K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2015, 21:46   #1
Mettelouiise
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mettelouiise er ny på vejen
Må jeg tage et hf enkeltfag på kontanthjælp?

Hej.

Jeg ville gerne høre om man må tage et hf enkeltfag som e learning når man er sygemeldt og under udredning på kontanthjælp. Jeg har været syg i 9 år dog først på sygedagpenge. Jeg ville bare gerne lære lidt sprog. Et enkeltfag er jo ikke kompetencegivende, og jeg ville sagtens med e learning kunne passe arbejdsprøvninger og andet de måtte sende mig ud i.
Er her nogen der ved noget?
Mettelouiise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 22:02   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det kræver tilladelse fra din sagsbehandler.. tidligere har man kunnet få lov i nogle tilfælde, men ved ikke hvor meget de har strammet op. Hvis du bliver sendt i arbejdsprøvning, vil du blive bedt om at stoppe, da man ikke kan bedømme erhvervsevnen fuldt ud ellers.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 22:44   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Fandt to principafgørelser, der muligvis besvarer dit spørgsmål, men af hvad jeg kan se, kræver det (som pip siger) tilladelse fra din sagsbehandler:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160332

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160331

Hvis du skal argumentere med sagsbehandler, så kan det jo givet øgede muligheder for at finde fleksjob engang i fremtiden, når du har noget uddannelsesmæssig baggrund.

Og grunden til at du ikke kan gøre det under arbejdsprøvning, er fordi de skal finde din maksimale arbejdsevne. Så hvis noget af den arbejdsevne muligvis går til at studere, vil resultatet af arbejdsprøvningen blive misvisende, for hvad nu hvis du kunne arbejde mere hvis du ikke studerede imens
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 22:56   #4
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Tal med din sagsbehandler, med lidt velvilje kan det flettes ind som en del af din afklaring.
Alternativt må du tage faget på aftenskole, det kan de ikke forhindre !
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 08:36   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Alternativt må du tage faget på aftenskole, det kan de ikke forhindre !" citat.

Jo det kan de formodentlig, hvis man står som sygemeldt!

Undersøg dette, da du kan miste forsørgelsen, og blive anklaget for svig!

Hvis du ikke er fuldtidssygemeldt, kan det måske lade sig gøre, men du skal aftale dette med sagsbehandler, og få det på skrift!

VH POiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 10:36   #6
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
"Alternativt må du tage faget på aftenskole, det kan de ikke forhindre !" citat.

Jo det kan de formodentlig, hvis man står som sygemeldt!

Undersøg dette, da du kan miste forsørgelsen, og blive anklaget for svig!

Hvis du ikke er fuldtidssygemeldt, kan det måske lade sig gøre, men du skal aftale dette med sagsbehandler, og få det på skrift!

VH POiae
Man har ret til fritidsinteresser, det kan de ikke hindre uanset hvad du fejler.
Da kurser på aftenskole ikke er kompetencegivende og oftest foregår udenfor normal arbejdstid er der derfor denne mulighed !
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 11:23   #7
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hvisdu får tilkendt ressourceforløb, er det muligt at tage HF enkeltfag.

Jeg tager selv HF enkeltfag på HF VUC i Århus i et ressourceforløb.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2015, 11:37   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Salsa Se meddelelser
Man har ret til fritidsinteresser, det kan de ikke hindre uanset hvad du fejler.
Da kurser på aftenskole ikke er kompetencegivende og oftest foregår udenfor normal arbejdstid er der derfor denne mulighed !
Måske ikke, men de kan fjerne den ydelse man får, eller give afslag på f.eks førtidspension eller fleksjob, med den begrundelse at det ikke kan afvises at erhvervsevnen evt kan øges ved at undlade at dyrke fritidsinteresser/gå på et kursus..

Der er set afslag pga børn i hjemmet, da det ikke kan udelukkes at erhvervsevnen øges når de flytter hjemmefra.. og derved er situationen ikke stationær. Og ankestyrelsen køber den.

Så står man i en udredningssituation, vipper man ikke med et øre uden at have vendt det med sin sagsbehandler..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2015, 00:06   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Eller også finder man ud af det, på den hårde måde!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2015, 00:14   #10
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Måske ikke, men de kan fjerne den ydelse man får, eller give afslag på f.eks førtidspension eller fleksjob, med den begrundelse at det ikke kan afvises at erhvervsevnen evt kan øges ved at undlade at dyrke fritidsinteresser/gå på et kursus..
Har du hørt om det, eller gætter du bare ?
For
Jeg har udtrykkeligt fået oplyst at man gerne må have fritidsinteresser også under arbejdsprøvning mm, fordi man ønsker at se personens liv som en helhed... fritidsinteresser må selvfølgelig ikke stille sig i vejen for afklaring, eller fylde hele arbejdsugen så man ikke kan andet.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension