om kontanthjælp.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2016, 23:12   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Hvis han stadig er selvstændig, er jeg ikke sikker på at han er berettiget til kontanthjælp.

Mvh. Susanne
Kan han ikke være berettiget til sygedagpenge?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2016, 23:43   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Han skal jo nok være registreret som bosiddende i Danmark. Med sygesikringsbevis.

Hvis han er det og sygemelder sig, kommer han i Jobcentere regi og så kører hans sag der, som andre sygemeldtes.
Som jeg læser det, bor han i danmark

"§ 3. Enhver, der opholder sig lovligt her i landet, har ret til hjælp efter denne lov.

Stk. 2. For at få vedvarende hjælp til forsørgelse skal modtageren

1) være dansk statsborger,

2) være statsborger i en EU/EØS-medlemsstat eller familiemedlem til en sådan og være berettiget til ophold efter fællesskabsretlige regler eller

3) være omfattet af en aftale efter § 4.

Stk. 3. Hjælp til forsørgelse anses for vedvarende, hvis den er ydet i mere end ½ år eller må påregnes at ville vare mere end ½ år. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6578
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2016, 00:44   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når de tidligere har givet afslag, er det måske med baggrund i at der er tale om delvist selvstændigt og sæsonbetonet arbejde. Man kan f.eks ikke være fisker og så få kontanthjælp to mdr hver vinter. Så er det at de vil sige at man har indrettet sig på sæsonbetonet arbejde og ikke reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Men nu hvor han er syg er det vel anderledes tænker jeg. Hvis han har været i job her i de sidste tre måneder, kan han vel søge om sygedagpenge. De er ikke afhængig af at man er i fagforening, der er blot nogle optjeningsregler der skal opfyldes og som man kan slå op. Til gengæld vil det nok kræve at han afmelder sit firma.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2016, 07:26   #9
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Tusind tak for svar ❤️ Ja, måske er der mulighed nu, sygdom er vel en social begivenhed.

Jeg tror ikke familien selv har overskud til at kæmpe mod kommunen. Og jeg har heller ikke, da jeg også er lidt slidt. Har lige fået tilkendt pension efter fem års sygdom. Men jeg vil gerne hjælpe ved fx at betale udgifter til privat socialrådgiver el. lign. Er der nogle I kan anbefale? Eller andet?
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2016, 07:42   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
prøv at starte med, hvorfor han har fået afslag, måske kan det hjælpe ham vider.

som selvstændig er det svært at få hjælp,har han lukket virksomhed? gift? værdier?
eller ejer han noget der gør han ikke kan få hjælp?

en rigtig god ide,at at få en sygeforsikring som selvstændig, den skal han have i 6 mdr før han kan få sygepenge.hvis han arbejder endnu, kan det jo være det passer i tiden
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension