K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-12-2008, 22:03   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
30-37 timer, a-kasse?

Hejsa!!!
Spørgsmål: hvis man nu når op på at kunne arbejde 30 timer, og bliver sendt ud på det ordinære arbejdsmarked. og man jo så er med i a-kasse, ja så er man kun deltidsberettiget.
Ergo, ved ledighed får man ca 10000 om måneden.

Jeg kan blive ved at undre mig over dette system. 10000, jeg har jo ikke valgt at blive deltid, men ved 30 timer kan jeg ikke blive fuldtidsforsikret, og ved ledighed, kan jeg altså ikke klare mig med 10000 kr om måneden, brutto!

Hvor er der mange huller og besværligheder. Hvad gør man så, hvis man lander der? Alle siger, du skal ikke bekymre dig om fremtiden, sørg nu bare for at blive rask/afklaret osv. men altså det er bare en LILLE smule svært at lade være at bekymre sig , synes jeg. For når økonomien slet ikke hænger sammen smuldrer alt altså. jeg behøver ikke en bondegård, men 10000 er for lidt, det ved jeg....

Og jeg har svært ved at tro, at lander man på fx 27, at jeg så vil få flex. jeg tror helt sikkert jeg bliver en der kommer til at hænge der midt i mellem alt.
Gør jeg allerede...

Nå så kom jeg af med luft.

Men er nogen landet der lgiesom mig? Og hvad gør i? Klarer jer for de 10000 ved ledighed?

Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 22:41   #2
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Jeg tror godt du kan være fuldtidsforsikret i a-kassen

Jeg fandt blandt andet dette på nettet;
"Fuldtidsforsikring ved deltidsarbejde

Spørgsmål:
Jeg har arbejdet fuld tid de seneste tre år. Hvis jeg går på fast, nedsat tid, fx 30 timer om ugen, kan jeg så stadig være fuldtidsforsikret?

Svar:
Du kan altid være fuldtidsforsikret, uanset hvor få timer du arbejder. Hvis du arbejder 30 timer, eller mindre, om ugen, har du ret, men ikke pligt, til at være deltidsforsikret."

Du skal arbejde mindst 2/3 af fuld, overenskomstmæssig arbejdstid (2/3 af 37 timer), og du må ikke samtidig have modtaget ydelser fra a-kassen eller deltaget i en SU-berettiget uddannelse. Satsen bliver beregnet på den seneste tre måneders periode, hvor du opfylder betingelserne.

For at opnå maksimumsatsen skal din løn i perioden have været på omkring 18.400 kr. pr. måned (2008) - der er dog særlige regler for beregning af individuel dagpengesats for arbejdsløse under 25 år
Men spørg hellere a-kassen.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2008, 17:14   #3
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Hmm

Hej Ida - tak for svar
Jeps - den er jeg med på......

Har bare stadig det problem, at hvis jeg ikke kommer op på de 37 timer, ja så vil de smide mig på deltidsforsikring, fordi jeg ikke kan stå til rådighed de 37 timer jo. Og det er så det der er krisen i det her, for ved deltidsforsikring får man kun 10000 kr om måneden, og det er umuligt for os at leve af...(min mand tjener ikke ret meget -
Er der andre der ved noget om den suppedas man kan ende i på den måde...???Eva

Sidst redigeret af Xeva; 20-12-2008 kl. 17:20.
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2008, 14:42   #4
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Kan kommunen tvinge en til at være i a-kasse

Hejsa alle
hvis det viser sig, at jeg kan arbejde 30 timer, uden skånebehov, er jeg klar til det ordinære arbejdsmarked. Og det ville jo være dejligt. Nu er mit spørgsmål så:
1) Kan kommunen tvinge mig til at blive i min a-kasse. I a-kassen er taksten ved ledighed 10000 brutto, og det kan vi ikke leve af overhovedet. Så lander jeg på 30 timer vil jeg melde mig ud da kontanthjælp ved ledighed dog trods alt skraber an, selvom det stadig er hårdt.
2) Eller kan man få suppleret op til kontanthjælpstakst ved kommunen, hvis man er i a- kasse på deltid?
Det sidste har jeg spurgt om i visitationen, men det mente hun bestemt ikke man kunne. Hun synes også, at jeg bekymrede mig på forhånd og nu skulle jeg bare koncentrere mig om at blive rask. JA OK, men lidt bekymret bliver jeg altså. For at kunne få fuld tids ydelse ved ledighed i a-kasse skal man kunne stå til rådighed 37 timer uden skånehensyn.
Så igen - huller huller, som folk falder i....
På forhånd tak for kommentarer og svar..
Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2008, 21:40   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Eva,

Den skal jeg lige have lov at tygge (google) lidt på.

Jeg er nok ikke den helt rette at spørge om det med paragrafferne, jeg er mere med det medicinske og fortolkning af lægepapirer og sådan noget.

Den rette at spørge ville nok være Hejdien, men jeg skal nok se om jeg kan finde noget til dig, så snart jeg har en ledig stund, det er desværre svært lige før jul.

Men som udgangspunkt vil jeg da mene at vi har hverken A-kasse eller fagforeningstvang i Danmark. Og derfor kan kommunen ej heller tvinge dig til at være i A-kasse. Og man kan jo sige at hvis du er i A-kasse og ved evt. arbejdsløshed kun får udbetalt 10.000, og yderligere ikke kan få suppleret op til kontanthjælpsbeløbet. Så er man da godt dum hvis man melder sig i en A-kasse.
Så hellere være uden for A-kasse og gå direkte på kontanthjælp istedet.

Det er igen systemet der manipulere med borgerne, efter devisen, "går den, så går den".

Mvh &

Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2008, 22:16   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man kan IKKE få kontanthjælp, hvis man er gift, for så er ægtefællen forsørger. Dog kan man få noget hjælp, hvis ægtefællens indtægt er lav, og hertil kommer boligsikring, enkeltydelser mv. Man kan også få hjælp, hvis man bor i ejerbolig. IKKE til afdrag på lån, men til nogle af udgifterne.

Hvis man kun arbejder 30 timer pr. uge, så kan man få supplerende dagpenge - vist kun i en kortere periode (det er vist ændret for nylig).

Men mit gæt er - og det er kun et gæt - at der burde være mulighed for noget tabt arbejdsfortjeneste pga. nedsat arbejdsevne... det er jo trods alt cirka 20 procent nedgang i tid pga. helbred.

Fuldtidssats for a-kasse er cirka 15.000.

Jeg skriver kun tal FØR skat.... kontanthjælp betaler man OGSÅ skat af.

Hvis kommunen skal "supplere" op, så må det blive ved at give hjælp i form af enkeltydelser, til varmeregning, medicin, tandlæge osv., hvor der så skal lægges et budget.

Men kontakt SR-bistand. De er dygtige til finde nogle brugbare svar.


www.sr-bistand.dk

Det her er jo mest om fleksjob og førtidspension... og dit spørgsmål involverer et hav af forskellige lovgivninger på kryds og tværs.... a-kasse, fleks, kontanthjælp osv.

Men et meget interessant spørgsmål, som jeg tror, vi vil se mange flere af fremover.... desværre.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2008, 00:47   #7
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Zuza

Hejsa
tak for svar
Jeg får kontanthjælp nu, min mand tjener ikke så meget.
Det med supplerende er ikke relevant, hvis de kun vil optage mig på deltid, fordi jeg aldrig kommer op på at kunne stå til rådighed 37 timer. Jeg skal jo bevise, at jeg kan arbejde 37 for at kunne stå til rådighed 37 timer og dermed blive fuldtidsforsikret...Og det er jo der den ligger begravet - hunden.
Ville også synes, det var ærgeligt, at skulle melde sig ud af a-kassen, for at gå på kontanthjælp. Men når de 10000 er realiteterne, må det måske blive sådan ;-( ;-( ;-(Ville ellers gerne UD af det system..... hvor alt er råddent.
Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Rød regering vil tvinge flexjobbere i A-kasse... jaca Politik og Samfund 21 20-09-2011 13:05
Kan kommunen tvinge Zyprexa i mig? logikeren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 09-07-2011 20:49
Kan kommunen tvinge mig i fleksjob? logikeren Alt det andet 9 06-05-2011 23:50
Kan kommunen tvinge mig?. Tullee Alt det andet 11 13-03-2010 23:06
Må kommunen tvinge til behandling??? birkiz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-09-2008 11:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension