K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2015, 17:30   #1
Mortil3børn
Helt ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
Mortil3børn er ny på vejen
Fleksjob - udbetaling af skattefri diæter?

Hej allesammen

Måske er der nogle af jer - der kan hjælpe mig?

Jeg er ansat i min mands virksomhed, som fleksjobber på 6 timer ugentligt.

Min mand skal til nogle møder i udlandet - hvor jeg overvejer at tage med, så vi kan kombinere det lidt med noget ferie.

Firmaet er et ApS - og min mand er jo også en slags ansat, får ihvertfald almindelige lønsedler hver måned, ligesom jeg også gør.

I forbindelse med udlandsrejsen kan man kan få udbetalt skattefri diæter fra firmaet med en særlig sats ( http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2064205&vId=0 ) - og det har vi da tænkt os at gøre - ihvertfald til min mand.

Men idet jeg også er ansat - godtnok på andre vilkår pga fleksjobbet - så tænkte vi, om jeg egentlig også kunne få udbetalt disse skattefri rejsegodtgørelser?

Altså - var jeg en alm. ansat er der jo ingen tvivl om at jeg kunne få dem udbetalt, men hvad nu når jeg jo får fleksjobtilskud af min kommune...? Vil det tilskud på nogen måder bliver reduceret eller helt frafalde i den måned?

Der er jo ikke tale om at lønnen bliver større - den vil være præcis det samme som almindelige måder. Der er blot tale om en skattefri godtgørelse...

Hvad tænker I? Tænker at min fleksjob-konsulent måske kan hjælpe mig, men hun virker ikke som den skarpeste, desværre....(

Håber at høre fra jer,

God aften, Mortil3børn
Mortil3børn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2015, 18:48   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mortil3børn Se meddelelser
Hej allesammen

Måske er der nogle af jer - der kan hjælpe mig?

Jeg er ansat i min mands virksomhed, som fleksjobber på 6 timer ugentligt.

Min mand skal til nogle møder i udlandet - hvor jeg overvejer at tage med, så vi kan kombinere det lidt med noget ferie.

Firmaet er et ApS - og min mand er jo også en slags ansat, får ihvertfald almindelige lønsedler hver måned, ligesom jeg også gør.

I forbindelse med udlandsrejsen kan man kan få udbetalt skattefri diæter fra firmaet med en særlig sats ( http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2064205&vId=0 ) - og det har vi da tænkt os at gøre - ihvertfald til min mand.

Men idet jeg også er ansat - godtnok på andre vilkår pga fleksjobbet - så tænkte vi, om jeg egentlig også kunne få udbetalt disse skattefri rejsegodtgørelser?

Altså - var jeg en alm. ansat er der jo ingen tvivl om at jeg kunne få dem udbetalt, men hvad nu når jeg jo får fleksjobtilskud af min kommune...? Vil det tilskud på nogen måder bliver reduceret eller helt frafalde i den måned?

Der er jo ikke tale om at lønnen bliver større - den vil være præcis det samme som almindelige måder. Der er blot tale om en skattefri godtgørelse...

Hvad tænker I? Tænker at min fleksjob-konsulent måske kan hjælpe mig, men hun virker ikke som den skarpeste, desværre....(

Håber at høre fra jer,

God aften, Mortil3børn
Det kan helt klart besvares På samme måde som fx. skattefri godtgørelse for kørsel i egen bil i virksomheden..

HVIS noget skattefrit optræder på en lønseddel som skattefrit, så vil det typisk fremgå EFTER skatteberegningen.. Og dermed bliver det IKKE modregnet i fleksløntilskuddet. Skattefri beløb vil også i e-indberetningen fremgå som skattefrit.. Og her kan kommunen se hvad der er løn og evt. skattefrit

Sidst redigeret af mik16; 22-10-2015 kl. 18:54.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 08:34   #3
Mortil3børn
Helt ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
Mortil3børn er ny på vejen
Tak

Hej Mik

Tusinde tak for hurtigt svar...

Så det betyder, at det kan man sagtens få udbetalt...?

Der er tale om 9 dage - og udfra satserne på Skat. dk vil det jo give over kr. 6.000,- skattefrit... Hvilket jo væsentligt overstiger min månedløn, som er kr. 4.000,- før skat....!!

Mortil3børn
Mortil3børn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 09:16   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mortil3børn Se meddelelser
Hej Mik

Tusinde tak for hurtigt svar...

Så det betyder, at det kan man sagtens få udbetalt...?

Der er tale om 9 dage - og udfra satserne på Skat. dk vil det jo give over kr. 6.000,- skattefrit... Hvilket jo væsentligt overstiger min månedløn, som er kr. 4.000,- før skat....!!

Mortil3børn
Nu var det altså KUN princippet vedr. skattefrit tillæg, jeg svarede på

SÅ ????

MÅSKE ?? skal du alligevel passe lidt på, når vi taler om 9 dage i firmaet´s interesse ???

MÅSKE vil "nogen" syntes at din arbejdsindsats den måned har lidt "rigeligt" med timer.. Uanset at din lønseddel kun viser timetal som normalt. ???

Ser vi rent skattemæssigt på det, så skal den skattefri diæt vel betyde, at du til de møder indgår i firmaets interesse.. Og ikke bare er med som "feriegæst" ???

Andre ansat i fleksjob (ikke i mandens firma) PLEJER jo at blive lønnet lidt ekstra for sådan en firma udlandsrejse.. Men det gør du jo ikke som du sætter det op..

Bare så du er forberedt på spørgsmål..

Selvom at 6000 kr er fristende (som du stiller rejsen op) så ville JEG, simpelthen droppe det.. De 6000 kr KAN blive dyrt.. Og et skud i foden gør altså ondt..

Sidst redigeret af mik16; 23-10-2015 kl. 09:51.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 09:16   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Pas i al fald på, det ikke opfattes som skattefri ferie.

I andre sammenhæng er et beløb som medfølgende/medrejsende partner skattepligtigt.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 09:20   #6
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Kommunen vil nok undrer sig over at du pludselig kan arbejde 9 dage i træk, når du ellers kun kan arbejde 6 timer på en uge.
Og man får jo ikke skattefrie diæter for dage hvor man ikke arbejder.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 09:28   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at det er en god ide under alle omstændigheder at gemme alle kvitteringer, så du kan dokumentere at du har haft udgifter, samt dokumentation for arbejdsindsats, hvis de begynder at bore i hvor meget der er ferie og hvor meget der er arbejde.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 09:56   #8
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Pas i al fald på, det ikke opfattes som skattefri ferie.

I andre sammenhæng er et beløb som medfølgende/medrejsende partner skattepligtigt.
Det er korrekt.. Men mon ikke at der i dette tilfælde ligger en "lønaftale" der kobler forholdet "mand og kone" ud af den virksomhed.. Det plejer at være et must, for overhovedet at kunne være ansat fleksjobber i ægtefælles firma..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 10:28   #9
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Under alle omstændigheder skal kommunen orienteres om at fleksjobber i en periode er "flyttet" med virksomheden til udlandet, hvorfra arbejdet vil blive udført.

En anden ting er at virksomheden så skal forsikre dig under ophold i udlandet, og det er spørgsmålet om det efterhånden ikke kan komme til at koste det samme som i sparer i skat på diæterne.
Jeg ville overveje det med, medrejsende hustru og så betale skatten og samtidig ikke bringe dit timetal i tvivl.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2015, 09:30   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nu har jeg læst alle oplæg og ja det kan du godt men du risikere problemer med kommunen fordi du pludselig arbejdes så meget og fordi du som fleksjobber normalt kun har få timer.

hvis en emsy jobkunsulent får kik på jer, risikerer i at din kontrakt skal genvuderes fordi du jo arbejder mere end din mand betaler for, og hvor tit gør du det?
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension