K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2010, 09:51   #1
boowam
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2008
Indlæg: 67
Styrke: 16
boowam er ny på vejen
Flytte kommune.

Hej K10.

Jeg bor i midtjylland, er på ftp.ny ordning og vil gerne flytte til fyn.
Min kæreste bor på fyn, er pædagog med en indkomst på ca. 300.000 om året.
Vi ønsker at flytte sammen, så spørgsmålet er.

1.) Kan jeg "bare" sådan uden videre flytte kommune, når jeg er på ftp?

2.) Hvad vil det få af betydning, rent økonomisk?

3.) Skal jeg igennem alt muligt tovtrækkeri fra den nye kommune, for det orker jeg ikke psykisk. Personlighedsforstyrrelser bla. borderline...
boowam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 09:56   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Nej der er ingen problemer i at flytte... det forgår helt automatisk og du får så udbetalt din pension i den nye kommune uden brok...

Hvis i flytter sammen så bliver din pension skåret ned...du kan gå ind på borger.dk og beregne det...
Så man skal da lige tænke over hvad man gør...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 09:58   #3
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
taget fra borger.dk

Eksempel

Du er førtidspensionist på ny ordning og gift med en ikke-pensionist. Du har en årlig indtægt ud over førtidspensionen på 18.000 kr. om året i arbejdsmarkedspension og en renteindtægt på 10.000 kr. (i alt 28.000 kr.). Din ægtefælle har en indtægt på 300.000 kr. om året.

Din ægtefælle/samlevers indtægter indgår ved beregningen af din pension. Men først ses der bort fra 169.260 kr. (2011) af din ægtefælles indkomst.

Dvs. de øvrige 130.740 kr. (2011) af indtægten indgår i beregningen af din pension. Sammenlagt med din egen supplerende indtægt på 28.000 kr. bliver jeres samlede indtægtsgrundlag på 158.700 (nedrundet).

Der ses bort fra 107.500 kr. (2011) af dette beløb, og herefter er jeres samlede indtægtsgrundlag 51.200 kr.

Din pension nedsættes med 30 pct. af dette beløb, dvs. 15.360 kr. Dette beløb fratrækkes pensionsydelsen på 169.260 (2011), hvorefter din samlede pensionsydelse vil være på 153.900 kr. årligt før skat.

--------------------------------------------------------------------------------
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 10:03   #4
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
Emne: førtidspension/flytning
Spørgsmål indsendt 16. februar 2010

Hejsa,

og mange tak for en god brevkasse.

Jeg skriver fordi, jeg er blevet førtidspensionist den 1. februar i en kommune, og her til den 1. marts flytter jeg til en anden. Får den nye kommune automatisk besked om at jeg skal have førtidspension, eller skal jeg selv melde det, og i så fald hvor?

Ligeledes er jeg i tvivl om, hvilke tillæg jeg kan søge, og om hvor jeg skal henvende mig. Det samme gælder for at få et pensionist togkort.

Med venlig hilsen
Anja

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 18. februar 2010

Kære Anja,

Du behøver ikke selv foretage dig noget med hensyn til overflytning af din pensionssag. Når Folkeregistret har fået besked om din adresseændring, går der automatisk besked til din hidtidige kommune, der udbetaler pensionen.

Her vil man oversende din sag til tilflytningskommunen, der så overtager udbetalingen.

Noget andet er så, at der i al social lovgivning står, at man har pligt til at oplyse om ændringer i sine forhold.

Man må jo sige at en flytning er en ændring, så jeg vil nu alligevel råde dig til at underrette din hidtidige kommune.

Hvis du modtager andre ydelser, f.eks. boligsikring, skal du underrette, da denne jo skal stoppes ved fraflytningen. Fraflytterkommunen giver ikke besked til tilflytterkommunen om hidtidige ydelse.

Hvis du skal søge boligsikring til din nye bolig, skal du derfor rette henvendelse til din tilflytningskommune og søge herom. Ansøgningen har først virkning fra den første i måneden efter ansøgningsdatoen.

Med de "nye" pensionsregler fra 2003 svarer førtidspensionen til sygedagpenge, og derfor er det ikke muligt at søge andre (personlige) tillæg til pensionen.

Du kan dog altid rette henvendelse i din kommune og forhøre dig, om der kan være mulighed. F.eks. kan man stadig søge èngangsbeløb i særlige tilfælde.

Bus/togkort køber du hos trafikselskabet og skal medbringe dokumentation på, at du modtager pension. Pensionsmeddelelsen ("lønsedlen") er tilstrækkeligt, og du behøver bare at vise den øverste del, hvoraf fremgår dit navn, adresse, cpr-nummer og status som pensionist. Beløbene vedkommer ikke trafikselskabet.

Venlig hilsen
Aase Sveistrup
Socialrådgiver
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flytte kommune Daniel09 Alt det andet 0 10-09-2012 15:36
Flytte kommune Lykkefod Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 31-08-2011 09:14
flytte kommune viviras Alt det andet 4 12-01-2010 09:22
flytte til ny kommune ? jbm Alt det andet 10 28-02-2009 17:45
flytte kommune jomfruen Alt det andet 4 06-09-2008 16:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension