K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-04-2009, 23:30   #1
Therma-TpT
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: silkeborg
Alder: 43
Indlæg: 2
Styrke: 0
Therma-TpT er ny på vejen
Hvad må kommunen?

Hej.
Jeg er 28 og kørte galt i bil i nov 2007.(har fået piskesmæld med bevægelsehæmmelser, samt har psykiske problemer(efter voldige overfald, meen 15 % tilkendt af arbejdsskadestyrelsen...angst, deprission og socialforbi)
Siden da har jeg været på sygdagpenge.
Jeg begyndte i nov på csl, men det var en stor fiasko og efter tre fremmødte dage gav de besked til kommunen om at de ikke kunne hjælpe mig. Derefeter startede jeg i januar på et jobkompangni i arb prøvning, samtidigt fik jeg ny sagsbehandler.
Mine sygdagpenge udløber sidst i maj og jeg er pt oppe på 18 timer/uge, minus sygedage, og de presser stadig citronen, hvilket jeg ikke har det godt med da jeg er helt færdig fysiskt og psykiskt når jeg kommer hjem.
Til det første møde med min nye sagsbehandler blev der besluttet at jeg skulle prøve (føler mere at hun krævede det) at komme op på fuld tid, (startede med 3 timer om dagen) for at så komme i revalidering og omskoles.
Jeg vil gerne ha et arb igen og spurgte til muligheden om fleksjob, hvor jeg fik svaret enten revalidering eller kontanthjælp. Kan dette virkelig være rigtigt? at fordi at jeg er ung og veludd. ikke kan få et feksjob eller skånejob der tager hensyn til mine skader og psyk. problemstilling.
Hvad har jeg af rettigheder?..
Therma-TpT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2009, 06:46   #2
Nusli
Elsker at være her på K10
 
Nuslis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2008
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 96
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Nusli er ny på vejen
Den med at være *for veluddannet* har man også kørt på mig, jeg kunne sagtens klare mig selv ved at finde et lille let og ikke belastende (hyggejob)job evt på deltid hvis jeg ikke kunne (ville) arbejde fuld tid, men det er noget sludder (løgn), alle skal kunne hjælpes efter samme kreterier, du har måske endda mulighed for at bruge din uddannelse i et fleksjob (?)

Men dermed skal man jo afprøves som man også prøver med dig, derfor er de samme råd fra mig, dem så gives ofte herinde af de kloge og hårdt prøvede medlemmer- skriv dagbog, beskriv hvordan du har det, hvornår du ikke kan mere, gå hjem når du er brugt og beskriv din fritid- har du ingen pga udmattelse så skriv det, jeg skal selv igennem *tvangsarbejdet* og jeg skal i hvert fald nok beskrive hvordan det går.

Rettigheder- det har man ikke når man er syg........

Jo det har man selvfølgelig, men de er svære at få øje på og bliver desværre sjældent overholdt, men du kan finde mere på http://www.dukh.dk/

Du får lige et
__________________
Nusli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2009, 09:44   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej det kan ikke være rigtigt at det er enten revalidering eller kontanthjælp og det skal du bede om at få på skrift ...

Hvis du lige pt er i arbprøvning (praktik , jobtræning eller hvad de kalder det ) så skal de inden de stopper dine sygedagpenge lave og opdatere din ressourceprofil og her skal de finde ud af hvordan de kan få dig til bage i ordninær job ...

det du skal gøre først er at få aktindsigt meget hurtigt (maj er lige om lidt ) du finder en aktindsigterklæring undre nyttige link , når du har den så kan du meget bedre se hvad de har om dig og hvad der mangler omkring din sag , hvad skriver læger sagsbehandler osv ...

Inden de stopper dine sygedagpenge skal de også have det partshørt af dig og der skal du naturligvis komme med indsigelser der skal være en grund til at de stopper dine sygedagpenge og du skal være særlig obs på den § der hedder 28

Info:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen,
jf. §§ 24 og 27,
skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge,
om den sygemeldte er berettiget til revalidering,
visitation til fleksjob eller førtidspension


De skal fortælle dig hvordan og hvorfor de er kommet frem til at du ikke kan få fleksjob men det er vigtigt at finde ud af hvad der ligger om dig i din sag sådan at du kan se om dine læger har skrevet at det er varigt det du har og uden mulighed for bedring ...
  Besvar med citat
Gammel 20-04-2009, 16:00   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Velkommen til.

Jeg vil lige supplere med noget meget vigtigt.

Arbejdsevne er KONKRETE ARBEJDSOPGAVER, som kommunen SKAL beskrive i din ressourceprofil, FØR de må standse dine sygedagpenge.

Disse konkrete arbejdsopgaver skal kunne gøre dig selvforsørgende.

Hvordan din kommune vil kunne beskrive det, er mig en gåde, og det gør de ALDRIG.

De standser bare sygedagpengene UDEN planer, og så må folk sejle i deres egen sø... evt. uden kontanthjælp, fordi de har over 10.000 i værdier eller bor sammen med en... eller er gift.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2009, 19:42   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Therma-TpT.
Hjertelig velkommen. Du er havnet det rigtige sted. Læs følgende:

Stop af sygedagpenge

Hvis du er ved at være der hvor dine sygedagpenge skal stoppes pga varighedsbegrænsningen er der nogle ting du skal være særlig opmærksom på. Ting der skal være lavet af kommunen inden de kan stoppe dine sygedagpenge.

Lov om sygedagpenge siger:


Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Kilde: Lov om sygedagpenge


1) Dette betyder at hvis du venter på lægebehandling hvor der er en chance for at det kan medføre at du kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarkedet så vil du kunne bede om forlængelse efter denne paragraf stk 1 og du skal skrive dette til din sagsbehandler.

2) Dette betyder at hvis kommunen endnu ikke har fundet ud af hvad der skal ske og de vil stoppe dine sygedagpenge, så skal du gøre dem opmærksom på paragraf 27, stk 2 og bede om at blive forlænget, sådan at man kan iværksætte en arbejdsprøvning eller andet der kan bringe dig tilbage på arbejdsmarkedet. Du skal være opmærksom på at denne mulighed kun gælder hvis ikke du allerede er blevet forlænget de 2 gange 13 uger som der er mulighed for i loven.

3) For denne gælder det at din læge eller andre læger skal skrive om det er sandsynligt at du kan vende tilbage til det almindelige arbejdsmarkedet inden for 1 år.

4) Denne gælder kun hvis man er døende og alle muligheder for behandling er udtømte.

5) Dette betyder at er du kommet til skade på arbejdet eller er sygemeldt i forbindelse med feks en arbejdsskade. Så kan kommunen ikke stoppe dine sygedagpenge så længe sagen ikke er afsluttet fra arbejdskadeforsikringen.

6) Hvis du er ved at få stoppet dine sygedagpenge, så kan du søge en § 17 om førtidspension på det forliggende grundlag. Dette vil medføre at kommunen ikke må stoppe dine sygedagpenge før der er truffet en afgørelse om hvorvidt du berettiget til en førtidspension eller ej.


Så skal du især også lægge mærke til §28 i Lov om sygedagpenge

I denne står der:


Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

Kilde: Lov om sygedagpenge


Du skal her være opmærksom på at din ressourceprofil skal være opdateret, det er ikke nok at der bare ligger en gammel ressourceprofil. Du kan læse om hvordan sagsbehandler og du skal udarbejde en ressourceprofil her: Arbejdsevnemetode, Metode til beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne Se side 40-56.

Du skal samtidig være afprøvet efter Arbejdsevnemetoden. Du kan læse om arbejdsevnemetoden her: Arbejdsevnemetode, Metode til beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne

Kommunen skal samtidig have taget stilling til om du er berettiget til revalidering, fleksjob eller førtidspension. Kommunen skal i denne forbindelse også oplyse om hvorfor du ikke er berettiget til disse ting i forbindelse med stop af sygedagpenge.

Det er altid en god ide at søge aktindsigt for at se hvad der ligger af papirer i din sag. Du kan finde en aktindsigts erklæring her: Erklæring om Aktindsigt

Derudover skal du ALTID anke et sygedagpengestop uanset hvad kommunen siger eller skriver til dig. Det er altid godt at få andre friske øjne til at se på om alle regler og love er overholdt (dette gælder selvfølgelig ikke hvis du er enig i sygedagpengestoppet)

I retssikkerheds loven står der:


Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.

Kilde: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område


Dette betyder at de skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job. Det kan enten være Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.

Det vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp.

Hvis kommunen siger til en at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a da det ikke er ok at gøre det på denne måde.

Hvis kommunen hævder at sygedagpenge ikke er en erhvervsrettet foranstaltning, så passer dette ikke. Det kan man læse af denne principielle afgørelse fra ankestyrelsen af: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=D-14-03

Sidst redigeret af Webmaster; 21-04-2009 kl. 02:53. Årsag: Link rettet
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-04-2009, 19:12   #6
Therma-TpT
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: silkeborg
Alder: 43
Indlæg: 2
Styrke: 0
Therma-TpT er ny på vejen
Mange Tak

Mange tak for jeres hjælp. jeg vil prøve at gøre alt det kloge nu
Vil også lave en blog og fortælle hvordan det skrider fremad...
Therma-TpT er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad må kommunen??? sune Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 29 30-06-2013 23:08
Hvad er næste tiltag fra kommunen stolpesten Alt det andet 1 23-02-2013 14:50
Når kommunen tager alt hvad man ejer mumle_mund Alt det andet 12 06-03-2009 19:21
Hvad gør kommunen ??? Kjersti Manglen på Fleksjob 15 28-10-2008 21:38
Hvad har kommunen egentlig forstillet sig ?? ? andi1975 Din historie 7 16-02-2007 22:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension