K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-12-2008, 13:07   #1
pjuske
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2008
Lokation: fyn Middelfart kommune
Indlæg: 134
Styrke: 16
pjuske er ny på vejen
§ 100 merudgifter,hjælp

Hejsa

Jeg har i dag snakket med kommunen ang paragraf 100,hun var meget sød hende jeg snakkede med,jeg skal skrive ALT op som jeg bruger penge på,som ikke ville ha brugt penge på,hvis jeg var rask.hun kommer så den 7 januar og hjælper mig med skemaet.

Må jeg spørge Jer der har søgt

HVAD HAR I SKREVET PÅ ????????????????????????????????????

udover kørsel,medicin,sko,rengøring,

GODE RÅD MODTAGES MED STOR TAK

Pjuske
pjuske er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 15:36   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Håndsrækninger er værd at tænke over....tit skal man måske have lidt hjælp fra naboen eller en ven, til at rydde sne for døren, skrue en pære i og andre forefaldende småting, jeg får 1200 pr. år på den konto, så jeg har muligheder for at betale for "småhjælp" enten med rede penge eller en buket blomster.

Fodterapeut, hvis du ikke kan bukke dig eller selv få ordnet dine fødder ordentligt...på den konto får jeg 2400 pr. år.

Håber du kan bruge det.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 15:56   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer andre der får § 100. Hvor meget skulle i udspecificere håndsrækninger. Jeg skrev 700 kr på i mine opgørelser. Det er jo lidt svært helt præcist at sige hvornår og til hvad man får hjælp. Jeg blev imidlertid bedt om uførligt at redegøre for til hvad jeg fik håndsrækninger.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 16:26   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Smider nogle links, hvor under du kan finde eksempler på mulige merudgifter, eller nok nærm,ere områder hvor du kan kigge dit eget liv mere i sømmene

http://www.epilepsi.dk/Specialr%C3%A...-(voksne).aspx

http://www.social.dk/ministeriets_om...tilskud%20til?

http://www.adhd.dk/index.php?id=245

http://www.rcfm.dk/fileadmin/rcfm_fi...aragraf100.pdf

Det skader ikke at du går i peditesser, altså fx hvis du ikke kan bruge en opvaskemaskine fordi du ikke kan overskue det, må du gerne lave en ca. udregning på ekstra brug af vand til at vaske op i hånden (det ER dyrre at vaske op i hånden end med de nye vandbesparende opvaskemaskiner) Jeg ved ikke om det står på nogen af overstående lister, men hvis du er allergisk over for fx fødevarer, så har du også en merudgift der, vindus pudsser, have hjælp, kursuser i/til din sygdom/handicap (hvis der er en forening afholder de sikkert kursuser) transport til og fra behandling (ud over alm offentlig transport) er også noget du kan søge til.
Vær kreativ, det er tilladt tager det dig ekstra lang tid at gøre rent fx, så sæt et ca timeantal på ud over hvad det for en normalt fungerende ville tage. Du kan gøre det samme med fx at tage strømper på... det er ok at skrive "åndsvage" ting på det kan godt være at det ikke tages med, m,en det gør at sandsynligheden for at du får bevilget det, større fordi det er md til at belyse at du virkelig har behov for støtte af en eller anden art.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 18:01   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Velcro....jeg havde ikke engang tanken om at søge til håndsrækninger eller fodterapeut, jeg havde kun transport og medicin i tankerne. Jeg tror jeg var meget heldig med min sagsbehandler på området, for han vidste lige præcis hvad han skulle spørge om, og regnede selv ud hvor meget de to poster nogenlunde beløb sig til....i mine tanker på det tidspunkt, har jeg taget det som en selvfølge at enten venner eller familie hjalp med de enkle ting, nu de alligevel var her, og så engang imellem "betale" med en middag eller en buket.

Du har jo mulighed for at ændre, hvis det viser sig at den første udregning er forkert, men en ændring har jo kun betydning hvis man ligger lige på en grænse...har man udgifter for 6000 pr. år (basisbeløbet) så får man udbetalt 18.000 uanset hvad...så en ændring på dine merudgifter har kun betydning hvis du er i nærheden af den næste grænse og lige mangler nogle få hundrede kroner. Den næste grænse er udgifter for 21.000 der udløser 2000 pr. md, den næste igen er udgifter for 27.ooo der udløser 2500 kr. pr md og fremefter, så tilhører man den første gruppe og "kun" har udgifter for 6000 kr. så kan der købes mange håndsrækninger for de resterende 12.000.

Men det er bare om at skrive på, og ændre hvis noget er forkert eller ikke holder alligevel ved det første skøn, det er jo beløbene sammenlagt der tæller.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 19:42   #6
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Hvis du er med i en forening, som relaterer sig til din lidelse, så kan du høre dem ad.

Ellers er det bedste at du tænker over i hverdagen, hvad er det lige præcist, du har svært ved..hvis du f.eks bor alene

og så kan merudgifter jo ændre sig undervejs..så det er jo ikke et statisk fænomen..

kig evt på funktionsevne.dk...der ligger et skema og det er også det, du skal udfylde sammen med din sagsbehandler, så pgl kan få et indtryk af dit behov for de nødvendige merudgifter
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 21:37   #7
pjuske
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2008
Lokation: fyn Middelfart kommune
Indlæg: 134
Styrke: 16
pjuske er ny på vejen
Tusind tak til jer alle.

Jeg kunne bruge flere af tingene.

Pjuske
pjuske er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 23:38   #8
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
§100

Hvis man nu er gift, kan man så søge rengøring mv.?
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2008, 00:30   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
rose, nu ved jeg godt at du spørger under §100 men lægger lige dette link ind:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=6...ht=reng%F8ring

ang rengøringshjælp, for vi er mange der har haft dette spørgsmål oppe at vende.
Håber der er noget du kan bruge, og undskyld mit korte svar men det er lige før sengen står på nakken af mig
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2008, 02:03   #10
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Jeg kæmper en hård kamp om §100
til nu er følgende annerkendt:
udvendig vinduespudsning og indvendig rengøring af bilen.
Medicin var godkendt, men er nu igen et hick hack mellem kommune og læge.
Efter 2. klage i det sociale nævn skal kommunen nu definere nødvendige håndsrækninger( vedligeholdese af hus og have, som maling, snerydning og havearbejde. Det har betydet at sagsbehandler indhenter tilbud fra forskellige service/håndværkere firmaer, for at sandsynliggøre de udgifter jeg har sendt. Så den med sansynliggøre, kan også forståes på flere måder.
Jeg ringede ril Det sociale nævn herom, men de bekræftede at det var ok fra sagsbehandlers side, for netop at "bevise" sansynligheden. At hun så går mine kontakter i bedene, er dybt beklageligt, for det skaber en stor mistillid, når kommunen blander sig i aftaler mellem bruger og firma.
Tillige er nye ekstra udgifter nu med: merudgifter i forbindelse med handicapbus og ikke mindst strøm til denne og min el kørestol.
Er ens mand/kone uden handicaps, bliver der lagt en betydelig byrde på vedkommende, udover deres normale arbejde.
Al rengøring skal honoreres gennem hjemmehjælps paragrafferne. Og på 1 time hver anden uge, skal de både gøre almindeligt rent, stryge, vaske gardiner, reparere småting, som at sy kanpper i, vaske vinduer inde (kan byttes med et bad) gøre køkken/badlåger rene og sørge for hovedrengøring. Dette fra det sociale nævn, som kommunen bestemt ikke er enig i.
Desuden søgte jeg om mulighed for at hvile under transport (kan kun sidde oprejst i en bil/handicapbus i højest 1 time) men det blev afslået. Jeg søgte om ekstra liggemulighed i stuen, så jeg ikke altid skal klædes af/på for at ligge i sengen (15 timer i døgnet) men det blev afslået ef hjælpemiddelafdelingen, med den begrundelse at jeg sikkert lå bedst i min plejeseng i soveværelset. Jeg søgte hjælp til at kunne købe mad udefra når når børn eller venner kom på besøg til jul/fødselsdag, men det blev afvist, da man vurderede at det var meget normalt at man købte mad udefra. Jeg søgte også om kompensation for daglig frostmad fra plejehjemmet, men også her mente man at 53kr. pr varmt måltid var at regne som normalt i den danske befolkning.
Jeg har altid nydt vore primitive ferier i friluft og på mark / familiebesøg, men de er også afvist, idet at det er normalt at der er ekstraudgifter i forbindelse sådanne aktiviteter. (har igen brug for at kunne ligge ergonomisk støttende både på vej og under ophold) Og desuden kunne jeg jo ligge hos mine børn når jeg besøgte dem! Jeg kører sku´ikke til eftermiddagskaffe hos mine børn for at bruge 1½ time i deres senge.
Hjælp til jul og påske pyntning henhører under fornøjelse også selv om det er mig og min mand umuligt at få det hængt op og taget ned. Så i år blevier der sikker to kasser julepynt mindre i stuerne.
Før har jeg selv både syet tøj og lagt bukser op, men nu forventer man at jeg som handicappet køber tøj der passer (er kun 160 høj) og i øvrigt må andre også betale en skrædder for omforandring af tøj.

Jo, forresten: Kommunen/§100 måtte sluge at jeg skulle have personlig hjælp til omklædning i forbindelse med varmtvandstræning *SS*

men at jeg har ønsket at fortsætte min interesse for kropsaktivitet i form af mensendick (også anbefalet af ergoterapeut) blev afvist, for det ville jeg være for træt til, iflg. eget udsag; Ja, bestemt, når jeg ikke kan få hvilemulighed!

Jo, så alfa og omega er: ingen mulighed for besøg hos hverken børn, familige eller venner og jeg kan heller ikke byde dem på noget når de kommer her.
Skuffer og skabe ligner kaos og er møjbeskidte. Jul og påske bliver mere og mere til hvad vi kan få andre til.
Ferie og udflugter begrænses til en timestur til havet, hvor der kun er 10km.
Min tøjstil er begrænset til joggintøj hjemme og to sæt udetøj, som helst skal holde længe.
Jeg må afvise indbydelser fra vore nye naboer, da jeg ikke kan indbyde dem.
Jeg har ikke besøgt min veninde i 4 år og vi har ikke besøgt vore venner i 3 år. Jeg har ikke besøgt min mor i 3 år og kan kun magte et besøg pr. måned hos mine børn og børnebørn.
Jeg fik tilkendt ledsager 3 timer pr. uge, men de tre timer går alene til transport og pauser og er slet ikke indrettet efter mine personlige behov, da jeg ikke falder ind under gruppen som har behov for ekstraoridinær pleje og overvågning ( har daglig personlig pleje og to natlige plejebesøg, resten(morgen og aftenlejring) i sengen, 4 gange daglig medicin, 3 gange af og påklædning når jeg skal hvile, åbne døre, morgentoilette osv. klarer min mand for mig) og dette indgår ikke i vurderingerne.

Heller ikke de to timer jeg i aften har brugt, for at få min veninde på Sjælland til at skrive dette for mig, for som handicappet, må man afpasse sine aktiviteter og interesser efter formåen!

Jo, så fik jeg vist endelig skrevet alt hvad jeg ved om §100

Jeg skal nu i løbet af få dage aflevere en klage over det sociale nævn til ankenævnet, men har ikke kunnet finde nogen som har kunnet hjælpe mig med dette. (Fuld Valuta tager sig kun af uafklarede pensionssager og dukh kunne kun give mig oplysninger om hvor jeg eventuelt kunne få hjælp og jeg selv er ved at opgive).

Jeg håber dog på at jeg finder de sidste kræfter, til at få det prøvet ved ankenævnet.

§100 er sku ikke for handicappede, med mindre de har en baggrund i jura.

Tja, så smuttede denne nat, men min dejlige mand støtter mig, også når jeg nu ligger helt brak i morgen.

og lige til sidst: De sosuer som jeg har, til både pleje og praktisk hjælp, gør virkelig en formidabel indsats, under de vilkår som de har. De fortjener al mulig ros!

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter § 100 Peppe Dit og Dat 52 19-02-2012 19:03
Merudgifter Zastrow Politik og Samfund 2 28-01-2012 16:26
Merudgifter §100 og hjælp til bil 40manne Alt det andet 0 23-08-2011 16:45
Hjælp partshøring merudgifter Odenseaneren Hjælpemidler til handicappede 60 04-12-2010 13:19
Merudgifter §100 lena Nyt om loven 3 11-10-2007 18:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension