K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2013, 19:16   #1
to77
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
to77 er ny på vejen
Stop af SDP - Afslag på FTP

Hej alle her på k10.

Jeg håber jeg har valgt den rigtige kategori da min sag både handler om SDP og førtidspension.

Først lidt om mine diagnoser, jeg har været tilknyttet en speciallæge i psykiatri i over 2 år, hans diagnose er; ADHD, depression og blandet personlighedsforstyrrelse med evasive, paranoide og skizoide træk.

Derudover er der på kommunens foranledning lavet to speciallægeerklæringer. Erklæring 1 konkluderer ADHD, social fobi og depressiv enkeltepisode af moderat grad. Erklæring 2 konkluderer udifferentieret eller paranoid skizofreni - hvilket skulle forklare min angst, depressioner, hørelseshallucinationer og vrangforestillinger.

Her er uddrag fra statusattest fra min egen læge fra oktober 2012.
"""
Der er lidt uenighed om den endelige diagnose, men alle 3 psykiatere synes at
være enige om, at pt. lider af depression, angst og paranoia. Desuden mener 2 af de 3 psykiatere, at pt. har symptomer forenelig med ADHD. Selv beskriver patienten, at han har det psykisk meget dårlig, uoverskuelighed, nedsat koncentration, kan intet overkomme, manglende livslyst og i flere år tanker om selvmord.
Desuden lider patienten af svær adipositas.
Patienten lider således af svær psykisk sygdom. Han er i behandling hos ***, som han angiveligt har et godt samarbejde med. Patienten føler at behandlingen hjælper.
På baggrund af det langvarige forløb skønner jeg, at prognosen er dårlig
med henblik på helbredelse.
Patienten er så svært medtaget, at han i øjeblikket ikke har nogen arbejdsevne, og jeg skønner desuden, at han ikke er i stand til at deltage i aktivering.
"""

Mine sygedagpenge stod til at udløbe efter de første 52 uger i december sidste år. Jeg fik af min sagsbehandler at vide jeg opfyldte ingen af betingelserne for forlængelse da de ikke kunne arbejdsprøve mig. Jeg spurgte om det kunne være rigtigt at jeg var for syg til at modtage SDP, og hun svarede at sådan var det altså. Hun ville ikke indstille mig til pension, da hun ikke mente jeg var berettiget hertil. Jeg kunne selv søge på det foreliggende, men hun mente ikke jeg fik den igennem. Direkte adspurgt om mine SDP blev forlænget hvis jeg søgte pension, var svaret klart nej, den eneste mulighed for mig var kontanthjælp som jeg blev opfordret til at søge. Hun kunne ikke svare på hvor længe jeg skulle være på kontanthjælp, jeg gav udtryk for at jeg havde svært ved at klare økonomisk usikkerhed, og frygtede at min tilstand ville blive forværret, hun kunne ikke se at økonomi spillede ind i mine chancer for at blive bedre.

Jeg søgte herefter pension på det foreliggende, ikke fordi jeg havde lyst men fordi jeg følte mig tvunget til det økonomisk. Det var først efter at min egen psykiater gjorde mig opmærksom på at sygedagpenge skulle forlænges ved pensionssag, og efter at jeg gjorde SB opmærksom herpå, at SDP blev forlænget.

Nu er der så i april kommet afslag på pension, som jeg har anket, det ligger nu ved beskæftigelsesankenævnet.

Mine sygedagpenge er stoppet sidst i april med følgende begrundelse:
"""
1. Hvis det er overvejende sandsynligt, at du kan komme i revalidering
Revalideringen skal føre til, at du kan vende tilbage i ordinært job. Vi vurderer, at det ikke er overvejende sandsynligt, at du kan blive revalideret. Her har vi lagt vægt på følgende:
Der er igangsat psykiatrisk behandling som er vigtig at du følger, da det er et led i du helbredsmæssigt kan få det bedre. Det er Jammerbugt Kommunes
vurdering at du ikke opfylder betingelserne for denne forlængelses, da det vurderes at revalidering skal føre til, at du kan vende tilbage i ordinært job.

2. Hvis det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge din arbejdsevne, kan sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger.
Vi vurderer, at det ikke er relevant for dig at få afklaret din arbejdsevne fordi det på nuværende tidspunkt frarådes af din egen læge at der igangsættes aktivering, da det vurderes at du har brug for ro til at følge den psykiatriske behandling der er i gang sat. Prognosen for hvornår der kan
igangsættes en foranstaltning vurderes værende usikker.

3. Hvis du har udsigt til raskmelding
Dette kræver, at du efter en sikker lægelig vurdering, vil kunnebraskmeldes inden for 2 år (2 x 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden). Ud fra de oplysninger, vi har, er du ikke under eller venter på en lægebehandling, som vil kunne føre til raskmelding inden for 2 år. Vi har lagt
vægt på følgende forhold. Der fremgår ikke noget lægeligt som
med sikkerhed kan sige at du indenfor 2 x 52 uger vil kunne raskmeldes til ordinært arbejde.

4. Hvis det er uafklaret, om du er berettiget til fleksjob eller førtidspension
Hvis du ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om du vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op 26 uger. Der er lagt vægt på at der ikke kan påbegyndes afklaring af arbejdsevnen.

5. Hvis du har en livstruende sygdom, der ikke kan behandles.
Ud fra vores oplysninger er din sygdom ikke livstruende.

6. Hvis du har en sag om arbejdsskade.
Ifølge vores oplysninger er der ikke rejst en sag om erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade.

7. Hvis der er påbegyndt sag om førtidspension.
Vi har undersøgt, om der er mulighed for at indstille dig til førtidspension. Der er følgende årsag til, at vi ikke skønner at kunne indstille dig til en førtidspension: Det er Jammerbugt Kommunes vurdering at der ikke er tale om en ubetydelig arbejdsevne, samt at der er tale om at du er nydiagnosticeret, samt at det vurderes at der vil være mulighed for bedring over tid.

Vi kan således ikke efter nogen af disse bestemmelser forlænge dine sygedagpenge.
"""

Jeg klagede over stoppet med henvisning til at kommunen skulle enten sætte mig i revalidering fleksjob førtidspension eller ordinært job. Sådan som jeg har læst det på siden om SDP stop her på k10.

Jeg efterspurgte i min klage hvad de efterfølgende ville henvise mig til.

Her er svaret:
"""
*** kommune fastholder afgørelse af ophør af sygedagpenge.

Der henvises til partshøring af den 09.04.13 hvori det fremgår at *** kommune har taget stilling til retsikkerhedslovens § 7A. Der henvises i øvrigt til afgørelsesbrev den 23.04.13. Det vurderes at der ikke kan igangsættes en beskæftigelsesretet foranstaltning, da du er i gang med en psykiatrisk behandling som kræver ro. Som det fremgår af partshøring og afgørelse er der taget stilling til om det har været muligt at forlænge sygedagpenge udover de 52 uger. Det er ikke muligt at afklare din arbejdsevne da du er i psykiatrisk behandling som er nødvendig at du følgersom et led i at få det bedre. Prognosen for hvornår der kan begyndes afklaring af din arbejdsevne vurderes for værende usikker.

Sagen sendes til beskæftigelsesankenævnet til videre sagsbehandling.
"""

Da der ikke var svar på hvad de vil henvise mig til sendte jeg mail til SB og fik i hovedtræk følgende svar:

Når du står uden ydelse er der 2 muligheder:
1. Melde mig ledig i a-kassen og være aktivt jobsøgende.

2. Hvis ikke dette er muligt, henvises jeg til at søge kontanthjælp.

Det blev en lang smøre og jeg syntes der er så mange spørgsmål, f.eks:

Hvordan kan jeg stole på at jeg bliver behandlet rigtigt, når SB i november påstod at jeg kun var berettiget til kontanthjælp selvom jeg søgte pension? Det lugter langt væk af at der skal spares penge.

Skulle kommunen have indstillet mig til pension når der ikke kan henvises til revalidering fleks eller alm. arbejde?

Er der en idé i at hyre en privat socialrådgiver? Jeg føler ikke jeg har det mentale overskud til at kæmpe længere, så hvis det er det de har været ude på skulle ske, er det i den grad lykkedes for dem.

Jeg ser frem til at høre fra alle der har en mening om min situation.

Ellers vil jeg ønske alle en god pinse og håber i nyder det vejr.


Mvh
to77
to77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2013, 20:10   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære to77.

Du bliver her på din tråd fremover.

Du har godt overblik over din sag. Også god Pinse til dig.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 20:33   #3
to77
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
to77 er ny på vejen
Hej igen

Jeg har lige tømt postkassen, her var der svar fra beskæftigelsesankenævnet på min første klage over sygedagpengestop den 9 november 2012, de er sgu hurtige.

Afgørelsen var at kommunens beslutning blev stadfæstet, med begrundelsen at jeg ikke opfyldte nogle af forlængelseskravene, og at sygedagpenge skal ses som en kortvarig løsning.

Jeg havde ikke søgt pension på det tidspunkt.

Det tegner ikke godt for den nye klage der ligger der nu.

Når nu jeg har klaget over pensionsafslag, kører sagen så stadig og og kan jeg på den baggrund argumentere at de ikke kan stoppe sygedagpenge?

Jeg har nogle feriedagpenge tilgode i a-kassen, kan jeg få dem udbetalt inden jeg bliver tvunget til at søge kontanthjælp, uden at det forringer min sygedagpengesag?

Til fallenten87.

Tak for din PM.

Jeg kan desværre ikke besvare PM da jeg ikke har 5 forumposts endnu.

Men jeg kan bekræfte at vi nærmest er naboer, og at vi har samme sagsbehandler, desværre.

Jeg håber for dig du har mere held med at komme igennem med din sag end mig, det er op ad bakke.


Jeg håber endnu engang på meninger om min sag.

Mvh

to77
to77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 20:45   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tænker at du pt vurderes til at være for syg til at afklares yderligere, men at der stadig er behandlingsmuligheder, og derfor skal du behandles til din tilstand er god nok til at du kan afklares....

Så derfor vil du nok være henvist til at søge kontanthjælp under din fortsatte behandling...
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 01:36   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Som pip skriver hører du til på KHJ.

Du er ikke afklaret arbejdsmæsigt de aner hat om hvor mange timer du kan klare, du kan ikke afklares før din sygdom er velbehandlet (behandlingsmulighederne udtømte) og stationær. Lægen har beskrevet at du er i behandling OG er i bedring ærgo er du ikke stationær, og jeg tvivler på behandlingsmulighederne er udtømte.
Yder mere har du søgt FP EFTER 1/1 SKAL du i gennem et ressourceforløb uden er det et klokke klart afslag.

Kreteriet om at du er stationær (nok til en arbejdsprøvning) gælder også ved fleks, og derfor er du heller ikke berettiget til at overgå til den mulighed (du kan ikke starte et job i morgen) Man kan godt overgå til fleks uden at være endeligt afklaret men det kræver meget tydelige udtalelser der siger at du vil kunne klare fleksjob, der må ikke hærske den mindste tvivl om at du måske bliver rask, eller måske hører til på FP, det har du heller ikke.

Du spørger: Når nu jeg har klaget over pensionsafslag, kører sagen så stadig og og kan jeg på den baggrund argumentere at de ikke kan stoppe sygedagpenge?

Svaret er at man har ret til sygedagpenge frem til den dag kommunen første gang har truffet afgørelsen (om inden FP eller ikke FP) retten fortsætter altså IKKE under anken, men får man medhold vil man få med tilbagevirkende kraft.

Du spørger også: Jeg har nogle feriedagpenge tilgode i a-kassen, kan jeg få dem udbetalt inden jeg bliver tvunget til at søge kontanthjælp, uden at det forringer min sygedagpengesag?

Jeg ved det faktisk ikke, mit umiddelbare BUD er nej, du må hjertens gerne hæve dem (jeg er lige ved at tro du skal fordi det er formue) men jeg vil altså skyde på de bliver regnet som formue, og derfor vil de blive modregnet KHJ ydelsen.
Men du kan alt tid ringe og spørge på kommunen, inden ringer du uden at sige hvem du er (sig det er et væddemål ell) eller også skriver du og udbeder dig et skriftligt svar, så du har beviserne i orden.

Noget andet er så at det er langt værre at stå med udsigten til at havne på KHJ end det er når først man er røget ud over den kant, der er en del ting man kan gøre aktivt for at ændre ens økonomiske situation, det er ikke fedt at skulle gøre det, men bare det at man kan gøre noget, betyder meget.

Fx da jeg mistede, jeg ville enlig kunne få omkring 3000 men det personlige fradrag er på 3400 så om jeg selv brugte de 3000 og gemalen fik de 400 eller om han fik det hele, gjorde absolut ingen forskel økonomisk, mens det for mig betød MEGET at slippe for det møg-system (jeg kunne ikke mere psykisk) Så han startede med at ringe til SKAT (først kunne de slet ikke finde ud af det, en borger der ingen indtægt har overhovedet?? nej det går virkelig ikke, men de fandt da ud af det) så til forsikringerne, forklarede sagen, en ting var at alle ikke lovpligtige blev fjernet (bort set fra hans ulykke, mest fordi han er en knold, han har savet en finger af smadret et knæ ol i fritiden, mens jeg aldrig har brugt min) men med et snuptag halverede de faktisk bilforsikringen, uden problemer de tilbød det (og uden større risiko ell) Allerede der fandt vi en del tusinde, men det var så også nødvendigt for vi stod med et underskud på 3-tusinde hver måned, hvis ikke vi gjorde noget.

Med lidt flytten tal og rygestop fandt vi faktisk næsten 8000, på få dage.

Og så er der ændret totalt tankegang når det kommer til forbrug, et godt eksempel er at en lille is til 6 kr i dag er det rene luksus, is er noget man får 1 højest 2 gange om året.

Man kan leve for meget få penge, hvis man vil, vi har 4500-5000 pr md til 5 næser til mad tøj, shampoo osv osv, og vi lever endnu, det er noget rigtig bæ hvis køleskabet skal skiftes ell, men endnu har vi også overlevet det. (der er flere tråde om emnet her inde, så vil ikke gå i dybten)

Som jeg skrev det er ikke spor sjovt, slet ikke når man har børn, men når det er sådan vilkårene er så lever ungerne faktisk også med det, helt uden at hade deres forældre (bort set fra når de gamle hoveder siger nej til den der is *gg* det gør mere ondt på os voksende end på dem)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 01:44   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af to77 Se meddelelser
Det tegner ikke godt for den nye klage der ligger der nu.

Når nu jeg har klaget over pensionsafslag, kører sagen så stadig og og kan jeg på den baggrund argumentere at de ikke kan stoppe sygedagpenge?

to77
Nej det kan du ikke....

Når de har givet dig et afslag på forlængelse.....ja så vil du også få et afslag på din pensionsansøgning...

Dette fordi de skal have undersøgt om du er berettiget til en pension inden de kan stoppe dine sygedagpenge...

Medmindre der er sket en væsentlig forandring i dit helbred eller arbejdsevne...fra du søgte om forlængelse til du søgte pension...

Så hvis der ikke er sket en stor forandring....ja så skal du nok forberede dig på et afslag på din pensionsansøgning også...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 16:59   #7
Fallenten87
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2013
Indlæg: 46
Styrke: 12
Fallenten87 er ny på vejen
Det var dælme *****s. Men ja - jeg tænkte det nok. Hun forsøgte i starten, at feje mig væk, ved at sige at : Morbus Chron jo har gode perioder TIT og OFTE, og at det måtte være nok med at Jeg søgte KHJ og en paragraf 56 aftale. Min læge fejede hende så væk, ved at skrive, at det var, at stikke en arbejdsgiver - blår i øjnene, at tro at jeg kunne opretholde selvforsøgelse med en paragraf 56 aftale, og efterfølgende gik der et par måneder, hvor tiden blot løb, og så skrev han det med, at min lidelse jo er kronisk, (som hun godt vidste) , at behandlingsmulighederne var udtømte, og at tilstanden var stationær, uden udsigt til bedring, nogensinde, samt at det var forbundet med væsentligt forværring af sygdomsaktiviteten, hvis de sendte mig arbejdsprøvning, og at min arbejds og funktionsevne var 0, indenfor ethvert tænkeligt fag, samt at der var sket en væsentligt forværring af mit sygdomsbillede det sidste år. Det sidste jeg hørte fra hende, var - at jeg skal have lavet en psykologvurdering og at min egen læge skal udarbejde en LÆ265, og at sagen så skal foreligges rehabilliteringsteamet. Jeg falder selv for sygedagpengereglen den 31.12.13 -og skal nok på KHJ d. 1.1.14. Jeg vil da ikke mene, at de kan feje det min læge skriver, af bordet - og derved undgå at give mig en pension/fleksjob - eller er der andre der mener det modsatte af mig? OG ja, Jammerbugt kommune!!!
Fallenten87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
afslag på flexjob - stop for sygedagpenge giverikkeop Spørgsmål ang fleksjob 6 15-02-2012 00:04
Afslag på fleks, stop for sygedagpenge, kontanthjælp Cirkel Alt det andet 7 07-09-2011 12:20
Sygedagpenge stop/ afslag på fleksjob Rikkesejer Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 23-06-2011 13:05
Stop af sygedagpenge efter afslag på FTP jandersen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 17-02-2010 15:59
Afslag på førtid & stop af sygeddagpenge Larscity Din historie 11 22-06-2009 16:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension