K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2010, 04:32   #1
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
posttarumatisk stress disorder

hej alle samen.

efter et større meltdown den anden dag er der flere der har spurt ind til hvordan jeg har det og om jeg har fået en diagnose på ovennævnte.

jeg kan ikke rigtig finde noget på dte via nattet- en det er fordi jeg er en klovn til at søge.

nogen der kan smide et link?

jeg har bla problemer med at sove, og min lunte er snart så kort at der intet skal til før jeg bliver meget vred. jeg har det også som om jeg mistænkeliggøres hele tiden, og har kuttet en masse forbindelser til familie og venner på det seneste.lige nu har jeg ikke lyst til at leve det liv jeg har. lys og lyd er heller ikke mine bedste venner for øjeblikket. vågner ca hver 2 nat og kanikke få luft. det er meget ubehageligt, og jeg er angst når det sker.

nogen der har denne diagnose og kan fortælle om den?

jeg bestiller en tid hos min læge på mandag, for sådan her kan jeg ikke have det.
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2010, 08:24   #2
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Hej kandelsdorff.

Jeg fandt engang denne side, da jeg skulle finde noget andet - og synes, at den er ret god.

http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/ptsd.htm

Håber, at du kan bruge den - og at du klarer dig igennem

Kh Synf
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2010, 08:25   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
almindelig stress/angst og depression kan udmærket give samme symtomer
det har jeg fået af ventetid og lang udredning af læger og nu kommunen
også denne mistænkeliggørelse
har det på skrift af en psykiater, selvom min sygdom faktisk er fysisk
desværre er vi nok mange som har fået det på samme måde

men en meget klog beslutning og bestille tid hos din egen læge
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2010, 09:04   #4
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
PTSD kommer sig som oftest af en traumatisk hændelse...

Som de andre siger kan de symptomer du har sagtens være stress og depression.

Når man har PTSD så lider man som oftest af søvnproblemer og i sær mareridt, flash back af hændelsen.

Men slår du PTSD op på google, står der mere om det. Det er lidt svært at svare på da vi hverken er læger herinde eller du har fortalt noget baggrunds historie for det.

Har du været udsat for en voldsom hændelse du ikke kan slippe der kan have givet dig PTSD?
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2010, 11:57   #5
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
der har været flere ting. 2 bilulykker med fysisk skade til følge. og så en 11 år lang kamp med kommunen for at blive udredt.
i den ulykke hvor jeg brækkede ryggen, ser jeg nogle gange brudstykker, bla hvordan ruden med et var totalt knust.lyden af hvinende bremsende dæk kan jeg også stadig høre. jeg var på dette tidspunkt gravid i 5 måned med min datter. det er snart 6 år siden.

i min første ulykke, da jeg var 17 år,(ung dame kører ud for ubetinget vigepligt, jeg var sidepassagerer) får jeg et piskesmeld og min korttidshukommelse bliver ødelagt. jeg kan herefter ikke huske numre eller aftaler med mindre jeg skriver det ned.

men det er jo mange år siden? kan det opstå efter SÅ mange år?

jeg tror måske det er en form for stress- så jeg må hellere få ringet til lægen

Sidst redigeret af Stezu; 05-08-2010 kl. 13:39. Årsag: indlæg lagt sammen - skriv venligst til flere i samme indlæg og brug rediger-funktion ved tilføjelser
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2010, 17:39   #6
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Det kan sagtens opstå efter så mange år, enten kan det komme af sig selv ellers kan det blive fremprovokeret af sygdom...

Jeg vil råde dig til, at få en henvisning til en psykolog og så skal du vælge en med speciale i psykotraumatologi, for det er dem der vil kunne hjælpe dig bedst :-)
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2010, 19:11   #7
Bissen
Føler sig hjemme på K10
 
Bissens avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2008
Lokation: Roskilde Kommune
Indlæg: 45
Styrke: 16
Bissen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kandelsdorff Se meddelelser
i min første ulykke, da jeg var 17 år,(ung dame kører ud for ubetinget vigepligt, jeg var sidepassagerer) får jeg et piskesmeld og min korttidshukommelse bliver ødelagt. jeg kan herefter ikke huske numre eller aftaler med mindre jeg skriver det ned.

men det er jo mange år siden? kan det opstå efter SÅ mange år?

jeg tror måske det er en form for stress- så jeg må hellere få ringet til lægen
Hej Kandelstorff og velkommen!

Du kan nemt have fået PTSD af de ting du bringer op, og iøvrigt også af mange andre ting, og det kan udløses af tilsyneladende meget små og ubetydelige hændelser - mange år efter traumet skete.

"Post" betyder faktisk "Efter" eller "Efterfølgende" på dansk.

Dine reaktioner kan sagtens skyldes PTSD, det er helt sikkert.
Det er rigtigt, at akut stress og depression kan give lignende symptomer, men ærlig talt - odds er altså okay for, at du enten har PTSD - eller både PTSD. Altså det er min personlige teori.

Én ting er ihvertfald 100% sikker:
PTSD skal gribes forsigtigt an, og det er alt andet lige mindre graverende at fejlbehandle en almindelig depression for at være PTSD end den anden vej rundt.
Og hurtig hjælp er god hjælp!

Dette link burde hjælpe dig til lidt overblik, tror jeg.
Du kan jo eventuelt kontakte dem - det ville jeg helt sikkert prøve, hvis jeg var dig. http://www.ptsdforeningen.dk/
__________________
Lise ~ Stemplet som professionel tosse fra 1/12-2008
Bissen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 23:45   #8
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
takker for linket

den seneste uge har jeg haft det ret underligt. jeg har astma og får medicin for dette, og vågner ofte mellem kl 23 og 4 om natten med følelsen af at jeg ikke kan få luft,selvom luftvejene er frie. jeg vågner også og frygter at ambulancen ikke kan nå frem hvis det skulle ske et alvorligt astmaanfald. jeg tager min medicin, flere gange om natten. efter nogle timer forsvinder det igen. men det virker som om det ikke er fysisk? jeg ved ikke helt hvordan det skal forklares- man kan man f¨det sådan ved angst anfald? (har aldrig i mit liv haft et så ved ikke hvordan det er??)
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 23:51   #9
frklarsen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Greve
Alder: 55
Indlæg: 215
Styrke: 16
frklarsen er ny på vejen
hej :-)

Det kunne godt tyde på du har en form for angst, for de symptomer er meget lig dem jeg har /haft.Kan ikke lige huske om du går til psykatriker men det er ihvert fald sådan en der stiller den diagnose og behandler det hvis dette skulle være nødvendigt.
Gå eventuelt inder under grupper og bliv medlem af angst den usynlige sygdom, der kan du læse om "os" andre der lider af det og hvordan vi tackler det
__________________
Hellere komme galt afsted end slet ikke at komme afsted
frklarsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 20:38   #10
Bissen
Føler sig hjemme på K10
 
Bissens avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2008
Lokation: Roskilde Kommune
Indlæg: 45
Styrke: 16
Bissen er ny på vejen
Det var så lidt, da!

Det du har om natten kan sagtens være angst, men det kan for det første komme af flere ting og også være fysisk betinget, ihvertfald delvist.
Ved du, om du snorker, har problemer med hjerte eller blodtryk generelt, og har du evt. vægtproblemer?
Så kan det nemlig godt være relevant om du bør tjekkes for fx. søvn-apnø og/eller et par andre fysiske ting.

Der er ingen tvivl om, at det du oplever kan skyldes PTSD, angst og alt muligt psykisk også (især din efterreaktion) men den måde du pludselig vågner på kan nemt skyldes noget fysisk også, og så er en rigtig træls cirkel jo begyndt.

Personlig synes jeg, at du skal prøve at snakke med både din psykiater og din praktiserende læge omkring det - de kan evt. snakke sammen, om det måske er relevant at tjekke for andre søvnforstyrrelser end de rent psykiske.

Jeg kender nemlig et par stykker, der ofte vågner med følelsen af ikke at kunne trække vejret, og dermed voldsom angst, men de har begge "bare" søvn-apnø, og behandlingen imod det har hjulpet dem enormt meget.

Du lyder som om, du har en reel "grund til angst" på grund af din astma og din PTSD (eller hvad du nu har), men husk på, at bare fordi man har en psykisk sårbarhed af en slags, skal man stadig huske at man har en krop, der også kan drille ved siden af.
Det er rigtig vigtigt at man bliver ordentligt undersøgt, når man har symptomer af en eller anden slags, for det hele hænger jo sammen, og hvis sådan noget som fx søvn-apnø ikke bliver "fanget" så kan det virkelig "sparke" til din psyke helt på egen hånd, og der har du jo mildt sagt rigeligt at slås med allerede.

Held og lykke med det hele!
Jeg håber, du snart finder en eller flere røde tråde i alt det hér, for så finder du også stabilitet og retning til at komme videre, det er jeg sikker på.
__________________
Lise ~ Stemplet som professionel tosse fra 1/12-2008
Bissen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
STRESS i systemet, systemet giver STRESS Ricky M. Politik og Samfund 5 31-12-2011 00:36
RBD/rem-sleep-behavior-disorder gøjneren Alt det andet 20 24-07-2011 00:08
Stress Tullee Alt det andet 21 23-06-2011 12:41
Min søn har stress. Maj-Britt Dit og Dat 4 17-04-2008 09:51
tjek din stress zuza Et godt link! 0 05-10-2006 21:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension