K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-01-2012, 20:32   #1
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
modregning i pensioner

Først skal jeg lige undskylde hvis det er i et forkert forum, jeg slår dette op.

Jeg er i øjeblikket på ledighedsydelse, imellem 2 fleksjob, har været sygemeldt i et år og skal i den forbindelse have fjernet min protese i lænden og isat skruer for og bag, på torsdag.

Da min løbende pensionsudbetaling fra forsikring er delvis arbejdsgiver indbetalt i tidernes morgen, modregnes denne i ledighedsydelsen.

Mit spørgsmål går derfor på:

Hvis man nu var så uheldig at komme på førtidspension eller blive invalidepensionist, (hvis denne term stadig findes), modregnes den føromtalte pension så også i disse?? den modregnes nemlig ikke i den løn man får hvis man er i fleksjob, skønt det at det er staten (kommunen) der betaler min halvdelen af gildet.
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 00:43   #2
ABC
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 48
Styrke: 14
ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af energizer Se meddelelser
Først skal jeg lige undskylde hvis det er i et forkert forum, jeg slår dette op.

Jeg er i øjeblikket på ledighedsydelse, imellem 2 fleksjob, har været sygemeldt i et år og skal i den forbindelse have fjernet min protese i lænden og isat skruer for og bag, på torsdag.

Da min løbende pensionsudbetaling fra forsikring er delvis arbejdsgiver indbetalt i tidernes morgen, modregnes denne i ledighedsydelsen.

Mit spørgsmål går derfor på:

Hvis man nu var så uheldig at komme på førtidspension eller blive invalidepensionist, (hvis denne term stadig findes), modregnes den føromtalte pension så også i disse?? den modregnes nemlig ikke i den løn man får hvis man er i fleksjob, skønt det at det er staten (kommunen) der betaler min halvdelen af gildet.
Om der sker modregning af privat invalidepension i din eventuelle ft.pension, er afhængig af om hvor meget du får i privat invalidepension.

Se mit link hvor jeg har svaret i anden tråd, så finder du nok svaret.

http://www.k10.dk/showpost.php?p=193033&postcount=5

Jeg er pt ved at se om jeg kan undgå at skulle nedsættes 500 kr/mdr. i ft.pension, ved at have startet og indbetalt på ratepension.
Udmiddelbart regner jeg med at tabe 1% ved manøveren ved jeg kun får 39% fradrag nu i personlig indkomst, hvor der trækkes 40% ved udbetaling af ratepension. Men men tilgengæld sparer jeg at blive modregnet 30% af det overskydende beløb over de ca 67.000 der er grænsen i 2011, at man må have ved siden af førtidspensionen.

Yderligere regner jeg med at spare lidt modregning af formuetillæg om 5-10 år, da jeg ligger under formuegrænsen ( vist 680.000 kr.) pt., og indbetalinger på ratepension og kapitalpension ikke regnes med i formue.

Hvis boligsikring beregneren regner rigtigt, er man faktisk berettiget til boligsikring, hvis man har stort fradrag for sine kapital og ratepension indbetalinger.
https://www.borger.dk/selvbetjening/...spx?sbid=56527

Men man skal jo huske sig selv på, at de penge man indbetaler til rate og kapitalpension, ser man først igen som folkepensioninst, hvis man lever til den tid

Mvh ABC

Sidst redigeret af ABC; 20-01-2012 kl. 01:17.
ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 01:54   #3
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
hmmm... kan ikke helt se svar på det jeg søger... det jeg får er bestemt ikke afhængig af beløbstørrelse.. det er undersøgt af flere jurister nu.. man udregner en eller anden form for timeløn bla bla bla.. og det beløb der er over skal modregnes.. men gør man det, eller gør man det ikke når det gælder tilkendt invalidepension eller førtidspension ??
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 02:15   #4
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
God aften Energizer

Jeg fandt dette på:

https://www.borger.dk/Emner/pension-...ield2Bookmark3


Citat:
Nedsættelse af din førtidspension
Din førtidspension bliver beregnet i forhold til din økonomiske situation. Det har derfor betydning for din førtidspension, hvor meget du og din eventuelle ægtefælle eller samlever tjener ved siden af din pension.

Det betyder også noget, om du eller din ægtefælle/samlever har andre indtægter, fx andre pensionsindtægter eller renteindtægter.

De supplerende indtægter, som kan få betydning for størrelsen af din førtidspension, er:

-indtægt ved personligt arbejde - løn, honorar mv.
-udbetalinger fra arbejdsmarkedspensioner og individuelle pensioner, fx ratepension
-underholdsbidrag og andre løbende ydelser, fx erstatninger
-anden indkomst ud over førtidspensionen, du skal betale skat af
aktieindkomst
-positiv kapitalindkomst

Er du enlig eller samlevende?
Din pensionens størrelse er afhængig af, om du er enlig eller ej. Kommunen ser blandt andet på din og din partners folkeregisteradresser, hvor ofte din partner overnatter hos dig, og om han eller hun bidrager til din økonomi. Kontakt kommunen for at høre, hvad det betyder for din pension, hvis du bliver gift eller skilt, flytter fra din samlever eller får en ny.

Hvis du er enlig
Hvis du er enlig, kan du have supplerende indtægter op til 67.800 kr. om året 69.800 kr. om året (2012), uden at det påvirker din førtidspensions størrelse. Din førtidspension bliver sat 30 kr. ned, for hver 100 kr. din samlede indtægt er højere end 69.800 kr. om året (2012).

Hvis din partner er pensionist
Er du gift eller samlevende med en pensionist, kan I sammenlagt have supplerende indtægter op til 110.600 kr. om året (2012), før det påvirker din pension. Din førtidspension bliver sat 15 kr. ned, for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 110.600 kr. (2012).

Din partners supplerende indtægter kan højst indgå med 343.000 kr. (2012).

Eksempel
Du er førtidspensionist på ny ordning og gift med en pensionist. Du har en indtægt ud over din førtidspensions på 9.000 kr. om året i arbejdsmarkedspension. Din ægtefælle har en indtægt på 120.000 kr. om året.

Da din ægtefælle har en indtægt under dette beløb, vil hele din ægtefælles årlige indtægt indgå i beregningen af din pension. Sammenlagt med din egen supplerende indtægt på 9.000 kr. om året, bliver jeres samlede indtægtsgrundlag 129.000 kr. om året. Der ses bort fra 110.600 kr. (2012) af dette beløb, og herefter er jeres samlede indtægtsgrundlag 18.400 kr. (2012). Din pension nedsættes med 15 pct. af dette beløb, dvs. 2.760 kr. (2012). Dette beløb fratrækkes pensionsydelse på 174.168 kr. (2012), hvorefter din samlede pensionsydelse vil være på 171.408 kr. årligt (før skat) (2012).

--------------------------------------------------------------------------------



Hvis din partner ikke er pensionist
Er din partner ikke pensionist, skal kommunen se bort fra de første 174.168 kr. (2012), din partner tjener. Herefter kan I sammenlagt have supplerende indtægter på op til 110.600 kr. om året (2012), før det påvirker din pension. Din førtidspension bliver sat ned med 30 kr., for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 110.600 kr. om året (2012).

Din partners indtægter kan højst indgå med 226.900 kr. (2012) i det samlede indtægtsgrundlag. Din partners indtægter ud over dette beløb påvirker ikke din førtidspension.


--------------------------------------------------------------------------------

Eksempel
Du er førtidspensionist på ny ordning og gift med en ikke-pensionist. Du har en indtægt ud over førtidspensionen på 18.000 kr. om året i arbejdsmarkedspension og en renteindtægt på 10.000 kr. (i alt 28.000 kr.). Din ægtefælle har en indtægt på 405.000 kr. om året.

Din ægtefælles/samlevers indtægter indgår ved beregning af din pension. Men først ses der bort fra 174.168 kr. (2012) af din ægtefælles indkomst. Når grundbeløbet på 174.168 kr. (2012) er trukket fra ægtefælles årlige indkomst er der 230.832 kr. (2012) tilbage. Der kan dog højst indgå 226.900 kr. (2012) af din ægtefælles årlige indkomst, i beregning af din førtidspension. Derfor er det kun 226.900 kr. (2012) af din ægtefælles årlige indtægt, som indgår ved beregning af din pension. Sammenlagt med din egen supplerende indtægt på 28.000 kr. bliver jeres samlede indtægtsgrundlag på 254.900 kr. (2012). Der ses bort fra 110.600 kr. (2012) af dette beløb, og herefter er jeres samlede indtægtsgrundlag på 144.300 kr. (2012). Din pension nedsættes med 30 pct. af dette beløb, dvs. 43.290 kr. (2012). Dette beløb fratrækkes pensionsydelsen på 174.168 kr. (2012), hvorefter din samlede pensionsydelse vil være på 130.878 kr. (2012) (før skat).
Så som jeg forstår det, så vil der blive modregnet, men ikke krone for krone eller time for time.
Af det du tjener over 69.800 om året, vil de trække 30 kr pr 100 kr (30%) før skat.

Håber det er forståeligt.

Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 03:28   #5
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære energizer

Citat:
Da min løbende pensionsudbetaling fra forsikring er delvis arbejdsgiver indbetalt i tidernes morgen, modregnes denne i ledighedsydelsen.
Jeg håber da ikke at ovenstående er rigtigt ?

Siden 15. november 2010, har kommunen ikke lov at modregne i ledighedsydelsen,
da der kom ny lov på området.

Se dette link : https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=133006
§12 Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:
14)Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne,
og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.

Se desuden : www.teleoest.dk/nyheder/2011/2011-01-26/

Det har været taget op i flere tråde herinde siden ændringen,
og mange (jeg selv incl. ) har været nødt til selv at gøre kommunen
opmærksom på ændringen, hvorefter kommunen har foretaget en regulering med tilbagevirkende kraft fra bekendtgørelsens ikrafttrædelsesdato d. 15/11-2010.

Du skal gøre det samme.
Det er sikkert mange penge din kommune uretmæssigt har tilbageholdt.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2012, 22:50   #6
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
øv

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære energizer



Jeg håber da ikke at ovenstående er rigtigt ?

Siden 15. november 2010, har kommunen ikke lov at modregne i ledighedsydelsen,
da der kom ny lov på området.

Se dette link : https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=133006
§12 Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:
14)Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne,
og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.

Se desuden : www.teleoest.dk/nyheder/2011/2011-01-26/

Det har været taget op i flere tråde herinde siden ændringen,
og mange (jeg selv incl. ) har været nødt til selv at gøre kommunen
opmærksom på ændringen, hvorefter kommunen har foretaget en regulering med tilbagevirkende kraft fra bekendtgørelsens ikrafttrædelsesdato d. 15/11-2010.

Du skal gøre det samme.
Det er sikkert mange penge din kommune uretmæssigt har tilbageholdt.
at jeg ikke har set det før nu,,, har netop været i "dialog" med kommunen, igen igen, da jeg ikke fatter hvorfor det skulle modregnes, havde endda jurist fra FOA til at se på det for under et år siden.. og hun sagde de skulle modregnes, da det var en invalidepension, forsikringen kalder den det, men den gives i forbindelse med tab af erhvervs/arbejdsevne...

er lige vågnet efter operation, men tager kontakt straks i morgen, for at høre nærmere.. små 7k mindre udbetalt i måneden for mit vedkommende...
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 00:07   #7
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
og der er ikke kommet noget nyt siden denne??? kan simpelthen ikke fatte, hvis de skulle snyde på vægtskålen, med en jurist ind over.. igen, min udbetaling kaldes i forsikringsterm "invalidepension", men er dog ikke invalid, kan ikke se det nævnt under de forskellige punkter, kun pension, så ved fluekneppperi, som de er dygtige til, er min nok undtaget, lur mig... efter stuegang i morgen ringer jeg...
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 08:34   #8
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
er der nogen der ligger inde med en ældre version, til sammenligning? eller er det bare §12, 14 der er ændret, for som sagt er det under et år siden jeg fik det modsatte at vide af FOA's jurist.. efter hun havde gennemgået min pension og udbetalinger.
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 17:51   #9
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære energizer

Jeg har ikke en tidligere version af loven, men den er nok til at støve op på nettet.
Du kan selv med fordel google "modregning af ledighedsydelse", der kommer mange link op,
bl.a. her fra k10: http://www.k10.dk/showthread.php?t=20848

Er det den type pension, du har, der er nævnt i lovens §12 ? :
14) Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.

For så SKAL din kommune regulere for nedsættelse af ledighedsydelsen
helt tilbage til 15. november 2010.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 18:05   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære energizer

Jeg har ikke en tidligere version af loven, men den er nok til at støve op på nettet.
Du kan selv med fordel google "modregning af ledighedsydelse", der kommer mange link op,
bl.a. her fra k10: http://www.k10.dk/showthread.php?t=20848

Er det den type pension, du har, der er nævnt i lovens §12 ? :
14) Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.

For så SKAL din kommune regulere for nedsættelse af ledighedsydelsen
helt tilbage til 15. november 2010.
Men er det så ikke mærkeligt at man ikke regulere TAE i evt. kontanthjælp, hvilket også står på borger.dk. Måske fordi khén er lavere end ledighedsydelse ??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensioner forgylder politikere halse Politik og Samfund 1 27-06-2012 11:06
Førtids-pensioner vokser videre keld60 Politik og Samfund 2 31-01-2012 03:18
Førtidspension og andre pensioner? 3xstress Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 17-10-2011 10:12
46 pensioner sparet væk... Stella Politik og Samfund 0 10-05-2009 11:53
Forsker: Tragedie med stress-pensioner Stella Politik og Samfund 1 11-03-2008 11:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension