K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2015, 16:28   #11
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LoneSkou Se meddelelser
taget fra skat.dk, ved godt der står kapitalpension, men de er jo næsten afskaffet pga. politikerne lavede loven om, min kapitalpension, blev ændret til ratepension. men her er hvad skat skriver:


SKAT: C.A.10.2.5.4.2 Udbetaling ved varigt nedsat funktionsevne ...
er berettiget til at få førtidspension efter lov om social pension, se LBK nr. ... 2 skulle der alene afgiftsberigtiges med 40 pct. i forbindelse med opsigelse og ... giver kun pensionsopspareren én mulighed for at hæve kapitalpension med en afgift på ... udbetales på grund af sygdommen men først, når den varige nedsættelse af ...
Man kan på ingen måde sammenligne de to pensionsformer.
De fungerer på helt forskellige vilkår og har vidt forskellig målgruppe.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2015, 16:29   #12
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LoneSkou Se meddelelser
taget fra skat.dk, ved godt der står kapitalpension, men de er jo næsten afskaffet pga. politikerne lavede loven om, min kapitalpension, blev ændret til ratepension. men her er hvad skat skriver:


SKAT: C.A.10.2.5.4.2 Udbetaling ved varigt nedsat funktionsevne ...
er berettiget til at få førtidspension efter lov om social pension, se LBK nr. ... 2 skulle der alene afgiftsberigtiges med 40 pct. i forbindelse med opsigelse og ... giver kun pensionsopspareren én mulighed for at hæve kapitalpension med en afgift på ... udbetales på grund af sygdommen men først, når den varige nedsættelse af ...
Når du har ændret kapitalpensionen til en ratepension, så er det reglerne for ratepension der gælder.

Se mit tidligere link, hvor der står :

Udbetaling ved varigt tab af erhvervsevne
Hvis du varigt mister erhvervsevnen og får bevilget førtidspension, kan udbetalingerne begynde, selvom du ikke har nået pensions- udbetalingsalderen. Du skal betale indkomst- skat af udbetalingerne, men ikke arbejds- markedsbidrag.

Det vil sige du kan starte med at få ordningen udbetalt i rater når du har fået tilkendt førtidspension. Du skal betale skat af udbetalingerne, ligesom hvis du ventede til pensionsalderen med udbetalingerne.

Hvis du vil ophæve hele ordningen er det mod 60% afgift. Den kan kun hæves mod 40% afgift ved dødsfald.

Mvh. Susanne

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Jo ikke før tid, hvis man er fp.
Jeg ved ikke lige hvad du mener. Se mit svar til Salsa

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2015, 16:54   #13
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Har du selv valgt at blive konverteret til rate-pension frem for den anbefalede alders-opsparing, da kapitalpensioner blev konverteret?
Problemet var at man skulle betale top-skat på konserverings tidspunktet for at en konvertering til ratepension kunne betale sig, alle andre ville tabe på det, netop fordi der er så stor forskel på rate- og kapital-pension.
Finanstilsynet advarede faktisk på det kraftigste om at folk med almindelig indkomst konverterede til rate-pension selvom det kunne give et lille her og nu "ekstra-fradrag"

Den eneste grund til jeg selv har ratepension, er fordi den er indbetalt i en periode hvor jeg betalte top-skat, jeg betalte også børnebidrag og hustrubidrag til en højtlønnet eks-mand, i den periode, udelukkende for at holde skatten nede.
Havde jeg ikke haft den høje indtægt, kunne disse ting slet ikke have betalt sig.
Ang. Indløsning til det være en latterlig lille sum der var tilbage hvis jeg indløste den fordi jeg var på pension, det betaler sig bedst at vente, og så kan man jo investere pengene imens.
Jeg havde en tilvækst på 34 procent i årets første 7 måneds, dertil kommer et udbetalt overskud på næsten 3 procent (efter skat)
Så måske skal du i gang med at investere pengene !!!
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2015, 18:35   #14
LoneSkou
Skou
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2015
Lokation: Odder
Indlæg: 4
Styrke: 0
LoneSkou er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Jo ikke før tid, hvis man er fp.
Stampe. jo det kan du, såfremt, det er pga. erhvervsevne du er tilkendt FP.
LoneSkou er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 12:38   #15
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Er der nogen af jer, der har hævet hele ratepensionen i forbindelse med førtidspension?
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 13:31   #16
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Min var på omkring 60.000 og efter alle udgifter til Skat og diverse gebyrer ville der være omkring 12.000 tilbage.
Så det kunne ikke betale sig !
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2016, 20:23   #17
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LoneSkou Se meddelelser
taget fra skat.dk, ved godt der står kapitalpension, men de er jo næsten afskaffet pga. politikerne lavede loven om, min kapitalpension, blev ændret til ratepension. men her er hvad skat skriver:


SKAT: C.A.10.2.5.4.2 Udbetaling ved varigt nedsat funktionsevne ...
er berettiget til at få førtidspension efter lov om social pension, se LBK nr. ... 2 skulle der alene afgiftsberigtiges med 40 pct. i forbindelse med opsigelse og ... giver kun pensionsopspareren én mulighed for at hæve kapitalpension med en afgift på ... udbetales på grund af sygdommen men først, når den varige nedsættelse af ...
Det gælder kun kapitalpension. Er den konverteret il ratepension, så gælder Reglerne for ratepension som er anderledes. Svaret om at man kan starte rateudbetalingen før tid ved førtidspension er et godt bud. (Beskatning som alm. indkomst)

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2016, 08:16   #18
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Tak for jeres svar. Grunden til at jeg overvejede at hæve pensionen som engangssum var for at undgå modregning (min førtidspension er i forvejen meget lille pga modregning af arbejdsmarkedsinvalidepension + samlevers indtægt). Hvis jeg får ratepensionen udbetalt løbende før tid, bliver der jo modregnet, og så får jeg intet ud af det.

Hvis jeg på den anden side, efter skat og gebyrer, kun får en lille del udbetalt som engangssum, får jeg jo næsten heller ikke noget ud af min pensionsopsparing, øv.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2016, 09:30   #19
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Hvis jeg på den anden side, efter skat og gebyrer, kun får en lille del udbetalt som engangssum, får jeg jo næsten heller ikke noget ud af min pensionsopsparing, øv.
Man kan jo altid vente til man skal på alders-pension, det er denne pensionsform beregnet til og derfor får man det optimale ud af det på den måde.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2016, 13:15   #20
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LoneSkou Se meddelelser
Stampe. jo det kan du, såfremt, det er pga. erhvervsevne du er tilkendt FP.
Er man tilkendt fp - er det ikke at betragte som værende "før tid"
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension