K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-05-2018, 21:46   #1
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Hjælp til rolig bolig?

Hej alle
Jeg er førtidspensionist pga slem angst og PTSD.
Jeg bor desværre et sted der er meget lydt (naboers samtale lyder som foregik den i min stue), og selv om naboer er hensynsfulde vækkes jeg ofte af ex. radioer, trin over gulv, dørsmæk o.l.

Det forværrer i perioder min tilstand voldsomt hvilket fører til social isolation, selvmordstanker/indlæggelse.

Findes der nogen instanser, der kan hjælpe med at få roligere bolig?
Jeg bor i alment boligbyggeri og står på venteliste til andre boliger - har gjort over 1 år, men får ingen tilbud.
Jeg tænker om man ex. kan komme i betragtning til en ældrebolig (om den så nødvendigvis er roligere ved jeg ikke, men næsten intet sted kan have tyndere vægge end her!)

Ørepropper er forsøgt men hjælper ikke nok.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2018, 21:58   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
En ting er hvad kommunen kan, en anden ting er hvad de gider.
Kommunen kan i princippet mange ting, men de ting der ikke er "skal" ting, vurderer de selv om de gider, så at sige.

Så hvad netop din kommune vil, der er udenfor "skal" områderne, kan de kun selv svare på.

Den eneste "skal" paragraf jeg lige kan finde er denne i serviceloven:
"§ 108. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold i boformer, der er egnet til længerevarende ophold, til personer, som på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse behov på anden vis. "

Hvis det "kun" er støj der er problemet, og du ellers kan klare dig selv i det daglige, tror jeg desværre ikke du opfylder de betingelser.
(De boltilbud efter den paragraf, har så muligvis også mere støjende beboere end gennemsnittet, hvis det er folk med udadreagerende psykiske problematikker der bor der)

Udover det er der kun anvisning af midlertidig bolig til husvilde, dvs folk der pludseligt pga uforudsete ting er blevet hjemløse. Dvs hvis boligen f.eks. er brændt ned.

Mit svar er baseret på min viden, så hvis der eventuelt er andre muligheder, håber jeg at folk byder ind
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2018, 23:04   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der er ingen der kan garantere en rolig almen bolig, det kommer helt an på hvilke naboer du får. En ældrebolig er ingen garanti, nogle ældre skruer pænt op for lyden på deres tv.

Hvis du vil have ro, må du finde et sted uden naboer, eller i hvert fald med så få som muligt. Dvs leje et mindre hus på landet, eller et rækkehus, hvor du kan trække dig lidt væk fra lyden, hvis den kun kommer fra nabo til den ene side, og der er ingen over eller under.

Det kan sagtens findes til en anstændig pris, hvis du er parat til at flytte efter det.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2018, 00:22   #4
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Tak for svar begge to.
Det er desværre ikke en mulighed at forlade den større by jeg bor i, da jeg er afhængig af hjælp mv. her.

Andelsrækkehus kunne være en mulighed.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2018, 07:39   #5
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af amaranth Se meddelelser
Det er desværre ikke en mulighed at forlade den større by jeg bor i, da jeg er afhængig af hjælp mv.
Den hjælp du modtager er den nye kommune forpligtet til at yde uden den skal tilkendes igen.

Man har ingen ret til anvisning af ny bolig når man har en.
En bekendt til mig var i en lignende situation, hvor hun pga psykisk ikke kunne bo i sin lejlighed.
Hun måtte bo på nat-herberg i halvandet år, og gå på gaden om dagen, inden hun til sidst fik et dyrt værelse gennem en organisation.
De fleste andre på herberget kom pga en lignende situation.

Desværre tror alt for mange at kommunen har en forpligtigelse hvis man er i din situation.
DET HAR KOMMUNEN IKKE !
Det eneste kommunen i nogle tilfælde kan anvise er en pensionistbolig eller plejeboliger, men hvem siger der er stille der ?
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2018, 08:44   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er en god ide at banke på hos naboer inden man vælger et nyt sted. De kan fortælle hvordan det er med støj/larm.

Det er ingen langsigtet garanti, da der altid kan flytte nye naboer ind på sigt, men så har man gjort hvad man kunne, for at sikre sig.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2018, 10:14   #7
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
I byen bliver det nok svært at finde et sted, garanteret fri for lyde,støj fra naboer , veje, mv. jeg selv bor på landet hvor der er luft mellem husene, og helt fredeligt men alligevel kan jeg hører når naboen slår græs, hunden gøer, naboerne snakker, mv, så inden du overvejer at flytte, så ville jeg hvis jeg var dig, gøre op med mig selv, hvad er den helt optimale bolig for dig? findes den?

har du prøvet at tale med en socialrådgiver inden for psykiatrien, måske de kan hjælpe og råde dig. for som de andre skriver, så er der ingen garantier, det sted du flytter hen, for at der er helt ro.

jeg håber det lykkes for dig at finde et sted hvor du finder ro, og er tryg ved at bo.

mange hilsner og held og lykke til dig
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2018, 12:12   #8
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Tak skal I have.
Det er ikke så meget hverdagslyde der irriterer, som det er at jeg har problemer med at sove fordi jeg vækkes af nabostøj. Gadelarm, græsslåmaskiner, endda skrigende måger kan jeg sagtens sove fra. Nabos musik og trin i gulv er langt værre - sandsynligvis fordi jeg forbinder dem med stærkt traumatiske oplevelser.

Jeg er helt med på at ingen steder er helt stille
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2018, 12:23   #9
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
jeg selv ville ikke bryde mig om at leve et sted med naboer ovenpå, nedenunder, og ved siden af tæt på, så forstår dig så godt, jeg elsker livet på landet.

har du tænkt over om en andelsbolig( ikke rækkehus) med luft til alle sider, kunne være en mulighed? måske er der en andelsboligforening i din by som er tl at betale.

her i nærheden af hvor jeg bor , er der boliger som er til at betale, så de findes, men nok afhængig af hvor i landet man befinder sig.

håber du finder en god løsning
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2018, 13:29   #10
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Det tror jeg bestemt er en mulighed, og noget jeg skal kigge mere på.
Jeg ved der findes en del her i byen, men et boligkøb er ikke en lille beslutning, så den skal jeg lige tygge lidt på.
Tusind tak til jer alle!
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension