K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2011, 09:29   #521
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Aaaarrrhhh Mtv, så har du ikke fulgt Linuzmors tråd til på det seneste for ca. 2 uger siden...

Jeg hjalp Linuzmor med at skrive en, aldeles formidabel klage, hvis jeg selv må sige det. Den omkring stop af sdp. tilbage i 2010, du må ind i hendes tråd igen. "Fakta..." der kan du lige nå et par kopper kaffe inden du bliver færdig med slutningen af denne.

Jeg er sku lidt stolt over den, det holdt hårdt, men jeg klarede det og selvfølgelige skal Linuzmor have godtgjort sine sdp. for 2 år ca. Jeg var nærmest skåsikker bagefter, nu må vi se også selv om BAN og Ankestyrelsen evt. skal indover. Skriv endelig i hendes tråd hvad du syntes, jeg følger jo også med der.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 17:29   #522
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Man bliver sku så frustreret.

Det kan jo ikke varer længe før jeg nok skal i endnu en arbejdsprøvning, denne gang på et center, der gerne skulle være med til at sætte pkt. i min sag.

Jeg kan ikke lade være med at blive frustreret over hvor lang tid min sag skal tage endnu og hvornår jeg tilkendes et forsørgelses grundlag.

Min nye sagsbehandler forstår mig på mange områder, men siger også at det er hulens svært at få førtidspension og at jeg jo stadig er ung (43 år).

Jeg har det sådan, at vil de tilkende mig fleks så gør dog det, jeg holder bare ikke ud at jeg skal gå flere år uden at være "afsluttet".

Igen skal jeg nok bare være tålmodig, men efterhånden har min situation kostet blod, sved og mange penge, det er bare ikke retfærdigt for nogen som helst.

Afprøvningen jeg skal til er på flg. http://www.brondby.dk/sitecore/conte.../RebusSyd.aspx

Jeg håber som sagt at det bliver det sidste i min sag. BAN har jeg endnu ikke hørt fra, men det skulle blive i dec. efter 6 mdr´s ventetid. Er dog glad for at jeg fortsatte min afklaring efter afslaget på §18 i maj, 2011.

Jeg takker for jeres opmuntrende ord allerede I er de eneste der kan sætte sig ind i hvordan man har det. Familien snakker bare om private social rådgivere mm. (Ricky job, he, he), men pt. kan jeg ikke se at det gør nogen forskel i min sag.

Jeg har jo bare fået afslag på den pension kommunen søgte for mig. Det er bare træls at konstatere at job centeret ikke var gode nok til at afklare én forinden indstilling. Måske kunne en privat social rådgiver have forudset dette, det kan man jo aldrig vide.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 17:53   #523
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg kan heller ikke se hvad en privat social rådgiver kan give
kommunen vil have noget mere dokumentation omkring din arbejdesevne
det kan en privat social rådgiver ikke hjælpe med
min støtte kontant person har overtaget min sag, gider ikke og bruge tid på en sagsbehandler. Men sjovt min støtte kontakt person får svar med det samme og nogle fine svar. Det kan jeg kun tilskrive en ting, de stoler ikke på den sygemeldte.
venter så igen på en lægekonsulent, det har jeg brugt cirka et år på sammenlagt.

skulle du starte engang i Januar

er spændt på hvad BAN siger i din sag, men tror desværre kommunen får medhold.

Det bliver spændende og se hvem af os der kommer først i mål
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 18:04   #524
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg tror at det bliver sværere for mig at komme i mål end dig Mtv. Du er bedre stillet ved at bo på et Bosted og jeg er da også sikker på at du er mere ftp. "værdig" end jeg. Desværre for os begge så har vi bare ikke nogen arbejdsevne, der vil kunne gøre gavn på arbejdsmarkedet, hverken på kortere eller længere sigt.

Det jeg kan blive frustreret over er at sagsbehandlerne/kommunerne er blevet nonchelant (staves) når man taler om ftp. Ikke at de altid har været det, men ftp. er jo blevet et fy ord og kommunerne eller pensionsnævnene kæmper som gale for ikke at tilkende ftp. Der er jo nok en eller anden begrundelse de kan bruge i sidste ende.

Nu mht. den helbredsmæssige afklaring af mig, så er denne jo lukket, men pludselig stiller selv min sagsbehandler spørgsmål hertil og siger gud hjælpe mig, at "det skal de jo skrive" lægerne altså, "det står i pensionsloven". Det hun mener det er de gyldne ord "varig lidelse, ingen behandlingsmuligheder". Ja det kan da godt være at de ved hvad de skal skrive, men jeg har altså været igennem 2 års helbredsmæssig afklaring, hun negligere jo ligefrem lægernes udtalelser, hvad f... bilder hun sig ind.

Jeg ved ikke hvad det ender med, men inden evt. ny indstilling til pension så skal den bare være klokkeklar. . Dog kan man jo aldrig vide om jeg har samme sagsbehandler til den tid.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 18:14   #525
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Det kan jo ikke varer længe før jeg nok skal i endnu en arbejdsprøvning, denne gang på et center, der gerne skulle være med til at sætte pkt. i min sag.

Jeg kan ikke lade være med at blive frustreret over hvor lang tid min sag skal tage endnu og hvornår jeg tilkendes et forsørgelses grundlag.

Min nye sagsbehandler forstår mig på mange områder, men siger også at det er hulens svært at få førtidspension og at jeg jo stadig er ung (43 år).

Jeg har det sådan, at vil de tilkende mig fleks så gør dog det, jeg holder bare ikke ud at jeg skal gå flere år uden at være "afsluttet".

Igen skal jeg nok bare være tålmodig, men efterhånden har min situation kostet blod, sved og mange penge, det er bare ikke retfærdigt for nogen som helst.

Afprøvningen jeg skal til er på flg. http://www.brondby.dk/sitecore/conte.../RebusSyd.aspx

Jeg håber som sagt at det bliver det sidste i min sag. BAN har jeg endnu ikke hørt fra, men det skulle blive i dec. efter 6 mdr´s ventetid. Er dog glad for at jeg fortsatte min afklaring efter afslaget på §18 i maj, 2011.

Jeg takker for jeres opmuntrende ord allerede I er de eneste der kan sætte sig ind i hvordan man har det. Familien snakker bare om private social rådgivere mm. (Ricky job, he, he), men pt. kan jeg ikke se at det gør nogen forskel i min sag.

Jeg har jo bare fået afslag på den pension kommunen søgte for mig. Det er bare træls at konstatere at job centeret ikke var gode nok til at afklare én forinden indstilling. Måske kunne en privat social rådgiver have forudset dette, det kan man jo aldrig vide.
Jeg kan ikke umiddelbart sige om det var noget for mig (eller en af konkollegaerne :-)) men du kan linke til hvor her i tråden, du har ridset din sag op? (Der er 523 indslag i tråden)
Om ikke andet har jeg måske et input eller 2
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 18:29   #526
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Jeg kan ikke umiddelbart sige om det var noget for mig (eller en af konkollegaerne :-)) men du kan linke til hvor her i tråden, du har ridset din sag op? (Der er 523 indslag i tråden)
Om ikke andet har jeg måske et input eller 2
Hej Ricky M,

Ja det er blevet en lang sag, sådan føler jeg det i al fald. Den ser nogenlunde ud som flg.

Aug, 2006: Sygemeldt fra arbejde som flg. af stress.
Dec. 2006: Opsagt pga. sygefravær.
Aug. 2008: Opstart af visitation mod fleksjob.
Aug. 2008 - Jan. 2009:

Arbejdsprøvning 2 x 3 mdr. Den første: 7 -8 timer ugentlig. Den anden. 10-12 timer ugentligt. Arbejdsprøvningen foregik samme sted, på en rideskole. Hvilket dog ikke er mit vante erhverv, jeg har siddet på kontor i 17 år !!.

Arbejdsevnevurderingen går i retning af ftp. ), og jeg røg yderligere ned i sølet efter arbejdsprøvningerne.

Jan. 2009 - Dec. 2010: Tiden er gået med at blive afklaret helbredsmæssigt, afprøve anden medicin, nye rapporter også. Min ca. 5 sagsbehandler vælger at indstille mig til ftp.

Jan. 2011 - April, 2011: Rp. færdiggøres via en specialenhed. Den ser fin ud.

April. 2011 - Maj, 2011: Social service laver en indstilling til pension, som jeg godtager.

Maj, 2011: Modtager afslag fra pensionsnævnet, de ønsker en uddybende arbejdsprøvning. Dette gerne på et center ala Espelunden. Jeg klager herover og sagen er nu i BAN. Får sikkert svar i dec. men tror at kommunen får medhold.

Nov. 2011: Efter afslag fra PN. valgte jeg at fortsætte min afklaring iht. PN´s foreskrifter i min sag. Fik en sagsbehandler i aug. som jeg dog først mødtes med midt nov. Først indstillede hun mig til Espelunden, men nu skal jeg til Brøndby for afklaring.

Min sagsbehandlers indstilling var i første omgang at jeg ville have det godt med at arbejde lidt, det har vi jo alle. Problemet med mig er at den bare ikke holder og selvom jeg ikke kommer helt ned under gulvbrædderne i den kommende afprøvning, så skal der nok ikke gå lang tid før det bliver nok.

Spørgsmålet er så hvordan jeg og min sag så vil stå i forhold til pensionsnævnet ? Problemet for mig er at jeg ikke har været på offentlig forsørgelse de sidste 4 år, og bliver det ved sådan, så må jeg jo ende med at låne penge. Derfor håber jeg på en afslutning af min sag i 2012.

Det der har været svært for mange og sikkert også pensionsnævnet, at forstå, det er hvorfor min arbejdsevne fra blot 5 år tilbage ikke kan genopvækkes !! Det ved jeg jo ej heller, men at de så indstiller til pension og giver afslag er for mig ligegyldigt så hellere indstille til fleks og jeg får fleksydelse indtil jeg ryger for den grænse.

Iøvrigt bør jeg slet ikke komme i afprøvning, men som min psykiater siger så skal man helst kravl dertil, det er dælme ikke til at forstå noget af det her.


Ricky, er der iøvrigt krav til hvorledes ens arbejdsevne beskrivelse udformes af "anden part" ? Jeg syntes ikke at have fundet det nogensteds, men spørger hertil, fordi den jeg fik var ganske kort, lidt over en halv side og for mig virkede den lidt fortravlet. Desuden stoppede job konsulenten kort efter i flg. ham selv, men jeg så ham dog sidst jeg var på jobcenteret i nov. !!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 27-11-2011 kl. 18:55.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 21:32   #527
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Den anden aktør må ret beset skrive i den form de vil, men i sidste ende skal det hele jo samles i ressourceprofilen... Har du fået aktindsigt i din sag, for mig lyder det lidt som om der er "sløset" lidt i din sag...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 22:11   #528
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Ricky,

Jeg har fået akt indsigt i alle sider af min sag. Kommunen, BAN, pensionsnævnet osv.

Jeg kan kun give dig ret, der er nok sløset i min sag, dette med ca. 7 forskellige sagsbehandlere på bagen, hvor den ene lovede at de ville gøre det bedre end den anden.

Jeg ender så, som så mange andre, med at kæmpe min egen sag, føler jeg og jeg tror at det er en stor del af problematikken for os idag.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 22:16   #529
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Ricky,

Jeg har fået akt indsigt i alle sider af min sag. Kommunen, BAN, pensionsnævnet osv.

Jeg kan kun give dig ret, der er nok sløset i min sag, dette med ca. 7 forskellige sagsbehandlere på bagen, hvor den ene lovede at de ville gøre det bedre end den anden.

Jeg ender så, som så mange andre, med at kæmpe min egen sag, føler jeg og jeg tror at det er en stor del af problematikken for os idag.

Ja, det har du desværre ret i...

Men ingen tvivl om at du skal klage, kan du få fat i et uddybende skriv fra lægen og psyk, hvor de skriver hvad de mener UDEN mulighed for fejlfortolkning, så skal det tages med i betragtningen
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2011, 11:30   #530
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Ricky,

Afslaget på ftp. i maj, 2011 fra pensionsnævnet lød som flg.:

" Der meddeleles afslag på ansøgning om førtidspension efter §16 stk. 2, jfr. §20, stk. 2 i Lov om Social Pension.

Begrundelsen for afslaget er, at Deres arbejdsevne ikke vurderes at være varigt nedsat. Der er Pensionsnævnets samlede vurdering, at det ikke er dokumenteret at Deres arbejdsevne er nedsat i sådant omfang, at De ikke med støtte efter den social lovgivning eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, kan blive selvforsørgende.

Uddybbende begrundelse:
Det Kommunale Pensionsnævn finder, at den arbejdsprøvning på f.eks. Erhvervscenter Espelunden, er nødvendig for at få en samlet vurdering af i hvilket omfang Deres helbredsmæssige gener på kort og længere sigt har indflydelse på Deres muligheder for at genindtræde på arbejdsmarkedet, evt. gennem fleksjob.

Det Kommunale Pensionsnævn er opmærksom på Deres angsttilstand, herunder Deres vanskeligheder ved at skulle strukturere en hverdag.
Det Kommunale Pensionsnævn finder det derfor nødvendigt at påpege vigtigheden af, at Jobcenteret deltager i forsamtalen med arbejdsprøvningsstedet og herunder sikrer, at De får støtte til at komme frem og tilbage til arbejdsprøvningsstedet under hele arbejdsprøvningsperioden".

Jeg klagede over afslaget og dette med citater fra min ressourceprofil, hvor det op til flere gange påpeges at min helbredsmæssige tilstand er en barriere i forhold til evt. tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Klagen er lang og uddybende og jeg får et fyldigt svar tilbage fra PN. Godt nok forsinket, de skulle svare midt juli og efter en rykker fik det da også gjort dette, man havde egentlig først tænke sig at vende tilbage i sept.

Svaret på min klage lød hovedsagligt som flg.:

"I din klage har du anført diverse citater fra dokumenterne i sagen.

Pensionsnævnet har taget alle udtalelser vedrørerende din situation i betragtning. Pensionsnævnet har vurderet, at der er tale om en væsentlig funktionsnedsættelse. Der er dog efter Pensionsnævnets vurdering ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken betydning din funktionsnedsættelse har for din arbejdsevne. Pensionsnævnet vurderer, at en yderligere arbejdsprøvning på f.eks. Espelunden vil kunne afklare mere præcist hvilke funktioner, du muligvis vil kunne klare på arbejdsmarkedet. Der kan være andre funktioner end de, virksomhedskonsulenten har nævnt i sin rapport den 23 marts, 2011 (her skal så stå 2009)

Arbejdsprøvningen på rideskolen og din deltagelse i Contras Projekt Livstil (som var tilbage i 2007 under sdp!!!) er ikke tilstrækkelige til, at Pensionsnævnet kan træffe beslutning om, hvorvidt dit funktionsniveau er varigt nedsat i ethvert erhverv.

Du antyder i din klage, at Social Service har skrevet til dig, at din sag kan overgå til behandling efter reglerne om førtidspension den 14. april, 2011 med henvisningen til Jobcenterets vurdering. Der er korrekt, at Jobcenteret har vurderet, at din arbejdsevne ikke kan forbedres. Der er dog ikke Jobcenter der kan afgøre en sag om førtidspension. Det kan Social Service heller ikke. Social Service indstiller til en beslutning til Det Kommunale Pensionsnævn, som er den eneste instans der har kompetence til at træffe en afgørelse. Brevet fra Social Service d. 18 april 2011 skal forstås således at Social Service har konkluderet, at betingelserne er opfyldt for, at sagen kan forelægges Det Kommunale Pensionsnævn.

Inden Det Kommunale Pensionsnævn træffer en afgørelse, tager Nævnet stilling til Jobcenterets vurderinger og indstillingen fra Social Service. Pensionsnævnet foretager en helheds vurdering af sagens oplysninger, der ikke nødvendigvis er identisk med Jobcenteres vurdering. Dette har også været tilfældet i din sag, men det er dog ikke ensbetydende med, at Pensionsnævnet ikke har vurderet alle udtalelser og erklæringer vedrørerende din situation."

Som det måske kan forståes kørte jeg en del af min klage på at de fuldstændigt har overset min helbredsmæssige afklaring og begrundelser til hvorfor mine muligheder på arbejdsmarkedet er udtømte.

Min klagesag ligger nu ved BAN, hvor jeg venter svar i januar vil jeg tro. Kort efter min klagesag ved PN tog jeg dog fat i jobcenteret for den videre afklaring af mig og min sag. Jeg fik en ny sagsbehandler i august, men først nu er vi ved at få stablet en afklaring på benene, dog ved et center i Brøndby som jeg linkede tidligere.

Min sagsbehandler havde først fat i Espelunden, men de foreslog en afklaring med kursus, som sikkert ville blive en for stor mundfuld for mig følte jeg i al fald. Brøndby stedet lyder mere "forstående", nu må vi se hvad det bliver til. Håber godt nok at det er det sidste i min sag, hvad tror du Ricky

Ps. jeg er forøvrigt uden offentlig ydelse, så derfor har jeg jo ikke nøde at komme i afklaring, som min sagsbehandler så fint udtrykker det, jeg vælger jo selv.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension