K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2018, 14:26   #1
MP84
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2013
Indlæg: 39
Styrke: 12
MP84 er ny på vejen
Stadig stor arbejdsløshed, kommer til at give problemer

Læser med interesse det artikler, der er landet i pressen idag. omkring stor ledighed indenfor fleksjob. (https://www.information.dk/telegram/...t-fleksjobbere)

Det viser med stor klarhed, at folk der før i tiden blev sendt på førtidspension, fordi de ikke kunne arbejde. nu blot parkereret på mini fleksjob,uden overhovedet at finde eller ha mulighed for at få et job.

hvorfor er de folk så godt tilfredse med det uden at gøre noget ved det selv ? kan det være fordi ?
-de nu endelig har ro, og ikke blir jagter af kommunen hver uge ?
-det er umuligt at finde job, med 1-2 timer arbejde pr uge ?
-ikke bliver modregnet i forbindelse med en samlever og de nu gerne må eje og have formue ?

Det kan udvikle sig til en kedelig tendens til for os andre fleksjobber, med et høj ugentligt arbejds timetal og som allerede har et job.

i forbindelse med reformen, vil vi på ingen måde kunne komme tilbage til noget ala den gamle aflønningstemode fordi der i mellemtiden er placeret så mange på mini fleksjob. det vil simpelthen være for dyrt for starten, hvis alle de "nye" nu skulle aflønnes med 1/2 eller 2/3 dele som før. og slet ikke rentabelt på nogen måde, for at firma at ansætte en person med en ugentlig arbejdstid på 2 timer. og få refunderet 2/3

Eneste mulighed som jeg ser det, er snart kun at køre 2 forskellige fleksjob løsninger:

Mini fleksjob (Under 12 timer om ugen) Som blir aflønnet som nu.
Fleksjob (over 12 timer om ugen) aflønnet noget ala gammel ordning.

staten er simpelthen nød til at genindføre noget ala gammel ordning. Det hænger ikke sammen med ingen pension, lav feriepenge opsparing for folk i fleksjob med et høj timetal. de mistedet i forvejen mellem 4000-9000 kr på at blive flyttet fra gammel til ny ordning.

Sidst redigeret af MP84; 21-03-2018 kl. 14:29.
MP84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2018, 15:04   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Tror når folk på mini fleksjob ikke søger job er det fordi mange er for syge til at varetage det,eller efter en lang periode i systemet ikke magter det.

Men er sikker på det er som andre fleksjobber mange søger job og nogle få gør ikke
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2018, 20:04   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven:
"§ 75. En person, der modtager ledighedsydelse, skal aktivt udnytte sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal

1) være aktivt jobsøgende, herunder registrere alle jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf. dog stk. 5,

2) deltage i opfølgningssamtaler efter § 74 c i denne lov, samtaler om rådighedsvurderinger, individuelle kontaktsamtaler (jobsamtaler) efter § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og møder i rehabiliteringsteamet efter § 9 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,

3) tage imod et rimeligt tilbud om fleksjob,

4) tage imod rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, medmindre personen i medfør af § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er forpligtet til at tage imod tilbud, eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få arbejde,

5) deltage aktivt i rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få arbejde, og

6) lægge sit cv i Jobnet efter § 73 d i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, senest 3 uger efter personen har opnået ret til ledighedsydelse, og deltage i cv-samtaler efter § 73 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2. Opstår der tvivl om en persons rådighed, skal kommunen afprøve denne. Det kan ske ved at anvende tilbud efter kapitel 10 eller 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Stk. 1, nr. 1, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis den pågældende har en rimelig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7 og 8.

Stk. 4. Stk. 1, nr. 6, gælder dog ikke, hvis personen ikke står til rådighed for et fleksjob i en periode, som jobcenteret vurderer vil vare mere end 1 måned, fordi personen er omfattet af § 13, stk. 7, nr. 2 eller 4-6. Når personen igen står til rådighed for et fleksjob, skal den pågældende snarest muligt, dog senest efter 3 uger, lægge sit cv i Jobnet, og jobcenteret skal have afholdt en cv-samtale, jf. stk. 1, nr. 6.

Stk. 5. Jobcenteret kan fritage en person for at registrere alle jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, jf. stk. 1, nr. 1, hvis det vurderes, at det enten ikke er muligt eller er meget vanskeligt for personen på grund af den pågældendes nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne m.v. Jobcenteret og personen skal aftale, hvordan den pågældende i stedet skal dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter."

Håber det kan svare ret tydeligt på, at folk der er visiteret til fleksjob på få timer, ikke bare kan "vælge" at ikke søge arbejde.

Og hvis du evt kigger på jobnet, og ser mængden af fleksjobstillinger der ligger der, siger det også noget om, at fleksjobs ikke lige hænger på træerne.

Når man søger er det stort set kun uopfordret, og man mødes ofte af arbejdsgivere, der ikke aaaaner hvad fleksjobordningen går ud på.

Alle de ledige fleksjobbere jeg har mødt VIL godt arbejde, men vi er desværre bare ikke så eftertragtede.
Og især ikke hvis man ikke kan klare så mange timer.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2018, 03:10   #4
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg kan bekræfte at man, skønt man har meget lavt timetal, fortsat skal være aktivt jobsøgende, og på ingen måde "har ro og ikke bliver jagtet af kommunen." Tværtimod forventedes jeg enten at være i praktik eller kursus, der kunne føre til job, og skulle være aktivt jobsøgende.

(Jeg er på ressourceforløb nu.)
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2018, 12:51   #5
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Da jeg blev visiteret til mini-fleksjob (5 timer/uge) havde jeg det første år 2 private jobkonsulenter ind over. De var ret ligeglade ikke bare med min ønsker om arbejdsopgaver men mine skånebehov. I begge tilfælde opsagde kommunen aftalen med dem, da de på ingen måde varetog mine interesser.

Jeg havde selv søgt et par stillinger og uopfordrede ansøgninger uden held.

Mit store held var, at der var en arbejdsgiver i kommunen som kontaktede jobcentret for han skulle bruge en fleksjobber ca 5 timer/uge til forskellige kontoropgaver.

Jeg har efterfølgende holdt lidt øje med om der skulle være nogle opslåede stillinger som jeg kunne søge - jeg har ikke set en eneste.

Som jeg set det, så har den "nye" pensionsreform ikke til formål at hjælpe dem der er syge eller skadet - så ville den ikke gøre alt hvad der er muligt for at gøre os fattige.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2018, 14:26   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Spørgsmålet er også hvor mange job en fleksjobber forventes at søge for at være aktiv.

Som MistyMiss beskriver er det sværere for fleksjobberen at søge et job da de oftest skal findes via uopfordret ansøgning blandt uvidende arbejdsgivere og med krav om nedsat tid og diverse skånehensyn.

En rask person på dagpenge som søger 37 timers job skal søge 2-3 job om ugen, det er forskelligt fra a-kasse til a-kasse.

Hvis vi vælger en fleksjobber med arbejdsevne på eksempelvis 2-3 timer ugentligt, hvor mange job skal vedkommende så søge?

Både når der tages hensyn til at fleksjobberen kun kan være jobsøgende i 2-3 timer ugentligt og at vedkommende ikke bare kan hente en annonce fra jobnet, Ofir, Facebook eller lignende og skrive en standard ansøgning og sende den af sted.
En anden begrænsning er at mange fleksjobbere, formodentlig de fleste, bliver nødt til at søge job i nabolaget mens den raske kan vælge at søge i en større radius fra hjemmet og pendle til arbejde.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2018, 16:51   #7
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg fik at vide jeg forventedes at søge 2 job om ugen. Men jeg har det ikke på skrift og jeg overgik til ressourceforløb kort tid efter.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2018, 18:29   #8
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Ens vilkår for fleksjobbere

Jeg synes, at der skal være ens vilkår uanset timeantal.

Hvordan den ideelle fleksjobber ordning skal se ud, har jeg lige noget bud på.

Men i den "nye"ordning, synes jeg, at det er til grin, at jeg får indbetalt ca. 200 kr til min pension udfra min løn på ca. 1200 kr. Brutto fra arbejdsgiver.

Jeg ved godt, at mange/nogle får supplerende bidragsfri pensionsindbetaling fra deres tidligere pensionsselskab.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2018, 14:27   #9
MP84
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2013
Indlæg: 39
Styrke: 12
MP84 er ny på vejen
misty:

men er fleksjob, behøver jo ikke stå på jobnet som et fleksjob for at man kan søge det. Faktisk kan man jo bare søge et alm deltidsjob, hvis det tager eller kan tage højde for ens skåne hensyn. Der er ingen forskel på en fleksjobber også en alm. deltid/time ansat idag. (Udover de hensyn man skal tage for en fleksjobber selvfølgedig.
MP84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2018, 14:33   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MP84 Se meddelelser
misty:

men er fleksjob, behøver jo ikke stå på jobnet som et fleksjob for at man kan søge det. Faktisk kan man jo bare søge et alm deltidsjob, hvis det tager eller kan tage højde for ens skåne hensyn. Der er ingen forskel på en fleksjobber også en alm. deltid/time ansat idag. (Udover de hensyn man skal tage for en fleksjobber selvfølgedig.
Der er da ret stor forskel på om du har en alm deltidsansat 20 timer om ugen, eller en fleksjobber 20 timer om ugen med 60% effektivitet

Og så er der jo nogen af de skånehensyn der kan gøre, at man ikke kan udføre de samme opgaver, som en alm ansat.

Husk også at de deltidsjobs der bliver slået op, gerne er på 20+ timer.
Så med en arbejdsevne på f.eks. 6 timer om ugen, kan de jo ikke nøjes med en person til den stilling så.

Udover det, så er der også mange arbejdsgivere der (som jeg nævnte) ikke aner hvad fleksjob mere præcist er, og tager ofte afstand til fleksjobbere.
Min fagforening arbejder f.eks. på at informere arbejdsgivere om hvad fleksjob er, i håb om at de bliver mere villige til at ansætte fleksjobbere
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension