K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2010, 22:32   #1
Tin64
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 49
Styrke: 15
Tin64 er ny på vejen
Afslag - hvad nu?

Har i dag modtaget afslag på min ansøgning om førtidspension (§17).
Sidder ikke med afslaget ved denne pc, men fik det refereret af min kæreste, som åbnede brevet for mig.
Afslaget begrundes med, at det ikke findes endeligt bevist, at min arbejdsevne er varigt nedsat, eller at den ikke kan forbedres gennem behandling, aktiveringstiltag, revalidering eller andet.

Som I, der har læst mine andre tråde herinde, vil vide, har jeg en psykiatrisk diagnose, der lyder på svær generaliseret angst, PTSD og depression. Gennem mere end tyve år har jeg kæmpet med diverse symptomer, som altså nu er sat på formel i ovennævnte diagnose, og det er aldrig lykkedes mig at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, ligesom jeg har svært ved at få en "normal" dagligdag til at hænge sammen grundet angst og PTSD, som utvivlsomt er udviklet gennem en lang række traumatiske oplevelser: Overgreb i barndommen, et årelangt ophold i en sekt i ungdomsårene og flere psykisk og fysisk voldelige forhold i mit voksenliv. Desuden er jeg, både ifølge egen og min psykologs opfattelse, hvad man betegner som HSP eller særligt sensitiv fra fødslen.

Afslaget kommer som noget af et chok for mig. Jeg var godt klar over, at det afgørende papir vedrørende en udmelding om min arbejdsevne manglede fra psykiaterens side, da jeg søgte en §17, men jeg har det på skrift fra min sagsbehandler (i den ressourceprofil, hun fremsendte til pensionsnævnet), at man i dette tilfælde ville indhente endnu en statusattest fra min psykiater, før sagen blev afgort. Jeg spurgte min psykiater i går, da jeg sidst så ham, om dette var sket, og han svarede nej.
I ressourceprofilen skriver sagsbehandleren: "NN har søgt pension på det foreliggende grundlag, der vil dog blive indhentet ny statusattest fra psykiater i juli måned, da man vurderer, at psykiater på nævnte tidspunkt vil kunne udtale sig mere konklusivt i forhold til prognose, skånehensyn mv."
DET ER SÅ IKKE SKET!

Jeg var endvidere blevet spurgt - på skrift - om jeg ønskede at deltage i et møde med pensionsnævnet, før sagen blev afgjort. Det skrev jeg under på, at jeg ønskede. Siden har jeg afventet en indkaldelse til et møde med nævnet, men har aldrig modtaget en sådan.

HVAD ER DET, DER FOREGÅR?

Nu aner jeg ikke, hvor jeg så står: Der følger ganske vist en klagevejledning med afslaget, og ja, jeg vil klage. Men hvad så i mellemtiden? Ryger jeg fra sygedagpenge og direkte på kontanthjælp her fra næste første?

I min ressourceprofil skriver min sagsbehandler endvidere (d. 15.06.10): "Undertegnede vurderer, at der vil være behov for at afklare NN's arbejdsevne så snart hendes tilstand kan anses som stationær. Da det har vist sig i forløbet at NN er meget psykisk sårbar, vurderer undertegnede, at det vil være aktuelt med ambulant afklaring, da det ikke virker hensigtsmæssigt at afklare NN i et praktikforløb eller lign."

Men hvor passer det så ind? Er en ambulant afklaring så næste skridt? Hvordan foregår sådan en?

Jeg er helt nede i kælderen lige nu. Fuldstændig udmattet, grædefærdig og rædselsslagen ved tanken om kontanthjælps*******t, som vil slå min spinkle økonomi helt i stykker og betyde, at jeg bliver endnu mere isoleret, da jeg ikke vil have råd til at rejse på besøg hos mine nærmeste, og rystende angst for aktiveringen indenfor kontanthjælpssystemet.

I mellemtiden - altså før jeg fik afslag på min pensionsansøgning - har jeg modtaget en mødeindkaldelse fra min sagsbehandler til d. 25. i denne måned, hvori det hedder, at vi skal diskutere min tilbagevenden til arbejdsmarkedet..... ???

Hjælp, hvad gør jeg nu?
Min søns far har foreslået mig at søge advokathjælp under det videre forløb, men jeg har ingen penge til en advokat. Kan jeg få hjælp nogen steder til det?
Er allerede tidligere blevet afvist hos den fri retshjælp i Odense, med den begrundelse, at juristen, som sad på kontoret der, til daglig var ansat i min kommune og derfor ikke kunne gå ind i den konkrete sag.

Min psykiaters mening er uigennemskuelig for mig, bortset fra, at han altså har givet mig ovenfor omtalte diagnose og til mig har sagt, at PTSD kun yderst sjældent om nogensinde kan helbredes. Jeg har det med at gå helt i kontrolmodus, når jeg sidder overfor ham, og det virker på mig som om, han glemmer min sag fra gang til gang. Senest har han foreslået mig at gennemgå en CAT-scanning, for at udelukke fysisk sygdom. Det kan jeg ikke rigtigt få til at passe ind nogen steder i helhedsbilledet. Hvorfor pludselig tale om fysisk sygdom, når han kender min historie og mine symptomer og allerede har givet mig en diagnose?

Undskyld, det blev vist lidt rodet, men jeg er hylet helt ud af den her til aften. Ikke kun på grund af afslaget, men fordi jeg mener, at kommunen har negligeret de aftaler, som var indgået om proceduren forud for afgørelsen.

Er der nogen, som kan oplyse og råde mig?
Tin64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2010, 22:47   #2
xlars38
Banned
 
xlars38s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2009
Indlæg: 102
Styrke: 0
xlars38 er ny på vejen
hejsa... jeg har selv PTSD i middelsvær grad og har haft det i over 10 år det er kronisk og har for nylig fået FTP....

Kronisk burde din også være når du har gået så længe med den......

MIT råd er drop dyr advokat spild af penge.
hvis du har fagforening så gå den vej igennem....

MEN spar sammen til en ordenlig psykiater og fortæl ham/hende hvordan og hvor ledes og du vil søge pension eller er igang med at søge pension, da der er en gylden sætning som -> din erhversevne er uden betydning, og alle behandlingsmuligheder er udtømte (noget i den retning)....

bare mit forslag... ved der er andre på sitet her der har en bedre måde at kringle det på, så du kan være heldig de blander sig go vind fat mod.
xlars38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2010, 06:56   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tin64 Se meddelelser

I mellemtiden - altså før jeg fik afslag på min pensionsansøgning - har jeg modtaget en mødeindkaldelse fra min sagsbehandler til d. 25. i denne måned, hvori det hedder, at vi skal diskutere min tilbagevenden til arbejdsmarkedet..... ???
Det kan meget vel være en standard-skrivelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2010, 08:34   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
1
mellemtiden - altså før jeg fik afslag på min pensionsansøgning - har jeg modtaget en mødeindkaldelse fra min sagsbehandler til d. 25. i denne måned, hvori det hedder, at vi skal diskutere min tilbagevenden til arbejdsmarkedet..... ???

den skal du ikke tænke på, det er en standard-skrivelse som vovse skriver

2
Ja dine sygedagpenge stopper desværre og det møde er hvor man skal diskutere om hvad du så skal og du kan så søge om kontanthjælp hvis du har mulighed for at modtage

3
Ud fra det du skriver kan jeg godt se hvorfor du har fået afslag.
Din psykiater skriver ikke en ordentligt afklaring af dine erhvervsevne og behandlingsmuligheder er udtømte.

Så du skal nu arbejde henimod og få nogle bedre lægepapir som slå fast at din erhvervsevne er ubetydelig og behandlingsmuligheder er udtømte.
HUSK du får ikke pension fordi du har PTSD og depression.
men fordi din funktionsevne er så nedsat at du ikke kan arbejde

dette er så den rigtig svære del og får en beskrivelse af og som kommunen godkender
Men som jeg ser det er der kun en vej og det er få nogle bedre lægepapir som beskriver din erhvervsevne.
det første jeg nok havde gjort, det var at finde en ny psykiater
for hvis han har glemt din sag hvergang du kommer, så kan jeg ikke se det er noget problem og få en anden psykiater.
det er rart med nogle friste øjene en gang i mellem.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2010, 09:00   #5
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Åh nej.
Kram til dig.
Ja, man ryger helt ned i kælderen når man får et afslag.
Er der ikke ankemulighed ?
Og få ordnet de punkter der er til grund for afslaget ?

Krydser for dig
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 14:32   #6
Tin64
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 49
Styrke: 15
Tin64 er ny på vejen
Tak for jeres svar.
xlars: Har tidligere kontaktet min fagforening (MA), som afviste at hjælpe mig og sendte mig videre til A-kassen med min forespørgsel, da jeg forud for min sygemelding endnu ikke havde været i arbejde indenfor mit fag. A-kassen stillede en tilknyttet sagsbehandler til rådighed, men hun har kun kunnet hjælpe mig med vejledning vedr. diverse paragraffer.
Har ikke mulighed for at spare sammen til ny psykiater, og der er to års ventetid på en i mit amt.
Vil konsultere egen læge og høre, om han bedre end jeg selv kan få hul igennem til min psykiater. Min psykiater mente åbenbart, det var nok, at han havde meddelt kommunen min diagnose og skrevet, at prognosen var dårlig.
Det har jeg ellers forsøgt at forklare ham, at kommunen ikke stiller sig tilfreds med, og at min sagsbehandler derfor havde lovet at indhente ny statusrapport, før sagen gik til pensionsnævn. Men dette løfte, som jeg har på skrift, er ikke blevet indfriet.

Vovse og MTVR, ja, det er vist en standardskrivelse. I min ressoureprofil (fremsendt til pensionsnævnet) har sagsbehandleren dog skrevet, at andre muligheder for forlængelse (af sygedagpenge, antager jeg) må tages op til overvejelse, hvis jeg får afslag på pension. Det må jeg drøfte med hende.

Wodpoulsen, jo, der er ankemulighed, og jeg er ved at forsøge at sætte en klage sammen, indbefattende, at ny status ikke, som lovet på skrift, er blevet indhentet fra psykiater, og at jeg ikke er blevet indkaldt til møde med pensionsnævnet, som jeg på skrift har udtrykt ønske om i forb. med pensionsansøgningen.
Tin64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag af sdp hvad nu ???? Scorpion Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 28-09-2012 12:17
afslag og hvad så ? ene Spørgsmål ang fleksjob 7 17-06-2012 10:04
Afslag på kontanthjælp, hvad gør vi nu...? Brille Alt det andet 8 26-10-2011 01:11
Afslag på førtidspenion - hvad nu? MineBørnsMor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 165 13-02-2011 22:10
Afslag på fleksjob og hvad nu jfm Spørgsmål ang fleksjob 9 21-01-2010 16:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension