K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2007, 22:32   #11
Elsebeth
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2006
Indlæg: 46
Styrke: 18
Elsebeth er ny på vejen
RE: Aktivering og flexjob

Citat:
Hejdien skrev:
Jeg kan kun give Stella ret..

Jeg tror måske hun bare ikke ved bedre. Hun sagde hun var ny og jaa.. jeg tror ikke det var så slemt ment. Jeg vidste bare heller ikke bedre. Jeg skriver igen når jeg hører fra Bo Et eller andet...*S*
Hvis de mener det alvorligt må du gerne gå videre med det..
MVH Elsebeth

Du skal omgående få fat i den sagsbehandler der har sagt til dig at du skal i aktivering og bede om at få det på skrift, bed om at få lov paragraffer hvori der står at man som ledig flekser skal sende i aktivering.

Noget af det første jeg ville gøre var at melde mig ind hos LAFS (syntes jeg at alle ledige flekser skulle gøre, noget tyder på at kommunerne glemte loven da de blev lagt sammen )

Elsebeth det jeg kunne formode at en dårlig formuleret sagsbehandler kunne have udlagt som en aktivering er en praktik, for at finde ud af hvor mange timer du kan arbejde og hvad dine skånebehov er, hvis din sagsbehandler når du taler med hende oplyser dig om at det er det der poienten , så syntes jeg at du skal oplyse hende om at da du er helt ny visiteret til fleksjob, ja så må du formodes at være så afklaret som det overhovdet kan lade sig gøre...

Elsebeth jeg ville være glad hvis og så frem at du ville skrive helt nøjagtigt ned hvordan det er formuleret af din sagsabehandler at du skal i aktivering og hvis jeg kan få lov til at tage det med til Elisabet Geday i den mail vi er ved at sende hende med konkrete tilfælde ...


MVH
Hejdien
Elsebeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2007, 15:40   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Aktivering og flexjob

Dette er skrevet af Elsebeth den 10-1-07 og indlægget er rykket til den allerede eksisterende tråd. Hejdien


Hej Heidien.
Sidste nye er at jeg skal tage imod et rimeligt tilbud, efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde (§74 b, stk. 3)

Det betyder at jeg skal være indstillet på at deltage i en virksomhedspraktik af max. 13 ugers varighed, med mulighed for forlængelse. Når man er på ledighedsydelse, sygedagpenge, starthjælp eller lignende skal man tage imod dette "tilbud".

Dette er hvad både Lafs og min arbejdsmarkedskonsulent siger.
MVH Elsebeth
  Besvar med citat
Gammel 11-01-2007, 17:33   #13
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Aktivering og flexjob

Sætter lige det her ind ...


§ 74 b.
Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,
1) at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob,
2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i fleksjob,
3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud om aktivering eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde, og
4) at modtageren ikke er selvforskyldt ledig efter et fleksjob.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 2, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis den pågældende har en gyldig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 3 og 4.


Stk. 3.
Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved arbejdsprøvning, arbejdspraktik m.v.
Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse.
Ledighedsydelse kan fortsat udbetales, hvis kommunen har påbegyndt behandling af en sag om pension.
Ledighedsydelse kan udbetales, så længe sagen behandles.
Ledighedsydelse skal tilbagebetales, hvis der senere udbetales pension for samme periode.


Elsebeth jeg formoder at du kommer direkte fra arbejdsprøvninger og undersøgelser da du den 20 december bliver visiteret til fleksjob ?

For mig lyder det noget speget at der allerede nu skulle være brug for en vudering af din arbejdsevne..
Hvem har du snakket med i LAFS om det ?
jeg ville nu nok selv uanset hvad LAFS og jobkonsulent siger, protostere mod sådan en behandling og spørge til formålet med en arbejdsprøvning nu..
Hvad siger din ressourceprofil? den burde jo være frisk fra pressen af da du er så ny visiteret .. hvis du kigger i 74b stk 3 så står der udtrykkeligt

Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved arbejdsprøvning, arbejdspraktik m.v.

Så vil det jo faktisk sige at kommunen allerede nu ikke engang en måned efter din visitereting er kommet i tvivl , og det ville da være at slå alle rekorder og må da tilskrives sjusk hos kommunen , selvfølgelig vil de da ikke komme i tvivl en måned efter en visitering..

Hvis jeg var dig så ville jeg skrive en klage ikke sende den til jobkonsulent men til sagsbehandler samt borgmester.

Det der er det vildeste jeg til dato har hørt og lugter i den grad af endnu en aktivering af folk i fleksjob , hvad med om de så og fik fingeren ud af en hvis legemesdel og i stedet for fik fundet et reelt fleksjob..

Bliver lige nød til at høre dig er du på kontanthjælp eller på ledighedsydelse ?

Hvis du har brug for hjælp til et udkast til hvad man kan skrive til kommunen så skriv lige skal gerne lige lave et udkast som du kan skrive så det passer til dig, men kun hvis du har brug for det


MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 16:17   #14
sysse
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2006
Indlæg: 15
Styrke: 19
sysse er ny på vejen
RE: Aktivering og flexjob

Jeg har lige snakket med en veninde, der også er visiteret til fleks-job. Hun fik brev fra sin sagsbehandler den 23-12-06 at hun skulle starte på kursus her midt i Januar,men der stod at det var på 3 sal, og da hun har meget dårlige hofter, ringede hun til kursus stedet for at få at vide om der var elevator,men det var der ikke. Da hun ringede til sagsbehandleren og sagde at hun på ingen måde kunne gå på trapper op til 3 sal fik hun at vide at nu ville sagsbehandleren lukke for pengekassen, da hun jo havde sagt nej til et tilbud,og desuden lignede det ikke noget at hun selv havde ringet til kursus stedet.Nu er det jeg gerne vil vide om sagsbehandleren kan lukke for pengekassen. Min veninde er gået helt ned og tør ikke ringe til sagsbehandleren
sysse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 17:08   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Aktivering og flexjob

Man skulle sq da tro at det rablede helt for de sagsbehandler her i forbindelse med refusionen..

I loven står der ganske rigtigt at de kan lukke for ledighedsydelsen hvis man siger nej tak til et tilbud der kan fremme ens beskæftigelsemuligheder men der står tillige at det skal være et rimeligt krav..

Og det er sq da ikke rimeligt at sende mennesker der er dårligt gående på tredje sal...

Din veninde har ingen grund til at blive bange for sin sagsbehandler, det jeg vil forslå er at hun sender en skrivelse til sin sagsbehandler lydene lidt ala det her ..

Til

Ved telefon samtale d (skriv dato) oplyste du mig om at du nu lukkede for min ledighedsydelse fordi jeg ikke kunne deltage i et kursus forløb der foregik på tredje sal.

Da jeg som du jo ved lider af dårlig hofte, er det umuligt for mig at komme til tredje sal og derfor ringede jeg til kursus stedet for at høre hvordan det så ud med elevator.

Jeg syntes at det er en helt rimelig grund til ikke at kunne deltage i et kursus hvor man skal på tredje sal når man er dårligt gående.

Jeg nægter selvfølgelig ikke at deltage i et kursus der kan fremme mine muligheder for et fleksjob, men jeg forventer at Kommunen stiller de midler der måtte kræves til rådighed sådan at jeg kan komme op på tredje sal.

Da du har udtalt at du nu vil lukke "kassen" for mig forventer jeg at have det på skrift inden for 5 dage , samt efter hvilke paragraffer du mener at det er du kan lukke for kassen for.

Jeg har intet sted i loven kunne finde nogen § efter hvilke man kan fratage folk deres levebrød fordi de har et handicap der forhindre dem i at deltage i et kursus, så jeg vil se frem til at modtage et brev fra dig med oplysning om dette, samt en ankevejledning ..



Det er lidt ærgeligt at det er dig der skriver det her indlæg, tror du at du kan få din veninde til at skrive det ned til mig og sende det til mig evt på mail, da jeg lige pt er ved at samle groteske historier sammen til Elisabeth Geday ...
Men jeg er her nød til at have det fra personerne selv


MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 17:46   #16
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Aktivering og flexjob

Hej Sysse

For det første har Hun at tage hensyn til din venindes skånehensyn...og for det andet har hun ret til at ringe til et kursus sted...det skal hun ikke spørge nogen som helst om.

Jeg blev opfordret til selv at ringe og høre om stedet af min sagsbehandler...Hun har da også ret til at vælge mellem flere steder ...det fik jeg.

Så den sagsbehandler skal i ikke være bange for, men skrive til hende og ledelsen på det jobcenter I er tilknyttet til.

det er jo helt hul I hovedet...

Stella.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 19:32   #17
Elsebeth
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2006
Indlæg: 46
Styrke: 18
Elsebeth er ny på vejen
RE: Aktivering og flexjob

Citat:
Hejdien skrev:
Sætter lige det her ind ...


§ 74 b.
Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,
1) at modtageren opfylder betingelserne for at få et fleksjob,
2) at modtageren ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i fleksjob,
3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud om aktivering eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde, og
4) at modtageren ikke er selvforskyldt ledig efter et fleksjob.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 2, 3 og 4, gælder dog ikke, hvis den pågældende har en gyldig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 3 og 4.


Stk. 3.
Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved arbejdsprøvning, arbejdspraktik m.v.
Hvis kommunen vurderer, at den pågældende ikke er til rådighed for fleksjob, mister den pågældende retten til ledighedsydelse.
Ledighedsydelse kan fortsat udbetales, hvis kommunen har påbegyndt behandling af en sag om pension.
Ledighedsydelse kan udbetales, så længe sagen behandles.
Ledighedsydelse skal tilbagebetales, hvis der senere udbetales pension for samme periode.




Elsebeth jeg formoder at du kommer direkte fra arbejdsprøvninger og undersøgelser da du den 20 december bliver visiteret til fleksjob ?

Ja, det gjorde jeg.

For mig lyder det noget speget at der allerede nu skulle være brug for en vudering af din arbejdsevne..
Hvem har du snakket med i LAFS om det ?

[u]Merete Hornecker via mail fra Erik Grønlund[u]
jeg ville nu nok selv uanset hvad LAFS og jobkonsulent siger, protostere mod sådan en behandling og spørge til formålet med en arbejdsprøvning nu..
Hvad siger din ressourceprofil? den burde jo være frisk fra pressen af da du er så ny visiteret .. hvis du kigger i 74b stk 3 så står der udtrykkeligt

[i]Opstår der tvivl om modtagerens rådighed, skal kommunen afprøve modtagerens rådighed. Dette kan ske ved arbejdsprøvning, arbejdspraktik m.v. [/i

[u]Nej, de er ikke i tvivl, det er ikke derfor, men bare fordi det åbenbart står i loven at man skal følge et rimeligt tilbud[u]

Så vil det jo faktisk sige at kommunen allerede nu ikke engang en måned efter din visitereting er kommet i tvivl , og det ville da være at slå alle rekorder og må da tilskrives sjusk hos kommunen , selvfølgelig vil de da ikke komme i tvivl en måned efter en visitering..

Hvis jeg var dig så ville jeg skrive en klage ikke sende den til jobkonsulent men til sagsbehandler samt borgmester.

Det der er det vildeste jeg til dato har hørt og lugter i den grad af endnu en aktivering af folk i fleksjob , hvad med om de så og fik fingeren ud af en hvis legemesdel og i stedet for fik fundet et reelt fleksjob..

Bliver lige nød til at høre dig er du på kontanthjælp eller på ledighedsydelse ?

Jeg er på ledighedsydelse

Hvis du har brug for hjælp til et udkast til hvad man kan skrive til kommunen så skriv lige skal gerne lige lave et udkast som du kan skrive så det passer til dig, men kun hvis du har brug for det

Jeg vil gerne have et sådant udkast... og tak for hjælpen

MVH Elsebeth
MVH
Hejdien
Elsebeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 20:00   #18
sysse
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2006
Indlæg: 15
Styrke: 19
sysse er ny på vejen
RE: Aktivering og flexjob

Tak for jeres svar .Grunden til at jeg skrev for min veninde er at hun ingen computer har, men håber at hun kan komme op til mig og låne min.Det er en kanon side. tak Hejdin og Stella
sysse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 20:45   #19
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Aktivering og flexjob

Hej Elsebeth, jeg skal nok skrive et udkast til din kommune til dig til din kommune , men det bliver nok ikke før i morgen aften. jeg sender det bare til dig privat så kan du se om det er noget du kan bruge (sætter det også lige her på siden) Men det er da flot at din sagsbehandler melder rent ud at det er en regulær aktivering... :@:@

Hvis det derimod er feks et kursus i hvordan du kan søge job som flekser så vil det se anderledes ud,

for som der står i 74b
3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud om aktivering eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde

Ud fra denne del i loven vil jeg helt klart mene at du har krav på at få at vide på hvilke måde din aktivering kan fremme din mulighed for fleksjob.

:@:@ det er sq da deprimerende at de kommuner ikke hjælper folk ud i regulære job sådan at de kan blive selv forsørgende men at de partu skal dræne dem for den smule gejst og energi de har, i alle mulige og umulige tiltage der ikke føre til noget som helst ...

Syntes da godt nok at de får udhulet den fleks lov så det vil noget og jeg kan da ved gud ikke forstå at LAFS vælger bare at sige at det er ok sådan er loven, du skal helt klart have at vide hvordan det er at sådan en aktivering kan fremme din jobmuligheder ..

Inden jeg skriver dit udkast skal jeg lige vide hvad din ressourceprofil siger hvilke reelle jobfunktioner har de som sidste punkt sat på din ressourceprofil (din sagsbehandler skal lade din ressourceprofil munde i specifikke jobfunktioner du kan klare) Hvis de ikke har skrevet nogen, så er det vigtigt at jeg ved det, da det har betydning for hvordan vi skal skrive udkastet ...

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 15-01-2007, 20:56   #20
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Aktivering og flexjob

Citat:
Grunden til at jeg skrev for min veninde er at hun ingen computer har, men
Det er helt okay sysse det er jo ikke alle der har computere, men det er vigitgt at man får alle tingene med fra historien , som du fortæller det så lyder det umiddelbart totalt urimligt det du fortæller, men hvis vi skal have sådan en historie med til feks Elisabeth Geday så er det vigtigt at få alle tingene med, du kan også bede hende fortælle historien til dig og så være mellem mand så sender vi bare dig ud på en løbetur hvis der er noget vi vil vide he he

Desværre oplever vi oftere og oftere at folk er desideret bange for deres sagsbehandlere og hvis vi foreslår noget de kan gøre , så vil de helst ikke fordi de er bange for konsekvenserne , derfor syntes jeg for min del at det er vigtigt at der er en mulighed for at det er folk der selv vil gøre noget ved deres situation...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
aktivering mens man er midt i søge flexjob? pruttenQ34 Spørgsmål ang fleksjob 8 24-10-2011 14:42
Aktivering Tullee Alt det andet 23 18-11-2010 11:39
Aktivering Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 08-08-2010 19:41
Aktivering efter Flexjob last47 Spørgsmål ang fleksjob 1 02-03-2010 14:25
§17 og aktivering? Bambi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 25-11-2009 16:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension