K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2010, 00:27   #11
Lost10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2010
Indlæg: 71
Styrke: 15
Lost10 er ny på vejen
Jeg er 28 og glad for k10
__________________
Førtidspensionist per d. 1/7 2010.
Lost10 er ikke logget ind  
Gammel 26-08-2010, 09:33   #12
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
hejsa super med denne tråd, jeg er selv 28 år og venter på svar ang pension inden for 4 uger.

Jeg har kognitive vanskeligheder, pga for tidligt fødsel, så døjer med at huske, indlæringsproblemmer,omstillings evne, moteriken osv.
nille60 er ikke logget ind  
Gammel 26-08-2010, 09:55   #13
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg er 26 og på kontanthjælp på 6. år.

Jeg er psykisk syg og har været omkring mange ting indenfor det felt.
De første år (første "udbrud" kom i slutningen af 2004) flere indlæggelser med svær depression, paranoid psykose og svær selvskade (cutting). Var også omkring OCD og mani.
Har altid haft tendens til spiseforstyrrelse, og det tog helt over for ca. 3 år siden og jeg afsluttede behandling for 1 år siden.
Jeg har de generelle diagnoser emotionel ustabil personlighedsstruktur (borderline) og senest affektiv bipolar lidelse (maniodepressiv - jeg har en atypisk form med svingninger inden for hvert enkelt døgn).

Jeg har efter at fået ny psykiater været velmedicineret og stabil i cirka et halvt år, men er fortsat MEGET langt fra arbejdsmarkedet eller uddannelse.

Jeg har det seneste halve år været tilknyttet Projekt Springbræt hvor igennem jeg har været i fitnesscenter med personlig træner 2 gange om ugen og har haft tæt kontakt til en socialrådgiver som kommer på hjemmebesøg ca. ugentligt. Men selv centret to gange om ugen har jeg haft svært ved at passe.
Forløbet i Projekt Springbræt er lige blevet forlænget således at socialrådgiveren fortsat kan støtte mig indtil det bliver afklaret hvad der skal ske næst.

Min psykiater anbefaler førtidspension eller ihvertfald komplet fritagelse fra al aktivering.
Det bakker socialrådgiveren op om.
Jeg selv vil foretrække at afsøge om jeg vil kunne klare et flexjob på meget få timer. Sandsynligvis vil jeg dog ikke kunne fastholde det i længden - men vil gerne prøve.

Jeg skal til samtale med sagsbehandler d. 2. september med henblik på at finde ud af hvilken retning min sag skal gå i (fp, flex eller andet).

Jeg er som så mange andre glad for K10 og bruger en del tid her. Har fået mange gode råd, og opbakning når jeg har været ude i tovene, og jeg kan godt lide at komme med input til andres indlæg. Har en del viden om SU, revalidering i forbindelse med uddannelse, kontanthjælp og diverse former for tilskud man kan søge når man er på kontanthjælp.

Og så hedder jeg som brugernavnet antyder Anna.

Sidst redigeret af annagw; 26-08-2010 kl. 09:57.
annagw er ikke logget ind  
Gammel 26-08-2010, 10:51   #14
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Jeg er 26 år og har været ftp'er siden jeg var 25.
Jeg er bipolar og har haft en spiseforstyrrelse en god del af to årtier (vil skyde på cirka 17 år ).

Sidst redigeret af Agnes XXX; 26-08-2010 kl. 10:54.
Agnes XXX er ikke logget ind  
Gammel 26-08-2010, 18:52   #15
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
hej

jeg er 25 og er i kamp med kommunen om fp. lider af kroniske smerter i blære og bækken. samt psykiske vanskelighedder.

knus nensypigen
nensypigen er ikke logget ind  
Gammel 26-08-2010, 19:18   #16
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Velkommen til. Jeg håber du kommer til at føle dig hjemme her.

Jeg er selv førtidspensionist og psykisk syg. Jeg er 24 år, og blev førtidspensioneret som 19-årig.

Jeg var lidt modvillig mod at blive førtidspensioneret, fordi jeg havde for høje forventninger til mig selv. Men jeg så muligheden for at komme ud af den økonomiske klemme som kontanthjælpen var, og muligheden for at tage en uddannelse under min førtidspensionering, og dermed "snyde mine pårørende" positivt, altså forstået på den måde, at jeg ville vise dem, at jeg altså godt kan tage en uddannelse, universitetsuddannelse og få et arbejde og komme ud af førtidspensionen igen.

Men jeg havde for høje forventninger til mig selv, og blev bare mere og mere syg. Jeg (synes jeg ihvertfald selv) har altid kæmpet for at opnå en uddannelse og arbejde, men det er kun lykkes til det minimale. Nu har jeg så erkendt, at jeg må nøjes med at bidrage det jeg magter til samfundet, og derudover sætte resten af kræfterne ind på at prøve ny medicin som kan forbedre min tilværelse og forhåbentlig bringe mig videre i livet.
logikeren er ikke logget ind  
Gammel 26-08-2010, 20:48   #17
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 14
S_Phoenix er ny på vejen
#Tullepigen90

Takker da for ordene, og samme her.
Det "sjovt" man skal kæmpe sygeligt og næsten udover hvor man er på kant med loven for at kunne komme lidt videre, og kunne tillade sig at være syg, på trods af det er ens egne drømme man kæmper for at sige farvel til.. super fed tankegang jeps.. eller vent

Har hørt den med at man føler en kæmpe byrde blive løftet fra sine skuldre før fra andre der har fået sin sag igennem, og kan heller ikke tro andet.

At man er alvorligt syg i forvejen, og så skal kæmpe med de klaphatte på kommuner er bare for meget.
Det "trøster" da alligevel på en eller anden underlig måde og se så "mange" stå frem i samme alder med lignende problemer.

Arh, lige lidt irritation herfra - igen så takker!
S_Phoenix er ikke logget ind  
Gammel 05-09-2010, 23:01   #18
Andersen23
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2007
Indlæg: 75
Styrke: 17
Andersen23 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tullepigen90 Se meddelelser
Hej Andersen23
Dejligt at endnu en vil skrive på tråden
Hvad er det for en form for hjerneskade du har?
Kan du leve et rimmelig normal liv eller?

Mvh. Tullepige90 - Nanna
Undskyld jeg først svarer nu, men har ret meget om ørerne for tiden .

Ja jeg bor i min egen ejerlejlighed sammen med min 3 år gamle kat og det eneste hjælp jeg får i hverdagen er 1 times bostøtte en gang om ugen max.

Hjerneskaden jeg har er meget lille og vi tror jeg fik den ved fødslen da jeg blev taget med sugekop og snoren røg af så den pressede måske lidt længere end godt var.
Den gør at jeg skal have struktur, tryghed og ikke for mange ting af gangen blandt andet.

Hvad med dig??
Andersen23 er ikke logget ind  
Gammel 15-09-2010, 13:18   #19
Hjerneskaden
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2009
Indlæg: 35
Styrke: 15
Hjerneskaden er ny på vejen
Hej jeg er 29. Jeg er født for tidligt og manglede ilt under fødslen. Blev faktisk erklæret død. Dét kombineret med en moderkage forgiftning har givet mig en skade i hjernen der gør at jeg har fået meget svært ved at fungere normalt. Jeg mister fokus og får stress af de mindste forandringer. Jeg reagerer voldsomt på støj, berøring og manglende tryghed. Jeg har heller ingen fokus og kan ikke bruge min hjerne (Jeg er ofte fuldstændigt som en hamster på speed i hjernen, uden at det nødvendigvis kan ses). Min adrenalin pumper konstant og jeg lider af voldsom angst og paranoia. Jeg kan i selskab med få nære venner og familie i en kontrolleret situation opleve normalitet, ro og værdighed. Jeg har prøvet alt medicin som ritalin og en masse andet men intet virker. Kun når jeg går rundt og trisser for mig selv og sammen med tætte relationer kan jeg fungere.

Fik førtidspension som 24 årig og jeg har faktisk først haft mulighed for at "leve" siden da. Jeg følger meget med i debatten omkring reform af førtidspension og frygter fremtiden.
Hjerneskaden er ikke logget ind  
Gammel 15-09-2010, 15:20   #20
Fido
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2010
Lokation: Midtsjælland
Indlæg: 10
Styrke: 14
Fido er ny på vejen
Rart at se der er andre herinde, som sidder i lignende situationer.

Jeg har arbejdet i butikker hele mit liv. Jeg er i dag 29 år og har været en gemen tyveknægt hele mit liv. Levede det søde økonomiske liv og gav min barn rejser osv. En fængselsdom+en betinget dom og min manglende sociale kompetencer fik mig dog til at overveje min fremtid. For et par år siden valgte jeg så at søge hjælp hos en psykiater. Her valgte jeg at være næsten helt ærlig overfor ham og dette gjorde at han har kunne hjælpe mig bedst muligt. I starten prøvede jeg at bilde ham ind at jeg havde dårlig samvittighed over de ting jeg havde gjort, men til sidst erkendte jeg også selv at det havde jeg ikke. Er jeg stolt over det? Nej. Men sådan er det nu bare engang desværre.

Jeg røg så også på kontanthjælp og har siddet der lige siden. Det tog mine sagsbehandlere 2 år at indhente statusattest fra min psykiater. Den er så endelig kommet. Nu har kommunens psykolog også beskrevet min arbejdsevne som værende meget pessimistisk og hun kaldte det en svær dyssocial personlighedsforstyrrelse. Ja, psykopat :/

Både min psykiater og psykolog har så givet mig diagnosen "svær dyssial personlighedsforstyrrelse" og symptomer af Borderline og autistiske træk. Ikke noget jeg er stolt af, men gider bare ikke leve livet som kriminel længere og vil bare opføre mig nogenlunde normalt. Får medicin, som gør at der er meget længere mellem tanke og handling, men kommer desværre aldrig på det normale arbejdsmarked igen.

Min sagsbehandler sagde efter at jeg fik psykologudredningen i midten af August, at vi ville snakke sammen igen sidst i September, da hun skulle på ferie. Sidst i August søgte jeg dog en paragraf 17, da jeg nu ikke kan se hvad mere de mere skal bruge på mig.

Som "psykopat" er det så frustrerende at sidde og glo herhjemme og føle sig som et nul. Da jeg var kriminel og uden medicin havde jeg altid penge på lommen. Hr. og Fru Danmark respekterede mig som "en ung mand som klarer sig godt", da jeg jo arbejdede og udadtil virkede til at have styr på mit liv. Nu, da jeg ikke længere er kriminel og er på bistand, så føler jeg at alle ser ned på en fordi jeg ikke laver noget rigtigt. Håber virkelig min pension går igennem, så jeg kan få noget ro og prøve at kigge lidt fremad.

Mit største problem nu er mit temperament. Min økonomiske situation er helt til hundene og de mange frustrationer omkring kommunen og om at få den hjælp jeg søger, gør desværre at min lunte er alt for kort. Heldigvis har jeg en samlever, som holder mig i ørerne, men som jeg selv siger, "så er jeg træt af folks ***" og derfor er det en daglig kamp at komme igennem dagene uden at lave rag i den. Vi har været omkring distriktspsykiatrien og de vil snart vurdere om jeg kan få en støtteperson eller lignende. En som jeg kan læsse af på, da min samlever ikke kan eller skal kunne forstå alle mine følelser.

Nå, nu fik jeg læsset lidt gylle af herinde hehe

God dag til jer alle
Fido er ikke logget ind  
Lukket emne

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
mødes med andre unge? nensypigen De Unge 222 14-11-2012 10:29
Andre unge der er med på idéen?? Tullepigen90 De Unge 23 16-08-2012 20:11
Vi unge TNK De Unge 33 16-04-2009 21:47
Hej andre unge her inde? mumle_mund De Unge 15 10-02-2008 01:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension